4-tahti pyörät ?

Olmii

Moikka.

Omaa enduro/rossi pyörää hommaamassa ja mielipiteitä näistä pari vuotta vanhoista 4-tahti 250 kuutiosista kyselisin.
Esim Suzukin rm 250z,kawan kx 250f,yamaha yz 250f että ovatko kestäviä/luotettavia pyöriä ???
Vai homatakko perus 2-tahti vehe.

kertokaa kokemuksia kannattaako ennemmin tuollainen 4-tahti kuin 2-tahti ?

10

6923

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ma_ke

      Kummassakin on omat hyvät ja huonot puolensa. Tumppi-82 on monesti listannut 2t ja 4t pyörien - ja . Mutta jos nyt rahasta ei ole kiinni ja etsit helppo ajettavaa, niin silloin todennäköisesti valintasi on joku 250 4t pyörä.

    • nelaripommia

      Itse en kyllä ostaisi vanhaa nelaria jos en tiedä paljonko sillä on oikeesti ajettu ja mitä osia on oikeesti vaihdettu.
      Tommoinen nelari jolla ajettu 100 tuntia joka ollu huonossa kodissa tulee helposti tommoinen 3t euron lisälasku kun kone räjähtää.
      Nelari kyllä kestää helposti sen toiset 100 tuntia kun se on huollettu hyvin ja oikeaopposesti pidetty.
      t itellä ollu 3 nelaria ja nykyisin on varmasti vaan 2-tahtisia kun ite joutuu makselemaan...

    • Tumppi_1982

      Kun etsin itselleni pikkunelaria (250cc), niin päädyin Yamahaan, koska ainakin silloin Yamahan nelaria pidettiin luotettavimpana pikkunelarina. Tämä tieto tosin on peräisin ennen Kotarin pikkunelarin tuloa.
      Ensimmäisen sukupolven Suzukissa/Kawassa oli lastentauteja. mm ylikyymeneninen ja se että öljyn suodattimen vaihdon yhteydessä myös jäähdytysnesteet piti laske pihalle.
      Kotarissa on yleisesti se huono puoli että merkki on vähän "sisäsiittoinen" eli paikallisista mp-liikkeestä ei saa Kotarin alkuperäis osia, ellei liike on valtuutettu jälleenmyyjä.
      Itselläni on myös Kotarin 250cc 2t-pyörä ja eroa nelariin on kuin yöllä ja päivällä.
      2T repii enemmän, ja moottorijarrua ei ole. Itse pidän suuresti nelarin moottorijarrusta sekä tasaisesta voimasta. Nelarin huolto on kuitenkin kalliimpaa kuin 2t-pyörässä. Yamahaan yläkerran huolto maksoi itse tehtynä ~600-700e. Eli mäntä hilppeet, imuvenat, nokkaketju sekä tiivisteet. Öljynvaihdon teen 3tunnin välein.
      Tuolla 700€:llä tekee 2t-pyörään varmaan koko kone rempan.
      Eniten pyörän pidossa säästää kun pitää sitä hyvin. mm ilmanputsarin pesu öljyäminen joka ajon jälkeen sekä öljynvaihto usein ja laadukkaalla öljyllä.

      2t vai 4t on paitsi raha asia, niin myös tottumis kysymys.

      • outua

        "Kotarissa on yleisesti se huono puoli että merkki on vähän "sisäsiittoinen" eli paikallisista mp-liikkeestä ei saa Kotarin alkuperäis osia, ellei liike on valtuutettu jälleenmyyjä."
        Aika outo lausahdus: Ei kai paikallisesta Mp-liikkeestä saa minkään merkin alkuperäisiä varaosia jos ei ko. liikkeellä ole ko. merkin edustusta.
        Ei sen KTM-edustuksen saaminen ole sen vaikeampaa kuin minkään muunkaan merkin edustuksen saaminen, eikä KTM "sisäsiittoisesti"
        kieltäydy antamasta edustuksia myös sellaisille liikkeille joilla on jo jonkin muun merkin edustus.


      • Tumppi_1982
        outua kirjoitti:

        "Kotarissa on yleisesti se huono puoli että merkki on vähän "sisäsiittoinen" eli paikallisista mp-liikkeestä ei saa Kotarin alkuperäis osia, ellei liike on valtuutettu jälleenmyyjä."
        Aika outo lausahdus: Ei kai paikallisesta Mp-liikkeestä saa minkään merkin alkuperäisiä varaosia jos ei ko. liikkeellä ole ko. merkin edustusta.
        Ei sen KTM-edustuksen saaminen ole sen vaikeampaa kuin minkään muunkaan merkin edustuksen saaminen, eikä KTM "sisäsiittoisesti"
        kieltäydy antamasta edustuksia myös sellaisille liikkeille joilla on jo jonkin muun merkin edustus.

        Kaveri pitää pientä mp-liikettä jolla ei suoraan ole minkään merkin edustusta, liike ei siis löydy mm. Suzukin valtuutettujen jälleenmyyjien listalta.
        Silti hän saa tilattua edullisesti alkuperäis osat mm. Yamahaan, Suzukiin, Kawaan, Hondaan... Mutta ei Kotariin. Hän voi myös myydä uuden moottoripyörän, "kaikkia" muita paitsi H-D:tä tai Kotaria.
        Toisella paikallisella ja isommalla mp-liikkeellä oli KTM valomainos, joka käskettiin ottaa pois koska hän ei ole virallinen jälleenmyyjä. Eikä jälleenmyynti oikeuksia saanut. KTM-oheistuotteita hän saa myydä. esim KTM-paitoja.

        Paikkakunnan kolmas ja isoin liike on Suzukin virallinen jälleenmyyjä, mutta sieltä saa myös Kawaan, Yamahaan, Hondaan yms. alkuperäisosat. Ei Kotariin tai Harrikkaan. Tämän liikkeen myyjältä kysyin miksei ole Kotarin osia, niin hän kertoi että Kotari on hyvin tarkka siitä kenelle jälleenmyynti oikeudet antaa.

        Ilmeisesti muut maahantuojat myyvät osia mp-korjaamoille, koska kyseiset liikkeet ovat "joka merkin yleis korjaamoita", mutta Kotarin osia ei saa.

        Itse työskentelen firmassa jolla ei ole mitään tekemistä moottoripyörien kanssa. Silti Sumeko myi firmallemme suoraan Derbin sekä siihen alkuperäisosat.

        Eli ammattilaisten suusta kuultuna Kotarin ja Harrikan osien myyntiä ei helposti itselleen saa, kertoipa hän jotain vaadittavia edellytyksiäkin, jota en millään muista.

        Toki saahan Kotarin osat postissa virallisen myyjän mm. Motorauman kautta. Mielummin silti hakisin osat suoraan liikkeestä enkä postin välityksellä.


    • james

      2-t on suht helppo ja halpa huoltaa, ja tehoo ja vääntöö kakspuokista löytyy.eli jos haluat ajaa kovaa osta 2-t..

      • Viisas mies

        joo niin se tahtien määrä vaikuttaa nii vitusti mite kovaa voi ajaa... :P


      • KATSOKAA

        Eeeh äläsnyt hölmöjä puhu tosta ´´väännostä´´ toi on kyllä toiste päin nelarissa on enemmän vääntöä!!!!


    • Tässä tietoa

      Kyllä alkupeliks varmaa joku 125 cc- 250 cc 2-tahti ois ihan hyvä.
      Helppo huoltaa huollat öljyt noin 3-10 t välein.

      2-tahti hyvät puolet:
      Helppo huoltaa
      Helppo virittää
      Jos ajat mutkikkaita, pahoja ja pieniä matkoja niin hyvä valinta
      Nopea
      kevyt
      Halpa

      4-tahti hyvät puolet:
      Vääntö
      Ei pidä tyhjäkäynnillä kilinää kuin 2-tahti
      Bensan kulutus (alhainen)
      Jos ajat pitkiä matkoja niin hyvä valinta

    • kawasakai

      mikä on 250 kawasakin 2013 öljy tilavuus ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      123
      1853
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1640
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      51
      1215
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      49
      1098
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      978
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      876
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      876
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      810
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      798
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      38
      797
    Aihe