Mikä selkävaiva aiheuttaa jalkojen

voimattomuutta ja

paineen tunnetta selässä, mutta ei kipua? Minulla on välillä jaloista voimat pois, myös lihasnykäyksiä. Sellainen tunne on, että ongelma on selästä kotoisin, koska se on usein jäykkä ja puutuneen oloinen. Voiko esim. välilevyn pullistuma oireilla vain näin ilman kipua?

16

10425

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jo sekin voi

      Jos se lihasjäykkyys voi laittaa hermotuksen ahtaalle.

      Se taas voi johtua monista asioista. Välilevyn pullistuma on yksi niistä.

    • been there

      Minulla on samanlaisia oireita tosin kohdallani on todettu
      nikamasiirtymä ja hermoahtauma jotka osaltaan selittäisi tikkuiluoireita. Itse uskon että voimattomuus on stressiperäistä koska lannerangan alimman välin hermot ovat liian alhaalla säädelläkseen reisien ja lantion lihaksia. Olen viisampi ke kun käyn mri ja hermoratatukimuksissa

      • Mulla sama dg

        kuin sulla, ja juuri olin enmg:ssä ja aiemmin jo mri:ssä.
        Magneettikuvassa näkyi mm. hermopinnettä ja hermoratatutkimuksessa jotain muutoksia..(?), enempää ei siitä kerrottu, vielä.

        Kerro sitten kun olet käynyt ne tutkimukset.


      • täällä
        Mulla sama dg kirjoitti:

        kuin sulla, ja juuri olin enmg:ssä ja aiemmin jo mri:ssä.
        Magneettikuvassa näkyi mm. hermopinnettä ja hermoratatutkimuksessa jotain muutoksia..(?), enempää ei siitä kerrottu, vielä.

        Kerro sitten kun olet käynyt ne tutkimukset.

        minulla on issias ja oikea jalka on voimaton . portaiden nousu on inhottavaa, kun voima reidestä tuntuu loppuvan.- muuten alkaa olla kipu pois , kun vain voima palaisi , välillä on selkä jäykkä just alaselästä.


      • jahkailija

        Tutkiko sinut tk-lääkäri,työpaikkalääkäri vai yksityinen kun sait mri ja hermoratatutkimus lähetteet?


      • Mulla sama dg
        jahkailija kirjoitti:

        Tutkiko sinut tk-lääkäri,työpaikkalääkäri vai yksityinen kun sait mri ja hermoratatutkimus lähetteet?

        sain tk-lääkäriltä lähetteen erikoislääkärille, jolta sain lähetteet magneettikuvaukseen ja hermoratatutkimukseen.
        Tk-lääkäri otatti rtg-kuvat, joissa näkyi nikamansiirtymä ---> lähete erikoislääkärille (ortopedi).


      • Mulla sama dg
        täällä kirjoitti:

        minulla on issias ja oikea jalka on voimaton . portaiden nousu on inhottavaa, kun voima reidestä tuntuu loppuvan.- muuten alkaa olla kipu pois , kun vain voima palaisi , välillä on selkä jäykkä just alaselästä.

        Jep, ilkeä vaiva se iskiaskipu!!!
        Onko sullakin nikamansiirtymä?


      • Been there
        jahkailija kirjoitti:

        Tutkiko sinut tk-lääkäri,työpaikkalääkäri vai yksityinen kun sait mri ja hermoratatutkimus lähetteet?

        Ainakun olen epäillyt jotain suurempaa olevan kipujen takana teen itse ykityisesti tutkimukset että minulla olisi mustaa valkoisella siinä vaiheessa kun yleislääkäri rupiaa väittämään vastaan. Mikäli minulla esim on nikama siirtynyt vieläkin edemmäs niin pääsen suoraan töölöön ortopedin pakeille niiden lääkeiden syömisen sijaan.


      • been there
        Been there kirjoitti:

        Ainakun olen epäillyt jotain suurempaa olevan kipujen takana teen itse ykityisesti tutkimukset että minulla olisi mustaa valkoisella siinä vaiheessa kun yleislääkäri rupiaa väittämään vastaan. Mikäli minulla esim on nikama siirtynyt vieläkin edemmäs niin pääsen suoraan töölöön ortopedin pakeille niiden lääkeiden syömisen sijaan.

        Vaihtoehtoisesti -mikäli minulla on nikamat luutuneet yhteen(MRI perusteella) ja pahoja hermo-oireita havaittavissa (hermoratatutkimus) pääsen suoraan Töölöö Kankareen pakeille ja mahdollisesti hermon decompressio jonoon. Lisäksi potilaiden selkiä avataan 2vuotta vanhojen kuvien perusteella tietämättä nykytilaa joten on hyvä itse olla ajantasalla .


      • been there
        been there kirjoitti:

        Vaihtoehtoisesti -mikäli minulla on nikamat luutuneet yhteen(MRI perusteella) ja pahoja hermo-oireita havaittavissa (hermoratatutkimus) pääsen suoraan Töölöö Kankareen pakeille ja mahdollisesti hermon decompressio jonoon. Lisäksi potilaiden selkiä avataan 2vuotta vanhojen kuvien perusteella tietämättä nykytilaa joten on hyvä itse olla ajantasalla .

        Eli selkäydinkanavaa painavaa siirtymää ei ole ainakaan MRI mukaan vaikkakin jalkojen tikkuilua esiintynyt(makuulla) eli mitään uutta tai vaarallista ei ilmennyt. Luutuminen ei ole edistynyt vuodessa vaikkakin liike taivutuskuvien perusteella on minimaalinen viitaten taipumukseen luutua. Eli mitä tästä opimme ? Selkänikamien luutuminen on erittäin hidasta -ikävä kyllä. Lohdutukseksi voin sanoa että nikamien pinnat ovat eri muotoisia ja siirtymiä on eri laajuisia joten ehkäpä tämäkin on osatekijä. Mulla on aika suuri siirtymä. Kipuja ei ole mutta esiintyy voimattomuutta


      • kukaan edes
        been there kirjoitti:

        Eli selkäydinkanavaa painavaa siirtymää ei ole ainakaan MRI mukaan vaikkakin jalkojen tikkuilua esiintynyt(makuulla) eli mitään uutta tai vaarallista ei ilmennyt. Luutuminen ei ole edistynyt vuodessa vaikkakin liike taivutuskuvien perusteella on minimaalinen viitaten taipumukseen luutua. Eli mitä tästä opimme ? Selkänikamien luutuminen on erittäin hidasta -ikävä kyllä. Lohdutukseksi voin sanoa että nikamien pinnat ovat eri muotoisia ja siirtymiä on eri laajuisia joten ehkäpä tämäkin on osatekijä. Mulla on aika suuri siirtymä. Kipuja ei ole mutta esiintyy voimattomuutta

        yrittänyt tehdä selkävaivojensa eteen muuta kuin ravata erilaisissa tutkimuksissa ja lääkäreillä valittelemassa vointiaan? Jos olette kaikki keinot vesijuoksusta sauvakävelyyn kokeilleet ettekä mitään voi tehdä, mukaanlukien poikittaisen vatsalihasten harjoittelun, niin sitten alkaa jotain konkreettisia muutoksia löytyä. Itsellänikin löytyi MRI:ssa kaksi discusprolapsia, jotka ovat erittäin vanhoja. Ko. muutokset eivät kuitenkaan vaivanneet vielä aikana jolloin harrastin liikuntaa 5 kertaa 1,5h viikossa. Muutama vuosi sitten perhe alkoi viedä enemmän aikaa ja liikunta on jäänyt vähemmälle HUOM! paino ei kuitenkaan ole noussut, mutta selkä- ja vatsalihasten kunto on mennyt huigeesti alaspäin ja selkä alkoi vaivaamaan.

        Lääketieteellisesti tehdyissä tuskimuksissa on lisäksi osoitettu, että aktiivisella harjoittelulla verrattuna selkä operaatioon, päästään 2 vuoden aikana samalle tasolle eikä vaivat uusiudu jos selkä pidetään kunnossa. Leikkauksen jälkeen toimintakyky paranee nopeammin, mutta sivuseurauksina useimmiten uusintaleikkaus ad. 10 vuoden kuluttua tai jopa arpeutumisesta aiheutuvat hermosäryt, joita ei sitten voida korjata mitenkään.

        Elikkäs tiivistettynä: Älkää antautuko tutkimusten ja lääkärien armoille, vaan nähkää oma vastuunne terveytenne ylläpidosta.


      • been there
        kukaan edes kirjoitti:

        yrittänyt tehdä selkävaivojensa eteen muuta kuin ravata erilaisissa tutkimuksissa ja lääkäreillä valittelemassa vointiaan? Jos olette kaikki keinot vesijuoksusta sauvakävelyyn kokeilleet ettekä mitään voi tehdä, mukaanlukien poikittaisen vatsalihasten harjoittelun, niin sitten alkaa jotain konkreettisia muutoksia löytyä. Itsellänikin löytyi MRI:ssa kaksi discusprolapsia, jotka ovat erittäin vanhoja. Ko. muutokset eivät kuitenkaan vaivanneet vielä aikana jolloin harrastin liikuntaa 5 kertaa 1,5h viikossa. Muutama vuosi sitten perhe alkoi viedä enemmän aikaa ja liikunta on jäänyt vähemmälle HUOM! paino ei kuitenkaan ole noussut, mutta selkä- ja vatsalihasten kunto on mennyt huigeesti alaspäin ja selkä alkoi vaivaamaan.

        Lääketieteellisesti tehdyissä tuskimuksissa on lisäksi osoitettu, että aktiivisella harjoittelulla verrattuna selkä operaatioon, päästään 2 vuoden aikana samalle tasolle eikä vaivat uusiudu jos selkä pidetään kunnossa. Leikkauksen jälkeen toimintakyky paranee nopeammin, mutta sivuseurauksina useimmiten uusintaleikkaus ad. 10 vuoden kuluttua tai jopa arpeutumisesta aiheutuvat hermosäryt, joita ei sitten voida korjata mitenkään.

        Elikkäs tiivistettynä: Älkää antautuko tutkimusten ja lääkärien armoille, vaan nähkää oma vastuunne terveytenne ylläpidosta.

        Niin olen kuntouttanut selkääni ja en ole laiminlyönyt kuntoani. Se että mikä olisi tehokkain tapa kuntouttaa selkää tilanteessani on hämärän peitossa. Minulla on 2 asteen siitymä ja välilevy kuivunut pois. Lisäksi uutena oireena jalkojen kokonaisvaltainen voimattomuus-tikkuilu. Olen hyvässä fyysisessä kunnossa ja nuorikin vielä joten en kyllä voisi sanoa että saamattomuus olisi nykyisten selkäoireiden taustalla. Kyllä mun kannattaa käydä hermorata tutkimukset läpi koska on mahdolista että mulla on pahemman luokan hermovaurio


      • tutkimus
        kukaan edes kirjoitti:

        yrittänyt tehdä selkävaivojensa eteen muuta kuin ravata erilaisissa tutkimuksissa ja lääkäreillä valittelemassa vointiaan? Jos olette kaikki keinot vesijuoksusta sauvakävelyyn kokeilleet ettekä mitään voi tehdä, mukaanlukien poikittaisen vatsalihasten harjoittelun, niin sitten alkaa jotain konkreettisia muutoksia löytyä. Itsellänikin löytyi MRI:ssa kaksi discusprolapsia, jotka ovat erittäin vanhoja. Ko. muutokset eivät kuitenkaan vaivanneet vielä aikana jolloin harrastin liikuntaa 5 kertaa 1,5h viikossa. Muutama vuosi sitten perhe alkoi viedä enemmän aikaa ja liikunta on jäänyt vähemmälle HUOM! paino ei kuitenkaan ole noussut, mutta selkä- ja vatsalihasten kunto on mennyt huigeesti alaspäin ja selkä alkoi vaivaamaan.

        Lääketieteellisesti tehdyissä tuskimuksissa on lisäksi osoitettu, että aktiivisella harjoittelulla verrattuna selkä operaatioon, päästään 2 vuoden aikana samalle tasolle eikä vaivat uusiudu jos selkä pidetään kunnossa. Leikkauksen jälkeen toimintakyky paranee nopeammin, mutta sivuseurauksina useimmiten uusintaleikkaus ad. 10 vuoden kuluttua tai jopa arpeutumisesta aiheutuvat hermosäryt, joita ei sitten voida korjata mitenkään.

        Elikkäs tiivistettynä: Älkää antautuko tutkimusten ja lääkärien armoille, vaan nähkää oma vastuunne terveytenne ylläpidosta.

        20 vuotta sitten en päässyt ylös sängystä ???
        iltapäivällä piikkipakaraan,,,tuota jatkui vuosia
        2002 selkä leikattiin 2 välilevypullistumaa.
        minäkin olen kuntoillut eri tavoin, tosin työ asentoni ei anna armoa ( kumarassa )nyt olen reilu 2 vuotta taistellut eri tohtoreiden kanssa
        öisin ei saa nukuttua, kuin neulaa työnnettäisiin alaselkään,,,ainut liikunta mitä voin ajatella on kävely ,,ortopedi mehiläisessä kertoi nikamien luutuvan yhteen, ei kiva,,uiminen kuin salilla käyntikään ei onnistu jollen halua jos en halua aivan raajarikoksi ..


    • 74

      Olis kiva tietää, mikä ap kirjoittajan oireet aiheutti. Itselläni on samanlaisia oireita.

    • admies

      istuessa noustessa jalat tahtoo pettää kävely hajareisin ja kuin olis juovuksissa yhtähervottomat jalat täytyy jännittää että pysyy pystyssä 74-76 vuonna leikattu välilevy tyrät 76 vuonna molemminpuolinen tyrä ei särkenyt reittä niinkuin eka kerralla lääkärit hämeenlinnassa sano että huono kunto kysyin mitä sit tehdään lääkäri sanoi että mielenterveystoimistoon yhteyttä kävin hattelmassa?? 2 viikkoa terapiassa pää kuvattiin ei selkää sit otin dosentti ortopedi juhani nummeen yhteyttä pääsi n päivän päästä sisään mehiläiseen varjoainekuvattiin ja seuraavana päivänä leikattiin 4-5 välissä tyrät joka aiheutti rappusia kävellessä pulssin nousun 170 kertaa minuutis hattelmalan kellarikerroksesta 3 kerrosta ylemmäs ja ihme huimauskohtauksia ,,nyt hermopinne pohkeissa ja jalkaterissä häämeen-keskussairaalan lausutno

      • Monisairas

        Missä välissä ne pullistumat on, lannerangan väleissä? Mulla on ollut selkäytimeen päin ja hermojuureen suuntautuneet pullistumat. Joo itsellä on myös vaihtelevasti, että kävellessä, portaissa ja jopa kengän nauhoja sitoessa sekä ylipäänsä milloin takareidet ja lanne-ristiselän seudun lihakset ja hermot venytyksessä, hengästyy toisinaan helpommin. Panacod lievittää kivun pääosin riittävästi, mutta sellaista tuskanhikeä voi tulla. Pyöräillessä em. oireita ei tule niin helpolla. Muutakin ongelmaa kyllä on. Vaikeita ollut toisille lääkäreille ymmärtää mistä ero johtuu.
        Ehkä vähän asenteessakin vikaa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 137
      3888
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      108
      3542
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      19
      2513
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1599
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1575
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1481
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      87
      1458
    Aihe