Vastauksia olisi mukava saada!

droper

Hei! olen 16-vuotias poika ja suvussani ei ole ollut keliakiaa laisinkaan. kävin elokuussa(ihan muun asian yhteydessä) verikokeissa ja luvut olivat normaalit ja hyvät, olen huamannut nynykään että koulussa tunneilla mahassa tulee ilmavaivoja ja kun ei sitä tunnilla kehtaa pieraista niin maha alkaa möyrimään. tänään huomasin myös sen,että syötyäni El-maco hampurilais aterian tuli sen jälkeen tarve mennä vessaan "kakille" ja uloste oli hmm. ehkä hieman löysää. mitä tämä voisi olla? en olut käynyt WC aiemmin isommalla hädällä kyseisenä päivänä mutta mietityttää silti.. haluaisin täsmällisiä ja tietäviä kommentteja/neuvoja! kiitos

4

1131

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laktoosi- ja gluteenivammainen

Kokeiles El macoa ilman juustoa, tuleeko samanlainen olo silloinkin. Hampurilaisissa on cheddar-juustoa, joka sisältää laktoosia. Noin nopea reaktio syönnin jälkeen viittaisi enemmän laktoosin sietämättömyyteen. Laktoosi-intoleranssin oireita ovat juuri ilmavaivat ja ripuli. Laktoosin aiheuttamat kaasut haisevat pahalta - jopa itsellekin haju voi olla kuvottava : ), "keliakia-pierut" ovat miedompituoksuisia.

• droper

kiitos vastauksestasi, ja kun ehdotit tätä maitoallergiaa,niin aloin miettimään että olisiko se mahdollista? juon nimittäin päivittäin useita(3-6)lasia maitoa, syön paljon maitovalmisteita, eikä minulle ole ikinä tullut mitään vaivoja.kummaa.. :o

• jasmiina
        droper kirjoitti:

kiitos vastauksestasi, ja kun ehdotit tätä maitoallergiaa,niin aloin miettimään että olisiko se mahdollista? juon nimittäin päivittäin useita(3-6)lasia maitoa, syön paljon maitovalmisteita, eikä minulle ole ikinä tullut mitään vaivoja.kummaa.. :o

Alkuperäinen vastaaja ehdotti sinulle laktoosi-intoleranssin mahdollisuutta. Itse mainitsit maitoallergian. Kommentoin vain tätä yhtä seikkaa, laktoosi-intoleranssi ei nimittäin ole sama asia kuin maitoallergia. Niillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa, paitsi että maidon osaset aiheuttavat oireet. Laktoosi-intoleranssissa on kyse elimistön ongelmista maitosokerin eli laktoosin pilkkomisessa. Maitoallergiassa ongelmia aiheuttaa taas maitoproteiini.

Laktoosi-intoleranssi sekä maitoallergia saattavat puhjeta vasta myöhemmälläkin iällä. Jos kuitenkin ongelmitta käytät paljon maitotuotteita päivittäin, nämä tuskin ovat oireidesi takana.

• ...
        jasmiina kirjoitti:

Alkuperäinen vastaaja ehdotti sinulle laktoosi-intoleranssin mahdollisuutta. Itse mainitsit maitoallergian. Kommentoin vain tätä yhtä seikkaa, laktoosi-intoleranssi ei nimittäin ole sama asia kuin maitoallergia. Niillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa, paitsi että maidon osaset aiheuttavat oireet. Laktoosi-intoleranssissa on kyse elimistön ongelmista maitosokerin eli laktoosin pilkkomisessa. Maitoallergiassa ongelmia aiheuttaa taas maitoproteiini.

Laktoosi-intoleranssi sekä maitoallergia saattavat puhjeta vasta myöhemmälläkin iällä. Jos kuitenkin ongelmitta käytät paljon maitotuotteita päivittäin, nämä tuskin ovat oireidesi takana.

Mulla todettiin kesällä laktoosi-intoleranssi. Kuvittelin että mulla on lievä kun pystyn pelkkää maitoo juomaan ja pahin oli jäätelön ja suklaan syöminen, niistäkin tuli vaan ilmavaivoja. Testi osoitti kyllä sen että mulla on aivan selvä laktoosi-intoleranssi. Siis kaikilla ei oireile samaan tapaan. Nykyään en pysty jouomaan edes hyla maitoa. Närästys väheni huomattavasti, sekin saattaa olla intoleranssin yksi oireista joillakin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      74
      4036
    2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      2151
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      237
      1406
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      153
      1380
    5. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      116
      1207
    6. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      112
      1178
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      72
      1089
    8. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      7
      1056
    9. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
      Ikävä
      60
      994
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35