perhanan loiset!

dope groove

olen huomannut että kalani "hinkkaavat" kiduksiaan teräviin särmiin (hiekkaan, kasveihin...)
, sekä kidukset ovat punertuneet, eli onko syynä loiset?? ovatko kidusloiset tappavan vaarallisia kaloille??? olen laitanut sinne lois lääkettä, mutta eipä oo auttanut!!

5

433

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikael

Koska voivat aiheuttaa baakteeritulehduksia ym. Kerro mitä kaloja, mitä olet tehnyt jne...

• dope groove

joilla olen huomannut kiduksia "kutittavan" ovat:
        miljoonakalat, sit jotku sellaset punaiset tetrat joitten nimeä en valitettavasti muista), neontetroilla...on mulla sit muita kaloja myös, mutta nuilla lähinnä olevan olen huomannu!!
        olen laittanut akvaarioon waterlife:n sterazin -loislääkettä. mutta kidukset ovat edelleen punaiset ja ne hankavat niitä teräviin särmiin!!!
        mitä tehdä???

• Mikael
        dope groove kirjoitti:

miljoonakalat, sit jotku sellaset punaiset tetrat joitten nimeä en valitettavasti muista), neontetroilla...on mulla sit muita kaloja myös, mutta nuilla lähinnä olevan olen huomannu!!
        olen laittanut akvaarioon waterlife:n sterazin -loislääkettä. mutta kidukset ovat edelleen punaiset ja ne hankavat niitä teräviin särmiin!!!
        mitä tehdä???

Kidusloisissa on se paha puoli, että muniin ei myrkyt tehoa. Lääkitystä tulisikin tehdä kolmesti eli kerran viikossa kolmen viikon ajan jolloin on toivoa ettei uusi sukupolvi ehdi munia. Lajista riippuen munintaväli vaihtelee joten pakko on vähän vain toivoa myös onnea lääkitysväleihin.

Jos lääkkeesi tehoaa on jo seuraavana päivänä kalojen hengitystahti normaali ja hinkaus loppunut. Jos näin ei tapahdu - on lääkitystä syytä vaihtaa. tehoavaa lääkitystä tulisi siis tehdä kolme kertaa. Siltikin jää epäonnistumisen mahdollisuus mitä muniin tulee.

Kokeilin omiin kiekkoihini montaa eri lääkettä ja vasta Timpan yllytyksestä kokeiltu Flubenol tehosi. Siihen joutunee kylläkin sijoittamaan pari satasta, mutta äkkiä se menee muissakin lääkkeissä jos ne eivät tepsi.

Laitan Flubenol-kuurin ohjeet tähän elle.

• Mikael
        dope groove kirjoitti:

mitä tehdä???

Jos kalasi kiduskannet tai toinen on irrallaan ja kalan hengitysrytmi on poikkeuksellisen tiheä viittaa se selkeästi kidusloisiin kun vesiarvotkin on kunnossa. Jos kidukset punoittavat, valuvat limaa tai jopa hometta vaivaan liittynee bakteeritulehdus ja silloin vesiarvoista tulisi pitää erittäin hyvää huolta. Itse en em vaikeissa oireissa osaa sanoa kumpaa hoitaa ensin: bakteeritulehdusta vai loisia. Flubenolia muiden lääkkeiden kanssa ei ole kokeillut, en suosittele ja muutenkin vaikka lääke hyvin tehosi ja viljelyaltaidenkin käyttämä on sen yhteiskäytössä ainakin tuntemattomia alueita joihin en harrastelijana osaa ottaa kantaa. Mutta -

Hanki apteekista sian sisäloisten lääkettä: Flubenol-jauhetta. Sitä myydään 600g pakettina n 170mk hintaan. Kannattaa kysyä paikalliset eläinlääkärit josko joku myisi sitä pienemmän määrän niin ettei joutusi hankkimaan koko purkkia - tai jos joku ostaisi loput.

Akvaarion lämpötila tulisi olla alle 28°C.
        Flubenolia sekoitetaan alkoholiin esim vodkaan tai kossuun joka liuottaa sen tasaisemmaksi. Suhde on 5ml Flubenol jauhetta ja 10ml vodkaa - tämä akvaarion n. 225litraa kohden.

Tee ensin akvaarioon vedenvaihto ja ruoki kalat päivän osalta. Tee hiiletys jos olet hiljan käyttänyt muita lääkkeitä. Älä käytä ainakaan minun mielipiteenäni muita kemikaaleja nyt akvaariosi hoitoon.

1) Ravista Flubenol vodkassa hyvin sekaisin. Varmista akvaarioon hyvä ilmastus ja virtaus. Valuta seos hiljakseen akvaarioveden virtaukseen. Tarkkaile ensimmäisen tunnin aikana kalojen reaktiot.
        Seos jää akvaarioon jonka vesi kirkastuu jo seuraavana päivänä. Parissa päivässä oireet häviävät tai kyseessä on vaiva ( ei kidusloiset, bakteeritulehdus, sisäloiset tai muu vastaava ) johon lääkitys ei ole oikea.

2) Viidentenä päivänä ensin ruoki kalat ja vaihda vettä 50-70%. Jos sinulla on ulkosuodin - laita kahdeksi päiväksi aktiivihiiltä suodattimeen. Jos mahdollista - älä tuhoa bakteerikantaa muissa suodattimen koreissa eli pidä ne akvaariovedessä. Jos hiiletys ei onnistu vaihda jälleen uutta vetta 8. päivänä.

3) Kahdeksantena päivänä uusi kappaleen 1) toimenpiteet .

Tämän jälkeen hoida akvaariota normaalirutiinein kuukauden ajan. Jos oireet eivät palaa on homma selvä ja kaksiviikkoinen kuuri riitti. Jos oireet palaavat ei lääkitys riittänyt ja seuraavaksi täytyy yrittää kolmiviikkoista lääkitystä. Itse kuitenkin kokeilisin ensin tuon kaksiviikkoisen, koska lääke voi kertyä kaloihin rasitukseksi asti ja näin tätä riskiä vähennettäisiin. Mutta kun kolmeviikkoinen on edessä toimi näin.

Ensin kohta 1)

Sitten kohta 2), hiiletyksestä voinee harkinnan mukaan laistaa jos vain vaihtaa vettä

Kohta 1) toisen kerran

Jälleen kohta 2) mutta suosittelen jo hiiletystä.

Kohta 1) kolmannen kerran

Huom! Lääkitys tappaa muutaman päivän kuluessa kaikki kuoriutuneet kotilot joten niiden keräämiseen jo ennalta on hyvä ja lääkityksen aikana pakkokin varautua. Nahkapintaisten kalojen esim nuoliaisten kestoa lääkitykselle tulisi tarkkailla vaikka ongelmia tuskin ilmenee. Itselläni plecot, kiekot, corydorakset ja niiden poikaset eivät reagoineet mietnkään haitallisesti kuureihin. Coryt jopa kutivat sen aikana. Timpalla tiettävästi tuli ongelmia aivan nuorien kiekkovesojen kanssa.

Loiset häädettyäsi voisi limakalvoja uusivan WaterSafen käyttö olla perusteltua. Pahasti loisten runtelemat kalat saattavat tarvita bakteerilääkitystä mutta en suositte ainakaan vielä tällä kokemuksellani sitä ennen kuin hiiletys on tehty Flubenolin osalta. Flubenol jauhe ei tehoa sisäloisiin mutta ulkoloiset kuolevat koska aine katkaisee niiden aineenvaihdunnan. Sisäloisissa suosittelen koirien loislääkettä Canexia sekoitettavaksi kalojesi normaaliruokaan.

• dope groove
        Mikael kirjoitti:

Jos kalasi kiduskannet tai toinen on irrallaan ja kalan hengitysrytmi on poikkeuksellisen tiheä viittaa se selkeästi kidusloisiin kun vesiarvotkin on kunnossa. Jos kidukset punoittavat, valuvat limaa tai jopa hometta vaivaan liittynee bakteeritulehdus ja silloin vesiarvoista tulisi pitää erittäin hyvää huolta. Itse en em vaikeissa oireissa osaa sanoa kumpaa hoitaa ensin: bakteeritulehdusta vai loisia. Flubenolia muiden lääkkeiden kanssa ei ole kokeillut, en suosittele ja muutenkin vaikka lääke hyvin tehosi ja viljelyaltaidenkin käyttämä on sen yhteiskäytössä ainakin tuntemattomia alueita joihin en harrastelijana osaa ottaa kantaa. Mutta -

Hanki apteekista sian sisäloisten lääkettä: Flubenol-jauhetta. Sitä myydään 600g pakettina n 170mk hintaan. Kannattaa kysyä paikalliset eläinlääkärit josko joku myisi sitä pienemmän määrän niin ettei joutusi hankkimaan koko purkkia - tai jos joku ostaisi loput.

Akvaarion lämpötila tulisi olla alle 28°C.
        Flubenolia sekoitetaan alkoholiin esim vodkaan tai kossuun joka liuottaa sen tasaisemmaksi. Suhde on 5ml Flubenol jauhetta ja 10ml vodkaa - tämä akvaarion n. 225litraa kohden.

Tee ensin akvaarioon vedenvaihto ja ruoki kalat päivän osalta. Tee hiiletys jos olet hiljan käyttänyt muita lääkkeitä. Älä käytä ainakaan minun mielipiteenäni muita kemikaaleja nyt akvaariosi hoitoon.

1) Ravista Flubenol vodkassa hyvin sekaisin. Varmista akvaarioon hyvä ilmastus ja virtaus. Valuta seos hiljakseen akvaarioveden virtaukseen. Tarkkaile ensimmäisen tunnin aikana kalojen reaktiot.
        Seos jää akvaarioon jonka vesi kirkastuu jo seuraavana päivänä. Parissa päivässä oireet häviävät tai kyseessä on vaiva ( ei kidusloiset, bakteeritulehdus, sisäloiset tai muu vastaava ) johon lääkitys ei ole oikea.

2) Viidentenä päivänä ensin ruoki kalat ja vaihda vettä 50-70%. Jos sinulla on ulkosuodin - laita kahdeksi päiväksi aktiivihiiltä suodattimeen. Jos mahdollista - älä tuhoa bakteerikantaa muissa suodattimen koreissa eli pidä ne akvaariovedessä. Jos hiiletys ei onnistu vaihda jälleen uutta vetta 8. päivänä.

3) Kahdeksantena päivänä uusi kappaleen 1) toimenpiteet .

Tämän jälkeen hoida akvaariota normaalirutiinein kuukauden ajan. Jos oireet eivät palaa on homma selvä ja kaksiviikkoinen kuuri riitti. Jos oireet palaavat ei lääkitys riittänyt ja seuraavaksi täytyy yrittää kolmiviikkoista lääkitystä. Itse kuitenkin kokeilisin ensin tuon kaksiviikkoisen, koska lääke voi kertyä kaloihin rasitukseksi asti ja näin tätä riskiä vähennettäisiin. Mutta kun kolmeviikkoinen on edessä toimi näin.

Ensin kohta 1)

Sitten kohta 2), hiiletyksestä voinee harkinnan mukaan laistaa jos vain vaihtaa vettä

Kohta 1) toisen kerran

Jälleen kohta 2) mutta suosittelen jo hiiletystä.

Kohta 1) kolmannen kerran

Huom! Lääkitys tappaa muutaman päivän kuluessa kaikki kuoriutuneet kotilot joten niiden keräämiseen jo ennalta on hyvä ja lääkityksen aikana pakkokin varautua. Nahkapintaisten kalojen esim nuoliaisten kestoa lääkitykselle tulisi tarkkailla vaikka ongelmia tuskin ilmenee. Itselläni plecot, kiekot, corydorakset ja niiden poikaset eivät reagoineet mietnkään haitallisesti kuureihin. Coryt jopa kutivat sen aikana. Timpalla tiettävästi tuli ongelmia aivan nuorien kiekkovesojen kanssa.

Loiset häädettyäsi voisi limakalvoja uusivan WaterSafen käyttö olla perusteltua. Pahasti loisten runtelemat kalat saattavat tarvita bakteerilääkitystä mutta en suositte ainakaan vielä tällä kokemuksellani sitä ennen kuin hiiletys on tehty Flubenolin osalta. Flubenol jauhe ei tehoa sisäloisiin mutta ulkoloiset kuolevat koska aine katkaisee niiden aineenvaihdunnan. Sisäloisissa suosittelen koirien loislääkettä Canexia sekoitettavaksi kalojesi normaaliruokaan.

Kiitoksi, kiitoksia!!!
        pitääpä kokeilla!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      189
      12649
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      85
      6164
    3. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      114
      5617
    4. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5502
    5. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      4422
    6. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4302
    7. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      92
      4270
    8. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      42
      4221
    9. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      33
      4158
    10. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      48
      3727
    Aihe