Kuinka kireälle vetoakselin napamutteri

Kumiankka

Oon vaihtamassa Hiaceen (-98) vetoakselia taakse. Miten kireälle napamutteri tulisi kiristää? Kiristänkö perstuntumalla niin, että pyörä pyörii vielä hyvin vai väännänkö johonkin momenttiin X?

8

15116

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

Hiacesta en tiedä, mutta Carina E:ssä vetoakselin pään (pyörän navan) mutterin kiristysmomentti on 226Nm

• Jokuko

Minä ainakin olen tyhmä ja kokeilen, vaikka helpompaa olisi kysyä liikkeestä oikea momentti, mutta vanhemmissa se ei aina pidä kutiansa. Minä kiristän niin lujalle että ahistaa, löysään sitten sen verran että pyörii kevyesti. Tämä voi olla kyllä huono tapa, on kyllä momenttiavain mutta ei viitsi kysellä oikeita arvova, pelkään että pitävät tyhmänä. Ei kai -98 vielä tarvitse vaihtaa jos ei ole kolaroinut?

• Kumiankka

Sitähän ne ihmetteli Toyotallakin, kun menin -98 malliseen autoon ostamaan jarruletkuja eteen. Ei kuulema ole ihan tavallista, että 5 vuotta vanhaan autoon ostellaan kulutusosia.

Kuitenkin, nivelen suojakumi on rikki. Ollut ties miten kauan, ja sitä myöten myös nivel on entinen. Akselista kun heiluttaa, niin pari senttiä heiluu nivel. Terveellä puolella ei liikaha mihinkään. Ei muuten saanut pelkkää niveltä, vaikka kyseessä oli sisempi nivel jonka osat lähtee irti. Koko akseli vaihettava kerralla.

Tulipa tässä juurikin mieleeni, että jospa vaihtaisikin vain sen sisemmän nivelen siitä toisesta akselista, eikä koko akselia. Täytyypä funtsia.

• Jokuko
        Kumiankka kirjoitti:

Sitähän ne ihmetteli Toyotallakin, kun menin -98 malliseen autoon ostamaan jarruletkuja eteen. Ei kuulema ole ihan tavallista, että 5 vuotta vanhaan autoon ostellaan kulutusosia.

Kuitenkin, nivelen suojakumi on rikki. Ollut ties miten kauan, ja sitä myöten myös nivel on entinen. Akselista kun heiluttaa, niin pari senttiä heiluu nivel. Terveellä puolella ei liikaha mihinkään. Ei muuten saanut pelkkää niveltä, vaikka kyseessä oli sisempi nivel jonka osat lähtee irti. Koko akseli vaihettava kerralla.

Tulipa tässä juurikin mieleeni, että jospa vaihtaisikin vain sen sisemmän nivelen siitä toisesta akselista, eikä koko akselia. Täytyypä funtsia.

Olen vaan huomannut että tarvikkeena saa osia pienempinä komponentteina kuin merkkiliikkeistä, valmistaja voi olla sama. Tämän olen huomannut usean merkin kohdalla.

• Luaker

Avensiksessa keskinavan kireys on Tojo liikkeen mukaan 216 Nm.
      Motonetistä laakeri maksoi n. 65€. Irroitin itse könkän pois ja vein sen murikan korjaamoon laakeri vaihdettavaksi, joiden irroittamiseen tarvitaan prässiä, niin jää halvemmaksi työt. Puoli tuntia töitä, maksoi n. 30€. Joten puoliksi itse vaihdettuna laakerin vaihto maksoi 95€ laakereineen.

• halvaksi.tuli

Ensin ajoit Motonetiin ja takaisin reilut sata kilsaa. Sitten teit puoli päivää irrotustyötä. Veit sen murikan fillarilla 15 km päähän ja tunnin päästä ajelit kotiin. Sitten taas muutama tunti kiroilua ja homma valmis. Säästit ainakin sen 70-100 euroa.

• Anonyymi

Vanha aihe, mutta sattui silmään.

Ainakin noissa etuveto Tojotissa pyöränlaakerin sisäkooli on sellainen kaksiosainen, ja se pitää kiristää riittävän tiukkaan, jotta laakeriin tulee oikea välys, kun sisäkoolin puolikkaat painuvat toisiaan vasten.

Näitä ei siis voi kiristää kuten perinteisiä kartiolaakereita, eli siihen asti että pyörä "ahdistaa" ja vähän takaisinpäin, koska tuota ahdistamisa ei tule. Vetonivel puristaa toiselta puolelta toista laakeripuoliskoa ja napamutteri toista, ja kun mutterin vääntää riittävän lujaan (eli noin 220 Nm) niin laakeriin tulee oikea välys.

• Anonyymi

5 vuotta vanhassa hikiacessa vetoakseli passkana. Hah hahhh ! No sellaisia nuo riisinkuljettimet on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3643
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2479
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      37
      2333
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2097
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1582
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1569
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1412
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      129
      1329
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      275
      1310
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1285
    Aihe