Suomalaiset näyttelijät

DancingMatilda

Onko Sinulla suomalaisia suosikkinäyttelijöitä?
Minä en oikein tunne näitä nuoria nykynäyttelijöitä, omat suosikkini ovat vähän vanhempaa vuosikertaa.

Leo Jokela, Elsa Turakainen, Emma Väänänen...Rauni Luoma...

Tauno Palosta en ole koskaan pitänyt, en myöskään Ansa Ikosesta. Enkä Aku Korhosesta.
He mielestäni nimenomaan "näyttelivät" eli eivät olleet luonnollisia rooleissaan.

Keitä näyttelijöitä Sinä ihailet ja/tai muistelet?

49

3167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tara23

      jo edesmenneistä ehdottomasti Tauno Palo. Nykyisissä on niin paljon mutta esim. Korpela on miehistä mahtava, naisista ehkä Haapoja. Miehensä myös on hyvä ja itseasiassa kuultuna kyllä heitä on muitakin. Vaikea vain laittaa järjestykseen. Jättäisin kuitenkin pois nämä esim. Salkkareiden näyttelijät. He ovat omissa jutuissaan ihan hyviä mutta en haluaisi nähdä heitä valkokankaalla vaikka osa heistä on kyllä siellä jo nähty.

      Toisaalta jokaisen on jostakin aloitettava. Ties ketä meitä nuoremmat sukupolvet muistelevat omana idolinaan. Makujakin on niin moneen eri lähtöön että tästä ei voi edes kiistellä.

      • rällykkä

        Kaksi ylitse muiden Hansu ja Pirre eli Vilppaan Eija ja se Havukaiska .


      • Anonyymi
        rällykkä kirjoitti:

        Kaksi ylitse muiden Hansu ja Pirre eli Vilppaan Eija ja se Havukaiska .

        Eija Vilpas on minun idoolini


    • nuoremmista

      Martti Soisalo,Jope Ruonansuu,Pirkka Pekka Petelius.

    • a-woman1

      ...Matti Ranin :))). Elämäni ensimmäinen elokuva, jonka näin oli jokin koulufarssi (Kunnioittaen?) ja pääosassa tämä charmantti herra. Ihana!
      Muita voisin luetella: Ritva Valkama, Martti Suosalo ja ja ja ..., no siinä olivat.

      • Anonyymi

        Matti Ranin tuli itsellenikin mieleen.


    • KristaTee

      Jussi Jurkka ja Jussi Jurkka. Ja vielä Pentti Siimes, Ritva Valkama, Matti Ranin ja Leo Jokela. Nuoremmista en ole ainakaan vielä löytänyt ketään mieleistä. Ellei sitten Heikki Kinnunen ja Esko Salminen. Ja vielä Rea Mauranen.

      • folk

        Tauno Paloa ihailin nuorena,varmaan olin vähän pihkassa.
        Ja onhan näitä Seela Sella,Pentti Siimes,Ritva Valkama, hänen isänsä myöskin Reino Valkama oli hyvä näyttelijä.Sitten vielä Veikko Sinisalo,Joel Rinne.
        Tässä nyt ne jotka äkkiseltään tuli mieleen.


      • KristaTee
        folk kirjoitti:

        Tauno Paloa ihailin nuorena,varmaan olin vähän pihkassa.
        Ja onhan näitä Seela Sella,Pentti Siimes,Ritva Valkama, hänen isänsä myöskin Reino Valkama oli hyvä näyttelijä.Sitten vielä Veikko Sinisalo,Joel Rinne.
        Tässä nyt ne jotka äkkiseltään tuli mieleen.

        Unohdin Seela Sellan ja Kyllikki Forssellin. Tauno Suuri oli suuri, mutta ei miun makkuu.


      • Anonyymi
        KristaTee kirjoitti:

        Unohdin Seela Sellan ja Kyllikki Forssellin. Tauno Suuri oli suuri, mutta ei miun makkuu.

        Tauno brännas oli 177 pätkä


    • monista

      hyvistä on Martti Suosalo, josta joku sanoi, että hän on kaikkien suomalaisten näköinen.
      Niin hyvin hän on monia kuuluisia suomalaisia esittänyt.

      • KristaTee

        Hyvä näyttelijä hän on. Mutta kun hän aina on vain Suosalon näköinen. Ei oikein pysty muuntautumaan. Minä ainakin näen ainoastaan Suosalon kun hänen suorituksiaan katselen. Pitäisihän roolihahmonkin tulla esille jossakin vaiheessa.


      • henkilökohtaista
        KristaTee kirjoitti:

        Hyvä näyttelijä hän on. Mutta kun hän aina on vain Suosalon näköinen. Ei oikein pysty muuntautumaan. Minä ainakin näen ainoastaan Suosalon kun hänen suorituksiaan katselen. Pitäisihän roolihahmonkin tulla esille jossakin vaiheessa.

        tuo tunne. Minulla on myös monia näyttelijöitä, jotka, minun mielestäni, ovat aina vain omia itsejään, eivät rooleja, joita heidän pitäisi esittää.
        Suosalon suorituksista tuli nyt mieleen, kun hän näytteli Kari Hotakaista. Kyllä minusta hän oli roolinsa, ei vain näytellyt sitä.


      • KristaTee
        henkilökohtaista kirjoitti:

        tuo tunne. Minulla on myös monia näyttelijöitä, jotka, minun mielestäni, ovat aina vain omia itsejään, eivät rooleja, joita heidän pitäisi esittää.
        Suosalon suorituksista tuli nyt mieleen, kun hän näytteli Kari Hotakaista. Kyllä minusta hän oli roolinsa, ei vain näytellyt sitä.

        en sitä nähnyt. Olisi ehkä käsitys muuttunut. Ja henkilökohtaistahan tuollainen on, kuka pitää kenestäkin. Ja vielä siinä on sekin seikka, että Suosaloa on käytetty liiankin kanssa.


      • Anonyymi
        henkilökohtaista kirjoitti:

        tuo tunne. Minulla on myös monia näyttelijöitä, jotka, minun mielestäni, ovat aina vain omia itsejään, eivät rooleja, joita heidän pitäisi esittää.
        Suosalon suorituksista tuli nyt mieleen, kun hän näytteli Kari Hotakaista. Kyllä minusta hän oli roolinsa, ei vain näytellyt sitä.

        Näytteleminen on juuri roolityönä ei mitenkään etttä pitäisi olla oma iyåtsensä.


    • Muistuu mieleen

      Eeva-Kaarina Volanen ja Vesa Vierikko.
      Siinä kaksi näyttelijää, jotka osaavat muuntautua esittämäkseen henkilöksi.

      • elma05

        No näyttelijöistä en osaa paremmuusjärjestykseen laittaa ketään,mutta nuoruuden ihanteeni oli Leif Fager.Ah ,ne rakastuneen miehen katseet,se näkyi silmistä,kun hän näytteli Kesäillan valssissa EEva-Kaarina Volasen kanssa.


      • Aatluk
        elma05 kirjoitti:

        No näyttelijöistä en osaa paremmuusjärjestykseen laittaa ketään,mutta nuoruuden ihanteeni oli Leif Fager.Ah ,ne rakastuneen miehen katseet,se näkyi silmistä,kun hän näytteli Kesäillan valssissa EEva-Kaarina Volasen kanssa.

        Miusta ovat ne Kummelit jotekii vaa yliveto. Eikö vaa?


    • MInusta Tauno Palo oli hyvä näyttelijä, siihen aikaan vain näyteltiin eri tavoin kuin nykyisin. Oltiin dramaattisempia ja se kai kuului asiaan. Tauno Palo muuten oli hyvin ystävällinen, hyväntahtoinen ihminen, näin häntä tietyssä kantapaikassaan Elitessä joskus. Lauleli kerrankin iloisella päällä ollessaan jollekulle "ruusu on puhdasta purppuraa jne." Asuin lähellä näyttelijöiden kerrostaloa ja näin monesti vähän happamenoloisen Ansa Ikosen, josta en näyttelijänä pitänyt ollenkaan; Tarmo Manni taas oli varsinainen huomionkiinnittäjä lähikaupassamme asioidessaan, hyvä näyttelijä muuten, mutta hyvin hyvin omalaatuinen.:) jne. Edwin Lainetta jäin kerran tuijottamaan, kun näytti tutulta. Kohteliaana miehenä hän tervehti, jolloin vasta tajusin, ettei hän oikeasti tuttuni ollutkaan.:)
      Täällä pääkaupungissa jokainen kauan asunut on törmännyt noihin edesmenneisiin tunnettuihin kasvoihin väkisinkin. Vaikka ovat maineeltaan legendaarisiakin, eivät he ihmistä kummempia olleet hekään, aivan tavallisia arkitouhuissaan. Näyttelisivät toisin kuin aikoinaan, jos eläisivät vielä; ajat ja tavat muuttuvat, niin näytteleminenkin. Onneksi .)
      Minä pidin muuten esim. Aku Korhosesta, Edwin Laineesta, Uljas Kandolinista, Eero Roineesta ja Elsa Turakaisesta filminäyttelijöinä. Oli hyviä tosin monta muutakin. Ansa Ikosesta ja Eeva-Kaarina Volasesta en koskaan pitänyt, heillä kummallakin oli ärsyttäviä maneereita.

    • en taida löytää erikoista suosikkia, ehkä Kari Väänänen olisi yksi ehdokas ja Pirkko Mannolasta olen aina pitänyt.

      Joskus olen leikevihkooni Elokuva-Aitasta tallettanut sen aikaisia äänestyksen tuloksia yleisön suosikeista.
      Tauno Palo vv.1949-1956 ja Eeva-Kaarina Volanen 1949-1952, Jussi Jurkka 1957-1961 ja Elina Pohjanpää 1957-1960, välillä on ollut yhden vuoden tähdenlentoja.

      Silloin olen nimennyt omaksi suosikeikseni Elina Pohjanpään ja Matti Raninin, onhan Ranin vieläkin hyvä näyttelijä, mutta en häntä koko ikääni ihaillut ole.
      Esko Salminen uransa alussa oli myös suosikkeihini kuuluva.

      50-luvun lopulla ja 60-luvulla olin ahkera elokuvissa kävijä, enään ei joka vuosikaan tule lähdettyä, odottaa vain, että kyllä se televisiosta tulee.

    • on Ritva Oksanen, hän näytteli parhaassa sarjassa (mielestäni) "Elämän Meno".
      Samaisessa sarjassa näytteli myös ihailemani Seela Sella.

      Heitä vanhempia näyttelijöitä ehdottomasti Emma ja Elsa, kuten jo mainitsit.
      Parhampia kotimaisia elokuvia on "Elokuu" ja "Komisario Palmun Erehdys"

      Miehisistä näyttelijöistä pidin Joel Rinteestä, Tauno Palosta ja Matti Raninista (tosin hänellä ei ole hyvä rooli kotikadulla).

      No siinähän näitä. Paljonhan heitä vielä on, mutta väsy alkaa hiipiä aivoihin poistaen sieltä muun ajattelun.

    • Björkman

      Suosikkeja on kertynyt aika monta vuosien varrella mutta mainitsen nyt näistä nykynäyttelijöistä Hannu-Pekka Björkmanin ,Vesa Vierikon ja Martti Suosalon,naisnäyttelijöitä ei varsinaisissa suosikeissa ole.

      • Anonyymi

        Jaana Saarinen on hyvä vaikka ei ole suorittanut teatterikorkeakoulua, samoin Antti Reini, jolta myös puuttuu koulutus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaana Saarinen on hyvä vaikka ei ole suorittanut teatterikorkeakoulua, samoin Antti Reini, jolta myös puuttuu koulutus.

        Martti Suosalokin pääsi vasta kolmannella yrityskerralla teatterikorkeakouluun.
        Jasper Pääkkönen on tunnetuin suomalaisnäyttelijä, mutta ei ole käynyt teatterikorkeakoulua.


    • Paljon haltijat

      Tauno Suuresta tykkäsin, näyttämöllä hän oli jopa parempi kuin filmeissä. Pia Hattara,mikä komedienne! Niin myös Marja Korhonen. Elina Pohjanpää oli myös upea näyttelijä ja sokerina Pentti Siimes, pienten eleiden kautta suuria tulkitseva taituri oli kyse draamasta tai komediasta. Kyllikki Forsell - hän on ja on ja on ainutlaatuinen, Esko Salminen näyttelee kuin sydänverellään...Seela Sella, sanat loppuvat. Lasse Pöysti, paranee aina vaan.

      Tiina Lymi näistä uusista, kerta kerralta parempi osassa kuin osassa. Ismo Apell, jotakin yhteistä Pentti Siimeksen kanssa, taviseleinen hurmuri. Martti Suosalo, ylitse muiden. Ilkka Heiskanen, mielestäni veljeään Karia lahjakkaampi ja herkempi. Kati Outinen - hän on klassikko, aivan uskomaton. Sari Mällinen - herkkä ja osaava. Pirkka Pekka Petelius, sääli, että hän on valinnut komedian päälajikseen, koska hän on aivan upea draamaosissa.

      Kun vertailee vaikkapa jenkkinäyttelijöihin näitä suomalaisia, ei tarvitse ainakaan hävetä, pikemminkin kulkea rinta rottingilla. Ehkä siksi, että me suomalaiset emme puhu kovin hanakasti tuntemuksistamme, teatteritaiteessa se saa uuden ulottuvuuden. Näyttelijät meillä ovat paljon haltijoita, koska suomalainen elämäntapa on aika melankoolinen eli tunteita on osattava tulkita monellakin tavalla. Nimenomaan suomalaisittain, jotta katsoja saa kiinni itseensä yhdistävästä punaisesta langasta kussakin näytelmässä ja osassa.

    • marjapensas

      toki moniakin, mutta minun mielestäni hyviä roolisuorituksia ovat tehneet,
      Esko Nikkari, Antti Litja, Ritva Valkama, sekä uusimmista, ainakin Tiina Lymi ja Nicke Lindell.

    • Anonyymi

      Taisto Sinisalo oli hieman puusilmäinen, mutta ilokultainen Veijari.

      • Anonyymi

        Taisto Sinisalo näytteli Tuntemattomassa Kapteeni Kaarnan veijariroolia


    • Anonyymi

      Hedberg, Kataja, Linnonmaa, joista kukaan ei ole käynyt teatterikorkeakoulua.

    • Anonyymi

      Vastaus alotuksen kysymykseen:

      Tane Mäkelä on jostain syystä mun mieleinen näyttelijä,

      Hedberg en muista etu nimeä, on koomikkona tosi hyvä lahjakas,

      on tietenki muitaki mutt nyt en mista kaikkien nimiä,

      sitämieltä ,,,, kokonaisuutena nykyiset suomen näyttelijä kaarti on hyvin ammattitaitoista lahjakkaita ihan kaikki,,,

      • Anonyymi

        Hedbergin etunimi on muistaakseni Jaajo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hedbergin etunimi on muistaakseni Jaajo.

        Jannepas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jannepas.

        Aki Hedberg.


    • Anonyymi

      Kaikki ketä Laineen Tuntemattomassa !

      Sven-Dufva

    • Anonyymi

      Minusta Pirunpelto sarjan näyttelijäkaarti on onnistunut kattaus.

      • Anonyymi

        Tauno Suuri


    • Anonyymi

      Kaikki hyviä jotka puhuvat selkeästi, niin että sanoista saa selvän. Mutisijat ja osan sanoista nielevät ovat huonoja.

    • Anonyymi

      Ei ole !Edelleen katson tv hyvin vähän aikaa illasta.Illan torkkuna aamun virkkuna. 7.6.23

    • Anonyymi

      Kaksi sanaa kertoo mun lempinäyttelijät: Taivaan tulet

      vn

    • Anonyymi

      George Clooney on hyvä.

    • Anonyymi

      Vänä, Esko Nikkari, Siiri Angerkoski, Ria Kataja

    • Anonyymi

      Hedberg, Hirviniemi, Kataja, ei kahta sanaa.

    • Anonyymi

      Hedberg ja/tai Hirviniemi.

    • Anonyymi

      En ole koskaan ollut julkkisten ihailija, en yleensäkään suosi, enkä edes tunne suomalaisia elokuvia ja näyttelijöitä. En laulajiakaan.

      Ulkomaisista näyttelijöistä, miehistä voisin sanoa esim. Jean Reno, Robert de Niro ja Tom Hanks. Jerry Lewis ja Jim Carrey ovat hauskoja. Naisnäyttelijät? Ööö...?

      Ei nyt tule tosiaan ketään todella "ihailtavaa" mieleen. Marilyn Monroe. Onhan noita tavallisen hyviä. No, esim. Jamie Lee Curtis, Geena Davis.

    • Anonyymi

      Näyttelijät ovat kamalaa korruptioporukkaa kaikki toistensa sukulaisia tai naimasukulaisia

      • Anonyymi

        Minkä takia tästä poistettiin ihan asiallinen viesti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä takia tästä poistettiin ihan asiallinen viesti?

        Kirjoitin melko tietävästi ulkomaisesta Coppolan perheestä.
        Mitä vikaa? Kunnioitan heitä.

        Suomalaisia kun en tunne kuin joitain pinnallisesti.

        Naapureinani on ollut lapsuudessani, P-Haagassa, monia eri näyttelijöitä ja ohjaajia, ym vastaavia teatteritaiteen / tai esim. musiikin henkilöitä. Samaten joissain muissakin myöhemmissä asuintaloissani naapureina. Sekä nuoruuteni kaveripiireissä, tulevia "vaikuttajia".

        Omaan sukuuni kuuluu monia nk. julkkiksia, joista kuitenkaan ihan jokaista ei viitsisi sukulaisekseen tunnustaa. Kuuluu myös aidosti "tärkeitäkin" henkilöitä, henkilöitä, joilla ollut todellista, yhteiskunnallista merkitystä ja joilla voisi halutessaan ylpeillä, muttei kuulu hyviin tapoihin.


    • Anonyymi

      Nais näyttelijästä en pidä joka esittää etsivää tai poliisia MustaValo sarjassa, huono näyttelijä ei sovi kaikelaisiin rooleihin,
      hänelle sopii ehkä Blondin roolit tai jotain huumoripitosta sketsi juttuja,

    • Anonyymi

      Panevat toisiaan ristiin rastiin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      133
      5320
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3307
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1531
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1425
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1316
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1307
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1287
    Aihe