Tasapainotusta kotikonstein

Rraikku

Jatkoin eilen kokeilujani saada talo vedottoman tuntuiseksi ilman "oikeata" tasapainotusta ja ajattelin kirjoitella uusimmasta kokeilusta tänne koska se oli helppoa ja tuntui pelaavan. Tiedä vaikka joku saisi inspiraation... Meidän talohan menee aika pian isoon remonttiin, enkä viitsisi tuhlata rahaa tasapainotukseen nyt.

Tuo ilmanvaihdon tasapainotus edes tyydyttävälle tasolle kotikonstein on aina ongelma. Jos talo jää ylipaineiseksi, niin pahan henki perii... Mittalaitteet ovat kalliita eikä niitä oikein voi itsekään rakennella osista toimivaksi. Eilen kokeilin uutta temppua, eikä tulos ainakaan huono ole. Näin tein:

Sahasin yhden liimapuulevyn saman kokoiseksi kuin tuuletusikkunan aukko sisäpuolelta. Siis sen kokoiseksi, että se juuri mahtuu luukun sijasta aukon sisäpuolelle ja painettaessa tiivistää aukon aivan kuten ikkunakin. Tämän levyn keskelle porasin pienimmällä rasiaporalla pyöreän reiän. Juttu toimii niin, että kun tuo levy on paikallaan, niin tuosta pienestä reiästä voi helposti mitata tai jollakin muulla tavalla todta mihin suuntaan korvausilma kulkee. Varsinkin kylmillä keleillä tehtävä on helppo.

Yllätykseksi meillä oli tavattoman kova alipaine talossa. Sain nostaa tuloilman määrää koneesta kakkostasolta neloselle, ja vieläkin reiästä tuli kylmää ilmaa sisään päin. Tässä vaiheessa tosin reiän ilmavirta heikkeni ajoittain ja katosi melkein kokonaan. Luulisin että se johtui tuulen vaikutuksesta talon seinään ja ikkunaan. Näihin säätöihin jätin koneen illalla.

Aamulla näppituntumalta talo oli kuin olikin lämpöisempi kuin ennen varsinkin lattioilta, jotka ovat olleet ikävän kylmiä.

Helppoa ja halpaa!

13

3155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja niin edelleen

      > Sain nostaa tuloilman määrää koneesta kakkostasolta neloselle, ja vieläkin reiästä tuli kylmää ilmaa sisään päin. Tässä vaiheessa tosin reiän ilmavirta heikkeni ajoittain ja katosi melkein kokonaan. Luulisin että se johtui tuulen vaikutuksesta talon seinään ja ikkunaan. Näihin säätöihin jätin koneen illalla.

      Ja nyt sinulla on todennäköisesti tuloilmavirta poistoa suurempi...

      Tällaisen mutu-menetelmän tuloksiin vaikuttavat oleellisesti

      1) tuuli (=ilmaa virtasi "ajoittain" enemmän/vähemmän)
      2) aukon korkeusasema
      3) mittausmenetelmä (mutu), jolla kylmän ilman virtaus sisään havaitaan paljon helpommin kuin lämpimän virtaus ulos

      Kaksikerroksisissa taloissa alakerta on alipaineinen ulkoilmaan verrattuna, mutta yläkerta onkin ylipaineinen, jos tulo- ja poistoilmavirrat ovat yhtä suuret. Jos niiden suhdetta muutetaan, 0-taso (siis se korkeusasema, jonka yläpuolella on ylipaine ja alapuolella alipaine) siirtyy hieman ylös- tai alaspäin.

      Todellisessa rakennuksessa myös rakenteiden ilmavuotojen koko ja sijainti vaikuttaa paineen 0-tasoon.

      • tuo ..

        mutkikkaaksi. Paljon helpompi on laittaa ohutta paineilmaputkea tuuletusikkunan tiivisteiden välistä ulos ja katsoa puhallusta kynttilän liekillä. Hieman testailemalla saa jonkinlaisen käsityksen paine eroista.

        =)


    • puuttuu

      minun koneesta, eli ei voi säätää erikseen tulo/korvausilmoja. Käytännössä tuossa ilmeisesti koitetaan säätää "alipaineistus" venttiilien aukkojen koolla? Olen sulkenut yhden poistoilma-aukon ja aloin ihmetteleen onkohan talo nyt ylipaineinen. No näppituntumalla avasin kuitenkin saunan, kph ja kodinhoitohuoneen poistot maksimille.

      Paineistusta olen koittanut tarkkailla avaamalla takkaluukun ja nuuskimalla tuleeko noen hajua sisään kuinka voimakkaasti, mutta aika vaikea siitä on sanoa. Jonkin verran tulee.

      • Rraikku

        Oikea tapa saada ilmanvaihto tasapainoon tietysti säätämällä tulo- ja poistoilmaventtiilejä. Koneen säätö säätää ilmamäärätkin muuksi kuin optimaaliseksi.

        Eli minunkin pitää kyllä säätää venttiilejä kunhan ehdin. Ensi hätään säädin koneen tehoja, koska en viitsinyt yöllä lasten nukkuessa raahata tikkaita sisälle... :-)


      • jepjepjep
        Rraikku kirjoitti:

        Oikea tapa saada ilmanvaihto tasapainoon tietysti säätämällä tulo- ja poistoilmaventtiilejä. Koneen säätö säätää ilmamäärätkin muuksi kuin optimaaliseksi.

        Eli minunkin pitää kyllä säätää venttiilejä kunhan ehdin. Ensi hätään säädin koneen tehoja, koska en viitsinyt yöllä lasten nukkuessa raahata tikkaita sisälle... :-)

        Tuloilmaventtiiliin tyhjä jätesäkki ja sekuntikellolla aika säkin täyttymiseen. Poistoilmaventtiiliin taas ilmaa täynnä oleva jätesäkki. Mittauksia per venttiili kannattaa tehdä esim. kymmenen ja jättää kaksi suurinta sekä pienintä arvoa huomioimatta. Jäljelle jääneistä kuudesta arvosta laskee sitten keskiarvon.

        Sitten lasketaan tulojen ja poistojen erotus. Tapa ei ole hirmutarkka, mutta kyllä 200 litran jätesäkillä ja riittävän monella mittauksella aika hyvin pääsee "oikealle hehtaarille".


      • pa uli
        jepjepjep kirjoitti:

        Tuloilmaventtiiliin tyhjä jätesäkki ja sekuntikellolla aika säkin täyttymiseen. Poistoilmaventtiiliin taas ilmaa täynnä oleva jätesäkki. Mittauksia per venttiili kannattaa tehdä esim. kymmenen ja jättää kaksi suurinta sekä pienintä arvoa huomioimatta. Jäljelle jääneistä kuudesta arvosta laskee sitten keskiarvon.

        Sitten lasketaan tulojen ja poistojen erotus. Tapa ei ole hirmutarkka, mutta kyllä 200 litran jätesäkillä ja riittävän monella mittauksella aika hyvin pääsee "oikealle hehtaarille".

        jepjep tuo on kyllä kaikkein paras konsti.
        Pelastit iltani. Heh.
        Mistä tämä hullu kansa saa kaiken energiansa


      • jepjepjep
        pa uli kirjoitti:

        jepjep tuo on kyllä kaikkein paras konsti.
        Pelastit iltani. Heh.
        Mistä tämä hullu kansa saa kaiken energiansa

        Sanoisinko, että köyhyys tekee luovaksi :)


      • LVI-Jyrki

        Hienoa, noin ne säädöt tehdään....


      • EläMaksaTurhastaOy
        LVI-Jyrki kirjoitti:

        Hienoa, noin ne säädöt tehdään....

        Ei muuta kuin firma pystyyn!
        Jos jätesäkkeihin tulee kulumisen takia virheitä aiheuttavia reikiä ne kannattaa paikata D-Tapella!
        Mersu heti tilaukseen kärpän nahka verhoilulla!
        Onnea peliin!


      • maalaisjärjellä mene
        EläMaksaTurhastaOy kirjoitti:

        Ei muuta kuin firma pystyyn!
        Jos jätesäkkeihin tulee kulumisen takia virheitä aiheuttavia reikiä ne kannattaa paikata D-Tapella!
        Mersu heti tilaukseen kärpän nahka verhoilulla!
        Onnea peliin!

        minäkin voisin kertoa jotain,
        hyvin usein menee firmallakin homma vain rahastukseksi,
        jos on hiemankin tuulinen ilma silloin, ilmanpaine on eri puolella taloa täysin erilainen ja ilmanpaine on paljon suurempi kuin asuinhuoneistossa sallittu paine-ero.

        toiseksi, tuloilmaventtiilin korkeus huoneistossa vaikuttaa hyvin paljon tuloilman määrään ja aina enemmän mitä suurempi on lämpötilaero ulkona ja sisällä.

        kaikki pitäisi mitata kesäkautena silloin kun on samat lämmöt ulkona ja
        sisällä ja tietysti tynellä säällä.


      • Paitsi, että
        maalaisjärjellä mene kirjoitti:

        minäkin voisin kertoa jotain,
        hyvin usein menee firmallakin homma vain rahastukseksi,
        jos on hiemankin tuulinen ilma silloin, ilmanpaine on eri puolella taloa täysin erilainen ja ilmanpaine on paljon suurempi kuin asuinhuoneistossa sallittu paine-ero.

        toiseksi, tuloilmaventtiilin korkeus huoneistossa vaikuttaa hyvin paljon tuloilman määrään ja aina enemmän mitä suurempi on lämpötilaero ulkona ja sisällä.

        kaikki pitäisi mitata kesäkautena silloin kun on samat lämmöt ulkona ja
        sisällä ja tietysti tynellä säällä.

        Kaikki pitää mitata talvella, koska talvella ylipaine aiheuttaa vahinkoa, kesällä ei.


    • pudgimies

      Halpa kotikonsti yli/alipaineisuuden toteamiseksi on läpinäkyvä kumiletku. Kumiletkuun laitetaan vettä, letku asetaan lenkille, toinen pää asetetaan ulos ja toinen pää jää talon sisäpuolelle. Veden pinnan tasoja vertailemalla selviää kummalla puolella on ylipaine.

      Karkeaan venttiilien säätöönkin pystyy kotikonstein rakentamaan paine-eromittarin lasiputkesta, joka asetetaan hieman vaakatasosta ylöspäin. Mittaustarkkuus tosin on 10 pascalin luokkaa.

    • Melko helppo tapa todeta painesuhteet on teipata tulletusikkunaan löysähkö muovikalvo. Se pullottaa sitten jommalle kummalle puolen.
      Tarkistus pitää tehdä ylimmässä kerroksessa, jossa ylipaineen riski on suurin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1469
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      155
      471
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      37
      453
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe