Ostettiin käytetty -98 Avensis ja siihen ei ole aikaisemmin tehty ruostesuojausta muualle, kuin pyöräkoteloihin. No nuo ruostesuojaamot pitävät sikahintoja ja itse voin sen massata vasta kesällä. Pohja on siis keskeltä paljas, reunoilla on jotain tehtaan massoja tms. Ehkäiseekö ruostumista, jos autoa pesee säännöllisesti myös pohjasta? Ihmeellistä sinänsä, että tämän ikäisestä autosta ei löydy ruostetta pohjasta tai mistään..vielä.
pohjan pesu talvella
6
2572
Vastaukset
- kannattaa laittaa
Kannattaa laittaa itse auton pohjaan ja lokareihin kotelonsuoja-ainetta. Joko kaupallista tuotetta tai sitten esim. tervan ja pellavaöljyn seosta. Tervaa mukaan siksi, että pellavaöljy yksin on turhan ohutta -> valuu pois. Tärkeintä on, että et käytä mitään paksua kovettuvaa massaa, vaan saat aikaan ohuen ja joustavan ruostumiselta suojaavan pinnan.
Pellavaöljyseoksen etuna on se, että sitä käytettäessä ei pohjan tarvitse olla aivan puhdas, pellavaöljy imeytyy mikroskooppisen pieniin epätasaisuuksiin ja ehkäisee ruostumista. Jotain kaupallista massaa jos laitat pienenkin ruosteenalun päälle, niin se vaan kiihdyttää hapantumista.
Pihalla käsiteltäessä terva-pellavaöljyseoksen ympäristöystävällisyys on myös tärkeä asia. Omaa pihaa ei kannata myrkyttää vaarallisilla kemikaaleilla.- Käyttää
Kuitenkin oikeaa kotelosuoja-ainetta eikä mitään tervoja. Mistähän kummasta on tullut sellainen käsitys että oikeat ruostesto aineet kovettuisivat ja täten kiihdyttäisivät ruostumista. Oikea menetelmä on ruiskuttaa alustaan kotelosuojaa esim. dinitrol-ML tai vastaavaa, on hyvä tunkeutumiskyvyltään ja kiinnittymiskyvyltään lisäksi sisältää ruosteenestoinhibiittejä.
- jannukka
Käyttää kirjoitti:
Kuitenkin oikeaa kotelosuoja-ainetta eikä mitään tervoja. Mistähän kummasta on tullut sellainen käsitys että oikeat ruostesto aineet kovettuisivat ja täten kiihdyttäisivät ruostumista. Oikea menetelmä on ruiskuttaa alustaan kotelosuojaa esim. dinitrol-ML tai vastaavaa, on hyvä tunkeutumiskyvyltään ja kiinnittymiskyvyltään lisäksi sisältää ruosteenestoinhibiittejä.
Mutta jos näin talviseen aikaan täytyy massailla, niin pohja pitäisi saada täysin puhtaaksi. Se taas ei onnistu noin vaan, pohjan täytyy kuivua ainakin vuorokauden ja ei ole lämmintä tallia käytössä. Siksi kyselenkin, että pääsisikö talven yli jos pesettää pohjaa vaikka kerran kahdessa kuussa?
- datsunisti
jannukka kirjoitti:
Mutta jos näin talviseen aikaan täytyy massailla, niin pohja pitäisi saada täysin puhtaaksi. Se taas ei onnistu noin vaan, pohjan täytyy kuivua ainakin vuorokauden ja ei ole lämmintä tallia käytössä. Siksi kyselenkin, että pääsisikö talven yli jos pesettää pohjaa vaikka kerran kahdessa kuussa?
se on tähän päivään mätänemättä selvinnyt niin kyllä se vielä kevään näkee. Kaikki rauta ruostuu, ei sitä ruostumista pesemällä voi estää, hidastaa kylläkin.
- jannukka
datsunisti kirjoitti:
se on tähän päivään mätänemättä selvinnyt niin kyllä se vielä kevään näkee. Kaikki rauta ruostuu, ei sitä ruostumista pesemällä voi estää, hidastaa kylläkin.
Todellakin pohja on keskeltä täysin paljas, ei mitään massoja tai suoja-aineita. Ihme ja kumma, ei siellä ole ruostetta vaikka ikää on jo 9-vuotta.
>>Kaikki rauta ruostuu, ei sitä ruostumista pesemällä voi estää, hidastaa kylläkin.
Tuo oli hauska kommentti, rauta..japanin rauta ;) - fgkmgd
Käyttää kirjoitti:
Ruostuneet runkopalkit suojasin juuri noin ja seuraavana vuonna ne massat oli helppo poistaa reunasta vetämällä. Alla oli siisti ruostepinta, joka oli edennyt aika vauhdilla.
Seuraava versio oli sitten poistaa edennyttä ruostetta hakkaamalla ja käsittelin kaikki pinnat tervan, pellavaöljyn, vaseliinin ja sen ohuen suojaöljyn seoksella. Hyvin on toiminut, eikä ruoste näytä etenevän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni831569Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä721370Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2271351Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2311291Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121100Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041059Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1341029Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi65973- 89960
Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t123848