Lapseni seurustelee aikuisen miehen kanssa!

kauhistunut äiti

Tyttäreni (16) seurustelee 25 vuotiaan miehen kanssa! Laillisesti seurustelu on hyväksyttävää, mutta onko tämä teistä soveliasta?

Kuinka voisin saada heidät tajuamaan että tuo on sairasta?

49

15911

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saisimme

      sinut tajuamaan, että olet itse sairas!?

    • On tai ei

      Ei ikäero ole ongelma, ongelma voi olla miehen motiivi ja asenne tyttöön/suhteeseen tai suhteen vaikutus tyttöön ja tämähän voi olla ongelma oli miehen ikä mikä vain. Toisaalta suhde voi olla täysin tervekin ja tytöllekin hyväksi. Lähipiirissä vastaava tapaus ja voin vakuuttaa että suhde oli ja on vielä kymmenenkin vuoden jälkeen terve ja tytölle hyväksi. Onnellisesti (siis oikeasti) naimisissa jne jne.

      Laillisesti seurustelu on hyväksyttävää, mutta muistutan että myös seksisuhde on laillisesti hyväksyttävä jos mies ei ole auktoriteetiasemassa (tytön opettaja/valmentaja jne). Seksisuhde voi tästä huolimatta olla laiton eli seksuaalista hyväksikäyttöä jos se on pakotettua tai tytön tahdon vastaista.

      Suosittelisin suhtautumaan suhteeseen positiivisesti, seuraamaan rauhassa suhteen vaikutusta tyttöön ja miehen asennetta ja motiivia ja tutustumaan mieheen jossain vaiheessa ja vasta sen jälkeen kauhistumaan jos kauhistumiseen on syytä (rakentavasti tietenkin, eli keskustelun muodossa).

      Suosittelen että et tee mistään jossittelun perusteella (siis ilman viitteitä ongelmista) isoa numeroa vaan valvot tytön etua suhtautuen suhteeseen positiivisesti ja nostamaan vain todelliset ongelmat tytön kanssa keskusteltavaksi (miksei myös miehen ongelmasta riippuen). Positiivisuudella säilytät otteen tyttöön ja suhteeseen, suhteen kyseenalaistamalla tai tuomitsemalla ilman viitteitä todellisista ongelmista menetät otteen suhteeseen ja ehkä tyttöönkin.

      No nämä nyt ovat vain minun ajatuksiani ja vain pieni osa.

      • -tyttö92-

        olen ite 15v tyttö. ja yks 25-vuotias jätkä haluis vaan nähä mun tissit eikä muuta, antais siitä 100 euroo, kannattaako? ei sitä voi tietää vaikka se olis joku hullu. :S asuu n. 15km päässä musta. :S ja on tulossa jo meijän kotiin.


      • Fuckerogtoli7u9
        -tyttö92- kirjoitti:

        olen ite 15v tyttö. ja yks 25-vuotias jätkä haluis vaan nähä mun tissit eikä muuta, antais siitä 100 euroo, kannattaako? ei sitä voi tietää vaikka se olis joku hullu. :S asuu n. 15km päässä musta. :S ja on tulossa jo meijän kotiin.

        Ite varmaan näyttäsin, satku on pirunmoine raha. Tosin koskea en antais ja jos ittee alkais ällöttään siin josai välis nii peruisin koko homman. Mut jos menis leikkimielellä pirullisuuttaan, maksu etukäteen ja vilautan. En kuitenkaan suosittele eikä kannata.


      • ......
        -tyttö92- kirjoitti:

        olen ite 15v tyttö. ja yks 25-vuotias jätkä haluis vaan nähä mun tissit eikä muuta, antais siitä 100 euroo, kannattaako? ei sitä voi tietää vaikka se olis joku hullu. :S asuu n. 15km päässä musta. :S ja on tulossa jo meijän kotiin.

        Ja iän perusteellako ihmiset jaetaan tiettyihin ryhmiin; minkä laisia on, mitä haluaa? Esim. jos täällä joku puhuisi jostain 15-vuotiaasta teinistä, joka ei osaa käyttäytyä, niin on sama asia, että kaikki 15-vuotiaat leimataan samanlaisiksi, jos sinä puhut noin, että joku toinen 25-vuotias on tollanen. Joten älä yleistä. Olin itse 16-v kun aloin seurustella 25-vuotiaan kanssa, ja yhessä ollaan vieläkin ja siitä kun olin 16-v on jo kauan aikaa!


      • Anonyymi
        -tyttö92- kirjoitti:

        olen ite 15v tyttö. ja yks 25-vuotias jätkä haluis vaan nähä mun tissit eikä muuta, antais siitä 100 euroo, kannattaako? ei sitä voi tietää vaikka se olis joku hullu. :S asuu n. 15km päässä musta. :S ja on tulossa jo meijän kotiin.

        Voi hyvänen aika! Ei missään nimessä ois pitänyt kertoa osoitetta eikä tavata epäilyttävää tyyppiä!


    • esesko

      tunsin yhden, oli erittäin hyvästä perheestä,
      syy tuollaiseen, kun oli lapsuudessa tehty liikaa yhteisesti, vain perheen kesken,

      nuori ei ollut sopeutunut omaan ikäluokkaan,
      piti hakea turvallinen suhde ja olkapää.

      tuo kaveri on se, jonka vuoksi hän pääsee aikuisten maailmaan.

      minun tapauksessa se oli sukulainen,
      aika hyvin elämä jatkuu, ovat naimissa ja 2 lasta.

      --------------
      eli osuinko yhtään oikeaan.

      ei siinä välttämättä pahaa ole, jos mies on kunnollinen,
      mutta väkisin aiheutatte sen kuin moni suomessa.

      TUTUSTU tarkkaan tilastoon,

      http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/Suomi on yhä nuorten miesten itsemurhatilastojenkärjessä/HS20060720SI4YO01lvj

      http://www.hs.fi/kuvat/iso_webkuva/1135220743274.jpeg

      Meidän 4 lapsen luokkakavereista on noin 30 jo haudassa,
      8 tyttöä, yksi ajoi mereen, kalliota päin, 1 omaa kotitaloa päin,
      iskän uudella noin 50-80 000 autolla,

      et tiedoksi vaan eivät olleet köyhästä perheestä.

      Ainakin kahdella oli rakkaushuolia,
      olivat lähteneet riitelyn jälkeen ajelulle.

    • tyttö 18

      Hmm olisi mielenkiintoista keskustella kanssasi tästä aiheesta, sillä olen itse 18 ja mieheni 33 eli ikäeroa on 15-vuotta.

      Ei siinä ole mitään ihmeellistä, jos tykkää niin tykkää ei se ikää katso.

      haluaisin vain tietää mitä ajattelet tällaisesta, muutakun että se on sairasata. hieman perusteluja että mikä siinä on sairasta?

      • mutta vastaan kuitenkin

        Mikäkö siinä on sairasta? Se, mitä 25-v mies saa 16-vuotiaalta. Tietysti suhde voi olla tasa-arvoinen, tyttö harvinaisen kypsä ja mies jostain syystä viihtyy tämän nimenomaisen tytön kanssa.

        Miksi tämä aina soittaa hälytyskelloja?
        Joka ainoa näkemäni suhde, jossa alaikäinen tyttö seurustelee huomattavasti vanhemman miehen kanssa, on ollut sairas. Väkivaltaa, hyväksikäyttöä (seksuaalista ja taloudellista), paljon pettämistä miehen puolelta. Tyttö on iloissaan, kun saa leikkiä kotia ja siivota, laittaa ruokaa ja huolehtia kaikista miehen tarpeista. On kivaa, kun vanhemmat eivät kyttää koko ajan, ja poikaystävä voi hakea juotavaa ja tupakkaa, jos on tarvis. Ja äijä on innoissaan, kun saa ilmaisen taloudenhoitajan ja seksilelun - yleensä nämä miehet ovat olleet niitä, jotka oman ikäluokan naiset hylkäävät suoralta kädeltä. 15-vuotias tyttöystävä ei nalkuta kaljanjuonnista, sotkuisuudesta tai siitä, ettei jääkaapissa ole kuin voita ja makkaraa.

        Mitä enemmän ikää tulee, sitä vähemmän on merkitystä ikäerolla. 18-v osaa jo yleensä pitää puolensa aika paljon paremmin kuin 15-vuotias. Tasapuolisuuden vuoksi on sanottava, että toisaalta jotkut eivät opi koskaan - liian moni aikuinen nainenkin löytää itsensä nyrkin ja hellan välistä.


      • Xyz...
        mutta vastaan kuitenkin kirjoitti:

        Mikäkö siinä on sairasta? Se, mitä 25-v mies saa 16-vuotiaalta. Tietysti suhde voi olla tasa-arvoinen, tyttö harvinaisen kypsä ja mies jostain syystä viihtyy tämän nimenomaisen tytön kanssa.

        Miksi tämä aina soittaa hälytyskelloja?
        Joka ainoa näkemäni suhde, jossa alaikäinen tyttö seurustelee huomattavasti vanhemman miehen kanssa, on ollut sairas. Väkivaltaa, hyväksikäyttöä (seksuaalista ja taloudellista), paljon pettämistä miehen puolelta. Tyttö on iloissaan, kun saa leikkiä kotia ja siivota, laittaa ruokaa ja huolehtia kaikista miehen tarpeista. On kivaa, kun vanhemmat eivät kyttää koko ajan, ja poikaystävä voi hakea juotavaa ja tupakkaa, jos on tarvis. Ja äijä on innoissaan, kun saa ilmaisen taloudenhoitajan ja seksilelun - yleensä nämä miehet ovat olleet niitä, jotka oman ikäluokan naiset hylkäävät suoralta kädeltä. 15-vuotias tyttöystävä ei nalkuta kaljanjuonnista, sotkuisuudesta tai siitä, ettei jääkaapissa ole kuin voita ja makkaraa.

        Mitä enemmän ikää tulee, sitä vähemmän on merkitystä ikäerolla. 18-v osaa jo yleensä pitää puolensa aika paljon paremmin kuin 15-vuotias. Tasapuolisuuden vuoksi on sanottava, että toisaalta jotkut eivät opi koskaan - liian moni aikuinen nainenkin löytää itsensä nyrkin ja hellan välistä.

        Voin hyvin kuvitella, että sinulla on siihen omat syysi, oma kokemus, näihän se aina on, jokainen peilaa tällaista tilannetta siihen ja muodostaa sen pohjalta arvolauselman, onko se hyvä vai paha.

        Oma vaatimaton mielipiteeni on, ett tuntematta kyseisiä ihmisiä, en suinkaan menisi sit tuomitsemaan. Tunnen useita tapauksia, joissa parisuhde on alkanut niin, että jompikumpi on ollut varsin nuori, ja ikäeroa 8-10 vuotta. Toki joukossa on epäonnistumisiakin, mutta ne kyllä ulkopuolinen hiukan harjaantunut silmä olisi huomannut jo melkein kättelyssä.

        Ihmisen fyysinen ja henkinen ikä eivät aina kulje käsi kädessä. Tämä on ehkä yleisin syy itseään vanhemman kumppanin kanssa seurusteluun. Muita yleisiä syitä voivat olla turvallisuuden haku, sisarsyndrooma (isosisko/veli), seikkailunhalu, näyttämisen halu, halu päästä pois kotoa tai uskomus paremman seksin saannista aikuiselta mieheltä, vain muutamia mainitakseni.

        Niinkuin tuossa edellä oli viisaasti neuvottu, kannattaa seurata tilannetta avoimin mielin. Ei tilanne ole sairas, korkeintaan se voi olla epätavallinen kirjoittajan lähiympäristössä.


      • tyttö 18
        mutta vastaan kuitenkin kirjoitti:

        Mikäkö siinä on sairasta? Se, mitä 25-v mies saa 16-vuotiaalta. Tietysti suhde voi olla tasa-arvoinen, tyttö harvinaisen kypsä ja mies jostain syystä viihtyy tämän nimenomaisen tytön kanssa.

        Miksi tämä aina soittaa hälytyskelloja?
        Joka ainoa näkemäni suhde, jossa alaikäinen tyttö seurustelee huomattavasti vanhemman miehen kanssa, on ollut sairas. Väkivaltaa, hyväksikäyttöä (seksuaalista ja taloudellista), paljon pettämistä miehen puolelta. Tyttö on iloissaan, kun saa leikkiä kotia ja siivota, laittaa ruokaa ja huolehtia kaikista miehen tarpeista. On kivaa, kun vanhemmat eivät kyttää koko ajan, ja poikaystävä voi hakea juotavaa ja tupakkaa, jos on tarvis. Ja äijä on innoissaan, kun saa ilmaisen taloudenhoitajan ja seksilelun - yleensä nämä miehet ovat olleet niitä, jotka oman ikäluokan naiset hylkäävät suoralta kädeltä. 15-vuotias tyttöystävä ei nalkuta kaljanjuonnista, sotkuisuudesta tai siitä, ettei jääkaapissa ole kuin voita ja makkaraa.

        Mitä enemmän ikää tulee, sitä vähemmän on merkitystä ikäerolla. 18-v osaa jo yleensä pitää puolensa aika paljon paremmin kuin 15-vuotias. Tasapuolisuuden vuoksi on sanottava, että toisaalta jotkut eivät opi koskaan - liian moni aikuinen nainenkin löytää itsensä nyrkin ja hellan välistä.

        No täpasin tämän nykyisinmieheni kun olin jotain 16.
        molemmat ymmärsivät ikäeromme. mies vältteli seksiä sillä hänen mielestään olin liian nuori.
        No tavallaan olin minäkin iloinen kun sain leikkiä kotia, kuitenkin pidan huolen ja (pidin) että molemmat tekee yhtä paljon.
        ja todellakin aijon laittaa heti välit poikki jos alkaa ilmeneen jotain hyväksikäyttöä.

        itse sinä paremmin tyttäresi tunnet, mutta ei kakki ole niin tyhmiä, vaikka nuoria ovatkin.
        Uskon kyllä että hän osaa pitää puoliaan. m utta jos ei osaa silloin sinun pitää puuttua tilnteeseen. mutta kannattaa puuttua vasta sitten kun jotain on oikeasti vialla, eikä yleistää kaikkia suhteita jossa ikäeroa on paljon.


      • On tai ei
        mutta vastaan kuitenkin kirjoitti:

        Mikäkö siinä on sairasta? Se, mitä 25-v mies saa 16-vuotiaalta. Tietysti suhde voi olla tasa-arvoinen, tyttö harvinaisen kypsä ja mies jostain syystä viihtyy tämän nimenomaisen tytön kanssa.

        Miksi tämä aina soittaa hälytyskelloja?
        Joka ainoa näkemäni suhde, jossa alaikäinen tyttö seurustelee huomattavasti vanhemman miehen kanssa, on ollut sairas. Väkivaltaa, hyväksikäyttöä (seksuaalista ja taloudellista), paljon pettämistä miehen puolelta. Tyttö on iloissaan, kun saa leikkiä kotia ja siivota, laittaa ruokaa ja huolehtia kaikista miehen tarpeista. On kivaa, kun vanhemmat eivät kyttää koko ajan, ja poikaystävä voi hakea juotavaa ja tupakkaa, jos on tarvis. Ja äijä on innoissaan, kun saa ilmaisen taloudenhoitajan ja seksilelun - yleensä nämä miehet ovat olleet niitä, jotka oman ikäluokan naiset hylkäävät suoralta kädeltä. 15-vuotias tyttöystävä ei nalkuta kaljanjuonnista, sotkuisuudesta tai siitä, ettei jääkaapissa ole kuin voita ja makkaraa.

        Mitä enemmän ikää tulee, sitä vähemmän on merkitystä ikäerolla. 18-v osaa jo yleensä pitää puolensa aika paljon paremmin kuin 15-vuotias. Tasapuolisuuden vuoksi on sanottava, että toisaalta jotkut eivät opi koskaan - liian moni aikuinen nainenkin löytää itsensä nyrkin ja hellan välistä.

        Täytyy kysyä mitä aikuinen mies hakee ja saa paljon nuoremmasta tytöstä, mutta täytyy myös olla rehellinen ja hyväksyä että suhde voi olla terve ja tytölle hyväksi. Ei voi yleistää että kaikki aikuiset miehet hakevat itseään nuorempiin tyttöihin vain hyväksikäyttösuhdetta, että eivät ole vastuullisia ja aidosti välitä ja huolehdi tytöstä, koska asia ei näin ole.

        Toisaalta täytyy kysyä myös mitä nuoret pojat hakevat ja saavat ikäisistään tytöistä. Pieni ikäero ei takaa että tyttö on turvassa tai että suhde on terve.

        Ikäero ei mielestäni ole oleellisin asia nuorten(kaan) suhteissa vaan suhteen todellinen laatu. Vanhempien tulee valvoa kaikessa lastensa etua, mutta vanhempien tulee myös olla kaikessa rehellisiä ja avoimia ja ymmärtää puuttua asioihin vain tosiasioiden perusteella.


      • pikkum
        Xyz... kirjoitti:

        Voin hyvin kuvitella, että sinulla on siihen omat syysi, oma kokemus, näihän se aina on, jokainen peilaa tällaista tilannetta siihen ja muodostaa sen pohjalta arvolauselman, onko se hyvä vai paha.

        Oma vaatimaton mielipiteeni on, ett tuntematta kyseisiä ihmisiä, en suinkaan menisi sit tuomitsemaan. Tunnen useita tapauksia, joissa parisuhde on alkanut niin, että jompikumpi on ollut varsin nuori, ja ikäeroa 8-10 vuotta. Toki joukossa on epäonnistumisiakin, mutta ne kyllä ulkopuolinen hiukan harjaantunut silmä olisi huomannut jo melkein kättelyssä.

        Ihmisen fyysinen ja henkinen ikä eivät aina kulje käsi kädessä. Tämä on ehkä yleisin syy itseään vanhemman kumppanin kanssa seurusteluun. Muita yleisiä syitä voivat olla turvallisuuden haku, sisarsyndrooma (isosisko/veli), seikkailunhalu, näyttämisen halu, halu päästä pois kotoa tai uskomus paremman seksin saannista aikuiselta mieheltä, vain muutamia mainitakseni.

        Niinkuin tuossa edellä oli viisaasti neuvottu, kannattaa seurata tilannetta avoimin mielin. Ei tilanne ole sairas, korkeintaan se voi olla epätavallinen kirjoittajan lähiympäristössä.

        Minusta on hieman liian vaaratonta seurata tilannetta "optimistisesti". Onhan tuossa kuitenkin tuota ikäeroa ja eroa elämäntilanteissa niin paljon. Henkinen ja fyysinen ikä kulkevat mielestäni erittäinkin hyvin käsi kädessä. Nuorilla kropat kehittyvät eri aikaan, mutta kyllä esimerkiksi mustavalkoisuuden, naiiviuden hellittäminen ja elämän arvot kehittyvät kaikilla siinä parinkymmenen ikävuoden tienoilla tienoilla. Kaikki oppivat kypsiksi ja vastuuntuntoiseksi niin aikaisin kuin on pakko, mutta valitettavasti se vaikuttaa myös häiritsevästi muuhun kehitykseen.

        Sen verran kun olen ikäerosuhteita nähnyt, niin pelottavaa niissä mielestäni on se, että mies on sellainen, jonka omanikäiset jättävät omaan arvoonsa heti kun tämä saa suunsa auki. Ulkonäöllisesti ja iällisesti hän kuitenkin miellyttää nuorta likkaa. Suhteessa kuitenkin edetään AIKUISEN tahtia. Seksi kuvioihin heti, kihlat 5kk kuluttua, yhteenmuutto vuoden päästä, ja mahdollisesti tämä kaikki kaukosuhteesta. Tyttö 16-vuotias. Eivät he "perheenä" edes pärjää omillaan, vanhemmat maksavat. Molemmat tykkäävät leikkiä aikuista parisuhdetta.

        Ei nuoren pitäisi joutua leikkimään aikuista yhtään aikaisemmin kuin on pakko. Dr Philin (;)) sanat teinitytölle vielä loppuun: "You don't know, what you don't know". Aikuisen vastuulla on ymmärtää se, ja asettaa rajat sen mukaan.


      • mutta vastaan kuitenkin kirjoitti:

        Mikäkö siinä on sairasta? Se, mitä 25-v mies saa 16-vuotiaalta. Tietysti suhde voi olla tasa-arvoinen, tyttö harvinaisen kypsä ja mies jostain syystä viihtyy tämän nimenomaisen tytön kanssa.

        Miksi tämä aina soittaa hälytyskelloja?
        Joka ainoa näkemäni suhde, jossa alaikäinen tyttö seurustelee huomattavasti vanhemman miehen kanssa, on ollut sairas. Väkivaltaa, hyväksikäyttöä (seksuaalista ja taloudellista), paljon pettämistä miehen puolelta. Tyttö on iloissaan, kun saa leikkiä kotia ja siivota, laittaa ruokaa ja huolehtia kaikista miehen tarpeista. On kivaa, kun vanhemmat eivät kyttää koko ajan, ja poikaystävä voi hakea juotavaa ja tupakkaa, jos on tarvis. Ja äijä on innoissaan, kun saa ilmaisen taloudenhoitajan ja seksilelun - yleensä nämä miehet ovat olleet niitä, jotka oman ikäluokan naiset hylkäävät suoralta kädeltä. 15-vuotias tyttöystävä ei nalkuta kaljanjuonnista, sotkuisuudesta tai siitä, ettei jääkaapissa ole kuin voita ja makkaraa.

        Mitä enemmän ikää tulee, sitä vähemmän on merkitystä ikäerolla. 18-v osaa jo yleensä pitää puolensa aika paljon paremmin kuin 15-vuotias. Tasapuolisuuden vuoksi on sanottava, että toisaalta jotkut eivät opi koskaan - liian moni aikuinen nainenkin löytää itsensä nyrkin ja hellan välistä.

        Voi miten ikävän yksipuolinen on kohtaamasi valikoima. Tule joku kerta kahville! Tapasin nykyisen aviomieheni yhdeksän vuotta sitten 14-vuotiaana, ja ikäeroa meillä on kiitettävästi.


    • pommi!

      Älähän turhia huoli noin "pienestä".
      ikäerosta.
      Itse nuorena likkana 17v.seurustelin itseäni 30 vuotta vanhemman miehen kanssa!
      Toki,olin kovin varhaiskypsä.Miestä kuitenkin ahdisti se että olin niin nuori.
      Suhteemme oli kuitenkin todella hyvä ja tasapainoinen ja sitä kesti aikansa.
      Minä lähdin muille maille,koska olin niin nuori ja niin vähän elämää nähnyt,mies päästi minut mielihyvin menemään.
      Vielä tänä päivänä kun itse olen nelikymppinen ja kyseinen mies pian seitsenkymppinen soittelemme pari kertaa vuodessa ja kysymme kuulumisia.Joten ei missään nimessä mikään jäänyt hampaankoloon...kummaltakaan.
      Näihin pariinkymmeneen vuoteen olemme toki rakentaneet omat liittomme jne.Minä olen tehnyt lapseni aviomieheni kanssa ja elänyt perhe-elämää.Hän elänyt omaansa.
      Olen aina kunnioittanut tätä "vanhempaa" miestä jonka kanssa jaoin paljon silloin aikoinaan.
      Kyseessä ei ollut mikään "kakkosnainen-teini-pano-juttu lainkaan(hän oli vapaa).Sielun kumppanuudesta on enimmäkseen ollut kyse,joskin rakkautta siihen päälle.
      Joten asian ytimeen,älä ap.ole huolissasi noin pienestä ikäerosta...Hyvä että sentään tiedät tilanteen missä tyttäresi menee ja kenen kanssa.
      Tuskinpa hän ilmoittaisi jos ikäeroa olisi 30 vuotta niinkuin meillä aikoinaan...
      Itsekin kerroin äidilleni vasta 3-kymppisenä asiasta.
      Tsemppiä vaan..

    • Yhdessä jo vuosikausia

      Olin 16 kun aloin seurustelemaan 24-vuotiaan miehen kanssa. Vanhempani olivat myös kauhuissaan aluksi, mutta rauhoittuivat miehen tavattuaan ja tutustuttuaan häneen. Monesti ovat jälkeenpäin kehuneet etten olisi voinut parempaa valita! Hän on paras ystäväni, sielunkumppanini. Yhdessä ollaan onnellisesti, naimisissa ja lapsiakin on siunaantunut.
      Anna toki nuorille mahdollisuus ja ehdottomasti tutustu mieheen, se kertoo paljon! Älä tuomitse etukäteen. On mahdollista että hänellä on ikävät mielessä, mutta voi myös olla että hän aidosti välittää tyttärestäsi. Kun ei se rakkaus aina katso ikää :)

      • niin iso asia ole.

        Minä olen 32, mieheni 59. Ikäeroa on 27 vuotta. Muut asiat ratkaisee, pysytäänkö yhdessä.


    • on sellainen olo

      Miten mulla on sellainen olo, että olen vastannut tähän jo? Onko ajatuksenjuoksusi jotenkin jumittunut, kun tämä viesti tänne pumpsahtelee?

      Tapasin 14-vuotiaana 23-vuotiaan miehen, joka nyt 8 vuotta myöhemmin on edelleen puolisoni. Suhteemme on erinomainen, tasa-arvoinen, uskollinen, rehellinen, hellä... kaikkea mitä ikinä uskaltaisin toivoa, vikoineenkin.

      Tuttavillani, samanikäisillä nuorilla naisilla, on seitsemäntoista eksää, pari panokamua, klamydiaa, tippuria, itsetunto-ongelmia, epävarmuutta omasta seksuaalisuudesta ja niin edelleen. Ja minunko tilanteeni on se sairas? :)

    • Ooda

      Voin kyllä olla hieman ahdaskatseinen, mutta ajattelisin ettei tuo ole soveliasta. Ei 9 vuoden ikäero haittaa vanhemmalla iällä, mutta tuossa vaiheessa mielestäni kyllä.
      Koita puhua tyttärellesi, keskustella siitä, että millaisia tulevaisuudensuunnitelmia heillä on, korostaisin sitä, että tyttärelläsi on kuitenkin vielä koulut käymättä ja mies on luultavasti jo työelämässä, ja aikuinen ihminen, jonka voisi luulla haluta jo vakiintua ja perustaa perheen. 16-vuotias ei kuitenkaan vielä ole valmis äidiksi!
      Itselläni on kokemusta teini-iältä vanhemmista miehistä. Olin muistaakseni 14-15vuotias, kun kerran ajauduin 20vuotiaan sänkyyn. Minua ahdisti, en uskaltanut sanoa ei, (emme siis harrastaneet seksiä vaan pettinkiä) en todellakaan haluaisi kenellekkään sitä samaa. Jälkeenpäin hävetti, ja olo tuntui likaiselta. 25-vuotias on aikuinen ja 16-vuotias lapsi!!!

      • onnea etsimässä

        tajuan suuden ikäeron ja joidenkin huonot kokemukset mutta itse tein tässä aloitteen koska en muuta voinut olen itse 25v ja ihastukseni 16v harkitsin päätöstä n.2kk mutta katuisin lopun elämääni jos en tätä "korttia" katsoisi pelkään hulluna yleistä mielipidettä ja "tytön" vanhempia mutta kuka tätä elämää olisi helpoksi väittänytkään tiedän jotta jos tätä järjellä katsoo niin toimisin aivan toisin mutta jos tämän elämän elää järkevästi niin ihan varmasti sielä elämmän loppu metreillä kaduttaa ja mitä siihen seksiin tulee niin kyllähän sitä aina saisi jos vain sitä haluaisi mutta jos haluaa tunne puolen tyydytystä niin sitä on aika harvassa itse olen valmis odottamaan seksiä vaikka sen 2 vuotta jos tarve vaatii mikäs siinä on odotellessa jos on joku jonka kanssa odotella ja jos tässä joku tulee nenilleen saamaan niin kyllä se olen minä siinä vaiheessa jos kyseinen "tyttö" löytää jonkun 16v hipin tarkoitukseni on sanoa jotta tälläisiä asiota ei voi yleistää eikä näihin ole mitään yhtä varmaa sääntöä koska asia riippuu niin monesta asiasta kun on ihmis mieltäkin kannattaisi yrittää KESKUSTELLA asiasta ja oppia tuntemaan ihmiset ennen kun tuomitsee toki vanhempana se varmasti on vaikeaa mutta muutaman yön nukuttua ja tajuttua ettei se oma kulta pieni enää lapsi ole nuori tokikin joka kaipaa huolen pitoa ja apua elämänsä päätöksissä. itse ajattelin kokeilla näillä eväillä koska muutakaan en voi kun tässä jo 2kk on ollut maha sekaisin perhosista ja pää aivan pyörällä niin en näe vaihto ehtoja koska kyse on niin mahtavasta ihmisestä jolle en todellakaan tekisi mitään mikä voisi häntä vahingoittaa vaikkakin teoriassa minä olen se "paha"iso poika joka vie kiltin pienen tytön pahoille teille


    • kandee venaa

      Niin kauan kun nuori on alle 18-20v, suosittelen platonista rakkautta. Ihastuminen kestää 1000 päivää ja nuori saattaa katua seksuaalista osuutta kanssakäymisessä jälkeenpäin. Platoninen rakkaus on henkinen.
      Jos kyseinen rakkaus on seksivapaa, niin siitä saattaa olla jopa hyötyä. 16-vuotias on vielä aika riippuvainen aikuisen ihmisen läsnä olosta - oikealla tavalla. Nuori 25v aikuinen kumppanina on siitä hyvä että hänellä on toisaalta nuoruusperspektiivi mitä vanhemmilla ei välttämättä ole, mutta hänen aikuisuutensa saattaa toimia hyvänä siltana 16-vuotiaan tytön aikuistumisessa. Hän ymmärtää 16 vuotiasta paremmin. 25 vuotias ei korvaa oikeita vanhempia eikä hänen tule edes ottaa sitä roolia, koska tämä olisi siinä tapauksessa valtasuhde.
      25 vuotiaan tulee mielestäni luopua omista mahdollisista haluistaan tämmöisessä tilanteessa. 25-vuotiaan miehen seksuaaliset tarpeet ovat yleisesti ottaen erilaiset kuin 16-vuotiaan tytön.
      Sitten kun tyttö on 20-vuotias, asia olisi erilainen. 20-vuotias tyttö on itsenäinen ja osaa kartoittaa omat tarpeensa. Tällöin kyseinen 25-vuotias mies on 30 vuotias ja rakkaus muuttunee hellyyspainotteisemmaksi. Hellyys on ihana lahja 20-vuotiaalle naiselle ja monelle muullekin naiselle =). Ongelmaksi jää sitten vain se että josko 20-vuotiaan suppea elämänkokemus haittaa jompaa kumpaa osapuolta.
      Miehen tullessa 60-vuotiaaksi, nainen on jo 50-vuotias. Molemmilla seksuaaliset halut vähenevät suurin piirtein yhtäaikaa. Vanhemmassa iässä en näkisi tätä ikäeroa ongelmaksi.

      • minä vain

        Hei! Tietääkö kukaan, että onko laitonta jos täysi-ikäinen seurustelee alaikäisen kanssa? Olen 16-vuotias (täytän tänävuonna 17) ja poikaystäväni on 21-vuotias. Ja jos ei ole laitonta, niin saisinko ollenkaan harrastaa seksiä hänen kanssaan? Onko se rangaistava teko? Kummatkin rakastamme toisiamme, eikä hän ikinä tekisi minulle pahaa. Hän on todella hyväkäytöksinen ollut aina, eikä ole ikinä sanonut minulle mitään rumasti.


      • ...
        minä vain kirjoitti:

        Hei! Tietääkö kukaan, että onko laitonta jos täysi-ikäinen seurustelee alaikäisen kanssa? Olen 16-vuotias (täytän tänävuonna 17) ja poikaystäväni on 21-vuotias. Ja jos ei ole laitonta, niin saisinko ollenkaan harrastaa seksiä hänen kanssaan? Onko se rangaistava teko? Kummatkin rakastamme toisiamme, eikä hän ikinä tekisi minulle pahaa. Hän on todella hyväkäytöksinen ollut aina, eikä ole ikinä sanonut minulle mitään rumasti.

        Linkki menee lastensuojelun keskusliiton sivulle. Siellä esitetään samantapainen kysymys asiantuntijoille.
        http://www.lskl.fi/showPage.php?page_id=39&submit=displayDoc&documentId=604


      • nuori(ko)
        ... kirjoitti:

        Linkki menee lastensuojelun keskusliiton sivulle. Siellä esitetään samantapainen kysymys asiantuntijoille.
        http://www.lskl.fi/showPage.php?page_id=39&submit=displayDoc&documentId=604

        Hei,
        Olen 14-vuotias tyttö ja seurustelen 19-vuotiaan kanssa.
        Hän on ihana ihminen eikä ikinä tekisi minulle mitään pahaa.
        En ole kertonut seurustelustamme vanhemmilleni.
        Miten voin siitä kertoa? Kerronko ollenkaan?


    • tilanteeni

      Itse olen 19v miehenalku. Nyt yksi 13v tyttö on tosi ihastunut minuun ja kertoo siitä jatkuvasti, mutta mielessäni pyörii vain tämä "16v sakkoliha" laki. En nyt itsekään ole täysin tätä mukavaa tyttöä vastaan mutta asian oikeus/vääryys mietityttää.
      Olen itse ollut aina tämmöistä vastaan ja pitänyt täysin amisten harrastamana juttuna mutta nyt omalle kohdalle sattuessa en osaa suoraan tyrmätä ajatusta. Mikä neuvoksi? Kannattaisiko kumminkin pysyä ihan vaan kavereina koska pidemmälle meneminen tässä iässä ehkei ole kovinkaan viisasta. Onko muilla kokemuksia vastaavasta tilanteesta, mielellään sama ikäisistä?

      • pompe

        Itse aikoinani seurustelin viisi vuotta vanhemman miehen kanssa (olin itse 14 ja hän 19). Olimme yhdessä nelisen vuotta, eikä tuostakaan suhteesta aluksi pidetty mutta tilanne rauhottui aika pian. Emme harrastaneet seksiäkään kun vasta minun täyttäessä 16 vuotta, joten ei kai me väärin tehty jos suukoteltiin sitä aikaisemmin?


      • naimanauttia
        pompe kirjoitti:

        Itse aikoinani seurustelin viisi vuotta vanhemman miehen kanssa (olin itse 14 ja hän 19). Olimme yhdessä nelisen vuotta, eikä tuostakaan suhteesta aluksi pidetty mutta tilanne rauhottui aika pian. Emme harrastaneet seksiäkään kun vasta minun täyttäessä 16 vuotta, joten ei kai me väärin tehty jos suukoteltiin sitä aikaisemmin?

        Moi mun naapuris asui vanha mummo. Kävin usein hänen luonaan, juttelemas niitä näitä. Olin itse 14v. joskus hän innostui puhumaan seksistä. Mulla alkoi seisoa hän huomas sen. Hän vei minut omaan huoneeseen ja riisui itsensä alasti. Mulla lakkas seisomasta. Hän otti suuhun ja imi tosi kovaa oli riippurinnat mut kauniit. Mutta pillu oli tosi märkä. Ja sit naitiin. Vielä useamman kerran sen jälkeen. Nyt olen itse iäkäs. Vielä tekee mieli.


      • tyttö erakonhakia
        naimanauttia kirjoitti:

        Moi mun naapuris asui vanha mummo. Kävin usein hänen luonaan, juttelemas niitä näitä. Olin itse 14v. joskus hän innostui puhumaan seksistä. Mulla alkoi seisoa hän huomas sen. Hän vei minut omaan huoneeseen ja riisui itsensä alasti. Mulla lakkas seisomasta. Hän otti suuhun ja imi tosi kovaa oli riippurinnat mut kauniit. Mutta pillu oli tosi märkä. Ja sit naitiin. Vielä useamman kerran sen jälkeen. Nyt olen itse iäkäs. Vielä tekee mieli.

        Minä nain 73v. papan kaa. Meillä on tosi kivaa. Hän on laiha kova kulli ei liian iso kiva naida hänen kaa. Tullaan hyvin juttuun kaikessa ja seksissä.tyttö erakonhakia


    • Olisi mielenkiintoista kuulla nyt yli puolitoista vuotta myöhemmin, miten kävi. Mitä teit, miten tyttäresi suhteen kävi...? Toivottavasti hän voi hyvin, miehen kanssa tai ilman.

      • ....

        Että kirjoituksen aloittaja on huolissaan. Itselläni omakohtainen kokemus 14 vee ja silloinen poikaystäväni 21 vee. alkuun suhde oli ok, eli seksi tuli kuvioon vasta kun vuosi oli seurusteltu sitten kuvioon tuli poikaystäväni puolelta väkivalta, rahallinen hyväksikäyttö ja pettäminen. Oli niin jumalattoman naivi / tyhmä, että annoin kaiken tapahtua, kunnes täytin 17 vee ja sain tarpeekseni jä jätin ääliön. Eli omantyttäreni kohdalla 15 vee saan sätkyt jos poikaystävä on esim täysi-ikäinen. Se maailma ja säännöt kun on erilaiset alaikäisellä verrattuna täysi-ikäiseen...Muttta on niitä varmaan ihan terveitä suhteitakin... mutta mutta niin kuin kerroin omakohtaisesta kokemuksestani, niin vaikea niihin on minun uskoa.


    • yöööök17

      Kuka järkevä 25 vuotias mies haluaa itselleen teinin?? Voiko olla nolompaa! Eikö saa oman ikäistä seuraa? Täytyy olla säälittävä tapaus!

      • aiaih

        mukavempi koskea nuoreen kiinteeseen lihaan.


    • JOS mies on tyttärellesi väärä, toivottavasti tyttäresi ei anna miehelle itsestään liikaa ennen kuin heidän tiensä eroavat - miehen iästä riippumatta. Ja JOS mies on tyttärellesi oikea, toivottavasti hän ei anna sinun kapean maailmankatsomuksesi rajoittaa valintaansa.

      Meillä on tuo sama ikäero, tapasimme vielä minun ollessani tytärtäsi nuorempi, ja olemme edelleen kymmenen vuotta myöhemmin yhdessä. Harvalla ikäiselläni nuorella naisella on näin tasapainoista, rehellisyydelle ja luottamukselle perustuvaa, aitoa parisuhdetta, jossa jaetaan yhteiset arvot ja haaveet toisen yksilöllisyyttä kunnioittaen. Jos se on sairasta, niin olkoon niin :)

      • höh...

        ikivanhoja ketjuja nostellaan.


      • höh... kirjoitti:

        ikivanhoja ketjuja nostellaan.

        Kuinkahan moni tosiaan huomasi aloitusviestin päiväyksen, en minä ainakaan :) Mitähän kyseiselle tyttärelle nykyään kuuluu?


    • suhdetta

      Minä olen sitä mieltä että keskustele tyttäresi kanssa ja mahdollisesti myös sen miehen kanssa ja ehdota että suhde jää tauvolle kunnes tyttäresi on 18 vuotta ja jos suhde aitoa rakkautta silloin jaksaa kyllä odottaa. Omien kokemusteni mukaan suuri ikäero tuossa vaiveessa on epätasaarvoinen ja johtaa varsinkin hengisiin ongelmiin myöhemmin ja on usein väärillä perusteilla solmittu varsinkin vanhemman osapoulen osalta.

      • Iso V

        Aito rakkaus ehkä jaksaa odottaa, mutta kahden vuoden odotus aiheuttaa myös kosolti ongelmia. Itse olin teininä kaukosuhteessa ikäiseni tytön kanssa ja tapaamisiemme välillä oli joskus jopa puoli vuotta. Olin silloin tosi masentunut, ahdistunut ja tein yli 15 itsemurhayritystä joista yksi melkein onnistuikin (olemme yhä yhdessä). Kannattaisi harkita järkevästi tuota rakastavaisten erottamista, se voi aiheuttaa paljon enemmän ongelmia jos kyseessä on todellinen rakastuminen eikä mikään hyväksikäyttöyritys.


    • sairasta vai ei

      Juu itelleni just kaveri kerto että sen 13 v kaveri seurustelee jonku noin 19 v miehen kanssa että onko tämä sairasta teidän mielestä? itestähän tämä on.

    • Huolestuneett

      Meillä on vastaava tilanne, jossa 26-vuotias viinaan menevä, huumeita, liimaa, ryöstö, pahoinpitelyä, petoksia, .. taustainen mies on saanut tyttömme pauloihinsa. Tunnemme ja tiedämme tämän kaverin tekemisen todella hyvin, mutta tyttären mielestä mies on niin ihana, mukava, jne.. eikä nämä tekemiset haittaa mitään. Kaveri on luvannut olla ryyppäämättä, jne....

      Kyllä se näin on, ettei 16-vuotiasta voi pitää riittävänä kypsänä tällaisissa asioissa. Pahinta on, että näistä kavereista on varoitettu aina kotona, koska heidän tavoitteenaan on kaikki muu kuin terveellinen suhde.

      Pahinta on, kun tytär on niin pauloissa ja tuntuu aivan "aivopestyltä", ettei millään väliä. Kuulin tyttären kaverilta, että lukion jälkeen he hankkivat lapsen ja sitä rataa...

      Se, että 16-vuotiaalla on oikeus seksisuhteiluun, ei tarkoita sitä että nuori saa tehdä mitä lystää ja seurustella kenen tahansa kanssa, jos toinen osapuoli on epäilyttävä ja todistettavasti käyttää esim. seksuaalisesti tai rahallisesti nuorta hyväkseen. Eli vastuu on vanhemmilla.

      • panijavanhempaaååå

        tässä itse just eile niin ite oon 15 ja naapurin 25 v likka tuli mun kodin oven taakse ja päästin hänet sisään sitte kun meniin si se oli ottanu vaatteet pois ja mul rupes seisoon ja sit otin itteltäni vaatteet pois ja se rupes ottaan suihi ja sit pantiin varmaan about 5 tuntia ja si se soitti mulle parin viikon päästä ja se sano olevansa raskaana mitä mie teen??


    • isin muna onn peh

      Mun isän muna on pehmee ja lötkö mitä ny teen ku haluisin imee ja nuolla sitä.
      Auttaakaaa kiltti joku mua!!!!!

    • ymmärrän

      no, ymmärrän huolesi. mutta jos he oikeasti rakastavat toisiaan ja menevät sänkyyn, sinun täytyy ymmärtää että rakkaus on rakkautta.

    • Avoimin mielin

      Kannattaa tosiaan muistaa, että miehet kehittyvät hieman eri tahtia kun naiset, heillähän voi olla samanlainen ajatusmaailma, joten ei mitään hätää, tutustu mieheen niin näet onko kyseessä vain seksisuhde. :)

    • ONTON-POIKA

      Ite olin 15 vuotta vanha, kun eka kerran sain sitä pillua, tyttönen oli 24 vanha hän aluksi oli ehdotustani vastaan ,mutta, mutta ,heltyi kun aikani ruinasin ja näytin hänelle mitä saapi, tyttönen oli 15 vuoden näköinen mutta kyllä hänellä oli paksu karvoitus siellä, kuin venäläinen Bushkiini ,kumpi meistä nyt olisi se ,jolle pitäisi antaa niitä raippoja, minä olin se joka halusin, olin aloitteelinen mitään haittaa minulle ei ole siitä jutusta jäänyt, hän vastusti, mutta halusi jälestäpäin lisää,
      olinhan minä ollut jo paljon aikaisemminkin heinälaroissa likkojen kanssa lapsena sitä"sormipilluusta" kyllä ne likatkin siitä tykkäs ,niinkuin entinen hullu siitä mariapuurosta,
      Ei meillä ollu mitään seksi suhdetta siihen aikaan vielä, tyttönen joka antoi eka kerran
      Minulle, on varoottanu jotta älä nyt
      Vain tottajumalauta puhu siitä
      Ryttästyksestä mitään kellekkään sielä kinkereillä, enhän mää nyt sellaanen ooo.

      • Minä-poika-pohjanmaalta

        Kun minä sain eka kerran, oli tyttönen paljon vanhempi, kyllä se hyvältä maistuu kaikkien alkukankeuksien jälkeen, hän antoi minulle kondoomin, ja käski sen laittaa
        Päälle , olin vähän kömpelö tässä, pärvötin sen ja yritin pääleni sitä , tyttönen sanoi jotta ei sitä ny niin laiteta kuin kummisaapasta jalakahan, hän opetti minua asiallisesti olihan hänellä kokemusta vanhempana, kun panin takaapäin häntä hän piereskeli kokoajan luulin jotta se kuuluu asiahan, kun seuraavankerran sain toista tyttöstä paneskella
        Minäkin piereskelin kun tuli sopivasti, se likka suuttuu niin tottajumalauta lujaa ja ajoo mua pois sängystään.


    • Hauskatytyö123

      Itse olen 17v ja minun poikaystäväni on 26-29 v ja tapasimme netissä ja olen iloinen siitä että hän rakastaa minua

    • enpidäasiasta

      Onhan tuo lähtökohtaisesti sairasta. 16v on tietenkin jo nuori nainen, mutta alaikäinen ja lapsi usein mieleltään.
      Tietenkin 25 voi myös olla lapsekas ja ihan kunnollinenkin poika.
      Minusta olisi hyvä, että ainakin 18v. olisi joku raja, jota ei tule alittaa.
      En tiedä miksi yhteiskunnassa on tuollainen pedofili meininki, että vanhemmat kyttää nuorempia. Pitäisi olla kunnioitusta pelkästään toisia ihmisiä kohtaan sen verran, että antaa ihmisen kehittyä rauhassa ensin.

    • Riittaliisajokikokko

      sika

    • Anonyymi

      Olisi kannattanut tyttäres ottaa vanhempi äijä. Ton ikäisellä ei ole vielä omaisuutta kunnolla.. Joku 40 vuotias olisi ollut parempi.. Nuoret jätkät niiden pitäisi keskittyä vain työuraan ja tehdä rahaa.. Kun pinkka kunnossa niin sitten vasta kiva nuori eukko viereen.. Tämä on suositeltavaa.. Jos muijat alkaa vehtaamaan lähellä omaa ikää olevien kanssa hyvin nopeasti ne ovat olleet kymmenien jätkien kanssa ja siinä vaiheessa hyvä mies ei niitä enää kelpuuta pitkä aikaiseen suhteeseen. Naisella ei pidä olla high bodycount.. 0-2 ja noilla numeroilla lähtee parisuhteeseen niin tulee pitkä yhteiselämä %... Mitä useamman kanssa nainen on ollut sitä suurempi % mahdollisuus että menee parisuhde romuksi... FAKTA vaikka faministit yrittäisi änkyttää mitä tähän..

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      63
      2351
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      181
      1752
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1446
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1293
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      165
      1238
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      81
      1088
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      939
    8. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      760
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      740
    10. Oletko joskus pieni ja haavoittuva

      vai oletko aina vahva, miltä aina vaikutat? Nainen, oletko koskaan väsynyt ja haavoilla? Yritätkö silti pitää julkisivua
      Ikävä
      52
      677
    Aihe