Sain tuolta keuhkosairaudet palstalta neuvon, miten saa limat irtoamaan keuhkoista. Siellä neuvottiin, että vettä pulloon ja sinne letku ja puhalletaan pitkiä rauhallisia puhalluksia 10 puhalluksen sarjoissa. Noh, ei muuta kuin pulloa ja letkua kaivelemaan. Isoin pullo, jonka huushollistani läysin oli litran lasipullo ja sinne puutarhaletkusta katkaisin noin 40 sentin pätkän. pesin nää pullon ja letkun ja laitoin pullon puolilleen vettä ja sinne sitte letkun pohjaan saakka ja ei ku puhaltelemaan. Pitäskö tää letku olla tiiviisti tässä pullon suussa. mulla se on väljästi. pitääkö se teipata tai jotai vai onko sen tiiveydellä väliä ?
Pulloon puhallus
39
33544
Vastaukset
- googlella....
En löytänyt netistä paljo mitään tietpa puhalluspulloista. Onks tää joku erikoismallinen puhalluspullo & putki, vai kelpaako mikä
tahansa kaapista löytyvä korvikkeeksi? Miten tuommoista käytetään ja
mihin sen teho perustuu?- puhaltelusta, :)
Sain aikoinaan leikkauksen (sektio)jälkiseurauksena keuhkokuumeen. Naistenklinikalla neuvottiin kyseinen konsti. Eli n. litran pullo puolilleen vettä ja letku siihen (kotona olen lapsilla käyttänyt mehupilliä jos ei muuta löydy) Letkun ei tarvitse olla tiiviisti pullon suussa. Idea on se että kun pitkiä puhalluksia tekee niin keuhkot aktivoituvat koko mitaltaan ja lima irtoaa paremmin koko keuhkoista. Samaahan voi tehdä henkäisemällä niin pitkään ulos kuin pystyy, siinä vaan ei tule "vastusta" mitä vedestä tulee. Mutta irrottaa limaa syvältä sekin.
- astmani...
pahentuneen limani takia. Sain pullon mukaani ja puhaltelin jo siellä. Idea on varsin yksinkertainen, kuten olen jo kertonut. Voisitte kysyä esim. omasta terveyskeskuksen lainaamosta, jos semmoinen on? Kai ne ainakin osaa neuvoa, mistä saa.
- Anonyymi
Puhaltaminen pullossa olevaan veteen antaa keuhkoille työtä ja vahvistaa kun ylimääräinen lima tulee pois keuhkoista . Voi ehkä aloittaa kolmella desilitralla vettä pullossa ja letkun on oltava saman paksuinen kun 10 vuotiaan pikkusormi . Pullo on puhdistettava aina illalla samoin letku, lämpöisellä vedellä . Että on aamulla puhtaat välineet kun aloittaa puhaltelemisen. Äajattele kanssa voi lisätä vesimäärä että saa enemmän vastusta
- Vettä pulloon...
siis vähän yli puolivälin. Letku (kai se mahtuu pulloon?) Ihan pohjalle saakka ja sit alat rauhallisesti puhallela, kuten eilen neuvoin. Tärkeetä on, että se ulospuhallus ois mahdollisimman piiiitkä, se nostaa hyvin sitä limaa. Mut ei rajusti. Jos rupeaa välillä yskittämään, yskäse, tai "hönkäise" limat pois. Pullo voi vähän roiskuttaa, joten itse suoritan operaation kylpyhuoneessa WC-pytyn kannella istuen. Selkä aika suorana, hartiat matalana ja rennosti vaan! Yrittänyttä ei laiteta! Hyvä ja halpa konsti! Sit vielä toinen. Laita mikroon hetkeksi melko runsasnukkainen esim. Nanson pyyhe. Puhdas, tietty. Kun se on vähän lämmennyt,laita se kasvojesi eteen ja puhalla ilmaa sitä vastaan niin paljon kuin jaksat, erinä. Se nostaa kanssa hyvin limaa.
- Tiiviydellä
ei ole väliä, saapi olla vaikka vähän löysä ja voipi roiskuakin. Siksi itse teen sen aina kylpyhuomeen WC-pytyn kannella istuen. Tärkeintä on pitkät, rauhalliset puhallukset. Piiiiitkät. Jos yskittää välillä, yskäse limat pois. Ja jos 3 x 10 puhalluksen sarja on liian rankka, tee senverran kun jaksat.
Pidä pullo tallessa! Niitä voisi saada alueesi terkkarin lainaaamostakin, jos siellä semmonen on? Tai terv. keskuksen fysiatrian osastolta?- pullo letku
Kiitosta vaan. Nyt oon puhalellu pulloon ja eiköhän se siitä. On jo kylkikipu helpottanu, kun lima irtoaa ilman kovaa rykimistä.
- vaan putki pulloon
mutta huom. pullon koolla, putken pituudella ja halkaisijalla ja veden määrällä on merkitystä.'
T. ex-keuhkohoitaja. - hengitysharjoituksia
PEP-pullohan se on!
Laita tyhjä 1000 ml Aqua tai NaCl -(muovi)pullo välinehuollon dekoon, niin saat siitä PEP-pullon. Ja sitä sormen paksuista letkua jostakin.
Käytössä on yleensä 10 H2Ocm vastus. Mittaa pullon pohjasta 10 cm ja vedä siihen viiva. Lisää vettä (raanasta) viivaan asti.... letkun toinen pää veden alle pohjaan kiinni ja toinen pää potilaan suuhun (ei hoitajan). Ilmaa nenän kautta sisään ja letkun kautta ulos. Huulet tiivisti kiinni letkuun, pitkät puhallukset.... ja ei kun pullo pörisemään .
Pullo on potilaskohtainen. Vesi vaihdetaan säännölisesti ja tarkistetaan, että sitä on riittävästi.
Kymmenen puhalluksen sarjoja käytetään potilaan voinnin ja tarpeen mukaan. Saa liman liikkelle ja parantaa potilaan hengitystä. - oppia
Pulloon puhalluksessa oppia saa esim. Hyvinkäällä Hyvinkään Seudun Allergia- ja astmayhdistyksen liikuntavastaavalta koska hän opettaa sitä.
- ahokaiset
Tekniikkaa on neuvottu hyvin,kukaan ei ole kommentoinut onko ollut mitään hyötyä?
- tuukoh44
Kokemusta on. Älyttömän hyvä konsti ja halpa - kustannuksena vain muoviletkun osto, kun tyhjä pullo löytyi kotoa. Eilen puhalsin ja sai nukuttua koko yön ilman yskimistä. Aamullakin vielä henki kulki vapaammin kuin aiemmin. Aion jatkaa harjoituksia. Saisivat levittää infoa tästä keinosta.
- Pillillä
Mä ostin kaupasta tavallisia mehupillejä, jotka ujutin toisensa jatkeeksi. Ihan 0,33 kaupan vesipullo ja noi pillit ajaa saman asian, ku kalliit apteekin vermeet.
- Anonyymi
Kyllä selvästi lima irtoaa,eikä yskitä ja " röhise " keuhkot !
- Anonyymi
Pillillä kirjoitti:
Mä ostin kaupasta tavallisia mehupillejä, jotka ujutin toisensa jatkeeksi. Ihan 0,33 kaupan vesipullo ja noi pillit ajaa saman asian, ku kalliit apteekin vermeet.
Varaosa liikkeestä löytyi vihdoin letku, "bensaletkua" desifioi ja on hyvä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varaosa liikkeestä löytyi vihdoin letku, "bensaletkua" desifioi ja on hyvä
Pääasia että on elintarvike käyttöön tarkoitettu. En bensaletkua käyttäisi PEP letkua saa monesta muovitarkoitetuista liikkeistä vain 2.90€ joka oikean mittainen sekä litran vesipullo esim tai muu elintarvike käyttöön tarkoitettu pullo 1.50-2.50€
- Anonyymi
Minun mieheni käytti sitä ja sanoi että on helpompi hengittää kun on puhallellut , ja hän puhalteli noin kolmesta viiteen kertaan päivässä . Mitä pienempi vesi määrä sitä pienempi vastus . Joten mieheni alkoi ensin kolmella desilitralla ja nosti sitten määrää viiteen desin kun vahvistui . Että kyllä minä olen myös työssäni näitä pulloja nähnyt monella potilaalla .ja hyviä tuloksia on ollut .
- Köhäinen
Paksu pilli käy hyvin ei tartte olla letkua. Lasipullo ja paksu pilli. Näin ohjeisti sairaanhoitaja.
- Anonyymi
Maksimi 10mm letku
- Anonyymi
Paksu pilli ? Yleensä se ei anna samaa tulosta kun tarpeeksi laaja letku, jos poitlaalla,on esim astma. Riippuu tapauksestasi josko riittää ainoastaan pilli .
- Limakurkku
Puhallellut pulloon ja käytössä ventoline myös. Mietin vaan, että irtoaako lima , vaikkei se suuhun asti tulekaan pois sylkäistäväksi. Eli nouseeko niin ylös, että huomaamatta nielaisen sen.
- näinkäy
Kyllä mulle yskiessä nousee lima suuhun, jolloin sen voi sylkeä pois.
- Anonyymi
näinkäy kirjoitti:
Kyllä mulle yskiessä nousee lima suuhun, jolloin sen voi sylkeä pois.
Lääkäri kysyi vastaanotollaan; nieletkö vai syljetkö irronneen liman? Nielen tietenkin, koska lima on suolen liukastusainetta, minä sille.
Männä eilinen HS kertoi, että limaa voi vuorokaudessa elimistössä jopa 100 ml.
Kakkelperikin kulkee helpommin liukastuneesa putkesa.
Tupakoiminen vaurioittaa monella tavalla elimistöämme. Ens jätin sen mäkeen, Kaks vuotta sitten iski uusi yllytyshullukampanja. Sain jäämään %-juomat kokonaan puis.
. pade pade, nyt laulelen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lääkäri kysyi vastaanotollaan; nieletkö vai syljetkö irronneen liman? Nielen tietenkin, koska lima on suolen liukastusainetta, minä sille.
Männä eilinen HS kertoi, että limaa voi vuorokaudessa elimistössä jopa 100 ml.
Kakkelperikin kulkee helpommin liukastuneesa putkesa.
Tupakoiminen vaurioittaa monella tavalla elimistöämme. Ens jätin sen mäkeen, Kaks vuotta sitten iski uusi yllytyshullukampanja. Sain jäämään %-juomat kokonaan puis.
. pade pade, nyt laulelen.Hölöhölö juttu. Typerää tupakoida kuka vielä nykyaikana tupakoi?
- k.ukko
Ei lima välttämättä ala heti irrota.
Ehkä viikon päästäkin vasta.
Tupakoijalla ei irtoa millään.- Anonyymi
En tupakoi, kohta kaksi viikkoa puhallellut, ei irtoa juuri mitään. Yöt vain valvottaa yskiminen ja kaamea kohina keuhkoputkessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tupakoi, kohta kaksi viikkoa puhallellut, ei irtoa juuri mitään. Yöt vain valvottaa yskiminen ja kaamea kohina keuhkoputkessa.
Jos on rahallisesti mahdollista, osta WELLO2-laite. Alkaa lima irtoamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko sulla siis kokemusta WELLO2-laitteesta ?
Olen harkinnut sitä pitkään ja kysellyt täälläkin auttaako se mitään,
mutta kukaan ei ole vastannut.
Siinähän on se höyry, joka ilmeisesti irrottaa limaa tehokkaammin ?
Mulla ei pulloon puhallus auta juuri mitään.
Huomasin kesken "harjoituksen" sellaisenkin asian,
että pitää hengittää nenän kautta koko ajan pulloon puhaltaessa,
se tehoaa paremmin. Eli ei saa siis suun kautta välillä vetää henkeä
ollenkaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko sulla siis kokemusta WELLO2-laitteesta ?
Olen harkinnut sitä pitkään ja kysellyt täälläkin auttaako se mitään,
mutta kukaan ei ole vastannut.
Siinähän on se höyry, joka ilmeisesti irrottaa limaa tehokkaammin ?
Mulla ei pulloon puhallus auta juuri mitään.
Huomasin kesken "harjoituksen" sellaisenkin asian,
että pitää hengittää nenän kautta koko ajan pulloon puhaltaessa,
se tehoaa paremmin. Eli ei saa siis suun kautta välillä vetää henkeä
ollenkaan.On kokemusta ja on hyvä laite keuhkojen kosteutukseen ja liman irroitukseen. Juuri se lämmin vesihöyry on se mikä irroittaa hyvin limaa. Lisäksi siinä tulee samanlaista painehengitystä kuin pulloon puhaltelussa, Wellossa vain painetta voi säätää.
Itselläni on astma aika hyvin tasapainossa mutta mullekin on ollut siitä hyötyä koska se avaa hengitysteitä ja vahvistaa keuhkoja.
Facebookissa on paljon ihmisten kokemuksia laitteesta, ryhmässä: Wello2 käyttäjät. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka hullu moisen laitteen ostaa vaikka olis ylimääräistä kun saa muutamalla eurolla hoidettua pullot ja letkut ajaa saman asian kuin Welho.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka hullu moisen laitteen ostaa vaikka olis ylimääräistä kun saa muutamalla eurolla hoidettua pullot ja letkut ajaa saman asian kuin Welho.
ostin Apteekista puhalluspullon letkulla , maksoi yht. 16 e , en pidä kalliina .
oikein on hyvä , ja pilli -letku tarpeeksi vahvaa muovia , kestää sitten pesuakin . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on aika kallis vehje , mutta hyvä niille jotka tarvitsevat koko ajan .
Monella ei ole ekonomia sellainen että voi ostaa sen.
Siksi puhalteleminen letkulla pulloon auttaa melkein kaikkia jotka osaavat sen tehdä,oikein - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ostin Apteekista puhalluspullon letkulla , maksoi yht. 16 e , en pidä kalliina .
oikein on hyvä , ja pilli -letku tarpeeksi vahvaa muovia , kestää sitten pesuakin .Se onkin tärkeää että pesee aina letkun ja pullon illalla kun menee nukkumaan ja saavat kuivua sitten yön ajan tietysti sellaisessa asunnossa että kosteus pääsee pois niin pullosta kun letkustakin
- Vastapainepuhallus
Katsokaa: vastapainepuhallus
- ApuaVarnaan
Mikä tahansa pullo käy, mikä tahansa pilli tai letku käy. (Joku kysyi joten: ei - ei tarvitse teipata letkua/pilliä pulloon, eihän se vesi pääse kupilmaan, eikä ilma pois pullosta jos sen teippaat.)
Vastapaine on erilainen puhaltaessa pillillä tai letkulla. Paine muuttuu myös riippuen siitä minkä kokoinen pullo on, paljonko siellä on vettä jne
Toimii hyvin, myös flunssan aikana, ainakin itsellä.
Ja jos löysit vastauksia hakemaan täältä, niin lisää on esim. Astmaliiton tmv sivustoilla, haku esim. sanoilla "pulloon puhallus" - Anonyymi
En löytänyt kotoa muuta kuin sähköjohdon. Vedin piuhat pois johdon sisään. Katkasin liian lyhyen johdonpätkän on vain 35cm. Perinne ja puhalsin 3x10 kertaa. Kun lopetin niin hetken päästä olen yskinyt limaa oikein kunnolla pois! Joten mulla toimii lyhyemmälläkin putkella.
- Anonyymi
Mene apteekkiin ja osta sieltä tarvikkeet eivät maksa juuri mitään se kun jotain omia keksintöjäsi alat käyttämään joissa ei ole sellaista lastiikka joka on tarkoitettu suuhun laitettavaksi .
- Anonyymi
Sitä vettäkin on oltava oikea määrä pullossa kun puhaltelee. Ei liian paljon eikä liian vähän
Laulaminen ajaa saman asian- Anonyymi
tänään aloittelin harjoitteleen puhallusta , josko vähän jossain vaiheessa helpottaisi hengitystä !!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1294086Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3232096Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481831Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21790- 1061750
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4391691Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4531544MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar531302Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat441276Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4521256