Armeija ja astma

Kyselen

Hei!

Olen 19 vuotias poika ja minulla on ollut astma vuodesta 1992. Armeijan vuoksi olin terveyskeskuksessa pef-seurannassa, mutta sitä jatkettiin ja jatkettiin muutamia kuukausia eikä asia edennyt eteenpäin yhtään ja minulta meni hermo ja ajattelin, että menenkin seuraavaksi yksityiselle, koska terveyskeskuksessa asia ei etene.

Olin kutsunnoissa ja siellä lääkäri mietti kauan, että laittaako minut armeijaan vai ei. Hän päätyi kuitenkin siihen, että kokeillaan mitä käy, koska paikallisessa terveyskeskuksessa oli seuranta meneillään ja hän sanoi, että pitää jatkaa seurantaa. En ymmärrä mitä tämä seuranta voi auttaa, koska minulla on astma ja se laukeaa usein pölystä, tunkkaisesta ilmasta, kylmästä ilmasta ja lenkkeilystä eli pakko olla rasitusastma.

Olin juuri äsken lenkkeilemässä ja pystyin juoksemaan reilun kilometrin ja sain todella pahan astmakohtauksen.

Miten ihmeessä voin pärjätä armeijassa, jos minulla on tälläinen astma? Armeijani alkaa nyt tammikuussa.

Pitäisi varmaan mennä yksityiselle lääkärille selittämään asiaa? Saisikohan hän asian jotenkin esille armeijaan?

Onko kenelläkään kokemuksia vastaavanlaisesta? Mitä tehdä? Jos kuitenkin menen armeijaan niin pääseekö sieltä pois jos hommista ei tule mitään, koska joudun koko ajan kaivamaan taskusta astmapiippua? Vai joudunko "kuorimaan perunoita" :D.

Kiitän etukäteen, jos joku on niin ystävällinen ja jaksaisi vastata minulle :)

13

15179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • galhu

      itse sain c-paperit aikoinaan paljon pienemmillä oireilla.tosia asia on että tulet tosi kalliiksi valtiolle jos sairastut kunnolla armeijassa.kovassa rasituksessa puhkeaa kaikki piilevät taudit.lääkäriin vaan hakemaan kunnon todistus ja kutsuntalautakunnalle perusteellinen selitys.

    • armeijaa

      Pojallani myös on astma. Kyllä siellä otetaan asia huomioon. On erilliset tuvat myös astmaa ja allergioita sairastaville. En usko, että rasituksessa muita sairauksia puhkeaa sen kummemmin astmaiselle kuin muillekaan. Monilla huippu-urheilijoillakin on astma, ja varmasti ruumiillista rasitusta tulee heille enemmän kuin koskaan armeijassa.

      Poikani oli armeijassa lääkintämiehenä. Palveli niin hyvin, että kysyivät jopa lääkintäaliupseerikouluun. Ei lähtenyt, mutta mies kotiutui entistä hyväkuntoisempana ja ehkä sosiaalisempanakin armeijasta. Siis, ei muuta kuin rohkeasti yrittämään. Siihen kehotan sinua. Äläkä anna pienten vastoinkäymisten lannistaa. Sisulla vaan eteenpäin.

      • kyselen

        Kiitoksia teille vastauksista.


      • sai
        kyselen kirjoitti:

        Kiitoksia teille vastauksista.

        syksyllä tutkivalta lääkäriltä lausunnon armeijaa varten. Siinä sanottiin, ettei astma ole tasapainossa ja uudella lääkityksellä yritetään vielä tasapainottaa sitä.Puhkeaa pöystä, hajuista, rasituksesta ym. Ehdotti B-papruja armeijaan. Kutsunnoissa lääkäri lukaisi paperit ja ihmetteli B-mies lausuntoa. Kysyi poikani mielipidettä, joka epäili omaa selviytymistään ja kirjoitti C:n paperit. Eli nostoväkeen joutui.


    • itsekin rasitusastman omaava

      Itsellänikin on jonkinasteinen rasitusastman, lenkillä alkaa ahdistamaan hengitystä melko pahasti välillä. Sain lääkäriltä avaavan lääkkeen joka auttaa. Pystyn lenkkeilemään & muutenkin kuntoilemaan normaalisti tuon avulla. Joten luulenpa että armeijakin menee.

      • kun ehdit

        siitä, miten sinulla on armeija mennyt? Kiinnostaa kovasti kuulla miten olet pärjäillyt.Armeija edessäpäin myös astmaattisella pojallani.
        Jos joku voi kertoa niin missäpäin Suomea on niin hyvin asia hoidettu, että on eri tuvat astmaatikoille?


      • anna palautetta
        kun ehdit kirjoitti:

        siitä, miten sinulla on armeija mennyt? Kiinnostaa kovasti kuulla miten olet pärjäillyt.Armeija edessäpäin myös astmaattisella pojallani.
        Jos joku voi kertoa niin missäpäin Suomea on niin hyvin asia hoidettu, että on eri tuvat astmaatikoille?

        miten armeijasi sujui.Sekoilin vuosiluvun kanssa;)


      • astmaatikko1
        anna palautetta kirjoitti:

        miten armeijasi sujui.Sekoilin vuosiluvun kanssa;)

        Itse sairastan lievähköä astmaa, joka puhkeaa lähinnä keväisin ja kesällä siitepölystä, koska olen allerginen koivun siitepölylle. Rasituksessa minulla ei ole ollut astmaoireita eikä myöskään muiden ulkoisten tekijöiden vaikutuksesta (huonepöly, pakkanen yms.).

        Armeijani sujui hyvin astmasta ja allergiasta huolimatta, a-miehenä palvelin. Tuvissä ei enää käytetä vanhoja pölyisiä villapeittoja, vaan parempia ei-pölyisiä vanupeittoja. Lisäksi tuvissa siivotaan sen verran hyvin joka päivä, ettei pölyä ehdi kertyä paljoa. Maastossa tosin rasitus on kovempaa eikä hygieniasta niin paljoa huolehdita, mutta ainakaan minulle se ei tuottanut ongelmia tai astman puhkeamista.

        Eli siis armeijan voi hyvin suorittaa, jos sairastaa lievää astmaa, joka ei oireile usein. Jos sairastaa pahaa rasitusastmaa tai keskivaikeaa allergista astmaa, voi C-luokka tulla kyseeseen. Muussa tapauksessa armeijan voi kyllä helposti suorittaa, vaikka olisi astmaatikko.


      • kessu3
        astmaatikko1 kirjoitti:

        Itse sairastan lievähköä astmaa, joka puhkeaa lähinnä keväisin ja kesällä siitepölystä, koska olen allerginen koivun siitepölylle. Rasituksessa minulla ei ole ollut astmaoireita eikä myöskään muiden ulkoisten tekijöiden vaikutuksesta (huonepöly, pakkanen yms.).

        Armeijani sujui hyvin astmasta ja allergiasta huolimatta, a-miehenä palvelin. Tuvissä ei enää käytetä vanhoja pölyisiä villapeittoja, vaan parempia ei-pölyisiä vanupeittoja. Lisäksi tuvissa siivotaan sen verran hyvin joka päivä, ettei pölyä ehdi kertyä paljoa. Maastossa tosin rasitus on kovempaa eikä hygieniasta niin paljoa huolehdita, mutta ainakaan minulle se ei tuottanut ongelmia tai astman puhkeamista.

        Eli siis armeijan voi hyvin suorittaa, jos sairastaa lievää astmaa, joka ei oireile usein. Jos sairastaa pahaa rasitusastmaa tai keskivaikeaa allergista astmaa, voi C-luokka tulla kyseeseen. Muussa tapauksessa armeijan voi kyllä helposti suorittaa, vaikka olisi astmaatikko.

        Puolustusvoimien tehtävänä on tuottaa suorituskykyisiä sotilaita vaativissa kenttäolosuhteissa, jossa lääkitystä ei välttämätä voida järjestää. Joten jos on niin paha astma, joka vaatii useasti avaavan lääkkeen käyttöä, ei armeijaan ole asiaa.


    • *****

      Ei astma estä armeijaa käymästä, ainakin tunnen monta astmaatikko jotka ovat käyneet, eräs pääsi lääkkeistä armeijasta, eikä ole sen jälkeen tarvinnutkaan, kun kunto parani ja on sen jälkeenkin kulkenut pyörällä joka paikkaan.

    • Astmaatikko221

      astma voi loppua kun pitää ittensä hyvässä fyysisessä kunnossa / kun aikuistuu

      (Astmaatikko vuodesta 1999)

      • Erkki

        Astmasta tuskin pääse ikinään eroon.. Hyvä fyysinen kunto kyllä edesauttaa oireiden kanssa.. Voi olla että astma pysyy oireettomana hyvän fyysisen kunnon kanssa, mutta kunnon huonontuminen voi tuoda astman oireet takaisin.


    • Terveystiede auttaa

      sinua! Lääketiede ei sinua pysty kuin rahastamaan!
      Testaa ja yllätyt. Tee nuo testit niin huomaat eron:
      http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/

      Kvht-aktistus(salavala/haisematon) aiheuttaa astman tyyppisen tulehdustilan keuhkojen limakalvoilla, joka laaja-alainen tulehdustila pystytään parantamaan noilla kolmella hyötybakteerilla! Ko tulehdusta ei pystytä parantamaan antibiootilla! Tuo sivu avaa useiden silmät:
      http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/laaketiede-vs-terveystiede/blogi-2012-05-26-eutanasia-laillistettu-murha/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe