Juotosneste?

Jejea

Tiffanytöihin myydään erikoisjuotosnestettä joka on 5€ - 100ml joten kysymys kuuluu paljonko eletroniikkaliikkeissä/rautakaupoissa maksaa juotosnesteet?

Entäs miten noissa myytävät eroaa tuosta?
Itse epäilen, että tuo on sitä normaalia erikoisliikkeiden rahastamista.

16

18202

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysymässä

Enpä tiedä, kun elektroniikkatöihin ei käytetä juotosnestettä. Juoksutteeksi riittää tinalangan sisällä oleva hartsi.

Enemmän peltisepän hommia nuo juotosnesteet. Mutta käypä katsomassa esim. rautakaupasta/ halpahallista/ autotarvikeliikkeestä...

Siis vielä, elektroniikkajuotoksiin ei suositella juotosnestettä tinaliitoksen syöpymisvaaran takia.

• DavDav

• tarkoiteta
        DavDav kirjoitti:

Jos juotosnesteellä tarkoitetaan fluksia niin se on varsin tarpeellinen lisäaine elektroniikkatöissä.

http://www.youtube.com/watch?v=l51ewEuEMFs

Juotosneste on yleensä suolahappoa tai sinkkikloridia, jolla puhdistetaan pinnat. Tajuat jo noista aineista, ettei niitä sovi elektroniikkatöihin käyttää. Enemmän peltisepän ja pannuntinaajan hommiin ne juotosnesteet.

Juotosneste ja juoksute (flux) ovat kylläkin eri asioita...

• Pintaliitos

Jos juotosneste on harmaata tahnaa joka on
      pakattu 100ml lääkeruiskuun on hinta ok.
      Tahna on tarkoitettu pintaliitos piirien
      Korjaus juottamiseen (huonosti juottuneet
      tai tinasillat).
      Aine on suurinpiirtein samaa kuin tinassa
      oleva fluxi mutta korjattaessa ei voi lisätä
      tinaa kun on jo entuudestaan liikaa.

• Esemdee

Kyseinen harmaa tahna on tinapastaa. Siinä lilluu jäykässä fluxissa pieniä tinapalleroita.

• tietäjä00
    • jmnhbgfv

Sinkiiklori voisi maksaa pari euroa kilo, laimeana juotosnesteenä joitakin kymmeniä senttejä litra.

• tinaukset

Muistuipa mieleeni että ennen muinoin tuo jotosneste tehtiin itse, suolahappoon liuotettiin vanhasta paristosta otettua sinkkiä pieninä palasina.

• PikkuPullossa

Minun flux/juoksute ovat nestettä ja voi kutsua juotosnesteeksi.

• erkkionnimimerkki

Esim. Motonetistä löytyy "Stannol Kontakt-Lötpaste", joka sopii myös elektroniikkatöihin. Olen käyttänyt sitä tinalangan sisältämän hartsin lisäksi kohteisiin, jossa tina leviää ja tarttuu huonosti.Kuten esim. jotkut puristeliittimet, tai hieman hapettunut monisäikeinen johto.
      https://www.motonet.fi/fi/tuote/806715/Stannol-juotospasta

Kun teen itselle kosteisiin olosuhteisiin (esim. autoon), varmistan "abiko"-puristeliitoksen vielä juotoksella. Pitemmän päälle kun ne hapettuu ja liitoksen ylimenovastus kasvaa

• abipihti

Mitekäs abikon juottaminen onnistuu, on nimittäin se metalliholkki aika hyvin muovin suojassa ja sisällä :)

• juksinkertaista
        abipihti kirjoitti:

Mitekäs abikon juottaminen onnistuu, on nimittäin se metalliholkki aika hyvin muovin suojassa ja sisällä :)

Onhan siinä reikä, johon johto laitetaan ja puristetaan. Juotetaan liittimen puoleisesta päästä, johon siis johto päättyy. Kapillari-ilmiön ansiosta tina leviää osittain sisälle reikään ja liitos on nyt luotettavampi ja kestävämpi kosteutta vastaan. Toki hitaampaa on kuin pelkkä puristaminen. Joten työhommissa asiakkaalle pelkkä puristaminen.

• abipihti
        juksinkertaista kirjoitti:

Onhan siinä reikä, johon johto laitetaan ja puristetaan. Juotetaan liittimen puoleisesta päästä, johon siis johto päättyy. Kapillari-ilmiön ansiosta tina leviää osittain sisälle reikään ja liitos on nyt luotettavampi ja kestävämpi kosteutta vastaan. Toki hitaampaa on kuin pelkkä puristaminen. Joten työhommissa asiakkaalle pelkkä puristaminen.

Ou jee, sinä puhuitkin abiko kaapelikengistä, minä ajattelin jatkoholkkeja...

• Haminaattori

Tämä on taas näitä ikuisuussäikeitä. Nostetaan aika ajoin "päivävaloon" ja yhtä tuoreena. Aloitetaan Tiffanytöillä ja edetään sopivasti sivuasioilla kansanperinettä unohtamatta. Syyrä näytetyään edelleen tuntevan. Aloituksen aikaan oltiin hyppäämässä elektroniikassa johonkin tuntemattomaan lyijyttömän osaltaja ja tietoa mitä pitäs käyttää ei ollut oikein. Minusta tuli silloin "sekakäyttäjä". Juoksutteita juotostöihin löytyy "juotospakista" yhdeksää eri versiota. Neljä niistä on nesteitä (mm. syyrä menee jäähdytin korjauksissa), kaksi tahnaa ja loput geelejä. Lisäksi on kaksi purkkia kärjenhoitoaineita, mutta niitä tarvitaan vain lyijyttön työskentelyssä. Syyrä ja tahnat ovat poispestäviä. Loput voi jättää juotoksen suojaksi korroosiota vastaan. Juoksutteet toimivat vähän eritavoilla ja yksi ei ole paras jokapaikkaan. Juotoslangassa oleva juoksute usein riittää, mutta kun on komponetteja joissa "tinapallerot" on pohjassa (BGA-piiri tyyliin). Niitä ei juotoslangan kanssa sorkita.
      Tiffanityöstä en vielä tiedä. Kannattais ehkä tutustua mielen kiinnon vuoksi. Olen kuullut puhuttavan "lyijynauhoista". Mitä lejeerinkiä nuo ovat ratkaisee sulamislämpötilan ja sitä kautta sillä voi olla ihan oma juoksute. Todenäköisesti myös haihtuvaa sillä poispesu isokoisista töistä saattaa olla haastavaa. Hintahan tuossa ei ole olleenkaan paha sillä ostin viimmesimmän "ruiskussa" 20ml ja hinta hieman päälle parikymmentä euroa.

• halvalla

Fluksia voi tehdä itsekin.
      DIY-fluksiin tarvitaan kolofonihartsia, isopropyylialkoholia ja glyseriiniä.

• Anonyymi

Maistui oudolta
      T.avaaja

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!

Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v
      Työ ja opiskelu
      39
      10596
    2. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      37
      2391
    3. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      36
      2326
    4. Onko kaivattusi perään

Moni muukin?
      Ikävä
      95
      1711
    5. Olen aina vain

Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?
      Ikävä
      51
      1270
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      83
      1232
    7. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      5
      1155
    8. Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen

Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?
      Maailman menoa
      265
      983
    9. Nainen jos pitää sanoa

Ne huonot puolet mitä omaat niin kestätkö kritiikin.
      Ikävä
      52
      956
    10. Kumpi teistä rakastui ensin?

Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi
      Ikävä
      36
      737
    Aihe