heips!
Onko kenelläkään täällä aivolisäkeperäistä kilpirauhasen vajaatoimintaa? Olen seuraillut palstaa paljon, mutten ole oikein aiheeseen törmännyt.
Diagnoosin sain sitten 7 vuoden taistelun jälkeen...kun arvot vaihteli jonkin verran ja eipä sattunut kai kohdalle pätevää lääkäriäkään. Kyllä sitä jo puhuttiin viasta korvien välissä ja tarjottiin jopa mieliala lääkkeitä,hoh hoh! Onneksi oma järki sanoi että vika on muualla. On tätä kurjaa oloa tuohon seitsemään vuoteen mahtunutkin, ihme kun ei järki mennyt kuitenkaan!
Sitten sattui lääkäri joka huomasi katsoa tarkemmin kaikkia tuona aikana otettuja verikokeita ja kiinnitti huomiota siihen etteivät arvot "synkkaa" keskenään. Nyt sit homma selvillä ja lääkitystä säädellään. Onko kenelläkään kokemusta tämän tyypin vajiksesta ja onko syitä siihen löydetty?
Siis mikä aivolisäkettä vaivaa! :P Hirveän vähän on tästä löytynyt tietoa, vaikka olen kyllä etsinyt. Kaikkialla vain mainitaan tämänkin olemassa olo ja suluissa perässä sit et harvinainen, tai harvoin. Paljonpa lohduttaa, kun sattuu olemaan se harva. Kaipaisin kohtatovereilta tietoa, kokemuksia ja miten hoito on onnistunut pidemmän päälle.
Kiitos kaikille jotka jaksoivat lukea!
aivolisäke
13
8296
Vastaukset
- ?????
... kilpirauhasfoorumin sivuilla - siellä on joitain aivolisäkeperäisiä vajiksiakin pyörinyt ja löytyy linkkejäkin.
- vajis
Mä oon sielläkin käynyt muutamaan otteeseen, ja yritin sinne rekisteröityäkin mut ei oo tullu vielä sähköpostiin vastausta sielt.
Itse en ole löytänyt oiken mitään sieltäkään, kenties käynyt taas väärään aikaan väärässä paikassa :P Siitähän tuota kokemusta jo löytyy muutenkin!
Pitää vielä seurailla sitäkin! Mut katsotaan josko täälläkin joku jossain piilottelisi!
Kiitos sinulle!
- tietoa
...tosiaan löytyy tuosta. Mutta jos englanti sujuu, koita vaikka googlettaa "central hypothyroidism" tai hypopituitarism.
Mitä nyt olen vajiksesta lueskellut, yleisin syy sentraaliseen vajaatoimintaan lienee kasvain. Aivojen magneettikuvaus varjoaineen kanssa paljastaisi sen. Myös runsas verenvuoto (esim. synnytyksen yhteydessä) voi vaurioittaa aivolisäkettä.
Mutta oireet lienevät aika samanlaisia kuin primaarisessa hypotyreoosissa, joten foorumilta löytyy varmaan kohtalotovereita.- kiitos!
Kiitos vastauksesta!
En ole itse synnyttänyt, joten siitä ei voi kohdallani johtua. Mutta se kasvain mietityttää hieman, lähinnä onko siitä muuta vaaraa jne..
Englanti taittuu joten kuten, mut toi lääketieteellinen onkin sit jo aika hankalaa! mut pitää silti yrittää!
Oireet on kaiken kaikkiaan aivan samat olleet ku muillakin "vajiksilla" täällä, kauan niitä tulikin siedettyä,huh! Mut kiinnostais miten hoito on auttanut ja miten ne arvot on pysyneet aisoissa muilla aivolisäke peräisillä. - ?????
kiitos! kirjoitti:
Kiitos vastauksesta!
En ole itse synnyttänyt, joten siitä ei voi kohdallani johtua. Mutta se kasvain mietityttää hieman, lähinnä onko siitä muuta vaaraa jne..
Englanti taittuu joten kuten, mut toi lääketieteellinen onkin sit jo aika hankalaa! mut pitää silti yrittää!
Oireet on kaiken kaikkiaan aivan samat olleet ku muillakin "vajiksilla" täällä, kauan niitä tulikin siedettyä,huh! Mut kiinnostais miten hoito on auttanut ja miten ne arvot on pysyneet aisoissa muilla aivolisäke peräisillä.... olen aiheesta ymmärtänyt aivolisäkekasvaimet ovat hyvänlaatuisia eli ei muuta haittaa "kuin" elimistön toimintoja ohjaavien hormonien, kuten TSH:n, erittymisen häiriintyminen.
Aivolisäkeperäisen vajiksen hoidossa TSH:lla ei ole mitään tekoa (koska kuitenkin se laskee) - seurattavat arvot ovat T4V ja T3V. - sitä
????? kirjoitti:
... olen aiheesta ymmärtänyt aivolisäkekasvaimet ovat hyvänlaatuisia eli ei muuta haittaa "kuin" elimistön toimintoja ohjaavien hormonien, kuten TSH:n, erittymisen häiriintyminen.
Aivolisäkeperäisen vajiksen hoidossa TSH:lla ei ole mitään tekoa (koska kuitenkin se laskee) - seurattavat arvot ovat T4V ja T3V.Hyvä että olet ymmärtänyt niin, ettei se kasvain mitään meinaa, sillä minä en ole ymmärtänyt yhtään mitään. Siksi kysyinkin onko siitä jotain haittaa,voiko se kasvaa tai jotain, eikä tarkoitukseni suinkaan ole ollut väittää että niin olisi.Mutta kyllä se nyt pistää miettimään jos omassa päässä on jokin kasvain, että mikä on meininki, kun ei asiasta saa tietoa.
Sen on kyllä ihan selvää ettei sillä TSH:lla ole mitään tekoa tähän. Sen kyllä näkee jo minun verikokeistakin että asivolisäke elää ihan omaa elämäänsä eikä reagoi millään tapaa T4V:n määrään. - ---
sitä kirjoitti:
Hyvä että olet ymmärtänyt niin, ettei se kasvain mitään meinaa, sillä minä en ole ymmärtänyt yhtään mitään. Siksi kysyinkin onko siitä jotain haittaa,voiko se kasvaa tai jotain, eikä tarkoitukseni suinkaan ole ollut väittää että niin olisi.Mutta kyllä se nyt pistää miettimään jos omassa päässä on jokin kasvain, että mikä on meininki, kun ei asiasta saa tietoa.
Sen on kyllä ihan selvää ettei sillä TSH:lla ole mitään tekoa tähän. Sen kyllä näkee jo minun verikokeistakin että asivolisäke elää ihan omaa elämäänsä eikä reagoi millään tapaa T4V:n määrään.Hei. Minkälaiset arvot sulla on? Olen utelias, koska itsellä ilmeisesti samasta kyse ja olen ollut nyt lääkityksellä kohta vuoden. Lääkäri olettaa vajiksen syyksi aivolisäkkeen kasvaimen. Tutkittu sitä ei olla missään vaiheessa kun ne oireet ja lääkitys eivät kuulema toisistaan poikkea oli sen vajaatoiminnan syyt mitkä vaan! Mulla tsh ei noussut missään vaiheessa yli kahden, T4v oli alimmillaan 10, viitearvot 10-25. Olo oli huono ja sain lääkityksen pyytämättä. Voin nyt huomattavasti paremmin ja viimeisimmät arvot parin viikon takaa tsh 0.01 ja T4v 19.
Joskus mietityttää olisko pitänyt vaatia tutkimukset. En vain silloin jaksanut, olin onnellinen pilleripurkista ja uskosta uuteen normaaliin elämään. - ?????
sitä kirjoitti:
Hyvä että olet ymmärtänyt niin, ettei se kasvain mitään meinaa, sillä minä en ole ymmärtänyt yhtään mitään. Siksi kysyinkin onko siitä jotain haittaa,voiko se kasvaa tai jotain, eikä tarkoitukseni suinkaan ole ollut väittää että niin olisi.Mutta kyllä se nyt pistää miettimään jos omassa päässä on jokin kasvain, että mikä on meininki, kun ei asiasta saa tietoa.
Sen on kyllä ihan selvää ettei sillä TSH:lla ole mitään tekoa tähän. Sen kyllä näkee jo minun verikokeistakin että asivolisäke elää ihan omaa elämäänsä eikä reagoi millään tapaa T4V:n määrään.... etteikö kasvain aivolisäkkeessä olis mitään (huomasitko "kuin" -sanan lainausmerkeissä?) vaan sitä, etteivät ne ilmeisesti ole pahanlaatuisia (sehän on kuitenkin hyvä asia??) ja voivat aiheuttaa tällaista lääkityksellä korjattavissa olevaa haittaa eikä välttämättä muuta.
Tässä linkki http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=pot00170 - sinulle!
????? kirjoitti:
... etteikö kasvain aivolisäkkeessä olis mitään (huomasitko "kuin" -sanan lainausmerkeissä?) vaan sitä, etteivät ne ilmeisesti ole pahanlaatuisia (sehän on kuitenkin hyvä asia??) ja voivat aiheuttaa tällaista lääkityksellä korjattavissa olevaa haittaa eikä välttämättä muuta.
Tässä linkki http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=pot00170Menen heti lukemaan tuolta linkistä lisää!Kiva kun joku osaa käyttää nettiä, minä en!Yritys on kova ja tulos aika heikko! :P
Kiitos vaivan näöstäsi! - sama täällä
--- kirjoitti:
Hei. Minkälaiset arvot sulla on? Olen utelias, koska itsellä ilmeisesti samasta kyse ja olen ollut nyt lääkityksellä kohta vuoden. Lääkäri olettaa vajiksen syyksi aivolisäkkeen kasvaimen. Tutkittu sitä ei olla missään vaiheessa kun ne oireet ja lääkitys eivät kuulema toisistaan poikkea oli sen vajaatoiminnan syyt mitkä vaan! Mulla tsh ei noussut missään vaiheessa yli kahden, T4v oli alimmillaan 10, viitearvot 10-25. Olo oli huono ja sain lääkityksen pyytämättä. Voin nyt huomattavasti paremmin ja viimeisimmät arvot parin viikon takaa tsh 0.01 ja T4v 19.
Joskus mietityttää olisko pitänyt vaatia tutkimukset. En vain silloin jaksanut, olin onnellinen pilleripurkista ja uskosta uuteen normaaliin elämään.Sama meno, olen niin onnellinen diagnoosista ja pilleripurkista etten ole osannut vielä vaatia mitään sen kummempia kokeita tai tutkimuksia, on se niin suuri helpotus olla edes tässä tilanteessa seitsemän vuoden ihmettelyn jälkeen!
Mulla on useita verikokeita otettu näihin vuosiin.T4v on ollu aina 10-12, ei koskaan sen enempää, TSH on vaihdellut sen verran et muissa kokeissa se on aina ollut 1 - 2,5 lukuunottamatta yksiä kokeita joissa se oli noussut 3,65, ja sen kokeen jälkeen sit odoteltiin vuosi, et alkaako se T4v reagoida siihen. Eipä alkanut... sitten otettiin viimeisimmät kaksi koetta kahden viikon välein, ja niissä TSH oli ensin 2,5 ja T4v 12, seuraavissa TSh oli enää 1,6 ja T4v 10.
Nyt olen syönyt kuukauden lääkkeitä ja kävin juuri verikokeessa, odottelen tuloksia ensi viikkoon asti sillä lääkärini on paikalla vain yhtenä päivänä viikossa...tekee siis töitä normaalisti toisella paikkakunnalla ja käy täällä vain "keikkahommissa".
Kuullostaa kyllä ihanalta että sait lääkityksen pyytämättä! Se on hyvä että kerralla sattuu kohdalle lääkäri joka ymmärtää asioista.
Olen vakavasti sitä mieltä että olisin oikeasti voinut vaikka masentua näiden vuosien aikana kun oireitani ei kuunneltu, sain ihan rauhassa lihoa 20kg (160cm pitkälle ihmiselle aika paljon) ja kuulla sitten että katso mitä syöt! Olin kuitenkin painonvartijoissa enkä silti saanut vuoteen painoani laskemaan. Siihen lääkäri tokaisi että "sä et noudata niitä ruokavalioita".Sitten alkoikin selitys sydänoireista että "kaikilla on rytmihäiriöitä, se on aivan normaalia ja vaaratonta, ja kun ihminen oikein alkaa kuullostella oireitaan , niin alkaa uskoa omaa mielikuvitustaan ja todella tuntea niitä, vaikkei niitä olisikaan.Sellainen on ihmisen mieli. Ja noihin sun oireisiis ei oo lääkkeitä, mieliala lääkitys olisi ainoa vaihtoehto. Oletko ajatellut käydä juttelemassa ihan ammattilaisen kanssa, kuten psykiatrilla."
Noh, kuitenkin sitten löytyi läppävikakin kaiken muun päälle, tämän nykyisen lääkärini toimesta.Kävin vain sydänrasitusfilmissä ja ultrassa, sillä selvä. Eikä kukaan määrännyt minua edes niihin aiemmin vaikka sydänfilmissä oli jotain poikkeamia...
Olipas tilitys! Kiitos kun vastasit! Olen itsekin utelias kuulemaan muiden kokemuksia joilla on vastaava tilanne. ja tietenkin kaikkien "vajisten" tiedot ja kokemukset tulevat tarpeeseen. Tältä palstalta olen eniten tietoa löytänytkin. - ...
--- kirjoitti:
Hei. Minkälaiset arvot sulla on? Olen utelias, koska itsellä ilmeisesti samasta kyse ja olen ollut nyt lääkityksellä kohta vuoden. Lääkäri olettaa vajiksen syyksi aivolisäkkeen kasvaimen. Tutkittu sitä ei olla missään vaiheessa kun ne oireet ja lääkitys eivät kuulema toisistaan poikkea oli sen vajaatoiminnan syyt mitkä vaan! Mulla tsh ei noussut missään vaiheessa yli kahden, T4v oli alimmillaan 10, viitearvot 10-25. Olo oli huono ja sain lääkityksen pyytämättä. Voin nyt huomattavasti paremmin ja viimeisimmät arvot parin viikon takaa tsh 0.01 ja T4v 19.
Joskus mietityttää olisko pitänyt vaatia tutkimukset. En vain silloin jaksanut, olin onnellinen pilleripurkista ja uskosta uuteen normaaliin elämään.Periaattessa olisi kai hyvä, jos elimistön oma toiminta saataisiin käyntiin. Se päihittää varmasti kaikki purkkihormonit. Mutta toisaalta, leikkaushoito tms. tuskin on turvallisin vaihtoehto, eikä varmasti kustannustehokkain (ja sehän tässä aina ratkaisee).
- Mie vaan
sama täällä kirjoitti:
Sama meno, olen niin onnellinen diagnoosista ja pilleripurkista etten ole osannut vielä vaatia mitään sen kummempia kokeita tai tutkimuksia, on se niin suuri helpotus olla edes tässä tilanteessa seitsemän vuoden ihmettelyn jälkeen!
Mulla on useita verikokeita otettu näihin vuosiin.T4v on ollu aina 10-12, ei koskaan sen enempää, TSH on vaihdellut sen verran et muissa kokeissa se on aina ollut 1 - 2,5 lukuunottamatta yksiä kokeita joissa se oli noussut 3,65, ja sen kokeen jälkeen sit odoteltiin vuosi, et alkaako se T4v reagoida siihen. Eipä alkanut... sitten otettiin viimeisimmät kaksi koetta kahden viikon välein, ja niissä TSH oli ensin 2,5 ja T4v 12, seuraavissa TSh oli enää 1,6 ja T4v 10.
Nyt olen syönyt kuukauden lääkkeitä ja kävin juuri verikokeessa, odottelen tuloksia ensi viikkoon asti sillä lääkärini on paikalla vain yhtenä päivänä viikossa...tekee siis töitä normaalisti toisella paikkakunnalla ja käy täällä vain "keikkahommissa".
Kuullostaa kyllä ihanalta että sait lääkityksen pyytämättä! Se on hyvä että kerralla sattuu kohdalle lääkäri joka ymmärtää asioista.
Olen vakavasti sitä mieltä että olisin oikeasti voinut vaikka masentua näiden vuosien aikana kun oireitani ei kuunneltu, sain ihan rauhassa lihoa 20kg (160cm pitkälle ihmiselle aika paljon) ja kuulla sitten että katso mitä syöt! Olin kuitenkin painonvartijoissa enkä silti saanut vuoteen painoani laskemaan. Siihen lääkäri tokaisi että "sä et noudata niitä ruokavalioita".Sitten alkoikin selitys sydänoireista että "kaikilla on rytmihäiriöitä, se on aivan normaalia ja vaaratonta, ja kun ihminen oikein alkaa kuullostella oireitaan , niin alkaa uskoa omaa mielikuvitustaan ja todella tuntea niitä, vaikkei niitä olisikaan.Sellainen on ihmisen mieli. Ja noihin sun oireisiis ei oo lääkkeitä, mieliala lääkitys olisi ainoa vaihtoehto. Oletko ajatellut käydä juttelemassa ihan ammattilaisen kanssa, kuten psykiatrilla."
Noh, kuitenkin sitten löytyi läppävikakin kaiken muun päälle, tämän nykyisen lääkärini toimesta.Kävin vain sydänrasitusfilmissä ja ultrassa, sillä selvä. Eikä kukaan määrännyt minua edes niihin aiemmin vaikka sydänfilmissä oli jotain poikkeamia...
Olipas tilitys! Kiitos kun vastasit! Olen itsekin utelias kuulemaan muiden kokemuksia joilla on vastaava tilanne. ja tietenkin kaikkien "vajisten" tiedot ja kokemukset tulevat tarpeeseen. Tältä palstalta olen eniten tietoa löytänytkin.Moi!
1.5 vuotta kohta takana mitä ihmeellisimpiä oireita...
Itsekin olen alkanut miettimään tätä mitä nyt pohditte. THS 1.2 Tv4 11. Tulokset olleet lähes samat vuoden ajalta..
Ainoa ongelmani on veriarvoissa CD 4 auttaja solujen vähyys.. Muuten veren kuva onkin normaali.
Viime viikolla kävin kilpirauhas lääkärin tykönä.
Otettiin nyt sitten ekaa kertaa tuo TPo monta muutakin verikoetta. Liittyy näihin Maitohormooneihin ynm..
Eli mielenkiinnolla odotan mitä vastauksia tulee.
Onko teillä ollut mitää outoa muissa verenkuvissa??
Itse olen huomannut sen että D-vitamiini auttaa ihan hirveästi näihin väsymys,vilu ja muihinkin oireisiin..
Kiitos T:Mies - terveeks!
Mie vaan kirjoitti:
Moi!
1.5 vuotta kohta takana mitä ihmeellisimpiä oireita...
Itsekin olen alkanut miettimään tätä mitä nyt pohditte. THS 1.2 Tv4 11. Tulokset olleet lähes samat vuoden ajalta..
Ainoa ongelmani on veriarvoissa CD 4 auttaja solujen vähyys.. Muuten veren kuva onkin normaali.
Viime viikolla kävin kilpirauhas lääkärin tykönä.
Otettiin nyt sitten ekaa kertaa tuo TPo monta muutakin verikoetta. Liittyy näihin Maitohormooneihin ynm..
Eli mielenkiinnolla odotan mitä vastauksia tulee.
Onko teillä ollut mitää outoa muissa verenkuvissa??
Itse olen huomannut sen että D-vitamiini auttaa ihan hirveästi näihin väsymys,vilu ja muihinkin oireisiin..
Kiitos T:MiesMoikka!
Mulla ei oo kyllä mitää ihmeempiä verikokeita otettu, yllätys, ku ei oikein muutenkaan ole mitään tutkittu. Ainoa minkä nyt osaan sanoa on se maksa-arvo joka kohoaa jos käyttää paljon alkoholia, minulla se arvo on alle viitearvojen... En muista tarkkaan enää niitä viitearvojakaan enää, mutta alle sen alarajan ne mun arvot oli. Eikä mitään hajua mistä se voisi johtua, liian vähän viinaa?? Heh, vitsi!! Ei siihen kukaan ole puuttunut tai mitään sanonut.
Siitä jostain kumman rasituskokeesta on sen verran ollut puhetta että sitä ei kannata ehkä tehdä minulle, sillä se rasittaa sydäntä, jos oikein ymmärsin ja minulla on synnynnäinen läppävikakin kaiken muun hyvän päälle.
Että semmosta täällä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan463030Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272854- 1212306
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631326- 111276
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39912Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13792