Hei. Noin neljä viikkoa sitten toinen käteni meni ensi kerran voimattoman tuntuiseksi. Nosto- ja puristusvoimaa löytyy kyllä, mutta käsi tuntuu voimattomalta ja hervottomalta. Välillä voimattomuus on oikeassa, väliin vasemmassa kädessä, toisinaan molemmassa. Joskus myös jalat tuntuvat voimattomilta. Kädet eivät näkyvästi tärise, mutta itse tunnen kuinka epävarmaksi käsi on mennyt. Pitkiä aikoja en jaksa tehdä mitään kädet ylöspäin. Esim. autolla ajaminen väsyttää käsiä. Muutenkin hervottomuus on verrattavissa tilanteeseen, jossa on oikein säikähtänyt jotain ja tulee sellainen sisäinen vapina..
Tunne on melko pelottava ja olen käynyt asian takia lääkärissä. Lääkäri oli melko ymmällään eikä osanut sanoa mistä oireet voivat johtua. Itse pelkään Ms-tautia. Lääkäri ei pitänyt sitä todennäköisenä. Teki suppean neurologisen tutkimuksen, mikä ei antanut siihen viitteitä.
Kuljen yliliikkuvan selkäni vuoksi säännöllisesti fysioterapiassa ja fyssarin mielestä käden hermot ovat ärtyneet ja oireet voivat johtua siitä. Hänen mielestään parantumista olisi kuitenkin pitänyt jo tapahtua,kun olin kaksi viikkoa tehnyt hänen antamiaan liikkeitä.
Huomaan että oireet ovat kytköksissä omaan mieleeni. Jos ajattelen asiaa paljon (niin kuin yleensä teen, sillä tilanne pelottaa minua), oireet pahenevat. Samoin jos jännitän tai hermoilen jotain. Onko vika siis korvien välissä? Olisiko kenelläkään kokemusta vastaavasta tai muita vihjeitä kenen puoleen tässä pitäisi kääntyä ja mitä tutkimuksia tehdä?? Olen välillä tosi paniikissa tämän takia.
Voimaton ja hervoton olo
8
4113
Vastaukset
- Mä vaan
Hei,
Minulla on samantyyppisiä vaivoja ollut, mutta ei ehkä noin pahoja. Omat tieni:
- fysiatri; joka huomasi, että rintalihas on heikko --> painamalla tietystä kohtaa käsi aivan hervoton
- hermoratatutkimukset, ei onneksi hermoja poikki.
Ortopedille ei ehkä kannata mennä ensimmäiseksi, sillä he leikkaavia lääkäreitä.
Nykyisin käsi melko hyvässä kunnossa, kesti vain kolme vuotta kuntoututtaa sitä. Ongelma tuli liikenneonnettomuuden jälkeen, mutta siihen ei iskenyt mikään, yhtä äkkiä käsi oili toimintakyvytön. Vesijumppaa, fysioterapiaa (hieronta) on auttanut. Ja omat jumppaohjeet, jota olen yrittänyt tehdä fysioterapeutin ohjeiden mukaan. Sekä aktiivinen käyttö.- mä vaan
Hei,
neurologi-asiaa mietin myös, mutta ehkä liian aikaista? Jos menet neurologille, toivottavasti saat hyvän neurologin.
Meinaan suurin osa haluaa jokaisen kävijänsä tuomita masennukseen tai stressihäiröiseksi. Minä rampannut 6 neurologilla, joista vain 2 on ymmärtänyt, mistä kysymys. Masentuneen diagnoosia ei ole mukava kantaa loppueläämänsä, jos käsi on kipeä.
- on yhteydessä
jännittämiseen ja ahdistuneisuuteen niin kyseessä voi todellakin olla vain stressiperäinen psykosomaattinen reakti. Pitkäaikaisen stressin kohottama kortisoli-stressihormonitaso kohottaa aivoissa glutamaattitasoa, joka aiheuttaa jännittyneisyyttä ja ahdistusta sekä vaikuttaa lihaksia jäykistävästi.
Tuollainen saattaa sitten pitkään jatkuessa aiheuttaa hermopinteitä hiukan sinne sun tänne ja saa aikaan aika omalaatuisia tuntemuksia ... itse olen oppinut jo olemaan pelkäämättä niitä, vaikka työtä siinä on kyllä ollut.- hyperventilaatiota
mikä taas aiheuttaa juuri kuvaamiasti oireita raajoissa. Hyperventilaatio ei aina ole "näkyvää", vaan voi kroonistua ja olla tosi hankalasti havaittavissa. Nimim. kokemusta hyperventilaatiosyndroomasta
- kysymys sinulle
hyperventilaatiota kirjoitti:
mikä taas aiheuttaa juuri kuvaamiasti oireita raajoissa. Hyperventilaatio ei aina ole "näkyvää", vaan voi kroonistua ja olla tosi hankalasti havaittavissa. Nimim. kokemusta hyperventilaatiosyndroomasta
Miten sellaista hoidettiin? Kerrotko hieman lisää?
- mahdotonta...
kysymys sinulle kirjoitti:
Miten sellaista hoidettiin? Kerrotko hieman lisää?
Jonkin verran olen saanut apua mielialalääkkeestä. Akuutimmassa tilanteessa rauhoittavistakin. Erityisesti Rivatril on ollut hyvä. Muuten jo pelkkä tieto siitä, että vaiva on vaaraton, auttaa kummasti :) Googlaa HVS tai hyperventilaatiosyndrooma/hyperventilation syndrome niin löydät lisää tietoa!
- pääsee kyllä eroon
mahdotonta... kirjoitti:
Jonkin verran olen saanut apua mielialalääkkeestä. Akuutimmassa tilanteessa rauhoittavistakin. Erityisesti Rivatril on ollut hyvä. Muuten jo pelkkä tieto siitä, että vaiva on vaaraton, auttaa kummasti :) Googlaa HVS tai hyperventilaatiosyndrooma/hyperventilation syndrome niin löydät lisää tietoa!
sillä että opettelee hengittämään oikein, ei siihen tarvita synteettisiä kemikaaleja, jotka vain aiheuttavat riippuvuutta ja aivovaurioita.
- Anonyymi
Mulla on.Oon jopa pudotellut esineitä sen vuoksi.Uuvuin yksinhuoltajuudesta.Tämä ja hermojen heikkous ajoittan ja masennus joskus vaivaavat vieläkin.Ahdistuksee ja uneen on lääkitys.t Hely,Voimia
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta344571Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203175Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692311Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui492182- 1632039
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171643
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601641Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1111611M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151269