Mitähän

QuuÄksÄgl

mahtavat olla akvaarion lasissa veden pinnan lähellä parveilevat valkoiset alkueläimen näköiset ektoplasmat?

Näyttävät ikävälle. Näkö on kuin etana tai kotilo, paitsi näillä ei ole kuorta. Ja lisäksi ovat todella pieniä, erottuvat koska niitä on niin paljon ja koska ne ovat valkoisia. Tarkempi tarkastelu suurennuslasilla todisti, että ne ovat eläviä koska ne liikkuvat.

6

422

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katla

Kuulostaa, hmm, mielenkiintoiselta...
      Oletko varma, etteivät ole kalanpoikasia? Syövätkö kalasi niitä?
      Mielenkiintoista..

• QuuÄksÄgl

koskapa ne ovat kiinni lasissa ja möngertävät siinä lasin pinnalla kuten kotilot. Pari viikkoa sitten ilmestyivät...

Kalat eivät syö niitä. Tankki on periaatteessa 60l karanteenitankki, joka tuli käyttöön, kun monnit tekivät miljoona poikasta. Kasvattelin ja möin monnin poikaset ja nyt siellä on muutama muukin kala parin isoksi ja omaksi kasvaneen monnin kanssa.

Sellaisia valkoisia puolen millin pituisia pötköjä noin 100 kpl. Voisin myydäkin ne jos joku tarvitsee :)

Ajattelin heivata ne tällä viikolla pihalle, mutta kiinnostaa vaan jos joku on jo tunnistanut jotain samanlaista tai jos niillä olisi jokin nimi... ja jos ne sais jotenkin olemaan tulematta uudelleen.

• Mikael

on tolkuton määrä muuta siihen suuntaan kuvaus vie mielikuvituksen. Tarkempi kuvauksesi kertoisi ehkä suunnan. Ulkoloismyrkyt hävittävät.

• QuuÄksÄgl

Tuo nimi kuvaisi niitä ällöjä aika hyvin. Nimittäin ne näyttävät just sellaisilta...

Saakohan ne pois ilman ihme tököttejä? Ei viitsisi alkaa lisäämään mitään kummallisuuksia...

Olen ajatellut koko altaan tyhjentämistä ja kaiken sisällä olevan (kalat ja kasvit pois) keittämistä. Noin niinku desinfiointimielessä... Se on 60 litran tankki, joten se ei olisi liian suuri urakka tehtäväksi.

Vanhaa vettä löytyy yllin kyllin toisesta altaasta, johon pitäisi tehdäkin taas vedenvaihto... joko jury muuten päätti/päätyi ratkaisuun onko vedenvaihto sallittua vai ei? :)

• QuuÄksÄgl ja Äglöille kyytiä :

akvaario:
        koko: 60 litraa
        sisäsuodatin, lamppu, ei lämmitystä, veden lämpö n. 24 celsiusta. hieman hapan vesi, magroven palanen, kaksi suurempaa kasvia. veden väri hieman tumma mutta kirkas. ei haise pahalle. jonkin verran levää kivissä ja mangrovessa.

ällöt:
        määrä: aika paljon
        pituus: n. 0,5mm
        leveys: n. 0,2mm
        väri: valkoinen

keskeltä paksumpia, koska läpi kuultava valo saa reunat näyttämään vaaleammille kuin keskiosa. pitkulainen.

ei tuntosarvia eikä muitakaan ulokkeita.

takapää vähän pitkulaisempi ja etupää pyöreämpi. ja menosuunta paljastaa pääpuolen kanssa... eli liikkuvat hitaasti vähän samoin, kuin kotilot.

ei erotu mitään sen kummempia sisuskaluja, kuten esim. kaloilla kirkasta valoa vasten.

ilmestyivät kaksi viikkoa sitten yks kaks yllättäen. olleet siitä lähtien altaan vesipinnan rajassa pieninä parvina.

kalat eivät ole syöneet niitä... en ole ainakaan huomannut.

• Riitta
        QuuÄksÄgl ja Äglöille kyytiä : kirjoitti:

akvaario:
        koko: 60 litraa
        sisäsuodatin, lamppu, ei lämmitystä, veden lämpö n. 24 celsiusta. hieman hapan vesi, magroven palanen, kaksi suurempaa kasvia. veden väri hieman tumma mutta kirkas. ei haise pahalle. jonkin verran levää kivissä ja mangrovessa.

ällöt:
        määrä: aika paljon
        pituus: n. 0,5mm
        leveys: n. 0,2mm
        väri: valkoinen

keskeltä paksumpia, koska läpi kuultava valo saa reunat näyttämään vaaleammille kuin keskiosa. pitkulainen.

ei tuntosarvia eikä muitakaan ulokkeita.

takapää vähän pitkulaisempi ja etupää pyöreämpi. ja menosuunta paljastaa pääpuolen kanssa... eli liikkuvat hitaasti vähän samoin, kuin kotilot.

ei erotu mitään sen kummempia sisuskaluja, kuten esim. kaloilla kirkasta valoa vasten.

ilmestyivät kaksi viikkoa sitten yks kaks yllättäen. olleet siitä lähtien altaan vesipinnan rajassa pieninä parvina.

kalat eivät ole syöneet niitä... en ole ainakaan huomannut.

Tervehdys, kuvauksesi alkoi kuulostaa niin tutulle että päätin sanoa sanasen minäkin. Täällä niitä on nimittäin myös, noita äglötys äglötyksiä 70 litran tankissa. Olen ajatellut ne minikokoisiksi kotiloiksi, koska lasia vasten tilsatessa tuntuu sormissa pienenpieni raks (kuulostaa ikävälle, tiedän). Valon kytkeytyessä päälle akvaariossa näkee näitä pieniä, hieman läpikuultavia tyyppejä juuri niin kuin sanoit: veden rajassa laseissa kiinni. Minulla ne ovat yön jälkeen myös kasvien lehdillä. Tetrat käyvät välillä epähuomiossa niitä näykkimässä, muuten saavat olla rauhassa (mitä nyt minä niitä liiskailen välillä).
        Minä sain kyseiset kaverit ihan kasvien mukana, vaikka pesinkin juuret ja lehdet hyvin. Paljon niitä ei enää ole, mutta aina hiukan. Eivät ole esteettinen haitta kun ei niitä valojen sytyttämisen jälkeen ole enää näkyvissä. Vuoden päivät ne ovat tankissa olleet eivätkä näytä lisääntyvän tai häviävän - eivätkä kasva koskaan! Parhaaksi keinoksi olen todennut niiden pois keräämisen eli tilsaan kyseisen otuksen ensin lasiin ja sitten vaikka tiheäverkkoisella haavilla pois. Eivät syö kasveja tai muutenkaan tuhoa mitään. Oletko hankkinut purkkiisi mitään uutta viime aikoina, viitaten vain tuohon "yhtäkkiä ilmestyivät" kohtaan?
        Eli jos jaksat niin kerää pois suurin osa ja sitten teet normaalit, säännölliset siivoukset ja vedenvaihdot. Täällä pysyvät kurissa eivätkä haittaa muuten aika kliinisestä tykkäävän ihmisen elämää :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      85
      1768
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      120
      1174
    3. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      62
      1050
    4. No ei sun asunto eikä mikään

muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      62
      936
    5. Hyvin. Ikävää nainen,

Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      74
      846
    6. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      79
      798
    7. Linnasuolla poliisi operaatio

Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/8646060
      Imatra
      29
      796
    8. Mitä mietit Honey?

Kulta nainen ❤️❤️
      Ikävä
      57
      790
    9. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      43
      766
    10. Missä kaikessa olet erilainen

Kuin kaivattusi? Voin itse aloittaa: en ole vegaani kuten hän. Enkä harrasta tietokonepelejä lainkaan.
      Ikävä
      39
      757
    Aihe