Muutama san fluorista

vp.k

Suksien voitelu on joillekin uskonto - yhtä lujassa kuin Islam. Kun sattuu tällaisen kanssa vastakkain, on monasti vikea pidätellä hymyä.
Otetaan nyt esimerkikis tuo fluori.
Sitä tarvitaan 3 % voiteessa puhtaana, jos halutaan sen vaikuttavan yhtään mitään. Tänään on myytävänä purkkeja, joissa määrät ovat alle 1% - mitattuna tuotteesta.
Fluori toimii vain -3C sta lähtien lämpimämpään suuntaan.Kylmemmällä kelillä ei hyötyä ole muuta, kuin voitelijan kuume illalla. Fluori nimittäin elektronegatiivisena levittää pienhiukkasia niin, että keho reagoi niihin kuin viruksiin ja bakteereihin. Käynnistyy luonnon oma torjuntamenetelmä, mutta se ei tehoa. Kun EU-aikaa eletään, hakisin itse ainakin kauppiaalta käyttötuvalliuustiedotteen, joka on pakollinen. Siinä on 13 kohtaa, joista selviää mistä myrkystä on kyse ja kuka on vastuussa mahdollisest vahingosta (sattuu vahingossa kuolemaan).
Fluori toimii siten, että se rikkoo suksen alle
syntyneen vesikalvon ja muodostaa niistä pisaroita. Pisarat kohottavat suksen irti ladusta ja tästä seuraa luiston paraneminen.
Suksen alla oleven veden lämpötilla on ratkaiseva merkitys. Pisaran koossapitävä pintajännitys nimittäin heikkenee n.7 % jokaista lämpöastetta kohti. Ts. 3 C vettä on jo paljon ja pisara ei kanna suksea heikon pintajännityksen vuoksi, niin onko paljon järkeä laittaa itseään alttiiksi. On - jos itse lujasti uskoo luiston paranevan ja paraneehan vaikka purkilla, jossa on alle 3 % fluoria.Ihmeitä tapahtuu mussakin uskonnoissa.
Nämä terveyskysmykset ovat sellaisia, että niistä vain hyssytellään - koetaan voitelun pilkaksi, jos puhuu oikeilla nimillä.

49

9535

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katso peiliin

Ensinnäkin sinä itse julistat omaa tuotettasi kuin profeetta. Jos olisitkin neutraali, asiallinen ja todistelisit järjestelmällisesti tuotteesi pätevyyttä, voisit vähän moittia muitakin. Nyt sähläät ja kailotat kuin herätyskokouksessa. Uskottavuus kärsii.

Lisäksi juttusi muuttuu aina tilanteen mukaan, vrt. juniorin hiihtämät 5000km kesässä
      :-)))

Toiseksi, mihinkäs se vesikalvo nyt yhtäkkiä katosi? Kestopidon kanssa vettä kyllä piisaa paukkupakkasille asti, nyt se loppuu jo -3 asteessa. Kannattaisi tarkistaa juttujen yhtäpitävyys.

Kolmanneksi, fluori on mitä on ja fluoriyhdisteet jotakin muuta. Yhdisteet hajoavat kuumassa ja pipiä tulee. Normaaliparafiinia kärvennettäessä suurin ongelma on hiilivetyhöyryt, ongelma nekin. Fluoriyhdisteet eivät niissä lämmöissä kuitenkaan vielä hajoa. Hiihtäjän kuolemaa ei siis vielä kannattaisi kestopidon kirkossa kuuluttaa.

Olipa tuotteesi kuinka hyvä tahansa, tuolla meuhkaamisella teet itsestäsi pellen ja liiketoiminnalle vahinkoa. Hanki töihin viestinnän ammattilainen ja pidä turpa kiinni. Saatat vielä pärjätäkin niillä keinoin.

Ilmeisesti kohderyhmäsi on kuitenkin typerykset eikä asian ontuminen haittaa?

Tässä riitelevät nyt ihmiset eikä asiat, koska asiasi on niin syvältä joka kerta kun alat paasaamaan.

Toisaalta......

Onhan tietenkin niin että tieteen pohjamutia kaivelee Startinkin materiaali kaikkine pysyvästi sähköisesti varautuneine molekyyleineen. Hevonpaskaahan se tietysti on. Että maassa maan tavalla, niinhän? Ollaan kaikki idiootteja kun kerran vauhtiin on päästy.

• hiihtäjätär2

katkera MIES kun vpk:n tietomäärä ylittää sinun päässäsi pyörivän ajatusmaailmasi.
        nyt kun ihmiset riitelle eikä asiat,sinähän sen olet aiheutanut omalla vähintäänkin sairaalla ilmaisukyvylläsi.

• oletko koskaan hiihtänyt?

olen edellisen kanssa samaa mieltä ketjun aloittajan tarkoitusperistä ja ilmaisun laadusta.

Mutta mitä tulee itse asiaan niin herää kysymys että onko ketjun aloittaja "vp.k." koskaan itse hiihtänyt kun väittää noin ihmeellisiä asioita? Fluoripinnoite nimittäin ihan selkeästi parantaa suksen luistoa paljon kylmemmässäkin kuin -3C. Esim jos yöllä on satanut uutta lunta (= lumen kosteus aina suuri uudessa lumessa lämpötilasta riippumatta) ja aamulla olis vaikka -15C niin pinnotettu suksi luistaa selvästi paremmin. Ainoastaan silloin ei fluorista ole hyötyä jos pakkaskelejä (-10C -->) on jatkunut useita päiviä eikä uutta lunta ole satanut. Ja eiväthän KAIKKI kilpahiihtäjät tuhlaisi rahojaan älyttömän kalliisiin fluoripinnoitteisiin jos ne ei selvästi parantaisi luistoa. Kannattaisi vp.k joskus verrata oikein pinnotettua suksea ja pinnoittamatonta niin takaan että huomaat erot.

Kaikkien valmistajien voiteluohjeissa neuvotaan käyttämään hengityssuojainta fluoripinnoitteiden kanssa. Tosin juuri kukaan ei sellaista käytä, eivät edes ammatikseen suksia voitelevat. Enpä ole kuullut että näillä tallien huoltomiehillä jotka lähes päivittäin suksia voitelee olis mitään sairauksia tai oireita ollut keskivertokansalaista enempi.

• hiihtäjänäkin

Kyllä tuo VPK;n vauhkoaminen on tosiaan vähän liian tieteetöntä.Hän yrittää väen väkisin myydä tuotettaan,ihmettelen vaan miksi suomalaiset huiput ei ole ottaneet sitä kestopitoa käyttöön.Olen testannut aineen,mutta ainoa keli,jossa se toimii hyvin on kevään karkea märkä keli.Muulloin saa perinteisin tavoin paremmin toimivan suksen.Fluorista sen verran,että kyllä olen huomannut siitä olevan selvää hyötyä vielä 15 asteen pakkasessa.

• dsafgeshthjt

Mitenkähän v-p.k on noiden voiteiden fluorimäärät mitannut?

• Karvasuksi

Onkohan hammastahnan fluori vaarallista?

• testattuON

Fluorihammastahnan ja kynttiläparafiinin sulatesekoite luistaa paremmin kuin kaupan myymät fluorit.

• jts

ovat erittäin vaarallisia..reagoi hanakasti keuhkojen limakalvojen kosteuden kanssa..ei saisi hengittää YHTÄÄN höyryjä joita siitä tulee!
      flurivoiteet ovat ongelmajätettä..tyhjiä purkkeja ei saisi laittaa kotiroskikseen..eihän sitä itsekään aina muista..viisaammat ovat tutkineet että jatkuva altistuminen aiheuttaa syöpää..kannattaa käyttää häkäpärstää!

• vp.k

istuttiin Levillä ja juteltiin mm voitelusta. Tavattuani niin monta fanaatikkoa, että mainitsin voitelu-uskonnon ja ehdotin että kokeillaa. 24 tunnin sisällä tulee 80 % akuankkaa ja loput asiaa.Valittiin fluori.
        Vaihtoehtona oil aihe "suksien jäykkyyden määritys" sehän tehdään 20C:ss ja hiihto - 10 pakkasessa.
        Tuosta fluorista vakavasti puhuen jts:n kommentti kannattaa huomioida - seuraajani Simpeleen Urheilijoiden pj:na saatettiin 51 iässä hautaan - keuhkosyöpä. Lähinaapurikunnan huippuvoitelija samasta syystä 37:na. Näistä kavereista puhuttaessa ilmeet ovat vakavat.

• Hessu Hopo
        vp.k kirjoitti:

istuttiin Levillä ja juteltiin mm voitelusta. Tavattuani niin monta fanaatikkoa, että mainitsin voitelu-uskonnon ja ehdotin että kokeillaa. 24 tunnin sisällä tulee 80 % akuankkaa ja loput asiaa.Valittiin fluori.
        Vaihtoehtona oil aihe "suksien jäykkyyden määritys" sehän tehdään 20C:ss ja hiihto - 10 pakkasessa.
        Tuosta fluorista vakavasti puhuen jts:n kommentti kannattaa huomioida - seuraajani Simpeleen Urheilijoiden pj:na saatettiin 51 iässä hautaan - keuhkosyöpä. Lähinaapurikunnan huippuvoitelija samasta syystä 37:na. Näistä kavereista puhuttaessa ilmeet ovat vakavat.

Provoosi oli vaikea vastata ilman henkilöön kohdistuvaa arvostelua. Tein sen kieltämättä mielelläni.

En uskonutkaan että menisit yhtään itseesi.

JTS kumartaa syvään edessäsi. Ilmankos nostat hänet niin suureen arvoon.

Tee miehelle ne sukset niin päästään katsomaan vieläkö kaveruus jatkuu. Näyttöhän ratkaisee.

Terveysriskeistä kiteyttänemme asian näin:

Ahkerasti fluorivoiteita "käryttävillä" on ainakin mahdollisesti (allekirjoittanut ei tunne näyttöä mutta ei kiellä sen olemassaoloa) suurempi riski sairastua keuhkosyöpään. Tämä riittää perusteeksi suureen varovaisuuteen. Vaikka fluori luistoa (ehkä)parantaakin, on sen käytössä siis oltava maltillinen ja varovainen. Lenkkikäytössä se ainakin on minunkin mielestäni turha lisuke. Vanhassa vara parempi ja mikäli haluaa luistovoidella, niin turhaa kuin se ehkä onkin, on parempi pysytellä fluorittomissa ja matalafluorisissa voiteissa JA käyttää hengityssuojainta. Parafiininkaan hengittäminen ei nimittäin ole kivaa.

Kisakäyttöön ja voitelukokeiluun tarvitaan fluorivoiteiden käyttöä varten tuuletettu tila ( liesituuletin tai vastaava voitelutelineen yläpuolelle) JA hengityssuojain luokkaa kaasu A pöly P2.

Lainattu tekstiä täältä

http://www.hiihtoliitto.fi/maastohiihto/harrastehiihto/ohjeet_harrastajille/suksien_voitelu/

Terveisin

Hessu Hopo

• jts
        Hessu Hopo kirjoitti:

Provoosi oli vaikea vastata ilman henkilöön kohdistuvaa arvostelua. Tein sen kieltämättä mielelläni.

Tee miehelle ne sukset niin päästään katsomaan vieläkö kaveruus jatkuu. Näyttöhän ratkaisee.

Ahkerasti fluorivoiteita "käryttävillä" on ainakin mahdollisesti (allekirjoittanut ei tunne näyttöä mutta ei kiellä sen olemassaoloa) suurempi riski sairastua keuhkosyöpään. Tämä riittää perusteeksi suureen varovaisuuteen. Vaikka fluori luistoa (ehkä)parantaakin, on sen käytössä siis oltava maltillinen ja varovainen. Lenkkikäytössä se ainakin on minunkin mielestäni turha lisuke. Vanhassa vara parempi ja mikäli haluaa luistovoidella, niin turhaa kuin se ehkä onkin, on parempi pysytellä fluorittomissa ja matalafluorisissa voiteissa JA käyttää hengityssuojainta. Parafiininkaan hengittäminen ei nimittäin ole kivaa.

Kisakäyttöön ja voitelukokeiluun tarvitaan fluorivoiteiden käyttöä varten tuuletettu tila ( liesituuletin tai vastaava voitelutelineen yläpuolelle) JA hengityssuojain luokkaa kaasu A pöly P2.

Lainattu tekstiä täältä

http://www.hiihtoliitto.fi/maastohiihto/harrastehiihto/ohjeet_harrastajille/suksien_voitelu/

Terveisin

Hessu Hopo

oikee väittelyksi..jokainenhan haluaa olla ainakin jossain oikeessa..siitähän tää elämä muodostuu!
        ei kannata ottaa liian vakavasti näitä hommia...tekijöitä riittää aina!
        ja toisekseen..en KUMARRA..vaan olen joissakin asioissa samaa mieltä..sehän on kai sallittua!
        ja kaveruutta ei ole vielä päässyt muodostumaan koska emme ole edes tavanneet..vielä!
        kyllä uudet tuulet ovat tervetulleita..mutta tuulimyllyt alkavat heti vastustaa!!eikös näin ole....

• vp.k
        Hessu Hopo kirjoitti:

Lainattu tekstiä täältä

Terveisin

Hessu Hopo

Niin hölmöä ei enää hiihtomaailmassa ole kuin kerrot. Imuri ja huuva on nykyään aina pöydän alla, jolloin raitis ilma tulee ylhäältä ja käryt menevät alas. Voitelija on turvassa. Aikanaan vapaan ilmakierron tuuletuksissa imuri oli ylhäällä - ei kännykässäkään ole enää johtoa. Kyllä voitelukin kehityy - seuraa mitä kentälää tapahtuu.
        Joskus vähän kiehahtaa - ei pahalla.ja

• Hessu Hopo
        vp.k kirjoitti:

Niin hölmöä ei enää hiihtomaailmassa ole kuin kerrot. Imuri ja huuva on nykyään aina pöydän alla, jolloin raitis ilma tulee ylhäältä ja käryt menevät alas. Voitelija on turvassa. Aikanaan vapaan ilmakierron tuuletuksissa imuri oli ylhäällä - ei kännykässäkään ole enää johtoa. Kyllä voitelukin kehityy - seuraa mitä kentälää tapahtuu.
        Joskus vähän kiehahtaa - ei pahalla.ja

Täytyy rakentaa voitelupaikalle imu alapuolelta. Ja kaverille kans tehdään. Kiitos.

Onhan tästä riitelystä jotakin hyötyäkin, näemmä.

• hiihtäjäkin
        Hessu Hopo kirjoitti:

Täytyy rakentaa voitelupaikalle imu alapuolelta. Ja kaverille kans tehdään. Kiitos.

Onhan tästä riitelystä jotakin hyötyäkin, näemmä.

Itse olen paljon voidellut suksia,kun juniori hiihti aikoinaan kilpaa ja olin erään voidefirman voiteiden testaajana.Kun fluorit tuli voitelin muutaman kerran ilman suojausta ja tuli tosi paha olo.Sitten ostin kokonaamarisuodattimen ja siihen suodatinosan A2,B2,K2,P3,JOKA suojaa aika hyvin kaikki kaasut ja pölyt.Paljon lapin hiihtokeskuksissa liikkuessani ihmiset ihmettelivät voitelutiloissa esiintyvää naamarimiestä.En kyllä muilla nähnyt naamaria kasvoilla.Käytän naamaria aina, voitelen sitten tavallisilla parkuilla tai fluoreilla.
        Kyllä tuo V.P.K:n kestopito näyttää toimivan kun vaan on tarpeeksi löysät sukset ,niitä ei valitettavasti monelta löydy,en ole uskaltanut vielä muiden suksia voidella,kun ei ole ollut tarpeeksi löysiä suksia heillä tarjota.Mutta jts. voit myös mulle lähettää tai missä asutkin niin tuoda sukset laitan ne sulle ilmaiseksi testikäyttöön jos vain on tarpeeksi veltot elikkä yhdellä kädellä keskeltä kiinni.

• jts
        hiihtäjäkin kirjoitti:

Itse olen paljon voidellut suksia,kun juniori hiihti aikoinaan kilpaa ja olin erään voidefirman voiteiden testaajana.Kun fluorit tuli voitelin muutaman kerran ilman suojausta ja tuli tosi paha olo.Sitten ostin kokonaamarisuodattimen ja siihen suodatinosan A2,B2,K2,P3,JOKA suojaa aika hyvin kaikki kaasut ja pölyt.Paljon lapin hiihtokeskuksissa liikkuessani ihmiset ihmettelivät voitelutiloissa esiintyvää naamarimiestä.En kyllä muilla nähnyt naamaria kasvoilla.Käytän naamaria aina, voitelen sitten tavallisilla parkuilla tai fluoreilla.
        Kyllä tuo V.P.K:n kestopito näyttää toimivan kun vaan on tarpeeksi löysät sukset ,niitä ei valitettavasti monelta löydy,en ole uskaltanut vielä muiden suksia voidella,kun ei ole ollut tarpeeksi löysiä suksia heillä tarjota.Mutta jts. voit myös mulle lähettää tai missä asutkin niin tuoda sukset laitan ne sulle ilmaiseksi testikäyttöön jos vain on tarpeeksi veltot elikkä yhdellä kädellä keskeltä kiinni.

ei kyllä noin löysiä iteltäni taija löytyy..eiköhän ne jostain järjesty!täytyy tehä inventaario!
        kiitos vaan "tarjouksesta"..mutta käyn tuolla pääkallopaikalla parikkalassa jossain vaiheessa!

• noin löysillä
        hiihtäjäkin kirjoitti:

suksilla hiihtää kunnolla ja luistaako ne? Olen kuvitellut, että suksen profiilillakin on jotakin tekemistä hiihdettävyyden ja luiston kannalta?

• suksia
        jts kirjoitti:

ei kyllä noin löysiä iteltäni taija löytyy..eiköhän ne jostain järjesty!täytyy tehä inventaario!
        kiitos vaan "tarjouksesta"..mutta käyn tuolla pääkallopaikalla parikkalassa jossain vaiheessa!

löytyy pilvin pimein marketeista ja hintakaan ei ole paha. Sinne vaan jts ostoksille, ihmepitoa alle ja sitten nauttimaan hiihdosta.

• hiihtäjäkin
        noin löysillä kirjoitti:

suksilla hiihtää kunnolla ja luistaako ne? Olen kuvitellut, että suksen profiilillakin on jotakin tekemistä hiihdettävyyden ja luiston kannalta?

Itsellä on noita pertsan pareja 5kpl.Kahdet niistä on tosi vanhoja toiset kästle merkkiset ja toiset Fischerit.Aikoinaan tehtaalta valittu n,60kg hiihtäjälle.Itse painan 75kg .Ne on ainoat parit,jotka toimii kestopidolla.Olen todennut,että luistossa ne ei häviä yhtään,päinvastoin.Tosiaan normaali testimenetelmällä valittuihin suksiin turha laittaa.

• hiihdettävyys?
        hiihtäjäkin kirjoitti:

Itsellä on noita pertsan pareja 5kpl.Kahdet niistä on tosi vanhoja toiset kästle merkkiset ja toiset Fischerit.Aikoinaan tehtaalta valittu n,60kg hiihtäjälle.Itse painan 75kg .Ne on ainoat parit,jotka toimii kestopidolla.Olen todennut,että luistossa ne ei häviä yhtään,päinvastoin.Tosiaan normaali testimenetelmällä valittuihin suksiin turha laittaa.

Eli haittaako löysä suksi perinteisen hiihtoa millään lailla?

• jts
        suksia kirjoitti:

löytyy pilvin pimein marketeista ja hintakaan ei ole paha. Sinne vaan jts ostoksille, ihmepitoa alle ja sitten nauttimaan hiihdosta.

olla leikkimielellä...!!minähän oon oikea markettimies..niinkuin varmaan tiedät!
        marketista ostan kaikkea muuta kuin suksia..se on tietty!
        kyllä taitaa yhet rossarit(eukon)ja fisukat olla vähän löysemmän puoleiset..jos niistä koettas katella!
        minä oon semmone immeine että en ole koskaan vastustanut tai saatikka tyrmännyt uusia asioita..ensin pitää tutkia ja sitte voi esittää rehellisen kokemuksensa!
        täällähän on monia jotka ottavat heti savua korviensa väliin..nää ei oo niin vakavia juttuja että niistä kannattaa käyvä jopa riitelemään!
        jokainenhan meistä tekee ja YRITTÄÄ kaikenlaista..yhteispelillä ja toisten huomioonottamisella on paljon mukavampaa!
        hiihtolenkki on heitetty..pääasiassa tietysti tasatyöntööööö!!!
        vesikeli ja alla luistelu-fisukat..ilman MINKÄÄNLAISTA voitelua..hyvä profiili anto kohtalaisen luiston!

• profiili siis
        hiihtäjäkin kirjoitti:

vaikutakkaan luistoon, koska sinulle täysin profiililtaan epäsopivat (=liian löysät 60kg/75kg) sukset ovat luistoltaan parhaat?

Kommentteja: vpk, jts, hiihtäjäkin ..

• jts
        profiili siis kirjoitti:

vaikutakkaan luistoon, koska sinulle täysin profiililtaan epäsopivat (=liian löysät 60kg/75kg) sukset ovat luistoltaan parhaat?

Kommentteja: vpk, jts, hiihtäjäkin ..

koska ei vielä ole kokemusta..mutta se miten minä ton tässä vaiheessa ymmärrän..pitopinnoite luistaa aivan kuin se olisi luistovoide..mutta potkun pysäytysvaiheessa se lukitsee itsensä alustaan nähden..ja luistovaiheessa taas luistaa..??no menipä kummalliseksi..jotekii tällee!!

• Hessu Hopo
        jts kirjoitti:

koska ei vielä ole kokemusta..mutta se miten minä ton tässä vaiheessa ymmärrän..pitopinnoite luistaa aivan kuin se olisi luistovoide..mutta potkun pysäytysvaiheessa se lukitsee itsensä alustaan nähden..ja luistovaiheessa taas luistaa..??no menipä kummalliseksi..jotekii tällee!!

Silloin kun me olimme pieniä poikia, mm. sinisen Rexin toiminta selitettiin juuri näin. Ihme ettet muista.

Kerrataan yläasteen (keskikoulun?)fysiikkaa.

On liuku, jossa on liukukitka joka on eri asia kuin lepokitka. Lepokitka on suurempi kuin liukukitka. Lepokitka puree potkaistaessa, kun suksi on pysähtynyt. Hyvässä voiteessa lepokitkan ja liukukitkan ero on mahdollisimman iso. Muistan kuinka "Liekkukake" oikein kävi ala-asteella lapsille esittelemässä tätä suurta totuutta. Meni jakeluun. Kiitos Kakelle.

Tietenkään se ei hiihtovoiteessa ole ihan sama asia, onhan se vesifilmi siellä luiston aikana. Mutta niinhän ne pitovoiteet kumminkin toimivat.

Kestopidon ja sinisen Rexin toimintaympäristö on sama. Kaipa se toimintaperiaatekin on. Kaikki pitovoiteet toimivat samalla periaatteella kuin kestopito. Pakko, muutenhan ne eivät toimisi:-)))

Rexiä on testattu pitempään ja siitä tykätään ihan globaalisti. Hyvä referenssi. Se muuten toimii aika löysässäkin suksessa.

Minua ei yhtään nypi jos joku keksii toimivan pidon joka olosuhteseen. Se nyppii että tulee henkilö joka käyttäytyy kuin sellainen jolla on narsistinen persoonallisuushäiriö ja joka modifioi vapaasti faktoja tilanteen mukaan. Sitten myydän tuotetta joka pesee muka kaiken muun. Omatekemä profeetta on aina vähän arveluttava juttu.

Käy tapaamassa se kaveri. Ikiliikkujan keksijät ovat vangitsevia persoonia. VPK ei ole roisto. Meilläpäin on oikea sellainen eikä tuotetta tai muuta konkreettista tarjontaa kuulu. Sen sijaan tuo vpk:n kailotus ja muiden mollaaminen ottaa päähän. Mies ei ymmärrä.

Kestopidon ylevertaisuudesta:

Olet varmasti joskus hiihtänyt karhennetulla suksella. Silikonia päälle tai lakkabensiiniä. Pitää kuin tauti eikä jäädy. Ei sillä Nobelia saa, vaikka se monen kelin mestarivoitelu onkin. Sen keksi Bill Koch, ei vpk.

Ottaa päähän että miestä mainostetaan tiedemiehenä, kun oma kerronnan kerroksellisuus ei sisällä mitään johdonmukaisuutta.

Onneksi hiihto huipulla on analyyttistä, johdonmukaista ja pitkäjänteistä.

Bullshit tulee ja menee, taito jää. Se on sitten Swix. Kai?

• vp.k
        jts kirjoitti:

hyödynnetään samaa teknikkaa kuin mikroaaltouunissa...! Tässävaiheessa menee yli kaalin? Tosiasiassa mikrossa vesimolekyyli kääntyy miljoona kertaa sekunnissa ja lämmittää kitkalla tuotteen, jos siinä on vettä.
        Pitopinnoitteessa sama tekniikka on käännetty ylösalaisin, vesi lukitaan pinnoitteeseen kiinni. Miten se tapahtuu - selvinnee kun otatte selvää miten omat kännykkänne on suojattu eri häiriöitä vastaan - pinnoitteella sisä-ja ulkonapinnalla.
        Kun suksi liukuu, on pitoalueella vesikalvo = hyvä luisto. Vauhti pysähtyy - kalvo jäätyy. Pinnoite on joustava siksi, että potkussa jäätynyt kalvo irtoaa. Olkaa huoletta, jos ette näe sitä vettä - kalvo on ohut. Löysä suksi tarvitaan siksi, että kalvo ei kuivu pois.
        Sitten kun pakkasta on -18, ei pinnoite enää pelitä - ei synny vesikalvoa.
        Suurin ongelma ontällaisen uskottavuus johtuen siitä, että tähänastiset suksivoitelukehitelmät ovat olleet lähinnä toisilta kopiointia. Jo pelkästään se, että pinnoite kestää hiihtää 1.000 km tuntuu täysin käsittämättömältä. Kestäähän se suksen pohjakin - ei sitä uusita koko suksen elinaikana, vähän naarmuja hiotaan. Pinnoitteen huolto on vain puhdistaminen aika ajoin voiteenpoistoaineella - luitte oiken se kestää hyvin kaikki liuottimet. Pito heikkenee, jos pintaan syntyy eritekerros lumeen jääneistä voidejäämistä. Tästä syystä mm. Vuokatissa jouduttiin lopettamaan testaus, kun kävijämäärät putkessa kasvoi ja liisterin määrä lumessa.
        Voisiko joku kertoa mistä syystä voiteet jäätyvät - kun keli on nollan kahta puolta ja sataa vettä ja lunta? Tällainen päivä oli torstai Saariselällä.En kehu, mutta yksikään pinnoite ei jäätynyt - minulta vaan loppui aineet, kun en osannut varautua kysyntää.Olisi mukava tietää mikä sen jäätymisen aiheuttaa.

• jts
        Hessu Hopo kirjoitti:

Silloin kun me olimme pieniä poikia, mm. sinisen Rexin toiminta selitettiin juuri näin. Ihme ettet muista.

On liuku, jossa on liukukitka joka on eri asia kuin lepokitka. Lepokitka on suurempi kuin liukukitka. Lepokitka puree potkaistaessa, kun suksi on pysähtynyt. Hyvässä voiteessa lepokitkan ja liukukitkan ero on mahdollisimman iso. Muistan kuinka "Liekkukake" oikein kävi ala-asteella lapsille esittelemässä tätä suurta totuutta. Meni jakeluun. Kiitos Kakelle.

Tietenkään se ei hiihtovoiteessa ole ihan sama asia, onhan se vesifilmi siellä luiston aikana. Mutta niinhän ne pitovoiteet kumminkin toimivat.

Kestopidon ja sinisen Rexin toimintaympäristö on sama. Kaipa se toimintaperiaatekin on. Kaikki pitovoiteet toimivat samalla periaatteella kuin kestopito. Pakko, muutenhan ne eivät toimisi:-)))

Rexiä on testattu pitempään ja siitä tykätään ihan globaalisti. Hyvä referenssi. Se muuten toimii aika löysässäkin suksessa.

Minua ei yhtään nypi jos joku keksii toimivan pidon joka olosuhteseen. Se nyppii että tulee henkilö joka käyttäytyy kuin sellainen jolla on narsistinen persoonallisuushäiriö ja joka modifioi vapaasti faktoja tilanteen mukaan. Sitten myydän tuotetta joka pesee muka kaiken muun. Omatekemä profeetta on aina vähän arveluttava juttu.

Käy tapaamassa se kaveri. Ikiliikkujan keksijät ovat vangitsevia persoonia. VPK ei ole roisto. Meilläpäin on oikea sellainen eikä tuotetta tai muuta konkreettista tarjontaa kuulu. Sen sijaan tuo vpk:n kailotus ja muiden mollaaminen ottaa päähän. Mies ei ymmärrä.

Olet varmasti joskus hiihtänyt karhennetulla suksella. Silikonia päälle tai lakkabensiiniä. Pitää kuin tauti eikä jäädy. Ei sillä Nobelia saa, vaikka se monen kelin mestarivoitelu onkin. Sen keksi Bill Koch, ei vpk.

Ottaa päähän että miestä mainostetaan tiedemiehenä, kun oma kerronnan kerroksellisuus ei sisällä mitään johdonmukaisuutta.

tuosta rex:istä..kyllähän sen muistan nyt..ei vaan kirjotettaessa tullu mieleen!
        ja tuo karhennus on hyvinkin tuttu..käytän sitä vieläkin..toimii karvahattukelillä 3 asteessa loistavasti!
        harrihan veteli tolla systeemillä monet kisat!karhullahan oli silloin kehitetty oma pitopohja iha kilpasukseen..ja se toimi!
        se on hyvä että jokaisella on omat mielipiteet asioista..mutta koitetaan pysyä asiatasolla koska muut tasot lietsoo suvaitsemattomuutta..näin minä asian käsitän!
        eilen oli täysi vesikeli ja nyt pakkasta -7 astetta..sauvaluistelulenkki odottaa.. retkiluistimilla!
        jään paksuus on n.7-8 cm..ja paikka on turvalliseksi todettu!

• että täällä
        Hessu Hopo kirjoitti:

myös järkevästi ajattelevia ja ajatuksensa myös selkeästi ja rehellisesti esittäviä ihmisiä. jts yrittää kumarrella joka suuntaan, mutta oikeasti pyllistää kaikille.

jts vannoo suksen profiilin nimeen(=oikein) luiston suhteen ja on markettisuksien (=löysät ja halvat=myös oikein) supervastustaja, mutta yrittää myös samalla kumartaa Pelle Pelottoman suuntaan. jts selittää tämän suvaitsuvaisuutena ja sillä että ei ole ehtinyt kokeilla Pelle Pelottoman ihmeainetta. Ei ole ehtinyt?! Olisiko täyttä saamattomuutta havaittavissa? Käsittääkseni kummatkin herrat asustavat Itä-Suomessa (onko merkitystä?) ja jts:llä on jenkkirasseja talli täynnä, niin ihmetyttää, että kohtaamista ei ole vielä tapahtunut..?! Suomi24 keskustetelu odottaa tätä kohtaamista kärsimättömästi..

jts:ää vaivaa myös ihmeellinen muistamattomuus, valikoiva sellainen. Hän ei muista sitä aikaa, kun Sinen Rex oli sekä pitovoide ja luistovoide. Rexiä laitettin koko pohjalle ja hyvin luisti ja piti. Suksen jäykkyydellä ei ollut väliä (pidon suhteen), koska Rexiä (=pitoa ja luistoa) oli koko suksen matkan. Miksi nyt tämä ihmepito sopii vain löysille suksille (=ihmeaine vain suksen keskelle), kun kuulemma luisto ei kärsi yhtään?!

• vp.k
        että täällä kirjoitti:

myös järkevästi ajattelevia ja ajatuksensa myös selkeästi ja rehellisesti esittäviä ihmisiä. jts yrittää kumarrella joka suuntaan, mutta oikeasti pyllistää kaikille.

jts vannoo suksen profiilin nimeen(=oikein) luiston suhteen ja on markettisuksien (=löysät ja halvat=myös oikein) supervastustaja, mutta yrittää myös samalla kumartaa Pelle Pelottoman suuntaan. jts selittää tämän suvaitsuvaisuutena ja sillä että ei ole ehtinyt kokeilla Pelle Pelottoman ihmeainetta. Ei ole ehtinyt?! Olisiko täyttä saamattomuutta havaittavissa? Käsittääkseni kummatkin herrat asustavat Itä-Suomessa (onko merkitystä?) ja jts:llä on jenkkirasseja talli täynnä, niin ihmetyttää, että kohtaamista ei ole vielä tapahtunut..?! Suomi24 keskustetelu odottaa tätä kohtaamista kärsimättömästi..

jts:ää vaivaa myös ihmeellinen muistamattomuus, valikoiva sellainen. Hän ei muista sitä aikaa, kun Sinen Rex oli sekä pitovoide ja luistovoide. Rexiä laitettin koko pohjalle ja hyvin luisti ja piti. Suksen jäykkyydellä ei ollut väliä (pidon suhteen), koska Rexiä (=pitoa ja luistoa) oli koko suksen matkan. Miksi nyt tämä ihmepito sopii vain löysille suksille (=ihmeaine vain suksen keskelle), kun kuulemma luisto ei kärsi yhtään?!

pysytä sen verran asiassa, että ainakin kirjoittaja tietää mikä on suksi. Siinä on kärki taivutettu ylöspäin.

• jts
        että täällä kirjoitti:

kirjottaa..tosta minä tykkään!ja jos susta tuntuu että kumarran parikkalan suuntaan tai saatikka pyllistän..se on kuule niin ruma takamus ettei sitä iha vapaehtosesti kehtaa näyttää!..mutta sulla tuntuu olevan siitä suurikin huoli..vai olisiko iha pelkoa havaittavissa jos se toimii sittenkin!
        suvaitsevaisuus=jos joku haluaa jotain yrittää niin annetaan vaan..olkoon sitten kirjoittelu kuinka provosoivaa tahansa niin ei siitä kannata ottaa kauheeta pulttia!
        ja tuo ehtiminen on kyllä ollut vaikeaa koska on ollut sellaisia esteitä ettei ole päässyt..tai oikeastaan mitä se tänne edes kuuluukaan!
        ja talli ei ole täynnä jenkkirasseja..niitä on tällä hekellä kokonaista YKSI..ja sekin on museovakuutuksessa ja ajetaan vaan kesällä..jos kerkiää!
        ja toinen on eräs länsimainen 60-luvun henkilö-vaunu..tai auto..ja kolmas on 2006-vuoden diisseli..kyllä näillä tietysti pitäs keretä!
        mutta jos yhtään HELPOTTAA niin tämä kuuluisa kohtaaminen tapahtuu joulukuussa jonain päivänä..en uskalla tarkemmin sanoa koska sadat toimittajat ympäri maailmaa ovat paikalla..heeeeh....menipäs mukavaksi koko homma!

• hiihtäjänäkin
        jts kirjoitti:

kirjottaa..tosta minä tykkään!ja jos susta tuntuu että kumarran parikkalan suuntaan tai saatikka pyllistän..se on kuule niin ruma takamus ettei sitä iha vapaehtosesti kehtaa näyttää!..mutta sulla tuntuu olevan siitä suurikin huoli..vai olisiko iha pelkoa havaittavissa jos se toimii sittenkin!
        suvaitsevaisuus=jos joku haluaa jotain yrittää niin annetaan vaan..olkoon sitten kirjoittelu kuinka provosoivaa tahansa niin ei siitä kannata ottaa kauheeta pulttia!
        ja tuo ehtiminen on kyllä ollut vaikeaa koska on ollut sellaisia esteitä ettei ole päässyt..tai oikeastaan mitä se tänne edes kuuluukaan!
        ja talli ei ole täynnä jenkkirasseja..niitä on tällä hekellä kokonaista YKSI..ja sekin on museovakuutuksessa ja ajetaan vaan kesällä..jos kerkiää!
        ja toinen on eräs länsimainen 60-luvun henkilö-vaunu..tai auto..ja kolmas on 2006-vuoden diisseli..kyllä näillä tietysti pitäs keretä!
        mutta jos yhtään HELPOTTAA niin tämä kuuluisa kohtaaminen tapahtuu joulukuussa jonain päivänä..en uskalla tarkemmin sanoa koska sadat toimittajat ympäri maailmaa ovat paikalla..heeeeh....menipäs mukavaksi koko homma!

Sanon sulle JTS,että tulet pettymään Parikkalan reissuun on nimittäin kokemusta ko.aineesta.Mummon vauhdilla ja loivatkin nousut haarakäynnillä,jotenkin toimii,mutta paljon on vielä kehitettävää VPK:lla,että se normaalit pidot hakkaa kyseinen litku,.Mutta utelias kun olet niin kokeile ja kerro totuus miten käni.Odotan mielenkiinnolla.Olen muutaman kaverin kanssa keskustellut aineen toimivuudesta ja osa heistä kehui tuotetta.

• jts
        hiihtäjänäkin kirjoitti:

Sanon sulle JTS,että tulet pettymään Parikkalan reissuun on nimittäin kokemusta ko.aineesta.Mummon vauhdilla ja loivatkin nousut haarakäynnillä,jotenkin toimii,mutta paljon on vielä kehitettävää VPK:lla,että se normaalit pidot hakkaa kyseinen litku,.Mutta utelias kun olet niin kokeile ja kerro totuus miten käni.Odotan mielenkiinnolla.Olen muutaman kaverin kanssa keskustellut aineen toimivuudesta ja osa heistä kehui tuotetta.

minä oon todella kiinostunu kaikesta mikä liittyy hiihtoon..ja se pitää muistaa mikä tässä on todellinen kohderyhmä..tai tulee olemaan jatkossa!
        ainut missä tulen pettymään on se..jos vielä mun elinaikana on jatkuva kesä..se on kova paikka!
        kaikki muut asiat ei tuota pettymystä koska elän tavallaan "täysillä" tätä hetkeä..en suuremmin murehdi menneestä enkä aseta mitään kauheen suuria tulevaisuudellekaan!
        tulen katsastamaan ja pohtimaan tuota asiaa kokonaisuutena..en lähde mitään tai ketään haukkumaan..yritän kertoa jos on tarvetta vain tosiasiat miltä minusta tuntuu!
        ja tässähän ei ole mun kohalla mitään aihetta käyvä vertailemaan nykyiseen voiteluun..koska sen aika ei ole vielä!
        vaikka otankin kovasti kantaa asioihi..yritän ainakin olla rehelline itteeni ja muita kohtaan..jos joku luulee että nyt se alkaa oikeen kehumisryöppy..tai moittiminen..miten vaa..se ei tule onnistumaan!
        kuka haluaa tietää toimivuuden..sen saa kun voiteluttaa omat vempeleet ja vetää määrätyt johtopäätökset!
        tänään oli vallan loistava ja luistava keli.. 6 pakkasta..hienoa!

• Hessu Hopo
        jts kirjoitti:

minä oon todella kiinostunu kaikesta mikä liittyy hiihtoon..ja se pitää muistaa mikä tässä on todellinen kohderyhmä..tai tulee olemaan jatkossa!
        ainut missä tulen pettymään on se..jos vielä mun elinaikana on jatkuva kesä..se on kova paikka!
        kaikki muut asiat ei tuota pettymystä koska elän tavallaan "täysillä" tätä hetkeä..en suuremmin murehdi menneestä enkä aseta mitään kauheen suuria tulevaisuudellekaan!
        tulen katsastamaan ja pohtimaan tuota asiaa kokonaisuutena..en lähde mitään tai ketään haukkumaan..yritän kertoa jos on tarvetta vain tosiasiat miltä minusta tuntuu!
        ja tässähän ei ole mun kohalla mitään aihetta käyvä vertailemaan nykyiseen voiteluun..koska sen aika ei ole vielä!
        vaikka otankin kovasti kantaa asioihi..yritän ainakin olla rehelline itteeni ja muita kohtaan..jos joku luulee että nyt se alkaa oikeen kehumisryöppy..tai moittiminen..miten vaa..se ei tule onnistumaan!
        kuka haluaa tietää toimivuuden..sen saa kun voiteluttaa omat vempeleet ja vetää määrätyt johtopäätökset!
        tänään oli vallan loistava ja luistava keli.. 6 pakkasta..hienoa!

Huhtikuun 23. päivä kuluvana vuonna nimimerkki hiltas-3 kehui www.hiihtostadion.netin foorumilla kestopitoa.

Tänään kello 18.57 sama nimimerkki kyselee onko kenelläkään kokemuksia uudistetusta pinnoitteesta, vanhimmat kun ei toimineet.

Tätä sanotaan sissimarkkinoinniksi. Oletan että VPK kommunikoi itse foorumeilla useammassa roolissa.

Nyt meni hermot.

Koska V-P K ei voi sitä estää, hommaan ne pidot (löysään sukseen) ja lainaan kaverille, joka lainaa kaverin kaverille, joka lainaa kaverin kaverin kaverille. Sitten ne ovatkin mahdollisesti hiihtoliitossa. Suksi kiertää, tarinasta olen hiljaa.

Eiköhän siinä testaillessa selviä missä mennään. Onneksi oikein kunnolla löysä suksi on löysä kenelle vain, ettei keksijä pääse selittelemään että suksestahan se oli kiinni...

• j.j.k
        Hessu Hopo kirjoitti:

Huhtikuun 23. päivä kuluvana vuonna nimimerkki hiltas-3 kehui www.hiihtostadion.netin foorumilla kestopitoa.

Tänään kello 18.57 sama nimimerkki kyselee onko kenelläkään kokemuksia uudistetusta pinnoitteesta, vanhimmat kun ei toimineet.

Tätä sanotaan sissimarkkinoinniksi. Oletan että VPK kommunikoi itse foorumeilla useammassa roolissa.

Nyt meni hermot.

Koska V-P K ei voi sitä estää, hommaan ne pidot (löysään sukseen) ja lainaan kaverille, joka lainaa kaverin kaverille, joka lainaa kaverin kaverin kaverille. Sitten ne ovatkin mahdollisesti hiihtoliitossa. Suksi kiertää, tarinasta olen hiljaa.

Eiköhän siinä testaillessa selviä missä mennään. Onneksi oikein kunnolla löysä suksi on löysä kenelle vain, ettei keksijä pääse selittelemään että suksestahan se oli kiinni...

joskus saada voide ,joka sopii kaikille hiihtäjille,kaikille suksille ja kaikille keleille.Tällaisen joka kehittää,saa kyllä kaikki
        innovaatio-ja Nobelin yms palkinnot.
        Kuten olen aiemminkin maininnut,olen käyttänyt
        Kestopitoa ja tulen käytämäänkin viime-ja tänä talvena muiden voiteiden ohella (osaan voidella sukseni kelillä kuin kelillä haluamaani kuntoon, mutta haluan kokeilla uutuuksiakin, aina kun siihen annetaan mahdollisuus).
        En ota kantaa tämän palstan keskusteluihin muuten kuin toteamalla,että jokaisella olkoon oikeus mielipiteisiinsä.Henkilökohtaisesti en kylläkään liiemmin kehuisi,enkä arvostelisi liian kovaäänisesti,ennenkuin olen itse kokeilut-oli sitten asia mikä tahansa.
        Pakasta -4.3,lunta 35cm,uutta lunta-eiköhän lähdetä hiihtämään.

• hiltas-3
        Hessu Hopo kirjoitti:

Nyt meni hermot.

Ok viime keväänä kokeilin kestopitoa loskakelillä ja se toimi.Mutta nyt en ole saanut toimimaan tämän talven keleillä kunnolla.Elikkä kokemuksia kehiin.
        Voiteessa on kyllä jonkinlainen pito,mutta minusta ei riittävä,tosin luistoa se ei vie juuri yhtään,koska laskuissa luistelusuksilla hiihtävien ohi laskeskelen.Ei se aine ihan huono ole, eli kevään kelellä ainakin toimii.

• Mikke
        vp.k kirjoitti:

hyödynnetään samaa teknikkaa kuin mikroaaltouunissa...! Tässävaiheessa menee yli kaalin? Tosiasiassa mikrossa vesimolekyyli kääntyy miljoona kertaa sekunnissa ja lämmittää kitkalla tuotteen, jos siinä on vettä.
        Pitopinnoitteessa sama tekniikka on käännetty ylösalaisin, vesi lukitaan pinnoitteeseen kiinni. Miten se tapahtuu - selvinnee kun otatte selvää miten omat kännykkänne on suojattu eri häiriöitä vastaan - pinnoitteella sisä-ja ulkonapinnalla.
        Kun suksi liukuu, on pitoalueella vesikalvo = hyvä luisto. Vauhti pysähtyy - kalvo jäätyy. Pinnoite on joustava siksi, että potkussa jäätynyt kalvo irtoaa. Olkaa huoletta, jos ette näe sitä vettä - kalvo on ohut. Löysä suksi tarvitaan siksi, että kalvo ei kuivu pois.
        Sitten kun pakkasta on -18, ei pinnoite enää pelitä - ei synny vesikalvoa.
        Suurin ongelma ontällaisen uskottavuus johtuen siitä, että tähänastiset suksivoitelukehitelmät ovat olleet lähinnä toisilta kopiointia. Jo pelkästään se, että pinnoite kestää hiihtää 1.000 km tuntuu täysin käsittämättömältä. Kestäähän se suksen pohjakin - ei sitä uusita koko suksen elinaikana, vähän naarmuja hiotaan. Pinnoitteen huolto on vain puhdistaminen aika ajoin voiteenpoistoaineella - luitte oiken se kestää hyvin kaikki liuottimet. Pito heikkenee, jos pintaan syntyy eritekerros lumeen jääneistä voidejäämistä. Tästä syystä mm. Vuokatissa jouduttiin lopettamaan testaus, kun kävijämäärät putkessa kasvoi ja liisterin määrä lumessa.
        Voisiko joku kertoa mistä syystä voiteet jäätyvät - kun keli on nollan kahta puolta ja sataa vettä ja lunta? Tällainen päivä oli torstai Saariselällä.En kehu, mutta yksikään pinnoite ei jäätynyt - minulta vaan loppui aineet, kun en osannut varautua kysyntää.Olisi mukava tietää mikä sen jäätymisen aiheuttaa.

paikallisessa urheiluliikkeessä laitatin sen kestopidon. Siinä tuli sitten 7 - 8 vaaleaa soikion muotista läikkää pitoalueelle,olaksen molemmille puolille. Pitoalue mittailtiin liuskatestillä. Pikkuisen arvelutti se, kun oli aika jalkavat sukset, mutta painolle aika löysät ja se, että pitoalue lyheni aika lailla kannan puolelta siihen, mitä olen ottunut käyttämään. Kun asentaja ei ollut paikalla suksia noutaessani, niin jäi kysymättä, että pitäiskö sitten niille täplien väliselle pohja-alueelle laittaa jotain ainetta, pitovoidetta tai parafiinia, vai annetaanko olla ihan paljaalla pohjamateriaalilla ?
        Muuten olen sitä mieltä, että jts on henkeen ja vereen hiihtomiehiä ja keskustelussa hänellä on ollut yleensä sellainen hyvä periaate, että saa olla eri mieltä. Ja että hiihtopalstalla olisi hyvä pysyä asiassa. Onhan siinä kyllä sitten miettimistä, että jos kaikki siirtyvät kestopitoon, niin mitä tehdään niillä mahtavilla hankituilla voidekuormilla. Niistäkin on kuitenkin aina tullut hintaviakin uutuuksia hankituksi ja muistelenpa, että esim. kestopidon hinnalla ai taida saada paria molybdeenifluoripurkkia enempää. Ainakin tää kestopitovoideltu on mukava kuljettaa autossa, kun ei tahraa. Ehkä talven aikana tulee tuntumaa siitäkin, että kuika se toimii lumella.

• hhgöi+¨90
        hiltas-3 kirjoitti:

Ok viime keväänä kokeilin kestopitoa loskakelillä ja se toimi.Mutta nyt en ole saanut toimimaan tämän talven keleillä kunnolla.Elikkä kokemuksia kehiin.
        Voiteessa on kyllä jonkinlainen pito,mutta minusta ei riittävä,tosin luistoa se ei vie juuri yhtään,koska laskuissa luistelusuksilla hiihtävien ohi laskeskelen.Ei se aine ihan huono ole, eli kevään kelellä ainakin toimii.

Tänä talvena olen testannut tuon kestopidon ja tullut siihen tulokseen,että ei vielä valmis aine.Normaalivoitelulla saa paremman tällin.Moniin suksiin olen sitä kokeillut,mutta ei kunnon pitoa saa aikaan.Yhdet sukset tosi veltot ,mutta ei niissäkään kunnolla toiminut.Elikkä yksi nollakelin purkki ja yksi vaikka -1-4 niin pärjää kaikilla keleillä.Tietysti vesikelille ja jääkelille roden rossa liisteriä.Kerroksia kannattaa purkilla laittaa vähintään kolme ja mieluummin ulkona ja joka välissä korkilla tasoitus.Harrastelijan kannattaa voidealue viedä kengän kannasta lähes kärkeen saakka.Kilpavoitelu on sitten erikseen.

• hhgöi+¨90
        Mikke kirjoitti:

paikallisessa urheiluliikkeessä laitatin sen kestopidon. Siinä tuli sitten 7 - 8 vaaleaa soikion muotista läikkää pitoalueelle,olaksen molemmille puolille. Pitoalue mittailtiin liuskatestillä. Pikkuisen arvelutti se, kun oli aika jalkavat sukset, mutta painolle aika löysät ja se, että pitoalue lyheni aika lailla kannan puolelta siihen, mitä olen ottunut käyttämään. Kun asentaja ei ollut paikalla suksia noutaessani, niin jäi kysymättä, että pitäiskö sitten niille täplien väliselle pohja-alueelle laittaa jotain ainetta, pitovoidetta tai parafiinia, vai annetaanko olla ihan paljaalla pohjamateriaalilla ?
        Muuten olen sitä mieltä, että jts on henkeen ja vereen hiihtomiehiä ja keskustelussa hänellä on ollut yleensä sellainen hyvä periaate, että saa olla eri mieltä. Ja että hiihtopalstalla olisi hyvä pysyä asiassa. Onhan siinä kyllä sitten miettimistä, että jos kaikki siirtyvät kestopitoon, niin mitä tehdään niillä mahtavilla hankituilla voidekuormilla. Niistäkin on kuitenkin aina tullut hintaviakin uutuuksia hankituksi ja muistelenpa, että esim. kestopidon hinnalla ai taida saada paria molybdeenifluoripurkkia enempää. Ainakin tää kestopitovoideltu on mukava kuljettaa autossa, kun ei tahraa. Ehkä talven aikana tulee tuntumaa siitäkin, että kuika se toimii lumella.

Laita purkkia päälle.Varmaan niin joudut tekemäänkin, sillä kestopito ei ainakaan mulla toiminut tarpeeksi hyvin.

• hyvin pettynyt
        hhgöi+¨90 kirjoitti:

Laita purkkia päälle.Varmaan niin joudut tekemäänkin, sillä kestopito ei ainakaan mulla toiminut tarpeeksi hyvin.

täyttä huuhaata koko kestopito. rahat pois tyhmiltä taitaa olla homman nimi. kun ei vaan toimi niin ei kertakaikkiaan toimi. tavallisilla purkkivoiteilla saa aina paremman pidon ja eikä nekään vie luistoa pois jos purkkia on vain pitoalueella eikä liian paksusti. pito tehdään oikealla voidevalinnalla (=riittävän pehmeä) eikä kerrosten määrällä/paksuudella.

• Mikke
        hyvin pettynyt kirjoitti:

täyttä huuhaata koko kestopito. rahat pois tyhmiltä taitaa olla homman nimi. kun ei vaan toimi niin ei kertakaikkiaan toimi. tavallisilla purkkivoiteilla saa aina paremman pidon ja eikä nekään vie luistoa pois jos purkkia on vain pitoalueella eikä liian paksusti. pito tehdään oikealla voidevalinnalla (=riittävän pehmeä) eikä kerrosten määrällä/paksuudella.

hiihtelystä pitää, niin sitä tyhmänä mielellään luovuttaa ainakin osan rahoistaan pois, toivotun lisääntyvän terveydenkin edistämiseksi. Tokihan se hiihto tuntuu nykyään varsin elitistiseltä lajilta, verrattuna nyt vaikka puolukunpoimintaan tai tyhjien pullojen keräämiseen, jotka kokemukseni mukaan ovat halpoja harrastuksia, vaikka saa niihinkin kulumaan, jos kulkuvälineisiin panostaa.
        Mutta noita voitetakin on tullut hankituksi niin, että tuskin sadasta purkista tai putkilosta jää puuttumaan. Joka vuosi tulee uusia erikoisvoiteita hankituksi enemmän kuin, mitä yksi kestopitolaitto maksaa.
        Mutta epäselväksi jäi, että kuinka paljon erittäin pettyneellä olikaan asiasta kokemusta ja millaisilla keleillä ja minkälaisissa olosuhteissa, jotta tiedämme karsia vähemmälle kestopidolle sopimattomat olot ja päästä valistuneiden kuluttajien rakentavalla yhteistyöllä parhaisiin käytettävissä oleviin tuloksiin.

• jts
        Mikke kirjoitti:

hiihtelystä pitää, niin sitä tyhmänä mielellään luovuttaa ainakin osan rahoistaan pois, toivotun lisääntyvän terveydenkin edistämiseksi. Tokihan se hiihto tuntuu nykyään varsin elitistiseltä lajilta, verrattuna nyt vaikka puolukunpoimintaan tai tyhjien pullojen keräämiseen, jotka kokemukseni mukaan ovat halpoja harrastuksia, vaikka saa niihinkin kulumaan, jos kulkuvälineisiin panostaa.
        Mutta noita voitetakin on tullut hankituksi niin, että tuskin sadasta purkista tai putkilosta jää puuttumaan. Joka vuosi tulee uusia erikoisvoiteita hankituksi enemmän kuin, mitä yksi kestopitolaitto maksaa.
        Mutta epäselväksi jäi, että kuinka paljon erittäin pettyneellä olikaan asiasta kokemusta ja millaisilla keleillä ja minkälaisissa olosuhteissa, jotta tiedämme karsia vähemmälle kestopidolle sopimattomat olot ja päästä valistuneiden kuluttajien rakentavalla yhteistyöllä parhaisiin käytettävissä oleviin tuloksiin.

kyllä kaikki testaaminen vie paljon aikaa..ei se tapahdu iha tosta noin vaa!
        kelejähän on "tuhansia" tavallaa..se vie tuntitolkulla aikaa..ja kaikki kokemuksethan pitäisi viedä kirjoihin ylös jotta on vertailupohjaa!
        ja sehän on tehtävä rehellisellä pohjalla..eikä olettamalla että mikä toimii ja mikä ei..monihan luulee että nyt on oikea luisto alla ja pelittää mahtavasti..vaikka ei ole mitään vertailukohdetta!
        kaveri vain sanoi että se on ylivoimainen kaikkiin muihin voiteisiin nähden!jos vaikka pantaisiin "lumevoide" ja luultaisiin että se on sitä ja sitä..ja oletetaan että se vie vaikka kuinka pitkälle..todellinen voidetestaus on jatkuvaa vertailua..ja siinä ei luulemisella ole paikkaa!tai jossittelulla!!

• vp.k
        jts kirjoitti:

kyllä kaikki testaaminen vie paljon aikaa..ei se tapahdu iha tosta noin vaa!
        kelejähän on "tuhansia" tavallaa..se vie tuntitolkulla aikaa..ja kaikki kokemuksethan pitäisi viedä kirjoihin ylös jotta on vertailupohjaa!
        ja sehän on tehtävä rehellisellä pohjalla..eikä olettamalla että mikä toimii ja mikä ei..monihan luulee että nyt on oikea luisto alla ja pelittää mahtavasti..vaikka ei ole mitään vertailukohdetta!
        kaveri vain sanoi että se on ylivoimainen kaikkiin muihin voiteisiin nähden!jos vaikka pantaisiin "lumevoide" ja luultaisiin että se on sitä ja sitä..ja oletetaan että se vie vaikka kuinka pitkälle..todellinen voidetestaus on jatkuvaa vertailua..ja siinä ei luulemisella ole paikkaa!tai jossittelulla!!

Saariselällä laitoin Seinäjoen HS:lle testisukset. Kysykää miten pelasi, ne jotka kirjoittaa huhujen perusteella. Seinjoen voitelija oli aamuvarhaisesta laittanut hopealiisteriä suksiin, kun keli oli 0 - 1 ja satoi vettä ja lunta. Latu oli luminen. Yhdet tosilöysät Madshusit laitettiin testiin. Viisi poikaa lähti ladulle ja voitelijan pojalla testarit alla. Neljä kääntyi kilsan päästä takaisin, sukset umpijäässä. Yksi hiihti motivaation kadottenaana päivän, kun ei saanut kavareita mukaan. Voitelija oli seuravana aamuna vähän "hiljainen", vaikka en kokenut tehneeni mitään pahaa. Saariselällä menee nyt viiden miehen testijuna, kaikilla erimerkkiset sukset ja matka taittuu; luistaa ja pitää, mitä muuta tarvitaan. Näin on vuosien aikana testattu 47 suksimallia 7 valmistajalta ja kilomertrejä takana noilla värkeillä 10.000 .

• hhgöi+¨90
        vp.k kirjoitti:

Saariselällä laitoin Seinäjoen HS:lle testisukset. Kysykää miten pelasi, ne jotka kirjoittaa huhujen perusteella. Seinjoen voitelija oli aamuvarhaisesta laittanut hopealiisteriä suksiin, kun keli oli 0 - 1 ja satoi vettä ja lunta. Latu oli luminen. Yhdet tosilöysät Madshusit laitettiin testiin. Viisi poikaa lähti ladulle ja voitelijan pojalla testarit alla. Neljä kääntyi kilsan päästä takaisin, sukset umpijäässä. Yksi hiihti motivaation kadottenaana päivän, kun ei saanut kavareita mukaan. Voitelija oli seuravana aamuna vähän "hiljainen", vaikka en kokenut tehneeni mitään pahaa. Saariselällä menee nyt viiden miehen testijuna, kaikilla erimerkkiset sukset ja matka taittuu; luistaa ja pitää, mitä muuta tarvitaan. Näin on vuosien aikana testattu 47 suksimallia 7 valmistajalta ja kilomertrejä takana noilla värkeillä 10.000 .

Olen myös testannut kuten aikaisemmassa mainitsin,mutta aivan varma oman kokemukseni mukaan suksi ei pidä tarpeeksi hyvin pakkaskeleillä,jotta sillä voisi vähän lujempaa hiihtää ,saattaa turisteilla mennäkkin ja onhan siinä hyvä puoli,että se ei ainkaan jäädy millään kelillä,luistaa hyvin ja yhdessä testissä viime keväänä kun oli loskakeli se toimi kiitettävästi,mutta muutoin en ole saanut toimimaan.Elikkä tämä on minun rehellinen vastaus aineesta.Siinä on jonkillainen pito kelillä kuin kelillä,mutta en usko että sillä kilpaa hiihdetään, muulloin kuin loskakelillä.Ehkäpä VPK sen vielä kehittää jopa tällaisille kovempaa hiihtäville sopivaksi,mutta onko se mahdollista kelillä kuin kelillä, siinä on tiedemiehille töitä.Tämä hiihtoharrastushan on niin pientä ,ettei siihen ole vara palkata huipputiimiä kehittämään aineita.Norjassa rahaa kyllä on ja ollaanhan siellä ehkä vähän edellä voitelussakin,

• jts
        vp.k kirjoitti:

olen harrastanut..ja tuossa tekstissäsi on sana TOSILÖYSÄT ja jne.??tässä taitaa olla suksen tarkka löysyys hyvin suuressa asemassa??
        jos on vähänkin "löysyys" yläkantissa..ei toimi!
        olenko ehkä oikeassa??

• Spele--
        Hessu Hopo kirjoitti:

Tämän on kirjoittanut oikea Hessu Hopo,ei vale Hopo niinkuin tuossa tämän aamuyön kirjoitetussa tekstissä,vale Hessu Hopo on itse pääsähläri tai ex-siklari,miten vaan.

• hhgöi+¨90

Kyllä täytyy olla löysä suksi ,tosi löysä.Sinä ilmeisesti olet paljon harrastanut hiihtoa,joten sanon vielä kerran,että jos sulla ei ole tarpeeksi löysiä niin saunota ne,sulle varmaan tuttua.

• näin!

Kupera suksi olisi kaikista paras!

• hhgöi+¨90
        näin! kirjoitti:

Kupera suksi olisi kaikista paras!

Et kai tosissaan tuollaista loihtinut.Yhdellä kädellä keskeltä kiinni.

• hhgöi+¨90
        hhgöi+¨90 kirjoitti:

Velipokani saunotti viime yönä entiset Mika Myllylän Karhut.Kävi niin onnettomasti että saunan lämpö oli noussut 120 asteeseen ja ne oli tosiaan kuperat.Ensi yöksi aikoi saunottaa ne taas jalkaviksi.

• tosissani
        hhgöi+¨90 kirjoitti:

Kun suksi on kuin kiikkustuolin jalakset, niin varmasti pitoalue on kontaktissa lumeen ja kestopito pelittää.

• hhgöi+¨90
        tosissani kirjoitti:

Kun suksi on kuin kiikkustuolin jalakset, niin varmasti pitoalue on kontaktissa lumeen ja kestopito pelittää.

Niin mutta ei ne enää taida luistaa eikä pysyä ladulla.Ennenvanhaan kun olin poikanen hiihdettiin sellaisilla koivusta tehdyillä puusuksilla ja kun ne alkoi mennä kuperaksi(sanottiin meillä päin pulloiksi) niin katosi luisto ja olivat huonot hiihtää.Pantiin sitten halko keskelle ja naruilla molemmista päistä yhteen ja yöksi uunin päälle ja aamulla taas kouluun 5km ja hyvin pelitti.Piti myös joskus panna sellaisiin paininpuihin ,joilla saatiin suksen kärki nousemaan ettei tökännyt latuun hiihdettäessä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      3317
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      49
      1213
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1182
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      56
      1147
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1072
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1027
    7. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      27
      930
    8. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      888
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      877
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      872
    Aihe