Lintukivääri

E. Räjorma

Mikäs näistä olis linnustukseen paras .222, .223 ,.22hornet vai .243. Itse en lataa, eli tehdaspanoksilla mennään. Tällä hetkellä olisin kallistumassa .243 tai .223.

Entä kohtuullisen hyvä kivääri? hintaluokka siinä 205-700 euroa. Mieluiten sellainen mikä olisi ammuttavassa kunnossa heti eikä tarvisi sepällä korjauttaa valmistusvirheitä. Mielessä käynyt ij-18, CZ 527 Lux 223Rem tai tikka t3. Cz puolelle olen kallistumassa.

Ja omia kokemuksia haluasin, en keskustelupalstoilta "tutuilta" kuultuja juttuja.
Eli internetxperttien kannattaa jättää väliin. Mehtämiehet puhuuu nyt.

100

49653

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sako46

      hyvä ja itse toimivaksi havaittu on myös 7x33 sako 46-kivääri. kohtuu kevyt kantaa ja tarkka. tosin jos hirvimetsälle mielit samalla kiväärillä niin sitten suosittelen tikka t3. itse omistan molemmat aseet.

      • E. Räjorma

        Miten on saatavilla panoksia kun tuo 7x33 sako 46 taitaa olla melkeinpä vain Suomessa käytössä.


      • E. Räjorma kirjoitti:

        Miten on saatavilla panoksia kun tuo 7x33 sako 46 taitaa olla melkeinpä vain Suomessa käytössä.

        Provoilua varmaankin. 7*33 on sama kuin lumipalloilla latvalintuja nakkelisit. Käy haulikkorihlaan pusikoissa rämpivälle koirakiehelle, mutta järkevä ampumamatka on sama kuin .22WMR kaliiberilla, ehkä hieman pitempi.

        .223Rem on nuista paras. Yleensäkin toiseksi paras jos ei mieti kustannuksia.

        Kivääreistä sen verran, että 200-700 egen budjetti on pieni, joten suosittelen metsästämään käytettyä. Tuossa kaliiberissa tosin niitä ei ole myynnissä.

        Lintukivääriin kannattaa hommata paksu piippu, herkistinkoneisto ja kunnon optiikka. Halvimmalla nuo kaksi ensimmäistä saat Zetorilta ja viimeisen Meoptalta. Halvoista kiikareista kannattaa ostaa kiinteäsuurennoksinen.


      • E. Räjorma
        k0rh0nen kirjoitti:

        Provoilua varmaankin. 7*33 on sama kuin lumipalloilla latvalintuja nakkelisit. Käy haulikkorihlaan pusikoissa rämpivälle koirakiehelle, mutta järkevä ampumamatka on sama kuin .22WMR kaliiberilla, ehkä hieman pitempi.

        .223Rem on nuista paras. Yleensäkin toiseksi paras jos ei mieti kustannuksia.

        Kivääreistä sen verran, että 200-700 egen budjetti on pieni, joten suosittelen metsästämään käytettyä. Tuossa kaliiberissa tosin niitä ei ole myynnissä.

        Lintukivääriin kannattaa hommata paksu piippu, herkistinkoneisto ja kunnon optiikka. Halvimmalla nuo kaksi ensimmäistä saat Zetorilta ja viimeisen Meoptalta. Halvoista kiikareista kannattaa ostaa kiinteäsuurennoksinen.

        Tuo 7*33 on vanhan kansan ase ja siinä tosiaankin on kaareva lentorata ja lyhyt kantomatka.

        CZ 527 Lux 223Rem tämmönen ollut mielessä eikä hintakaan ole paha(n.600-700 euroa)Herkistin vakiona. Sanovat vain että .223 repii linnun.

        Tietenkin optiikat sun muut ostan erikseen.


      • kainuun metsästäjä
        E. Räjorma kirjoitti:

        Tuo 7*33 on vanhan kansan ase ja siinä tosiaankin on kaareva lentorata ja lyhyt kantomatka.

        CZ 527 Lux 223Rem tämmönen ollut mielessä eikä hintakaan ole paha(n.600-700 euroa)Herkistin vakiona. Sanovat vain että .223 repii linnun.

        Tietenkin optiikat sun muut ostan erikseen.

        ei 223 revi lintua vaikka ei olekkaan itellä itellä on 222 ja se on lintu metälle paras osta sellamem


      • sako46
        E. Räjorma kirjoitti:

        Miten on saatavilla panoksia kun tuo 7x33 sako 46 taitaa olla melkeinpä vain Suomessa käytössä.

        juu onhan se ase vähän "vanhan kansan" mutta itse olen siihen tykästynyt ja monta teertä on sakolla pudotettu. Panoksia en ole ostanut moneen vuoteen, mutta syksymmällä kysäisin niin noin 2 euroa laaki.


      • mauseriin
        sako46 kirjoitti:

        juu onhan se ase vähän "vanhan kansan" mutta itse olen siihen tykästynyt ja monta teertä on sakolla pudotettu. Panoksia en ole ostanut moneen vuoteen, mutta syksymmällä kysäisin niin noin 2 euroa laaki.

        vaihdoin lopulta oman 222:ni. Vähänkin kuin 57:n luoti kääntyy latvatupsussa niin ei päljon mettosta syötävää jää.Luodin nopeus on niin raju että lintu miltei räjähtää. Käy vielä hirvimettällekin sama ase. En vaihtaisi takaisin.


      • hghjklkklklö

        sako46:lle omistan itsekkin 7x33 ja en ole pettynyt ammuttu tuhansia panoksia. onkelmana on vaan ettei panoksia meinaa saada mistään


      • mauseriin kirjoitti:

        vaihdoin lopulta oman 222:ni. Vähänkin kuin 57:n luoti kääntyy latvatupsussa niin ei päljon mettosta syötävää jää.Luodin nopeus on niin raju että lintu miltei räjähtää. Käy vielä hirvimettällekin sama ase. En vaihtaisi takaisin.

        käytätö 222 hirvimetällä vittu mikä kaveri


      • Anonyymi
        noemee kirjoitti:

        käytätö 222 hirvimetällä vittu mikä kaveri

        Älä muuta sano


      • noemee kirjoitti:

        käytätö 222 hirvimetällä vittu mikä kaveri

        Tyhmäkö olet, vai aivan vasiten pöljä?

        Eihän tuo 222 vaihtaja sano, että metästää hirviä 222:lla, vaan sillä, johonka 222 vaihtoi.


      • Anonyymi
        mauseriin kirjoitti:

        vaihdoin lopulta oman 222:ni. Vähänkin kuin 57:n luoti kääntyy latvatupsussa niin ei päljon mettosta syötävää jää.Luodin nopeus on niin raju että lintu miltei räjähtää. Käy vielä hirvimettällekin sama ase. En vaihtaisi takaisin.

        Sama millä posautat kivipiiraalle niin lintu räjähtää. Mutta ammuppa rinnan puolelta kivipiiiraaseen, niin lintua ei tarvitse edes erikseen suolestaa, mutta täkät on toki ok.


      • Anonyymi
        k0rh0nen kirjoitti:

        Provoilua varmaankin. 7*33 on sama kuin lumipalloilla latvalintuja nakkelisit. Käy haulikkorihlaan pusikoissa rämpivälle koirakiehelle, mutta järkevä ampumamatka on sama kuin .22WMR kaliiberilla, ehkä hieman pitempi.

        .223Rem on nuista paras. Yleensäkin toiseksi paras jos ei mieti kustannuksia.

        Kivääreistä sen verran, että 200-700 egen budjetti on pieni, joten suosittelen metsästämään käytettyä. Tuossa kaliiberissa tosin niitä ei ole myynnissä.

        Lintukivääriin kannattaa hommata paksu piippu, herkistinkoneisto ja kunnon optiikka. Halvimmalla nuo kaksi ensimmäistä saat Zetorilta ja viimeisen Meoptalta. Halvoista kiikareista kannattaa ostaa kiinteäsuurennoksinen.

        " 7*33 on sama kuin lumipalloilla latvalintuja nakkelisit"

        ihanko totta, tuolla patruunalla/luodilla ja lintukiväärillä tapettiin ne 4 poliisia Pihtiputaalla.
        Ettäkö siis lumipalloilla latvalintuja nakkelisit.. älä nyt viitti.


    • E. Räjorma

      Käyttökokemuksia

      • 222 rem pois

        mukamas parempaan 243 kivääriin. Sanovat, jotka ovat olevinaan vähän niinkuin linnustuksen puolammattilaisia, että 243 ja 22-250 kaliiperit olisivat suoran lentoradan ja pienemmän sivutuuliherkkyyden ansiosta lintukaliipereita parraasta piästä. Tiedä häntä, omalla 222:lla on ampumamatka 200 metriä maksimi tyynellä säällä, olen joskus saanut teeren alas 270 metristäkin ja se räjähti käyttökelvottomaksi, ilmeisesti latvarisun aiheuttamana luodin kääntymisenä. Ei se matka näytä vähentävän repäisyvaikutusta, joskus alta sadalta metriltä ammuttaessa on linnussa ollut vain puolisenttinen reikä läpi linnun, ei mitään muuta vauriota.


      • E. Räjorma
        222 rem pois kirjoitti:

        mukamas parempaan 243 kivääriin. Sanovat, jotka ovat olevinaan vähän niinkuin linnustuksen puolammattilaisia, että 243 ja 22-250 kaliiperit olisivat suoran lentoradan ja pienemmän sivutuuliherkkyyden ansiosta lintukaliipereita parraasta piästä. Tiedä häntä, omalla 222:lla on ampumamatka 200 metriä maksimi tyynellä säällä, olen joskus saanut teeren alas 270 metristäkin ja se räjähti käyttökelvottomaksi, ilmeisesti latvarisun aiheuttamana luodin kääntymisenä. Ei se matka näytä vähentävän repäisyvaikutusta, joskus alta sadalta metriltä ammuttaessa on linnussa ollut vain puolisenttinen reikä läpi linnun, ei mitään muuta vauriota.

        Kuullut huhuja että 243 ei tehdaspaukkuja tarjolla oikein ole ja saattaa olla kivääristä riippuen ettei sopivia löydykään


      • apina112

        minunmielestä se valmetin lintu kivääri ois hyvä sillä voi ampua paljon paukkuja eikä mene hajalle ja kun siitä lähtee niin kovaa ja sillä voi ampua sarjaa mää oon muuten ampunu semmosella ja vähän oli siisti =) pikkasen potki mutta ei se muhun sattunu


      • LippuHelvettiinKiitos
        222 rem pois kirjoitti:

        mukamas parempaan 243 kivääriin. Sanovat, jotka ovat olevinaan vähän niinkuin linnustuksen puolammattilaisia, että 243 ja 22-250 kaliiperit olisivat suoran lentoradan ja pienemmän sivutuuliherkkyyden ansiosta lintukaliipereita parraasta piästä. Tiedä häntä, omalla 222:lla on ampumamatka 200 metriä maksimi tyynellä säällä, olen joskus saanut teeren alas 270 metristäkin ja se räjähti käyttökelvottomaksi, ilmeisesti latvarisun aiheuttamana luodin kääntymisenä. Ei se matka näytä vähentävän repäisyvaikutusta, joskus alta sadalta metriltä ammuttaessa on linnussa ollut vain puolisenttinen reikä läpi linnun, ei mitään muuta vauriota.

        222 ja 223 hyviä. Kumpikaan ei revi lintua. Tommonen 250 m ihan ok mun ampumataidolla ja balalaikalla. Kaveri Sakon 222 paksupiippusella kyllä on tiputtanut lintuja 350 metriinkin.
        Ballistiikkaa kannattaa tosiaan vertailla, mutta myös huomioida, että normaalisti ampumamatka on 60 - 150 metriä.
        Optiikkaan tosiaan kannattaa panostaa, mutta edullisestikin saa hyvän Leupold, Meopta, Redfield, Nikon...
        222 kaliberissa löytyy hyviä käytettyjä aseita kyllä.


      • Anonyymi
        E. Räjorma kirjoitti:

        Kuullut huhuja että 243 ei tehdaspaukkuja tarjolla oikein ole ja saattaa olla kivääristä riippuen ettei sopivia löydykään

        on juuri näin. pateja saa mutta tehdaspaukut tekee turhan isoa kasaa. itselataamalla ja kokeilemalla tulee tulosta. aseena mulla sako forester 243.


    • tigimonster76

      Eli 223 on vähän tilavampi kuin 222 ja käytännön eroja ei tavallinen mettämies näe muussa kuin että 223 rem panokset ovat vähän kalliimpia kuin 222remarin eli jossain 1.80e/kpl kun 222rem 1.20€ kipale.

      jos ammut pääsääntöisesti alle 210,metrin matkoilla niin 222remari on erinomainen.ja 223:lla kaiketi teeren saa 250,metristä alas ja riippuu aseen tarkkuudesta.
      22hornetti on näppärä vajaalle 100,metrille sitten on jo tehot heikkoja.Mitä taas 243 kaliiperiin tulee niin sehän on muuten hylsyltään ihan sama kuin 308 mutta muutettu luodin kokoa,eli jos erin omaisen yleis aseen haluat niin ota ennemmin 308 tuon 243 tilalle.Sillä panosten hinta voi olla ihan sama jopa halvempia 308;ssa kuin 243 mallissa.
      Rekyyli ei ole paha 308 8,gramman luodilla ja ei revi 100metrin matkallakaan lintua rikki mitä voi joku nopea pieni kaliiperi tehdä...
      itselläni on 222remari ja bruno eli jos edullista ja hyvää lintuluodikkoa kattelet niin bruno on yksi niistä samoin venäläisissä on hyviä tapauksia!
      mutta valinta on sinun =)

    • RiK

      lintukiväärin kaliiperi on 6.5x55! Tehot on lähestulkoon samat kun 308:ssa, mut lentorata on paljon suorempi. Luoti on pitkä ja näin ollen ei ole tuuliherkkä niin kuin nuo mainitsemasi kaliiperit. Eli tuolla 6.5x55:lla ammut niin kauas et jos ei putoa niin vika on ampujassa! Huonona puolena on tietysti tuo pitkä kantama siinä mielessä että kannattaa miettiä mihin suuntaan ampuu et ei satu vahinkoa.

      • hyvä kal

        rik puhuu asiaa omastakin 30 vuoden kokemuksesta 6,5*55 se on paras lintu ase,olen kokeillut 222,223,243,6,5*55 308 ja 30,06 ja lataan kaikki panokset itse jo 30vuotta, kaupan panoksetkin käy 6,5seen hyvin esim 7gr silver jacet sgenar ja lentää suoraan ja kestää sivu tuultakin on myös ongelmaton kal,jos lataa itse ja luoteja löytyy joka lähtöön,kaikilla kal saa saalista mut suosittelen 6,5*55se metsästys aseeksi ja kal,löytyy kaikilta valmistajilta.


      • linnustaja
        hyvä kal kirjoitti:

        rik puhuu asiaa omastakin 30 vuoden kokemuksesta 6,5*55 se on paras lintu ase,olen kokeillut 222,223,243,6,5*55 308 ja 30,06 ja lataan kaikki panokset itse jo 30vuotta, kaupan panoksetkin käy 6,5seen hyvin esim 7gr silver jacet sgenar ja lentää suoraan ja kestää sivu tuultakin on myös ongelmaton kal,jos lataa itse ja luoteja löytyy joka lähtöön,kaikilla kal saa saalista mut suosittelen 6,5*55se metsästys aseeksi ja kal,löytyy kaikilta valmistajilta.

        "rik puhuu asiaa omastakin 30 vuoden kokemuksesta 6,5*55 se on paras lintu ase,olen kokeillut"

        Niinminäkin olen.

        6,5*55 se halvat tarkat ptruunat linnustukseen, jos ostaa ruotsista. ruotsin reisulle aseen hallussa pitolupa mukaan. joko 50kpl tai sitten 500kpl tai miten kullekin sopii.

        6,5x55 Elektron/bird Jaktmatch ammo
        7,8g/120gr Norma Full Metal Jacket Jaktmatch
        50/box 479 kr


      • Anonyymi
        linnustaja kirjoitti:

        "rik puhuu asiaa omastakin 30 vuoden kokemuksesta 6,5*55 se on paras lintu ase,olen kokeillut"

        Niinminäkin olen.

        6,5*55 se halvat tarkat ptruunat linnustukseen, jos ostaa ruotsista. ruotsin reisulle aseen hallussa pitolupa mukaan. joko 50kpl tai sitten 500kpl tai miten kullekin sopii.

        6,5x55 Elektron/bird Jaktmatch ammo
        7,8g/120gr Norma Full Metal Jacket Jaktmatch
        50/box 479 kr

        Nyt paras yleiskivääri on 6.5CREEDMOOR. Aivan kuten ruotsimauseri, mutta vielä parempi. Hylsy kestää modernin muotoilun ansioista ja historiallisen rasitteen puuttumisen vuoksi suurempia paineta ja saa vähän tiukempia latauksia.


      • Anonyymi

        Katsoppa Sakon taulukkoa, 308 on suorempi lentorata kuin 6,5


    • Jomppalainen

      Aseen saa kahteen osaan ja reppuun ja tarkkuus on riittänyt 200m ihan kiitetävästi. Eikä ala ahistamaan kun kantaa 220 euron asetta vesisateessa . Omaani satsasin jälkeenpäin tarjous kiikariin 560€ ja änkkäriin 260€ Äänenvaimennin pudotti rekyylin lähes olemattominn joten myös tarkkuus parani entisestään. Ja panosten osalta on metsästyksessä ihan sama maksaako patruuna euron vai kaksi. (niin vähän niitä kaudessa ammutaan suhteessa muuhun rahan menoon) 222rem löyty edullisia harjoituspaukkuja muistaakseni Normalta ja seller&pellotilta 32€/50kpl.

    • m,,k.l.öl

      222 ehkä hyvin suora lento rata se on aika hiljanen huono puoli on että ei tapa aina heti vaan lentää joku 100 m

      • hjkllhl

        222 remington magnum (5.7 x 47) on myös kelvollinen koska pidemmällä hylsyllä saadaan kovempi teho ja lähtönopeus ja paukkujaki saa melkei mistä vaan


      • ggl
        hjkllhl kirjoitti:

        222 remington magnum (5.7 x 47) on myös kelvollinen koska pidemmällä hylsyllä saadaan kovempi teho ja lähtönopeus ja paukkujaki saa melkei mistä vaan

        hjkllhl: ...paukkujaki saa melkei mistä vaan.

        222remmag paukkujen saatavuus on huomattavasti heikompaa kuin perinteisen 222rem:in. jos haluat hiukan tehokkkaamman aseen osta 223. lisäksi mag paukkujen hinnat ovat korkeita


      • ukko 75 v.

        -joo mulla 222 tehty honkarannan pajalla isosta pienarista .saattaa teeri lentää vaikka luotimenee läpi .puolivaipalla repii.(sakolaisen 222 sen välinen kisa kummalla menee paksummasta näreestä läpi .honkaranta meni 10 sm paksumman läpi.1957.)


      • kaikenlaistakai
        ukko 75 v. kirjoitti:

        -joo mulla 222 tehty honkarannan pajalla isosta pienarista .saattaa teeri lentää vaikka luotimenee läpi .puolivaipalla repii.(sakolaisen 222 sen välinen kisa kummalla menee paksummasta näreestä läpi .honkaranta meni 10 sm paksumman läpi.1957.)

        Ei piekkarin piipunrihlaus sovi 222rem lähtönopeuksille eikä lukko kestä 222rem patruunan painetta. ukko 75v. mujaisi vitsin.


      • Anonyymi

        Eipä oo lentänyt. Mulla on merkelin drillinki 222 ja aina jää. On ammuttu n. 300 metristäkin. Rekyyliä ei ole ja aina toimii. Eikä tarvii pelätä 5km päässä. Eivät ole aikanaan turhaan kehitelleet lintupyssyksi


      • Anonyymi
        ggl kirjoitti:

        hjkllhl: ...paukkujaki saa melkei mistä vaan.

        222remmag paukkujen saatavuus on huomattavasti heikompaa kuin perinteisen 222rem:in. jos haluat hiukan tehokkkaamman aseen osta 223. lisäksi mag paukkujen hinnat ovat korkeita

        Hyvin saa


    • perämettän mahamies

      painava luoti 8g. ei räjähdä lintu! halvat paukut, kunhan ei ammu rautakuulia niin säilyy tarkkuus.. pulttilukkoiset ovat hieman vähissä mutta niitäkin saa.. lentoratakaareva mutta oppii sillä osumaan pidemmäskin! on ollut 22wmr, 222rem, 243win, 308win, 30-06 jne jne.. luoteja löytyy jos itse lataa joten pienriistalle ja mihin joulet riittää suosittelen! jos hirviä joskus meinaat edes ampua niin ehkä sitten suoraan tuo 6,5x55 ruottalainen yleispyssyks.. osta kerralla uusi ase ja pidä pitkään! esim. tikat on halpoja ja hyviä!

    • metsänasukki

      ..mikä lie se paras kellekin...

      Aloitusviestin kirjoittaja vois tuosta listasta unohtaa tuon .22hornetin ja sen jälkeen melkeimpä ihan sama mikä kun pitää järjen päässä ja maltin metsästyksessä, itselläni ollut .22hornet ikäänkuin koekäytössä, en tykännyt, .243win oli todella hyvä sillä kaatuili kaukaa kettujakin nyt sitten .222, se hieman säysempi kun asutusta enemmän nykyään siellä missä mettästän verratuna siihen kun oli .243, mettästys tyyli ja paikka vaihtunut niin aseena baikalin taiga 12/76-.222, sillä pärjään ja ilman kiikaria.
      Tietysti jos ei itse lataa ja paljon käy ampumassa radalla niin silloin kiinnitettävä patruunoiden hintaan huomiota jos ei ole kroisos pennonen, itse ammun niin vähän että ihan sama vaikka 3 eur / paukku.

    • .222 on paras

      .222 on paras latvalintuihin

    • tykkimees

      155 mm tykki on oiva pitkälle matkalle. 30 km teeri tipahtaa kuten myös hirvi ja mäyrä.

      Kyllä se kiväärin valinta riippuu vähän siitä missä sitä torrakkoa käyttelee ja miten innokas metsässäkävijä on. Jos metsästysmaat on umpimetsää niin vähän niitä latvalintuja tulee eteen.

    • Controlman

      Ei tuolla hinnalla saa kuin ritsat. Osta hyvä poika kerralla kunnon ase 222 Sako tai Tikka. Siinä on sinulle asetta iäksi päivää ja vielä pojallesikin.

      • Controlman

        Jaa sinulla olikin haarukka 700 ekuun asti. Saahan sillä jo ed. mainittujakin käytettynä.


    • marlinisti

      Jos lataisit olis ehkä .222 vo n750 m/s. Jos asutusta on lähiseudulla ja ampumamatkat kohtuullisia, silloin .22 hornet on paras ..243 saa panoksia halvalla(surplus)on vaan lintujahtiin liian tehokkaita,jos osuu kivispiiraan niin kissakaan ei syö niitä roippeita.Ylitehokas lyhyeen matkaan .Brno hyvälaatuinen luikku ja taitaa saada snellarillakin varustettuna.Itelle olen harkinnu 7,62*39 ,kun haluais syödäkkin riistaa askarruttaa vain venakon laatu,hinta kyllä on halpa..5,7 olen metästelly v-67 jotta silleen

      • Anonyymi

        Ampu millä ampu niin kivipiirasuma hajottaapi linnun.


    • metsästäjänvarjo

      joka syksyinen kysymys, ihan sama mikä yleisistä lintukaliipereista kunhan keskittyy olennaiseen..itse tiedustelen jo etukäteen lintujen olin paikat ja eikun passiin, ei tartte kovin kummoinen sohlo olla kun repussa on teeri..222 ja 308 väliltä kun jonkun valitsee niin hyvä, tuon vanhan 7x33 voi unohtaa, aika roikku ja alkaa olemaan patruunat kiven alla, no jos joku välttämättä sen haluaa niin siitä vaan, itselläni baikalin taiga 12/76-.222 ilman kiikaria, ainoa pieni onkelma on musta jyvä musta teeri..no valkoista spraymaalia ni vot.

    • HaulRihl

      Tikka hanallinen 12x76/222rem haulirihla, olikoon M55 tyypiltään. Ei ole ikunaan ollut parempaa asetta. Ei tarvi kolistella haulikkoa ja kivääriä erikseen ja sattuu samaan nippuun, ampuipa miten monta luotia peräjälkeen. Jos tällaisen vielä saisi, mutta ei taida omistajat ihan hevillä luopua?

    • kaukolaukaus

      Minulla Sako varmint 308 (paksu piippu), pipodit, Zaisse 24x, lapuan Scenar 12 g, etäisyysmittari, Foxballistic ohjelmalla tehty ballistiikkakortti, sekä hiekkapussi ampumapaikalla. Ampumamatkat 170m-285m ja teeriä pakkasessa.
      Oleellista on hankkia tarkoituksenmukaiset välineet ja opetella käyttämään niitä.

      • Anonyymi

        vai pittää olla pallistiikkakortit ja hiekkapussit.
        minä oon luottanu aina metäsä pellaavaan pystykovakoiraan.


    • Tippuu kyllä

      Kuluneena syksynä 223:lla kymmenen lauausta, yhtä monta teertä löytynyt puun juurelta. Kaummiaiset ollet ehkä 150 m päässä. Ei ole repinyt. Kahdeksan laukausta on sattunut täkälle hieman selkärangan alapuolelle, yksi suoraan selkärankaan ja yksi keskelle täkkää(repi hieman). Kun osumapiste oikea, kaliberista riippumatta lintu löytyy puun alta. Kaliberia tärkeämpää hyvä kiikari, ja kohdistettu ase sekä ampujan itseluottamus. En ota kantaa 223:n muutoinkuin, että hankittuani laatu kiikarin ja vierailtuani ampumaradalla muutaman kerran kesässä alkoivat linnut puun alta löytyä. Jos oksaan osuu ennen lintua, repii kyllä osuessaan. Nyt kun lintuja ollut hyvin, on voinut valkata sellaisen ettei oksia edessä. Jos oksia edessä, olen jättänyt ampumatta.

    • .222 remington

      .222 rem on mainio lintukaliiberi. Lentorata lähes sama .222:n 3,2g luodilla kuin .308:n 8g luodilla. Ei revi lintua, jos ei lintu kuole niin vika on ampujassa tai aseessa, mutta kaliiberissa ei ole oikeastaan muuta vikaa kuin pienoinen tuuliherkkyys. Eikä rekyylliä edes tunne.

    • Erä-Unti

      Kanalinnuilla on lentorefleksi selkäytimessään. Lapsena olin mukana, kun kanan kaula katkaistiin havupiilulla. Kana lensi ilman päätä 5-20m. Kanalintu putoaa puun alle vain jos siipi/selkäydin katkeaa, tai paineisku lamaa hermoston.Osumasta riippuen esim. teeri lentää kuolleena helposti n.40..100m riippuen lähtökorkeudesta, jos lentolihakset toimii.Nuorena metsästäjänä en tätä tiennyt ja koira löysi monesti ohiampumakseni luulemani linnun.

      • 7 v.

        ammuin 222;sella teeren honkarannan piekkarita tehdyllä aseella.pitkä ja paksu piippu.ihmettelin mikä roikku ,suolet roikkui ,lensi noin 100 m.,koira löysi .ase on hyvä,mutta koko vaipalla käy näin joskus.puolivaipalla kun edestäpäin ampuu ei tarvii suolistaa.kokeiltiin poikien kanssa ,kenen ase vie luodin paksumman puun läpi .heillä sako 222;nen.sako jäi toiseksi,eri vahvuisia näreitä oli ,joihin testattiin.h;rannassa pisempi piippu ja tiuhempi rihloitus,kun oli tehty 22 ;selle.en tiijä sitten kun en oo aseseppä,vaan 77 vuotias ukko.


    • juup

      Kyllähän se 222 sakolainen on hyvä, jos on hyvin kohistettu ja osaa ampua.

    • hgdaa

      no,aika typerää kysyä mikä on paras lintukaliberi,siihen ei ole oikeaa vastausta. riippuu mitkä asioita pitää tärkeinä,lentorataa,vähäistä rekyyliä ym.22-250 esim on hyvä,ei rekyyliä ja hyvä lentorata eikä liikaa revi lintua.308 tappaa hyvin isomman kuulan takia ja tekee siistin jäljen van rekyyliä on jo sen verran että joillain haittaa hyvää laukaisua.

    • Sever

      Taittuvaan aseeseen aina laippakantainen patruuna. .22 Hornet tai 5,6x35 Vierling. Jos tarvii tujumpaa, niin 5,6x52R. 5,6x50Magnumissa liian kova lähtönopeus; n.1080m/sek. Jenkit tyrkyttää suomeen sotakaliipereitaan, ja hölmöt suomalaiset ostaa. Jos lintupyssyn pitää ehdottomasti olla sotakaliiperia, niin onhan noita 7.62x39 ja samasta hylsystä uudempi 5.45x39 (.220 Russian); jossa lähtöä n. 1100m/sek. Linnun pää ja pyrstö löytyy kaukaa toisistaan...Sen sanon vielä, että suolta syksysoitimelta teerien ampuminen pitäisi kieltää, koska sieltä ammutaan parhaat siitosyksilöt. Ihminen haluaa aina syödä kaikkein parhaimman ja kuvittelee kuten kymmeniä tuhansia vuosia sitten, syömällä saavansa ominaisuudet itsellensä. Kehitys ihmisen kohdalla jumii...

    • Että semmosta...

      Itelläni uuden lintukiväärin osto oli yli parin vuoden projekti, kun keskustelut ja ajatukset oikeasta kaliiberista herättivät niin suuria tunteita.. Päädyin useiden vaihdeiden jälkeen lopulta .243:een, joka alun perinkin kiinnosti kaliiberina eniten. Epäilyksiä herätti kovin monen väitteet ko. kaliiberin epätarkkuudesta ja patruunoiden huonosta saatavuudesta. En ole innokas itselataaja pienten ampumamäärien vuoksi. Täysin päinvastaisiakin mielipiteitä kuitenkin oli. Noh, perusteita minulla ainakin nyt ko. kaliiberin valintaan on, joten jaanpa ne nyt tässä:

      Ennen minulla oli .222. Ongelmana oli erittäin suuri tuuli- ja "heinäherkkyys". Suolla maatessa ei aina pysty välttämään sitä mahdollisuutta, että lentoradalle osuu jotain, mitä siihen ei kuuluisi. Lisäksi tahtoi isommat teeret ja metot jatkaa matkaa, vaikka luoti sujahti läpi. Sitten niitä etsittiin. Toisaalta vähän jos otti istumapuun oksasta kimmoketta just ennen osumaa tai osui luille, ei linnusta paljon ollut kotiin viemistä. Kevyellä ja nopealla luodilla kun ei paras mahdollinen maaliballistiikka ole. No, paljon lintuja silläkin kotiin vietiin, 70-200m matkoilta ammuttuna yleisimmin. Mutta siis .222 / .223 kaliiberit menevät samaan kastiin, joten ne ovat em. vedoten pois laskuista.

      Paras kaliiberi lyhyehköille, alle 100m matkoille niin lento- kuin maaliballistiikaltaakin varmasti olisi .22Hornet. Mutta kun yleensä ainakin minun kohdallani linnut ovat aamusuolla 70-250m matkalla, niin vähän tussu se on.

      .308a täälläkin moni ylistää yleisaseena (tai 6,5sta). Mutta kun latvalintuhommissa ainakaan minä en sillä uskalla keskisessä suomessa (enkä muuallakaan) ampua, kun yleensä asutusta tms. on suht lähellä ja raskas luoti lentää vaikka minne asti. Lento- ja maaliballistiikaltaan toki huipputapaus linnulle, mutta siis paljon varottavampi. Ja onhan ase hieman painavampi ja rekyyli kovempi, mikä on myös huomioitava hankalissa asennoissa suomättäältä ampuessa. Suurin ongelma siis kuitenkin tuo luodin vaarallisuus vielä kilometrien päässä. Ja sitten tietysti on näitä, jotka sanovat, että se on paras kun voi ampua kaikkea. Niin voi. Mutta kun minä ostin nimen omaan lintukivääriä. Hirviä ammun sitten OIKEALLA hirvikiväärillä.

      Sitten siihen .243:een. Sopivan painoinen luoti, ei herkkä tuulelle/heinille, mutta kuitenkin vähemmän "varottava" kuin isommat. Suora lentorata. Hitailla latauksilla erinomainen maaliballistiikka: lintu kuolee varmasti (isompikin), mutta ei revi (hitaat kokovaippaluodit). Tarkka ja tehokas kaikilla lintuampumaetäisyyksillä (70-250m). Vielä kevyehkö ase, jossa maltillinen rekyyli. Ja se tarkkuus/patruunoiden kalleus/saatavuus. Ostin laatikon halvimpia Norman FMJ:tä (99c/kpl) ja laatikon Lapuaa. Kiikari kohdilleen ja molemmilla louskutti 150m:iin peukalonkynnen kokoista kasaa. Että se siitä... Lähtönopeudet molemmilla patruunoilla mittarin mukaan n. 850m/s, luodin paino 90-95grainia. Ei säry lintu tuolla yhdistelmällä, mutta varmaan tippuu puun juurelle. Olen ERITTÄIN tyytyväinen, että luotin itteeni, enkä "asiantuntijoihin".

      Toki pienenä varoituksena pitää sanoa, että näytää siinä epätarkkuudessa olevan jotain perää. Ilmeisesti pitkä, pienihalkaisijainen luoti on herkkä piipun valmistustarkkuudelle ja rihlalle. Kaverin niin ikään uusi Tikka T3 ampui samoilla paukuilla nippa nappa 5x5cm kasaa siihen 150metriin. Lähtönopeudet olivat 20m/s nopeampia (siis samat tehdaspaukut!!!) kuin tässä minun Sakossa. Omatekoisilla "haetuilla" latauksilla ampui "samaan reikään" se Tikkakin, mutta siis jotain eroa noissa on.. Mutta jos ostaa kivääriä, niin kannattaahan se ostaa kerralla 40vuodeksi. Silloin muutama satanen ei merkkaa mitään..

    • laakijavainaa

      Tikka Stainless 222 rem ja paksupiippuinen Sako Vixen 222 rem mag löytyvät arsenaalista. Magnumilla olen teeren tiputtanut lähimmillään 15 metristä ja kauimmillaan 215 metristä. Tuosta lyhyeltä matkalta osu suoraan täkkään ja tuli siisti pieni reikä sisääntullessa ja n. 1,5cm ulostulo. Ainoan kerran kun lintu on mulla ns. räjähtänyt oli juurikin tuo 215 metrin laukaus. Ei voinut osia oksiin, mutta oli sattunut luille takaapäin ilmeisen sopivasti. Luin että luodit alkavat muutenkin vippasemaan pidemmällä matkalla eli kääntyvät sivuittain, joten helpommin sitten repäsevät. No ihan syötävässä kunnossa tuokin lintu oli eli ei lihat piloille menneet... ei vaan ollut ehjää luuta koko elukassa. Pölähti höyhenpilvi nätisti aivan niin kuin olisi haulikolla osunut keskelle paristakymmenestä metristä.

      Täytyy hommata tuo etäisyysmittari ja ballistiikkataulukko, myös isompisuurennoksinen kiikari olisi noille 200 matkoille varmaan paikallaan. Täytyy tuohon magnumiin ehkä semmonen hommata. 222:n päältä löytyy Bushnellin Elite 4200 3-9x40 sekä tuon magnumin päältä Burriksen Fulfield II 3-9x40. Eliten Rainguard pinnoite on siitä hyvä, että ei pakkasellakaan huurustu pahasti. Hommasin latuuvehkeet aikoinaan juuri tuolle Magnumille... alkaa vaan paukut olla aika monta kertaa ladattu. Mistähän saisi tuoreita hylsyjä?

      • laakijavainaa

        Niin sen verran vaan, että ei se 308:llakaan lintu pokkaa ja tipaha samoin tein, jos ei tule ns. yläosumaa. Nähny olen kun siipeää vattaosumasta yli 300m. Samanmoisen reijän tekee yleensä lihoihin kuin 222:nkin. Kokemattomille linnustajille vinkiksi, että kannattaa aina mahdollisuuksien mukaan valita sellainen lintu, joka on ampujaa kohti tai poispäin. Tällöin on suurempi mahdollisuus saada heti tappava osuma, koska eläimen luuranko on vertikaalisessa linjassa luodin lentorataan nähden.


      • Hylsynkerääjä

        Multa saisi halvalla pari sataa kappaletta kerran ammuttuja Sakon hylsyjä, kaliberi 222 Rem Mag


    • Tapaja69

      222 onhjuva se repii mutta on suora 308 on parempi, miksi en tiijä mutta 6,5 on paras se on tehokas ota mik vaan nin aina on vikaa vikaa vikaa...

    • Napakymppiin

      Kaliberi on sijalla 2. Sijalla 1 on ampujan ominaisuudet. Vaikka olisi miten hyvä pyssy niin paska ampuja sössii kuitenkin kaikki.

    • Sever

      Kansainvaliset sodankäyntisäännöt määrää, ettei kiväärinluoti saa tehdä suurta haavakanavaa sotilaaseen, vaan sen kuuluu mennä läpi vain vähäsen laajeten ja vain poistaa sotilas taistelusta. Sen pitää olla aina täysvaippainen ja teräväkärkinen. Tästä syystä sotakaliiperin patruunat ovat metsästykseen kelvottomia. Esimerkiksi .222 Rem kehitettiin jenkkien sotakaliiperiksi, mutta hylättiin ja tilalle tehtiin .223 Rem. Valitkaa vartavasten metsästykseen kehitetty kaliperi. Euroopassa niitä riittää jokaiselle lajille omansa. Ainoa hyvä jenkeistä tullut asia oli Marilyn Monroe, hänkin oli norjalainen alkuaan....että miettikää sitä...

      • Geneve

        "Kansainvaliset sodankäyntisäännöt määrää, ettei kiväärinluoti saa tehdä suurta haavakanavaa sotilaaseen, vaan sen kuuluu mennä läpi vain vähäsen laajeten ja vain poistaa sotilas taistelusta."

        missä noin on asia muotoiltu?


    • Sever

      Mitään metsästysluotia ei saa käyttää sota-aseessa. Kai muistat "Dum-dum"-luodin, joka oli muistaakseni Intiassa kehitetty "räjähtävä" luoti. Toisessa Maailmansodassa teloitettiin välittömästi sotilas, jonka hallusta löytyi räjähtäväluotisia patruunoita. Näin tehtiin myös Suomi/NL -ottelussa, molemmin puolin. Ruotsin 6,5x55 oli nimenomaan tätä sääntöä kunnioittamaan suunniteltu patruuna. Jos osui vitaalialueelle, niin tappoi. Jos osui muualle kehoon, niin sotilas oli paikattavissa, muttei palannut riviin.
      En tiedä missä sopimuksessa tämä lukee, mutta jos et minua usko, niin kysy ammattisotilaalta.

    • 22-250

      22-250 on hyvä luodin lentoradan vuoksi mutta turha väittää ettei revi lintua. Ampunut ko. kaliiperilla kymmeniä lintuja ja karkeasti 1/3 menee enemmän tai vähemmän paskaks. Kerran ei jäänyt kuin pää linnusta kun osui ilmeisesti luuhun ja räjähti koko p***a. Lähtönopeus 1250 m/s tekee tehtävänsä. Nyt olen tässä miettinyt tuota 6,5*55 kaliiperia

      • Metsästäjä m-41

        Onpas raju nopeus 22-250:lle, 220 Swift antaa noita nopeuksia. Saattaa 2,9gram-
        man speerillä päästä noihin nopeusiin, joka varmasti rikkoo linnun pahasti.
        Lataamalla 3,6 grammaisen luodin 1000 m/s ja säätää osumapisteen 150 metriin
        (kiikarin suurennus max 12x) niin 100metriin on hyvä napsautta teereltä kaula
        poikki niin tulee hyvää pataan pantavaa. Em. nopeus ei enää pahasti riko lintua
        200:ta metristä.


    • 223

      Ootko enne metästäny vai vaan puhut kun väitätät että 223 repii linnun. itellä 223 kun oon metättäny niin ei oo repiny. Riippuu varmasti siitä mitä panosta käyttää ja sit kun on hyvä panos niin 223 on ihan saatanan tarkka ja tappava 300 metriin asti

    • asdfe

      6.5x55sw Toimii tilanteessa kun tilantessa susittelen

      • Yleiskivääri

        Minulla on 98 vuotta vaha m 96 ruosinmauseri 6,5x55 sotilasmallia ( alkuperänen )
        olen laitanut portaittoman takatähtäimen säätimen, sillä tippuu linut ja kakkiriista hirvestä karhuun, ei revilintua, lataan ise patruunat jokatilanteeseen. tarkakäyinen kivääri, pempaa ei löyty, jos jostain lytyyy vielä sellanen ostakaapois.

        Ja jos on pilattupiipunsuu liialla jynsäämisellä niin Stockholms vapenfapriikista voitilta Mynningsbrotsch m/96 ja ottaa piipunpäästä 2-3 milliä niin jo osuu 300:sta metristä 6:n sentinkasaan norman lintupatruunoilla, ja itslataamilla vielä paremmin,
        riippuu ampujasta, itse osun 4 sentinkasaan tyynellä vakka olen 70:men, avotähtäimillä. Täälä kainuussa on suuret alueet ei huolta vaikka luoti lentää vähänpitemmälle.


    • äänetönmies

      Kolmeensataan neljänsentin nippu avotähtäimillä? Sen haluaisin nähdä... täyttä paskapuhetta!

    • tarkka on silmä

      Kyllä se voi olla tottakin, minäkin ammuin vanhalla sotilaskiväärillä avotähtäimillä vapaalta kädeltä seisoen 300 metriin pahviin 8 millin kasan, eikä tarvittu kuin yksi patruuna, ei tarvinnu toista kertaa kokeilla.

      • Anonyymi

        Yhdellä laukauksella tulee 0 mm kasa, sillä kasan äärimitasta vähennetään luodin paksuus.


      • Anonyymi

        TARKKASILMÄ HÖPÖTTÖÖ !

        Tuommoinen ei onnistu, edes makuunta 300 m asti - Satusetä uskoo kait omia juttujaankin....


    • tarkkapoika

      "Tarkkasilmä" aikaäijä. Osui ladonseinänkokoiseenpahviin yhdellä laukauksella.

    • Kokemuksesta

      22-250 jos lataa itse patruunat.
      Tehdaslataukset ovat hieman liian nopeita.
      Jos ei itse lataa niin 223 tai 222.

    • SE Mauser m96

      Minulla on 98 vuotta vaha m 96 ruosinmauseri 6,5x55 sotilasmallia ( alkuperänen )
      olen laitanut portaittoman takatähtäimen säätimen, sillä tippuu linut ja kakkiriista hirvestä karhuun, ei revilintua, lataan ise patruunat jokatilanteeseen. tarkakäyinen kivääri, pempaa ei löyty, jos jostain löytyyy vielä sellanen ostakaapois.

      "Kolmeensataan neljänsentin nippu avotähtäimillä? Sen haluaisin nähdä... täyttä paskapuhetta"!

      Voin tulla näyttämään, tai voitte tulla katsomaan tyynellä säällä, tuulet voi tehdä kepposet, saat kokeilla itse jos näet ja osaat ampua avotähtämillä.

      Ja jos on pilattupiipunsuu liialla jynsäämisellä niin Stockholms vapenfapriikista voitilta Mynningsbrotsch m/96 ja ottaa piipunpäästä 2-3 milliä tainiin paljon että kun laittaa luodin kärkiedellä piipun suuhun ja napauttaa kevyesti luodin kantaan ja tarkistaa että jokainnen rihla jättää samanlasen jäljen, niin jo osuu 300:sta metristä 6:n sentinkasaan norman lintupatruunoilla, ja itslataamilla vielä paremmin.

    • Metsätäjä

      Osta 308 winsester tai nopea 5,7 kummatki hyviä

    • Ymmälään

      Mikä on nopea 5,7? ei löydy edes google.

      • Ostakaanuita

        Pytykorva 7,62x53 tai venäläinen mosin naganti ja laittakkaa siihen kiikari.

        Long Eye Relief Scope Mounts, Finn m/39 Mosin-Nagant ...
        dutchman.rebooty.com/ler.html


    • uliuliui

      Älä siä ja ole hölmö, jätät ne kauppaan ja ostat haulikon ja alat oikesti metsästäjäksi

    • sorvorta

      On nämä keskustelupalstat hupaisia kaikkine "asiantuntijoineen"! Alkuperäinen kysymys oli "mikä olis paras lintukaliberi, ja muutama vaihtoehto"?
      Huikea määrä erilaisia totuuksia, kaikkeen mahdolliseen, joka kaliberiin jne.! Tykit ja rypälepommit enää puuttui!
      Ei poijaat, ei se näin mene!
      Paras ja oikea kaliberi linnustukseen (toivottavasti käytät pystykorvaa, koska muuta oikeaa linnustusta, (latvalinnustusta ja kanakoiria, (armo näille kuitenkin), lukuunottamatta ei ole) on: Se kaikkein tehottomin ja lintua rikkomaton, kuitenkin tappava luoti, kun on ryömitty tarpeeksi lähelle ja ansaittu se lintu, on se oikea cal.!
      T: Jussi

    • Mehtästelijä

      Itse olen ollut haulikkomiehiä, mutta ehkä pitäisi hommata luotiasekkin.

      http://www.sakosuomi.fi/pdf/sako_patruunataulukko.pdf

      Tuosta kun katsoo Sakon patruunoiden dataa, niin 22-25rem näyttäisi olevan lentoradaltaan suorimpia ja siinä mielessä hyvä lintuaseeksi.

      Jos taas havittelee yleiskivääriä, niin monen kehuma 6,5x55 ei näytätisi olevan yhtään "parempi" kuin 308. Joten kyllä minä ottaisin 308, johon on varmasti paras valikoima patruunoita tai sitten peräti 30-06 joka hoitaa myös ihan saman tehtävän.

      • kaikkiajallaaan

        "Jos taas havittelee yleiskivääriä, niin monen kehuma 6,5x55 ei näytätisi olevan yhtään "parempi" kuin 308. Joten kyllä minä ottaisin 308, johon on varmasti paras valikoima patruunoita tai sitten peräti 30-06 joka hoitaa myös ihan saman tehtävän".

        Paljon on purinaa mikä olisi paras yleiskivääri. no sanotaan että vanha sotaratsu varustettuna,

        Long Eye Relief Scope Mounts, Finn m/39 Mosin-Nagant ...
        dutchman.rebooty.com/ler.html
        Översätt den här sidan
        6 juni 2013 - L.E.R.. Long Eye Relief Scope Mounts For Vintage Military Rifles A Study in ... It's a 1908 Carl Gustaf with a like-new bore and overall a very nice rifle. ... It'll put 5 cast bullets into 1" at 50 yds but it won't do any better than that.

        Tuo swedu mauserikin käy siinämissä nuihin ylläoleviin verrattuna,
        Nimittäin sillä ammutaan kenttä ammuntaa 600;taan metriin,
        rekyyli on pienepi kuin 03 aseissa ja tappaa samalla tavalla kuin nuo 308 3006set .

        Suomessa vain tuo patruunoiden saanti kiikastaa samoin kuin CZ550 6,5x55 kiväärin saanti, ei löyty myyjää mistään?american malliin, niitä roikkuperiä kylläkin,

        CZ550 6,5x55 american olisi paras yleiskivääri.


      • Anonyymi

        2016 tilanne oli tuo, mutta nyt 6.5CREEDMOOR on kyllä ehdottomasti paras yleiskaliiperi, jos haluaa ampua etupäässä hirveä pienempää riistaa. Lyijyluotina 6.5 milliseenkin löytyy lailliset patruunat hiervella ja karhulle, mutta jos pääpaino on näissä, niin kannattaa varmaan katsella vähän suurempireikäistä asetta, niin löytyy myös lailliset lyijyttömät luodit.


    • hirvi_mies

      .577 tyrannosaur on todellinen yleiskaliiperi. Sillä kuolee niin kanalinnut, majavat, kuin hirvetkin. Varma lähtö. Suosittelen lämpimästi tätä.

      • Anonyymi

        ja ritsat on myös hyvät.etenkin kun on tarpeeksi isot kivet


    • Kokemuksesta

      22-250 ja 3.6 gramman luoti.

    • PUSKA-JUSSI

      .223 RES.KIVÄÄRI,VAIMENIN,TELEPERÄ,PUNAPISTETÄHTÄIN..AINA TIPPUU ALLE 200M..PANOS VAIKKA GGG-3,56GRAMS..TAI JOKU PAINAVAMPI..ESIM 4,5GRAMS..

      • Anonyymi

        ei noilla painoilla,enemmin kiloja .kyllä jo itse laittaisin 222-223 kulmakoneella poikki niistä joka piipun ja piippua paksummaksi ja todella paljon.


    • oiv

      riippuu matkasta jos metsästettävä maasto on aukeaa 223 sillä voi ampua kauaksikin.
      jos ampuma paikka on risukkoinen 308.
      jos matka lyhyt tai alle 150 metriä mutta aukea on 17hmr paras.
      eli yhteen vetona on aina kun menee metsään väärä on ase mukana
      jos ei sitte ole rihlakkoa siis hyvää eli yli 2000€ maksava jossa 1500€ varusteet päälä

    • kunjo

      Aivan sama mikä kaliiperi jos ohi ampuu , se on monellakin käydään kerra vuodessa ampumaradalla , jos on vielä halppis mallin kiikari tähtäimet , noh eipä tässä muuta , haetaan haavakoita. kyllä ampumiseen tulee panostaa , elävä riista ei ole harjotuksen kohde vaan pahvi taulu ampuma radalla , itse olen sellainen pyssy mies ,ei tule haavakoita , on pelit jotka toimii , jo Armeija aikana kävin ampuma kilpailuissa ,ammuntaan tulee panostaa , ja harjoitella eri matkoilta. ohi ampujia vois vetää vois vetää Turpaan .

    • Steyr

      Kun olet jo kallistunut 223 ja 243 kaliipereihin, niin valitse ykkösenä noista tuo 243.

      Minulla on 222 rem, ja kyllähän sillä sadan metrin päästä teeren tiputtaa, mutta pitemmille matkoille täytyy olla täysin tyyni ilma, että homman edes jokin tolkku tulee.

      Olen harkinnut 243 win, niin ei tarvitse aina juosta kintut solmussa ja polvet ruvella linnun perässä. Metsämaasto ei ole niitä tasaisempia juoksupaikkoja meinaan. 243 win puottaa linnun puusta niille sijoilleen, jossa se istui.

      Jotkut pösilöt sanovat, ettei 243 saa tehdaspaukkuja tarpeeksi. Mutta onko ne puolikymmentä 20 patruunan laatikkoa sitten olevinaan 'liian vähän' lyhyen metsästyskauden tarpeiksi, kun lintuja pääsee päivän aikana ampumaan kerran tai pari. Ja vaikka saisi ampua 5 kertaa, niin johan tuosta 100 patruunasta jää vielä 95 patruunaa jäljelle.

    • Anonyymi

      Kyllä lintukin tipahtaa varmimmin 6.5mm tai .30 kivääreillä. Jos haluaa hyvän yleiskiväärin, niin lähtisin valitsemaan seuraavista kaliipereista.

      30-06. Hyvä yleisase ja potku riittää hienosti aina karhuun ja hirveen asti.

      .308 Todellinen yleiskivääri. Patruunakirjoa laaja ja patruunat edullisia. Tällä on Suomessa ammuttu eniten hirviä ja kyllä sillä karhunkin kaataa.

      6.5x55SE tälläkin vielä just ja just saa laillisesti ampua karhunkin ja Ruotsissa tämä on myös yleisin hirvikaliiperi. Pienemmille sorkille ja linnuille oikein hyvä.

      Ja sitten on uusi musta, eli 6.5Creedmoor. Todellinen ylseiskivääri ja joulet riittää karhuun asti. Ballistisesti erinomainen ja moderni hylsynmuoto kestää kovemmat lataukset kuin edellä mainittu ruotsimauseri. Todela tarkka kaliiperi pitkille matkoille ja lintumiehen ykkösvalinta.

      Jos nyt haluaa sulkea sorkkajutut pois, niin sitten näitä pienempiä kaliipereja, mutta silläkin yläpää on paras, eli 6mm BR Norma tai sitten on myös tulossa 6.0mm Creedmoor, mutta se ei ole vielä lynyt samalla tavalla läpi kuin isoveljensä.

      • Anonyymi

        Höpö höpö juttuja nuo iän ikuiset väittelyt linnustukseen parhaiten soveltuvasta kaliiberista. Sotien jälkeen ammuttiin monet metsot ja teeret pienoiskiväärilläkin ja silloin ei ollut kiikaritähtäimiä kellään.

        Itsellä on 1945 vm. 7 x 33 jota käytän lähes aina kuvastus hommissa. On ihanteellinen kaliiberi heti haulikkohollin jälkeen noin 120 metriin saakka. Teeri ja metso kippaavat varmasti noilta matkoilta eivätkä ikinä säry. Patruunoitakin löytyy siihen edelleenkin varsin helposti ja latausvälineetkin jos sellainen kiinnostaa.

        120-180 metrin matkalle minulle on sitten vanha ja hyvä käyntinen 222 Rem. Käytän siinä yksinomaan 3,2 grammaisia luoteja (Sako Range). Ja tämä on ihan käytännön kokemuksen mukaan. Raskaampi 3,6 g luoti (esim. Lapua) särkee paljon paljon useammin lintua kuin tuo kevyempi ja yksinkertaisesti siitä syystä että raskaampi luoti vakaudu sarjatuotanto aseiden rihloissa. Jos ette tätä usko niin tutkikaapa alan kirjallisuutta ja mitä rihlannousua mikin luoti tarvitsisi. Syytä en tiedä miksi asevalmistajat rihlaavat 5,7 tuolle kevyemmälle luodille?

        Niin ja sitten pidemmillä matkoilla (150 - 300 m) käytän Jalosen valmistamaa 6 mm Norma BR:ää. Varsinkin metson metsästyksessä ase aivan erinomainen 5,7 suuremman tehonsa vuoksi ja ei riko homenokkaa, vaikka luotina onkin hyvin pieni reikäinen reikäpää tarkkuusluoti. Aseella ampuu helposti tuollaisen 3,5 mm kasan 300 metriltä. Itse en kyllä lintua ampuisi noin kaukaa metsäisessä maastossa koska silloin oikean puun löytäminen voi olla vaikeaa - voin kokemuksesta sanoa. Avoimessa maastossa, nevoilla ja tuntureiden syrjissä sen pudotetun linnun löytäminen on jo vähän helpompaa. Teerelle ase on hiukka liian järeä mutta jos ei ammu selkä itseään kohden istuvaa lintua niin kyllä silläkin pataan laitettavaa teerestä saa.

        On ihan naurettavaa arvostella ja irvailla väärillä kalibereilla tietämättä miten aseita käytetään ja mihin tarkoitukseen. 7 x 33 on ihan hyvä ja varteenotettava kaliberi lyhyillä matkoilla ja esim. peltolakeuksilla. Ja onhan siinä oma mielenkiintonsa naakia latvalintu alle 120 metriin josta sen sitten saa naksautettua alas. Ihmisen elo kun ei ole enää tuosta linnun lihasta kai kellään kiinni?? Haulikkoa en ole enää vuosiin linnustuksessa juurikaan käyttänyt.


    • Anonyymi

      Osta 6.5 Creedmoor, etkä enää tarvitse muuta. Jos metästyksen pääpaino on hirvissä ja karhuissa, niin sitten vaikka 9.3x62.

    • Anonyymi

      Miten olisi vanha kunnon 57 ...

    • Anonyymi

      Tai sitten se ainut ja oikea hiirestä hirviöön riittävä
      30-06

      • Anonyymi

        Jos EY saa aikaseksi lyijyn kieltävän lain.Osa vanhoista aseista ja kalibereista putoa pois.Nämä hiirestä hirveen tietysti toimivat hyvin, vaarallinen takakantama on aika reipas.Käytin itse muinoin 270W hiukan jännitti laukauksen jälkeen saako uutisen Lapin Kansaan.


    • Anonyymi

      Nättein kaliiperi olisi 17 HMR. Suomessa kun alkaa olla asutusta jokaisen laakin takana, joten...
      Toinen tieten on 22 WMR.
      Suomessa kun on hankala saada lupia harrastevälineeseen ja kallista edes yrittää, niin sama yrittää suoraan: "joukkotuhoase" 6,5x55 SE.
      Musta-pörssistä löytyy, jos et laillisesti saa ;-)

    • Anonyymi

      7.33 lintu kyvääri paukkuja mistä sais luvat kunnossa

    • Anonyymi

      Mistä saa ostettua 7.33 sako lintukyvääriin paukuja

    • Anonyymi

      222 sierra race head itse ladattu.. siinä panos ei hajoa linnut kun ampuu kaulan juureen tai päähän

    • Anonyymi

      osta minulta hyvät ritsat.halvalla menee nyt mutta menköön 1500 euroa.ei ole huono hinta.terv..isooo ja mahtaava marjapuskan vartija

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      3615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      25
      2214
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      89
      1670
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe