Imetys ja allergiat?

Miten toimia?

Lapsellani (3kk), jota imetän, on ihotautilääkärin mukaan jokin ruoka-aine allergia, mikä ei vielä testeissä näkynyt. Nyt olen aloittanut testaamaan jättämällä omasta ruokavaliosta tiettyjä ruoka-aineita pois. Onko ketään kuka osaisi neuvoa, että minkälaisia ajanjaksoja täytyy olla syömättä, ja kuinka nopeasti aineet imeytyy maitoon? Eli jos lapsi saa heti imetyksen jälkeen iho-oireita, niin kuinka pitkän aikavälin syömisiäni mietin??

Yleisimmät allergiathan vauvoilla tuntuu olevan maito, muna, vehnä, mutta epäilen, että meillä ei ole niistä kyse. ONKO SINUN VAUVASI OLLUT JOLLEKIN RUOKA-AINEELLE ALLERGINEN SINUN MAITOSI KAUTTA??? Kokemuksia olisi tosi kiva kuulla!!!

6

1403

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meni näin

      Ensin jätin kaikki maitotuotteet pois. Jo viikon näin itse syötyäni vauvan iho parani. Tämän jälkeen karsin kananmunan, sillä huomasin, että satunnaisesti sitä syötyäni vauvan ihottumat ryöpsähtivät taas pintaan. Mansikka ja kala olivat myös sellaisia, että aiheuttivat ihottumaa. Ja näin pärjättiin hyvä ihoisen vauvan kanssa imetyksen loppuun asti. Sen olin päättänyt, että jos olisin viljat joutunut vielä omasta ruokavaliosta karsimaan, niin se olisi ollut imetykseni loppu. Syynä edelliseen on se,että ruokavaliosta tulee liian yksipuolinen, eikä se palvele enää äitiäkään.
      Jos olette käyneet vauvan kanssa ihotautilääkärillä, niin suosittelen lämpimästi allergioihin perehtyneen lastenlääkärin etsintää, sillä sieltä voitte saada parhaimman tuen.

      • lapsen äiti

        Esikoiseni oli aikoinaan tosi herkkä regoimaan ihollaan imetysaikana.jätin maidon pois itseltäni ja iho parani huomattavasti.
        myös huomasin jos söin esim viikonloppuna jotain voimakkaammin
        maustettua,iho reagoi.
        oli atooppinen iho monia vuosia,mutta allergiathan usein poistuvat tai ainakin lieventyvät muutaman ensimmäisen vuoden jälkeen,niin myös meillä kävi.


    • äippä3

      Meillä on kolme ruoka-aineallergista, joista nuorimmalla(4v.)lisäksi astma.Kaikilla on myös siitepöly- ja eläinallergiaa.Oireilut alkoivat n1,5kk:n iässä. Vältettäviä ruoka-aineita on ja on ollut maitotuotteet,muna,kotimaiset viljat,soija...Olin itse "imetysdietillä" ja meillä meni kohtalaisesti ihonsuhteen.Oman ruokapäiväkirjan pito auttaa hahmottamaan ihonlehahduksia,eli omat syömiset ja vauvan ihon kunto päiväkirjaan.Iho-oireet tulee yleensä lyhyemmällä aikavälillä,suolisto-oireet useamman päivän viiveellä, mutta ollaan valitettavasti tässäkin asiassa niin yksilöllisiä. Tsemppiä sulle!

    • Alkup.

      Jätittekö KAIKKI maito-tuotteet pois, siis maitoproteiiniakin sisältävät(esim. makkarat) vai vaan maidot, jogurtit yms?

      Kiitos paljon vastauksista!!

      • äippä3

        kaikki kannattaa jättää pois,saa vähän varmemman tuloksen.


      • tools
        äippä3 kirjoitti:

        kaikki kannattaa jättää pois,saa vähän varmemman tuloksen.

        Samaa mieltä, jätä pois kaikki missä sitä maitoproteiinia on. Kyllä makkaroistakin löytyy maidottomia! Parissa viikossa pitäisi kyllä näkyä, onko dieetistä apua. Ja näin joulun lähestyessä vinkiksi, että Wiener Nougat on maidotonta (oli ainakin viime vuonna, ja tuskin ovat reseptiä muuttaneet ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe