kuopion yliopisto

sosiaalityö

Heippa! Minua on alkanut kiinnostaa sosiaalityön opiskelut, ja kaupunkina Kuopio... Haluaisinkin tietää kuinka hankalaa on päästä sisälle? Lähinnä kiinnostais tietää millaisilla ylioppilaspapereilla porukka on saanut opiskelupaikan. Minulla ei mitkään päätä huimaavat paperit, lähinnä b:tä ja c:tä, eli onko näillä ihan turha kuvitella pääsevänsä? Vai onko pieniä mahdollisuuksia, jos satsaa valintakokeeseen 100% ? Kiitoksia sille joka vaivautuu valaisemaan minua :)

12

1363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaisa_xxx

      Kyllä kannattaa hakea! Pääsykokeista saatu pistemäärä on valinnassa painoarvoltaan suurempi kuin yo-todistus. Kokeisiin on yksi kirja luettavana, joka ei ole vaikea. Harvoin ne ällän ylioppilaat sosiaalityöhön edes hakee. Itse opiskelen Kuopiossa sosiaalityötä.

    • kalakukkotyttönen

      Moi! Ehdottomasti kannattaa hakea Kuopioon! Kuopion yliopisto on sopivan kokoinen yliopisto ja meidän oma laitos on erittäin asiantunteva. Älä huoli ylioppilasarvosanoistasi: itselläni oli kaksi M:ää ja kaksi B:tä. Osa opiskelijoista valitaan sisälle pelkän pääsykokeen perusteella.. Joten kaiken ratkaisee viime kädessä se, kuinka hyvin osaat vastata pääsykokeessa. Pääsykoehan koostuu aineisto-ja kirjallisuuskokeesta. Ensi kevään pääsykoekirja on Kyösti Raunio: Olennainen sosiaalityössä. Tsemiä pääsykokeisiin!

    • meseliini

      moikka.
      mäkin opiskelen Kuopion yliopistossa sosiaalityötä. suosittelen lämpimästi! oon tykännyt ja viihtynyt, tosin vertailupohjaa ei kovin ole, lukiosta pomppasin sinne välivuoden jlk. Arvosanoilla a, b,m,m e eli ei mitn hirveän loistokasta, tosin nää on vielä korotettuja arvosanoja. Mutta pääsykoekirja on kiva ja helppolukuinen. sillä on painoarvoa enemmästi.
      eli lukemaan vaan, kyllä pääsee sisään helposti uskoisin, pääsin ite yoarvosanojenkin johdosta aika keveästi sisään.
      työharjoittelussa ollaan tällä hetkellä sossussa, tosi kivaa on ollut. :)

      • sosiaalityö

        Hei, kiitti teille vastauksista! Kiva kuulla että on mahdollisuuksia päästä vaikkei huippu paperit olekaan. Onko ensimmäisen vuoden opiskelu kuinka rankkaa, onko mahdollista tehdä hieman töitä opiskelujen ohessa. esim parina kolmena iltana viikossa? Millaista opiskelu yleensäkin parina ensimmäisenä vuotena? Milloin ensimmäiset harjoittelut, kuinka pitkiä ovat? Entä läsnäolopakko? Kysymyksiä riittäis... :)


      • Lissu

        Millainen oli kuopiossa aineistokoe, joka annettiin tuntia ennen tenttimistö? Onko mahdollista, että se olisi sitten vieraskielinen?


    • Lissu

      Minuakin on ihan hirveästi ruvennut kiinnostamaan tuo sosiallityö, ja vieläpä Kuopion yliopisto. =)

      Mietityttää vaan omalta kohdaltani, että onko minulla taas mitään mahiksia sisälle päästä, kun amiksesta olen valmistunut.. ja kieliä osaan todella vähän. Olisin kyllä valmis lukemaan isompiakin opuksia, mutta jos ne ovat vieraalla kielellä, niin saattaa jäädä haaveeks "/
      Eli onko mahdollisuutta sosiaalityöhön, jos ei osaa vieraita kieliä?

      • sostyö

        Tenttikirjoja ei englanniksi ole montaakaan ja me tehtiin ainakin opiskelukavereiden kanssa siten, että jokainen luki jonkun pienen osuuden eng. tekstiä ja tiivisti siitä suomeksi muille tärkeimmät asiat. Itse kirjoitin b:n englannista, eli ei kovin loistava. Uskoisin ettei se tuota ylitsepääsemättömiä ongelmia. Meillä vanhan tutkintorakenteen mukaisilla kursseilla oli max viisi englanninkielistä kirjaa koko opiskelun aikana. Sivuaineet on tietysti vielä asia erikseen, mutta voit yrittää valita niitäkin hieman sen mukaan, ettei ainakaan kaikki olisi englanniksi:)


      • Lissu
        sostyö kirjoitti:

        Tenttikirjoja ei englanniksi ole montaakaan ja me tehtiin ainakin opiskelukavereiden kanssa siten, että jokainen luki jonkun pienen osuuden eng. tekstiä ja tiivisti siitä suomeksi muille tärkeimmät asiat. Itse kirjoitin b:n englannista, eli ei kovin loistava. Uskoisin ettei se tuota ylitsepääsemättömiä ongelmia. Meillä vanhan tutkintorakenteen mukaisilla kursseilla oli max viisi englanninkielistä kirjaa koko opiskelun aikana. Sivuaineet on tietysti vielä asia erikseen, mutta voit yrittää valita niitäkin hieman sen mukaan, ettei ainakaan kaikki olisi englanniksi:)

        Kiva kuulla =)

        Kysyisin vielä, että onko ne pääsykokeet millaiset? Olen saanut sellaisen kuvan, että tiedossa on jokin kirja joka pitää lukea ja joka tentitään pääsykoepäivänä. Kirjan lisäksi pääsykoepäivänä annetaan jokin aineisto jota saa lukea tunnin ja joka myöskin tentitään.

        Millainen tämä aineistokoe sitten on? Voiko tämä olla englanniksi?

        Millainen on sosiaalialalla työllistyminen ja palkka?


      • vastausta
        Lissu kirjoitti:

        Kiva kuulla =)

        Kysyisin vielä, että onko ne pääsykokeet millaiset? Olen saanut sellaisen kuvan, että tiedossa on jokin kirja joka pitää lukea ja joka tentitään pääsykoepäivänä. Kirjan lisäksi pääsykoepäivänä annetaan jokin aineisto jota saa lukea tunnin ja joka myöskin tentitään.

        Millainen tämä aineistokoe sitten on? Voiko tämä olla englanniksi?

        Millainen on sosiaalialalla työllistyminen ja palkka?

        Opiskelen sosiaalityötä Lapin yliopistossa. Meillä oli (2005) se aineisto joku väitöskirjan osio. Aiheena taisi olla insesti. Se aineisto siis herätti viimeistään siihen, mitä se sosiaalityö voi olla.

        Työllisyystilanne on erinomainen, mutta palkka vähemmän houkutteleva. Sosiaalityöntekijät ovat monesti KVTES:n mukaan palkattuja, joten palkka siinä parin tonnin hujakoilla.


      • Lissu
        sostyö kirjoitti:

        Tenttikirjoja ei englanniksi ole montaakaan ja me tehtiin ainakin opiskelukavereiden kanssa siten, että jokainen luki jonkun pienen osuuden eng. tekstiä ja tiivisti siitä suomeksi muille tärkeimmät asiat. Itse kirjoitin b:n englannista, eli ei kovin loistava. Uskoisin ettei se tuota ylitsepääsemättömiä ongelmia. Meillä vanhan tutkintorakenteen mukaisilla kursseilla oli max viisi englanninkielistä kirjaa koko opiskelun aikana. Sivuaineet on tietysti vielä asia erikseen, mutta voit yrittää valita niitäkin hieman sen mukaan, ettei ainakaan kaikki olisi englanniksi:)

        Kävin katsomassa Kuopion sosiaalityön ja sosiaali pedagogiigan laitoksen opintojakso kuvauksia, joita tutkintoon kuuluisi (ainakin näin ymmärsin, että ne oli niitä) Niin siellähän oli ainakin 1/3 osa englannin kielisiä luentoja.. Niin eikö näillä sitten oikeasti puhuta englantia vai miten? ;)
        Aineiden perässä kyllä oli, että esim.
        10op/0,0ov.. tämä oli lähes kaikkien vieraskielisten aineiden perässä, eikä yhdenkään suomenkielisen.. Mitä tämä tarkoittaa, ja mikä merkitys tällä on? =)

        Oletko ihan maisteriksi asti opiskellut sosiaalityötä? Millainen on sosiaalityöntekijän työllisyys ja palkkaus? Millainen eroavaisuus muuten on palkkauksessa ja töllisyydessä kandidaatin tutkinnolla ja maisterin tutkinnolla?


      • ero on
        Lissu kirjoitti:

        Kävin katsomassa Kuopion sosiaalityön ja sosiaali pedagogiigan laitoksen opintojakso kuvauksia, joita tutkintoon kuuluisi (ainakin näin ymmärsin, että ne oli niitä) Niin siellähän oli ainakin 1/3 osa englannin kielisiä luentoja.. Niin eikö näillä sitten oikeasti puhuta englantia vai miten? ;)
        Aineiden perässä kyllä oli, että esim.
        10op/0,0ov.. tämä oli lähes kaikkien vieraskielisten aineiden perässä, eikä yhdenkään suomenkielisen.. Mitä tämä tarkoittaa, ja mikä merkitys tällä on? =)

        Oletko ihan maisteriksi asti opiskellut sosiaalityötä? Millainen on sosiaalityöntekijän työllisyys ja palkkaus? Millainen eroavaisuus muuten on palkkauksessa ja töllisyydessä kandidaatin tutkinnolla ja maisterin tutkinnolla?

        kandin tutkinto ei anna pätevyyttä sosiaalityöntejäksi, joten aika iso ero on.


      • sostyö
        Lissu kirjoitti:

        Kävin katsomassa Kuopion sosiaalityön ja sosiaali pedagogiigan laitoksen opintojakso kuvauksia, joita tutkintoon kuuluisi (ainakin näin ymmärsin, että ne oli niitä) Niin siellähän oli ainakin 1/3 osa englannin kielisiä luentoja.. Niin eikö näillä sitten oikeasti puhuta englantia vai miten? ;)
        Aineiden perässä kyllä oli, että esim.
        10op/0,0ov.. tämä oli lähes kaikkien vieraskielisten aineiden perässä, eikä yhdenkään suomenkielisen.. Mitä tämä tarkoittaa, ja mikä merkitys tällä on? =)

        Oletko ihan maisteriksi asti opiskellut sosiaalityötä? Millainen on sosiaalityöntekijän työllisyys ja palkkaus? Millainen eroavaisuus muuten on palkkauksessa ja töllisyydessä kandidaatin tutkinnolla ja maisterin tutkinnolla?

        Katsohan sosiaalityön tutkintoon kuuluvia opintojaksoja opinto-oppaasta (löytyy ukun sivuilta opiskelu-linkin alta). Siellä löytyy valittavana siis sekä suomenkielinen koulutusohjelma että englanninkielinen. Suomenkielisessä ei ole yhtään jaksoa kokonaan englanniksi, mutta joitakin kurssikirjoja voi siis olla englanniksi ja toki joitakin luentojakin silloin tällöin.
        Kandidaatti ei ole pätevä työskentelemään sosiaalityöntekijänä, joten käytännössä sillä tutkinnolla ei tee mitään työelämässä. Olen itse juuri valmistunut maisteriksi sosiaalityöstä. Avoimia työpaikkoja ja niiden palkkausta voit katsoa esimerkiksi työhallinnon sivuilta (www.mol.fi --> avoimet työpaikat). Yleisesti voisi sanoa, että työtilanne on hyvä, palkkaus ei kovin hyvä.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3038
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1026
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1000
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      946
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      49
      916
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      806
    Aihe