polvivammat... kuinka yleisiä?

huolissaan.

Harrastan siis kyseistä lajia, itse asiassa kuntotaekwondon merkeissä. Loukkasin viime viikolla sitten polveni (ilmeisesti nivelside häröilee..). Sain kehotuksen olla menemättä tämän viikon treeneihin, ja muutenkin ottamaan kotitreeneissäkin rauhallisemmin. Siis, ensinnäkin: kuinka yleisiä polvivaivat/vammat tässä lajissa on, ja toiseksi: milloin kannattaa astella tatamille seuraavan kerran? (Jalkani on paremassa kunnossa kuin viime viikolla, pystyin itse asiassa jo kolmen päivän sisään kävelemään normaalisti, ja vain hyvin äkkinäiset liikeet - kuten jäisellä kadulla horjahtaminen - sattuvat pahasti.)

6

1716

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Charyot!

      Minun käsitykseni mukaan polviongelmia esiintyy aika ajoin tkd:n harrastajien keskuudessa. Et ole ainut. Itse olen myös kokenut samaa.

      Tyypillisimpä aiheuttajia ovat ilmaan tai kevyeen maaliin tehdyt potkut, joissa polvi pääsee helposti menemään "yli", eli sääri menee liikeradallaan turhan pikälle. Ongelmia esiintyy toisilla herkemmin kuin toisilla. Rakenteellisiakin eroja siis voi olla. Aloittelijoilla, joilla jalat ovat vielä kenties heikommat ja tekniikka kehittymätöntä, esiintyy ongelmaa mielestäni selkeästi enemmän, vaikka satunnaisia vahinkoja voi toki sattua kaikille.

      Ongelmaan voi auttaa huomattavasti se että muuta jalkojen lihaksistoa vahvistetaan ja saadaan hallintaa potkuissa näin paremmaksi ylimenojen välttämiseksi. Siksi olisi esim. reiden etu- ja takaosaa vahvistettava tasapuolisesti. Tämä on hyödyllistä myös revähdysten välttämiseksi, joita varsinkin takareidessä voi esiintyä silloin kun potkuja treenataan nopealla palautuksella, puhumattakaan muista eduista joita voimasta saa.

      Taekwondo on alaraajoille ja keskivartalolle hardcorea. Itse olen ainakin opetellut vahvistamaan lihaksistoani näillä alueilla. Näin nautii treenaamisestakin enemmän.

      Se koska treeneihin voi seuraavan kerran mennä, on sinun tapauskohtaisesti itse päätettävä. Miltä se jalka tuntuu? Kukaan muu ei sitä tiedä. Mutta jos yhtään epäilet, älä kiiruhda salille. Toisaalta, voihan siellä treeneissä hieman varovaisemminkin ottaa, mutta itse antaisin polvelleni aikaa.

      Jalat ovat Taekwondoharrastajan työkalut, ota siis polviongelmat vakavasti.

      • vastata

        ett eniten niit tuli Sami Greussin kanssa nuorille tytöille, kun Sami runttas polvien välist. TKDssähän (ja NFTAssa)täst ei kukaan ollut kuullutkaan ikinä.... Ainakaan lähimmät apuopettajat, eipä tietenkään
        ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? Tekopyhät paskiaiset!


      • nähtiin
        vastata kirjoitti:

        ett eniten niit tuli Sami Greussin kanssa nuorille tytöille, kun Sami runttas polvien välist. TKDssähän (ja NFTAssa)täst ei kukaan ollut kuullutkaan ikinä.... Ainakaan lähimmät apuopettajat, eipä tietenkään
        ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? Tekopyhät paskiaiset!

        Alkuperäinen kysyjä voi taas itse miettiä kannattaako näillä palstoilla notkua mitään älyllisiä vastaajia etsimässä. Joku tuossa vinkkasikin jo että vähän hilaista...minkähän takia. Parempiakin palstoja tosiharrastajille on.

        Kaikkia apinoita täälläkin hilluu jankkaamassa samoista asioista vuodesta toiseen. Ketä kiinnostaa...?


      • huolissaan.
        nähtiin kirjoitti:

        Alkuperäinen kysyjä voi taas itse miettiä kannattaako näillä palstoilla notkua mitään älyllisiä vastaajia etsimässä. Joku tuossa vinkkasikin jo että vähän hilaista...minkähän takia. Parempiakin palstoja tosiharrastajille on.

        Kaikkia apinoita täälläkin hilluu jankkaamassa samoista asioista vuodesta toiseen. Ketä kiinnostaa...?

        ...niin no, enpä oikeastaan tiennyt muuta suomenkielistä sivua josta asiasta olisi voinut kysyä.... *olankohautus*


      • huolissaan.

        Kiitos todella paljon vastauksesta ja siinä esiintyneistä vinkeistä. =)


      • MonoJaba
        nähtiin kirjoitti:

        Alkuperäinen kysyjä voi taas itse miettiä kannattaako näillä palstoilla notkua mitään älyllisiä vastaajia etsimässä. Joku tuossa vinkkasikin jo että vähän hilaista...minkähän takia. Parempiakin palstoja tosiharrastajille on.

        Kaikkia apinoita täälläkin hilluu jankkaamassa samoista asioista vuodesta toiseen. Ketä kiinnostaa...?

        Www.tkd-harrastajat.net/Foorumi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe