Sertraliinista efexoriin?

Psykiatri mulle ehdotteli sertraliinin vaihtoa efexoriin kun apua ei tunnu ensin mainitusta irtoavan. Sertraliinia olen syönyt 100mg muutaman kuukauden. Olen kuullut, että venlafaksiini (siis efexor) olisi amfetamiinin sukuinen aine, mahtaako olla totta? Suurin ongelmani on tyhjyyden tunne ja mielenkiinnon puute kaikkeen, vaikka elämäni on ulkoisesti ihan hyvää. En kärsi unettomuudesta tai kovin voimakkaasta ahdistuksesta. Mielihyvän tunteminen vain on täysin mahdotonta. Olen kyllä miettinyt lääkevaihdon sijaan myös lääkityksen lopettamista, koska masennuslääkkeet turruttavat.. Ei siis tunnu hirveän pahalta, mutta samalla menettää kyvyn tuntea hyviä tunteita.

Eli minkälaisia kokemuksia on tuosta efexorista? Voiskohan mulle olla apua?
2316
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 2

Vanhimmat

testata, koska jokaiselle eri lääkkeet tehoavat ja aiheuttavat mahdollisia sivuoireita yms erilailla.
Olen syönyt efexoria kolme,neljä vuotta annostuksella 75-150mg ja olen todella tyytyväinen, koska se auttaa juuri siihen mihin pitikin, huonoja puolia ko lääkkeessä on se, että yhdenkin annoksen unohtaminen tai myöhästyminen vähänkin enemmän aiheuttaa tosi voimakkaita vierotusoireita, ei siis sovi kovin unohtelevalle, alussa sivuoireet kuten pahoinvointi voimakasta, mutta kun lääke alkaa vaikuttaa ja elimistö tottua, ei minulla ole muuta negatiivista sanottavaa kuin hinta, eli vähän liian kallis ja siksi syön pienempää annosta kuin pitäisi koska ei ole vain varaa enempään.
Mutta muuten sain elämän ja toiminta kyvyn takaisin ko lääkkeen ansioista.

Äänestä

Lopeta se sertraliini! Sehän se juuri puuduttaa, ja tekee olon yhdentekeväksi. Ainakin minulla teki. Jos todella tarvitset masennuslääkettä ota sitten vaikka cipralex käyttöön. Mulle ainakin siitä tuli lisää virtaa. Jonkin aikaa sitä (6-12kk), ja sitten kaikki lääkkeet pois!

Äänestä

Kommentoi aloitusta


emminemmin kirjoitti:

Psykiatri mulle ehdotteli sertraliinin vaihtoa efexoriin kun apua ei tunnu ensin mainitusta irtoavan. Sertraliinia olen syönyt 100mg muutaman kuukauden. Olen kuullut, että venlafaksiini (siis efexor) olisi amfetamiinin sukuinen aine, mahtaako olla totta? Suurin ongelmani on tyhjyyden tunne ja mielenkiinnon puute kaikkeen, vaikka elämäni on ulkoisesti ihan hyvää. En kärsi unettomuudesta tai kovin voimakkaasta ahdistuksesta. Mielihyvän tunteminen vain on täysin mahdotonta. Olen kyllä miettinyt lääkevaihdon sijaan myös lääkityksen lopettamista, koska masennuslääkkeet turruttavat.. Ei siis tunnu hirveän pahalta, mutta samalla menettää kyvyn tuntea hyviä tunteita.

Eli minkälaisia kokemuksia on tuosta efexorista? Voiskohan mulle olla apua?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu