Seronegatiivinen keliakia?

Keliakiako?

Hei,

onko kellään diagnosoitu seronegatiivista keliakiaa? Mitä muita tutkimuksia tehty vasta-ainetestien ja gastroskopina koepalojen lisäksi?
Mihin tukeuduttu diagnoosin varmistuksessa? Itsellä tehty vuosi sitten vasta-ainetestit, jotka negatiivisia (4 eri vasta-ainetta). Pari viikkoa sitten tehty tähystys, koepaloista löytyi osittainen villusatrofia sekä kryptahyperplasiaa ja lisäksi vahva tulehdusmuutos stroomassa (lymfosyyttejä ja plamasoluja runsaasti). Tein apteekin pikatesti kaksi kuukautta sitten, tulos negatiivinen. Olen menossa uusiin vasta-ainetesteihin labraan, jossa lisäksi mm. B-12 vit. määritys. Olen ihan varma, ettei vasta-aineita löydy edelleenkään. Pitäisikö vaatia HLA -alttiushaplotyypit DQ2 ja DQ8, onko jomman kumman esiintyminen 100%:sti varmaa keliakiahenkilöillä? Tai voiko helikobakteeri levitä ohutsuoleen ja aiheuttaa keliakimuutosten kaltaisia muutoksia ohutsuolen pinnalla?

2

967

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mhk56

Miksi haluat niin kovasti että sinulla olisi keliakia. Minulla on ja tahdon sen pois!

• keliakiako

ei kukaan halua ehdoin tahdoin mitään sairautta! Oireet ei vaan poistu jos sairautta ei hoida, ja hoitamaan pääsee vasta kun diagnoosi on varma. Atopian kanssa olen pärjännyt jo yli 30-vuotta - vaatii jatkuvaa hoitoa. Siihen nähden keliakia on helppo hoitaa, tarvitsee vain välttää gluteenia, ja 50% todennäköisyydellä laktoosi-intoleranssi paranee ruokavalion myötä = jos on keliakian seurausta. Suoliston ulkopuoliset oireet ei todellakaan ole leikin asia,joten niistä kyllä haluaisin päästä eroon ruokavalion myötä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 523
      8012
    2. Mitä sanoisit kolmella sanalla

kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      233
      2745
    3. Kun katsoin häntä

Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      26
      2611
    4. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      164
      2009
    5. Haluisin niin

Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      121
      1891
    6. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      6
      1685
    7. Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata

Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p
      Uusikaupunki
      2
      1496
    8. Minkälainen koti

kaivatullasi on?
      Ikävä
      80
      1252
    9. Nyt mielipiteitä kehiin?

Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      62
      1198
    10. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      4
      1175
    Aihe