Elokuvan tekeminen Mandrivalla + ?

Matti-isi

Moi!
Saattaisin harkita vakavasti Mac-maailmasta Mandriva-maailmaan siirtymistä, jos videon väsääminen on lähimainkin ytä helppoa kuin iMovien käyttö.

Minkälaisia kokemuksia teillä on videon tekemisestä Mandrivalla jollakin Linuxin video-editointiohjelmalla?

Erittäin mielelläni lukisin kokemuksianne!

Kiitos etukäteen!

P.S. Mulle Mandriva ilman videoeditointiakin menee, mut vaimo väsäilee videoitakin ;o)

6

340

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lataapa vaimollesi Mandrivan paketinhallinnasta Kdenlive-niminen videoeditori.

      Testauta ja kerro meillekin, mitä piti! ;)

      • Matti-isi

        ...se, että Mandriva on asennettuna wanhaan 800 Mhz celeron 368 Mt muistilla varustettuun läppäriin.

        Eli täytyy olla melko kevyt ohjelma, että em. specseilla vääntää videota!

        Mutta, täytyy sitä jotenkin kokeilla ;o)

        P.S. Asennus on käynnissä!


      • Matti-isi kirjoitti:

        ...se, että Mandriva on asennettuna wanhaan 800 Mhz celeron 368 Mt muistilla varustettuun läppäriin.

        Eli täytyy olla melko kevyt ohjelma, että em. specseilla vääntää videota!

        Mutta, täytyy sitä jotenkin kokeilla ;o)

        P.S. Asennus on käynnissä!

        Juu, on ongelma käyttää mitä tahansa videoeditoria noin hitaassa koneessa, joten Kdenliven nopeudesta ei saa kyllä minkäänlaista käsitystä.

        Itse olen käyttänyt Kdenliveä ja pitänyt siitä, mutta jonkun videomuokkauksessa kokeneemman arvio ja tuomio olisi tietysti kiva kuulla.


      • Matti-isi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Juu, on ongelma käyttää mitä tahansa videoeditoria noin hitaassa koneessa, joten Kdenliven nopeudesta ei saa kyllä minkäänlaista käsitystä.

        Itse olen käyttänyt Kdenliveä ja pitänyt siitä, mutta jonkun videomuokkauksessa kokeneemman arvio ja tuomio olisi tietysti kiva kuulla.

        ....en tosin vielä ole ohjelmaa koittanut, mutta ehkä seuraava koneeni on teho-pc Mandrivalla!

        Linux-maailmassa Mandrake/Mandriva jotenkin aina vaan miellyttänyt minua. Olisi hienoa, jos näkisi jossain kunnon PC:n Mandrivalla varustettuna ja käytettynä.

        Miten muuten Mandriva pystyy käyttämään esim. 4-ydin Intel-prossuja ohjelmissaan? Ilmeisesti asia taitaa olla enemmän itse ohjelmasta kiinni, kuin Mandraken kyvyistä?

        Linux ilmeisesti osaa käyttää koneen muistikapasiteetin hyvin hyväkseen?

        Ihan tässä innostuu! ;o)


      • keimis
        Matti-isi kirjoitti:

        ....en tosin vielä ole ohjelmaa koittanut, mutta ehkä seuraava koneeni on teho-pc Mandrivalla!

        Linux-maailmassa Mandrake/Mandriva jotenkin aina vaan miellyttänyt minua. Olisi hienoa, jos näkisi jossain kunnon PC:n Mandrivalla varustettuna ja käytettynä.

        Miten muuten Mandriva pystyy käyttämään esim. 4-ydin Intel-prossuja ohjelmissaan? Ilmeisesti asia taitaa olla enemmän itse ohjelmasta kiinni, kuin Mandraken kyvyistä?

        Linux ilmeisesti osaa käyttää koneen muistikapasiteetin hyvin hyväkseen?

        Ihan tässä innostuu! ;o)

        "Miten muuten Mandriva pystyy käyttämään esim. 4-ydin Intel-prossuja ohjelmissaan? Ilmeisesti asia taitaa olla enemmän itse ohjelmasta kiinni, kuin Mandraken kyvyistä? "

        Linux osaa käyttää niin monta ydintä kuin vain löytyy. Mutta niinkuin arvasitkin, kaikki ohjelmat eivät osaa. Syy tähän on myös varsin yksinkertainen: ohjelmia, jotka tukevat useampaa ydintä, on vaikeampi koodata.

        Kuitenkin, useammasta ytimestä voi silti olla tietyissä tapauksissa hyötyä. Esimerkiksi, voit käyttää käyttämättömiä ytimiä johonkin muuhun työhön/ohjelmiin samalla kun joku toinen ydin tekee jotain raskasta työtä. Näin kone ei hidastu, vaikka prosessori tekisi raskastakin työtä.

        Toistaiseksi neliydin prosessorit voivat kuitenkin olla varsin liioiteltuja kotikäytössä. Melkein paremmin tehoa saa irti kun ostaa nopeamman 2-ydin prosun. Jos joku ohjelma vie toisen ytimen tehot kokonaan niin siitä jää kuitenkin vielä se toinen ydin muuhun käyttöön.

        "Linux ilmeisesti osaa käyttää koneen muistikapasiteetin hyvin hyväkseen? "

        Linux oletuksena käyttää suurimman osa muistia, toisin kuin windows xp. Kuitenkin, linuxin muistinkäyttöäkin voi optimoida, jolloin koneen käyttö mahdollisesti vielä nopeutuu. Itsellä esimerkiksi on tehty siten, että käytetyimmät ohjelmani linux yrittää tunkea aina muistiin valmiiksi odottamaan käyttöä, jos siellä muistissa vain on tilaa. Näin suosikkiohjelmani käynnistyy aina nopeasti.


    • keimis

      Itse olen videoeditointia tehnyt kdenlive ohjelmalla. Se muistuttaa jonkin verran adobe premiereä, mutta premieressä on jonkin verran(muistaakseni) enemmän toimintoja. Valitettavasti kdenlive on vasta versiossa 0.6 joten bugeja voi löytyä. Valitettavasti. Pääosin toimii kuitenkin ihan hyvin.

      Toinen kokeilemisen arvoinen voi olla cinelerra. Myös löytyy sellainenkin ohjelma kuin kino, joka on käsittääkseni lähinnä videokameralla kuvattujen tiedostojen käsittelyyn. Ei ole itsellä mitään kokemusta noista kahdesta.

      Myös muita ohjelmia joita olen käyttänyt on projectX ja avidemux. Projectx:llä olen lähinnä käyttänyt tv-kortilla(dvb-c) nauhoitettujen ohjelmien prosessointiin ja leikkaamiseen. Avidemuxilla olen pakannut kyseiset ohjelmat xvid muotoon ja äänen mp3:ksi.

      Avidemuxilla voi myös leikata videoita, mutta syy miksi olen käyttänyt projectx:ää on koska jos menee dvb-nauhoituksia suoraan pakkaamaan avidemuxilla, alkaa ääni ja kuva mennä videossa eri tahtia. Projectx osaa muuttaa nauhoitukset siten, että ääni ja video menee samaa tahtia pakkauksen jälkeenkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe