Millaisia kortisoni-kuureja..

tuitsa77

olette saaneet päänsäryn särkykierteen katkaisuun?
Kävin tänään neurologilla ja mulle määrättiin 10pv:n kuuri solomet 16mg tagl. 1-2 aamuina 4 tabl, ja sitten seuraavina kahtena päivänä aina 1 vähemmän, niin että kahtena viimeisenä päivänä otan puolikkaan tabletin. Tuntuu ihan hurjalta ottaa 4 nappia naamaan kertaheitosta. :)
Samalla mun verenpainelääke vaihdettiin Atacand 16mg:an ja kipukynnystä kohottamaan määrättiin Noritren 10mg 1-2 tabl. iltaisin.
Ja kaikenlisäksi hiukan arveluttaa tuo kortisoni-kuuri kun mun maha reagoi aika kovin pelkkiin särkylääkkeisiinkin ja siksipä mun tarvii nyt kuurin ajan popsia vielä kaiken lisäksi mahalääkkeitä, somacia tai ranixalia.
Noh, mutta toivon että päänsärky saataisiin kuriin ja iltaisin voisi käydä nukkumaan levollisin mielin, pelkäämättä seuraavan päivän mahdollista päänsärkyä.

8

12249

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mulla

Minulla kierre katkaistiin Prednisolon 20 mg tableteilla annostuksella seuraavasti: 2 vrk 4 tabl, 2 vrk 3 tabl, 2 vrk 2 tabl, 2 vrk 1 tabl ja 2 vrk 1/2 tabl. Eli aika hurja oli tuo aloitus, yht, 80 mg/vrk. Vaikka sain Medipamia yöksi en kuitenkaan nukkunut kuin noin kolmen tunnin unia aluksi. Nyt päättyi kuuri neljä päivää sitten ja eilen ja tänään on jo täsmäläke pitänyt ottaa, joten lyhytaikainen oli tuo särytön jakso tällä kertaa. Aika epätoivoinen olen.

• migreenikko

Moikka. Mulle on määrätty aina Prednisolon 40mg viikon kuuri alenevin annoksin. Kuureja oon syöny jo neljä, välillä auttaa hetken, mutta ei kuitenkaan aina. Itselläni on n.15 migreeniä/kk. Odotan lähetettä migreenin katkaisuhoitoon osastolle.

• migreenipotilas

Mulla ollut muutaman kerran kahden viikon kortisonikuuri särkylääkemigreenin jäätyä päälle. Annostus ollut kolmena päivänä 2x 40 mg prednisolon ja siitä vähitellen laskeva. Yleensä on loppunut tuon kuurin aikana päivittäinen migreeni ja särkylääkkeiden päivittäinen käyttö. Yhdellä kertaa tarvitsi tosin kaksi peräkkäistä kuuria. Toimi sitten kuitenkin onneksi toisella kertaa!

• passion83

kävin eilen neurologilla, sain heti kortisonipiikit päähän. Kotiin kortisonikatko, solomet 16mg(1-2aamu 4tbl, 3-4aamu 3tbl, 5-6aamu 2tbl, 7-8aamu 1tbl, 9-10aamu ½tbl. Migreenikohtaukseen almogran 12,5mg, migreenin estoon atacand 16mg 1tbl/vrk, noritren 10mg 1-2tbl iltaisin kipukynnystä kohottamaan...

• passion83

onko tuosta noritrenistä ollut apua? onko ollut sivuvaikutuksia? ihmettelen vaan että miksi migreeniin määrätään masennuslääke....

• tuitsa77

Mulle kävikin niin, että kun se neurologi sanoi et mun päänsärky on osittain sitä särkylääkepäänsärkyä ja kun se kirjoitti mulle saikkua loppuviikon, niin ajattelin ihan vaan katsastaa ja kuulostella että kummoiseksi se päänsärky yltyy kun en otakkaan särkylääkettä.. Ekana päivänä oli pientä jomotusta koko päivän, mutta sitten se ei palannutkaan. Ja nyt mulla on tosi harvoin päänsärkyä ja se pääsääntöisesti lähtee pelkällä burana 600:lla tai jos on kovempi särky, otan ketorin 100mg:aa ja se auttaa.
        Eli, mä en aloittanut mitään popsimaan mitään niistä lääkkeistä mitä se neurologi määräs. Eli ei ole kokemusta noritrenistä. Enkä tiedä miksi sitä määrätään.. Mulle se neurologi sanoi naurahtaen, että hän määrää masennuslääkkeitä ettet vallan masennu päänsärystä.. ja lisäsi et tosin jos sitä käytetään masennuslääkkeenä, niin annostukset on suuremmat.

• Ei tosikko

Masennuslääkkeitä (esim. Triptyl) on käytetty pieninä annoksina nostamaan kipukynnystä. Todennäköisesti lääkärisi heitto oli vain huumoria, joskin lääkärienkin pitäisi myös selvittää, että potilas ymmärtää hänen huumorinsa oikein.

• Miggemies

Lyhyen kortisoonikuurin haittavaikutukset ovat aivan eri kuin pitkien. Parin paivan kuuri ei yleensa aiheuta mitaan kuurin yli kestavia haittavaikutuksia. Mikali migreeni on vaikea tai pitkittynyt on mulla kortisoonikuuri se ainoa, joka auttaa ns. viimeisena keinona, mutta annostus on kova. 3 pv 80mg. Kylla lahtee.Aiheuttaa jonkun verran kuvotusta ja pahoinvointia, mutta sen parin tunnin on valmis kestamaan , jos migreeni on jyystanyt pari viikkoa. Alilaakitseminen on migreenipotilainen iso ongelma, jos laakari ei ole migreeniasiantuntija. Alilaakitseminen pidentaa kohtausta ja sensitoi, mika on huono juttu ja vaikeuttaa migreenin saantia hallintaan.

Hoidata migreenia siihen erikoistuneella laakarilla ala ns. tavallisella.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      8
      3296
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1848
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      540
      1549
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      75
      1156
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      60
      966
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      32
      940
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      208
      861
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      813
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      796
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      758
    Aihe