Hajusteyliherkkyyteen LÖYTYY apua!

itse käytännössä parantunut

Täytyypä laittaa taas välillä viestiä tänne, kun juuri änään luin riipaisevan esimerkin siitä, millaiseksi elämä voi muuttua hajusteyliherkkyyden myötä.

Itselläni on myös omakohtaista kokemusta, tilanne näytti toivottomalta, työssä käynti ei onnistunut, eläinten pito kielletty ym ym. Mutta: itselleni sattui hyvä tuuri, sillä ihana työkaverini passitti minut puolipakolla hoitoon. Hoidon nimi oli akupunktio ja sen avulla pääsin takaisin normaaliin elämään, hitaasti, mutta varmasti. Hengitystieoireet katosivat kahden käsittelyn jälkeen parissa viikossa, mutta muuten paraneminen kesti muutamia kuukausia. Aluksi kävin hoitajalla, jonka opinnot olivat kesken, mutta myöhemmin jatkoin kokeneella ja pätevällä ihmisellä, muiden ongelmien vuoksi oikeastaan. Sairastumisesta on kulunut nyt n. 5 vuotta ja nykyään pärjään aivan hyvin. Hajusteyliherkkyys ei tietenkään ole parantunut kokonaan, mutta se on lieventynyt niin paljon, että pystyn elämään täysin normaalia elämää. Ainoa rajoitukiseni on, että kotona kaikki tuotteeni ovat hajusteettomia. Esim. töissä muiden hajut eivät haittaa (ja niitä riittää!). Ainoastaan flunssan aikaan minulle tulee ongelma poskionteloideni kanssa, mutta niistäkin selviän antihistamiineilla, Nasolinilla ja Frantsilan piparminttuöljyllä (höyryhengityksenä esim. saunassa). Voin pitää jopa lemmikkiä, kissaa itselläni. Kissa nukkuu samassa sängyssä kanssani, enkä reagoi kovinkaan paljon siihen. AInoastaan koiraa en ole uskaltanut ottaa, ulkokoiran ehkä jonain päivänä, jos mieheni sitoutuu myös hoitoon. Pystyn kyllä hoitamaan, mutta pelkään esim. automatkoja flunssaisena. Kun tauti puhkesi, en pystynyt olemaan koiran kanssa edes samassa talossa.

Koska tiedän, mitä elämä voi olla hajusteallergikkona, kannustan teitä kaikkia kokeilemaan akupunktiota! Hoito tehoaa suurimmalle osalle ihmisisä, jos hoitaja on asiantunteva eli on opiskellut nimeomaan kiinalaista lääketiedettä, vuosia. Systeemi on niin monimutkainen, ettei sitä osaa, jos asiaan ei ole kunnolla perehtynyt. Hyviä hoitajia SUomessa kyllä on, se ei ole ongelma. Parasta hoidossa on, että samalla helpottaa moni muukin vaiva, sillä hoidossa hoidetaan koko ihmistä, ei ainoastaan yhtä oiretta. Itselläni parantui todella moni muukin vaiva ja olenkin ikuisesti kiitollinen sekä työkaverilleni, joka minut hoitoon pakotti, että itse hoitajille, jotka palauttivat uskoni elämään.

Ja tämä tarina on tosi, minulla ei ole mitään tarvetta valehdella, en tienaa itse elantoani tällä systeemillä! Ongelma SUomessa on, että lääkäreiden auktoriteetti on niin kova, että heihin luotetaan hieman liikaakin. Toki länsimainen lääketiede on hyvä systeemi, mutta hyvin harvat lääkärit oikeasti tuntevat kiinalaisen lääketiteen, koska sitä on harrastettu niin vähän aikaa SUomessa. Kiinassahan se on vuosituhansia vanha systeemi.

40

6390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olisi ollut

      mukavaa jos olisit jakanut tekstin, sitten sen olisi voinut lukeakin.

      • LV-käyttäjä

        Itselläni myös äskettäin todettu luonnonhartsi- hajusteyliherkkyys. Kädet ei kestä suojakäsineitten allakaan että pesuaineista ei tulis ihottumaa. Paksummat siivouskäsineet ja puuvillakäsineet niiden alla helpottaa oireilua. Ei se mitään, olen jo vuosia ollut hajusteille yliherkkä mutta nyt vasta kävin nissä testeissä. Hyvä näin,,,tietää vähän että missä kaikessa on luonnonhartsia ja osaa vältellä niitä tuotteita.


      • ärsyttää
        LV-käyttäjä kirjoitti:

        Itselläni myös äskettäin todettu luonnonhartsi- hajusteyliherkkyys. Kädet ei kestä suojakäsineitten allakaan että pesuaineista ei tulis ihottumaa. Paksummat siivouskäsineet ja puuvillakäsineet niiden alla helpottaa oireilua. Ei se mitään, olen jo vuosia ollut hajusteille yliherkkä mutta nyt vasta kävin nissä testeissä. Hyvä näin,,,tietää vähän että missä kaikessa on luonnonhartsia ja osaa vältellä niitä tuotteita.

        minun ihoa.


      • siirrä

        Siirrä kopiona tekstinkäsittelyyn ja jaa se sellaiseksi, kuin se Sinulle on hyvä.


    • yliherkkä

      Minkä hintaisia nuo akupunktiohoidot ovat olleet?
      Entä tiedätkö voiko lääkäriltä saada niihin lähetteen, ja tällöin mahdollisesti Kela -korvauksen?

      • Oletpa huono lukemaan

        ja ilmeisesti et sitten tarpeeksi sairas... Anteeksi nyt kovasti, jos teksti ei ollut täydellinen, mutta halusin ihan oikeasti auttaa.

        Ja edelliseen vastaus. Itse olen käynyt Seinäjoella ja siellä hoito on ollut n. 40 euroa/kerta. Muutamassa kerrassa näkee kyllä, auttaako hoito vai ei. Ihan kaikille ei tietääkseni auta, mutta suurimmalle osalle kuulemma kyllä. Itse reagoin akupisteiden stimulointiin todella herkästi, osaan nyt hoitaa jo itsekin hieman itseäni, lähinnä stressiongelmia.

        Hoitokertojen määrää on vaikea sanoa, se riippuu jokaisen ongemien laajuudesta. Joka tapauksessa yleensä ensin piikitetään esim kerran viikossa, myöhemmin esim. kerran kuukaudessa. Jos esim. kuukaudessa ei ole tapahtunut mitään, kannattaa vaihtaa hoitajaa tai lopettaa, jos tuntuu, että rahat menevät hukkaan. Hoitajan ammattitaidolla on todella suuri merkitys. Olen itse lukenut teoriakirjan kahteen kertaan läpi, ja yli puolet meni vieläkin yli hilseen.


      • vastaus oiseen kysymykseen
        Oletpa huono lukemaan kirjoitti:

        ja ilmeisesti et sitten tarpeeksi sairas... Anteeksi nyt kovasti, jos teksti ei ollut täydellinen, mutta halusin ihan oikeasti auttaa.

        Ja edelliseen vastaus. Itse olen käynyt Seinäjoella ja siellä hoito on ollut n. 40 euroa/kerta. Muutamassa kerrassa näkee kyllä, auttaako hoito vai ei. Ihan kaikille ei tietääkseni auta, mutta suurimmalle osalle kuulemma kyllä. Itse reagoin akupisteiden stimulointiin todella herkästi, osaan nyt hoitaa jo itsekin hieman itseäni, lähinnä stressiongelmia.

        Hoitokertojen määrää on vaikea sanoa, se riippuu jokaisen ongemien laajuudesta. Joka tapauksessa yleensä ensin piikitetään esim kerran viikossa, myöhemmin esim. kerran kuukaudessa. Jos esim. kuukaudessa ei ole tapahtunut mitään, kannattaa vaihtaa hoitajaa tai lopettaa, jos tuntuu, että rahat menevät hukkaan. Hoitajan ammattitaidolla on todella suuri merkitys. Olen itse lukenut teoriakirjan kahteen kertaan läpi, ja yli puolet meni vieläkin yli hilseen.

        Unohtui tietenkin... Kela-korvausta ei käsittääkseni voi saada, korkeintaan ehkä johonkin lääkärin antamaan neulahoitoon esim. niskakipuihin. Rahaa siis palaa. Itse en kuitenkaan ottaisi samoja rahoja takaisin, jos minun pitäisi palata samaan tilanteeseen, kuin mistä kaikki alkoi. Sitä paitsi, lääkkeisiin menee nyt enää murto-osa niistä rahoista,mitä aiemmin meni - ja nyt oloni on ihan oikeasti parempi.


      • Kuka Seinäjoella
        vastaus oiseen kysymykseen kirjoitti:

        Unohtui tietenkin... Kela-korvausta ei käsittääkseni voi saada, korkeintaan ehkä johonkin lääkärin antamaan neulahoitoon esim. niskakipuihin. Rahaa siis palaa. Itse en kuitenkaan ottaisi samoja rahoja takaisin, jos minun pitäisi palata samaan tilanteeseen, kuin mistä kaikki alkoi. Sitä paitsi, lääkkeisiin menee nyt enää murto-osa niistä rahoista,mitä aiemmin meni - ja nyt oloni on ihan oikeasti parempi.

        antaa akupunktiohoitoja?


      • Seinäjokinen1222
        Oletpa huono lukemaan kirjoitti:

        ja ilmeisesti et sitten tarpeeksi sairas... Anteeksi nyt kovasti, jos teksti ei ollut täydellinen, mutta halusin ihan oikeasti auttaa.

        Ja edelliseen vastaus. Itse olen käynyt Seinäjoella ja siellä hoito on ollut n. 40 euroa/kerta. Muutamassa kerrassa näkee kyllä, auttaako hoito vai ei. Ihan kaikille ei tietääkseni auta, mutta suurimmalle osalle kuulemma kyllä. Itse reagoin akupisteiden stimulointiin todella herkästi, osaan nyt hoitaa jo itsekin hieman itseäni, lähinnä stressiongelmia.

        Hoitokertojen määrää on vaikea sanoa, se riippuu jokaisen ongemien laajuudesta. Joka tapauksessa yleensä ensin piikitetään esim kerran viikossa, myöhemmin esim. kerran kuukaudessa. Jos esim. kuukaudessa ei ole tapahtunut mitään, kannattaa vaihtaa hoitajaa tai lopettaa, jos tuntuu, että rahat menevät hukkaan. Hoitajan ammattitaidolla on todella suuri merkitys. Olen itse lukenut teoriakirjan kahteen kertaan läpi, ja yli puolet meni vieläkin yli hilseen.

        Kerrohan nimi, olen itsekin Seinäjoelta.


    • 2003

      Välttäminen koettiin parhaaksi avuksi tämän tutkimuksen mukaan.
      On huomioitava, että ihminen sairastuu haitallisista aineista, myös hengitettynä.
      Hajustekemikaalien hengitystievaikutuksia ei tunneta, ei tutkita, eikä tarvitse tutkia.
      Se jo tiedetään, että ne sekä voivat aiheuttaa astmaa, että astmakohtauksia, samoin migreenikohtauksia.
      Eri ihmisillä vaikutukset ovat erilaiset.

      Tutkimus kokonaisuudessaan alla mainitulla sivulla, englanniksi.

      Samaa mieltä on apulaisprofessori Eva Millqvist Ruotsista. Hän on tutkinut astma-tyyppisesti hajusteista oireilevia, osa sairaseläkkeellä sairauden vaikeusasteen vuoksi.
      Millqvistin tutkimuksista on lähetetty tietoa tälle palstalle.

      Kaikkea voi kokeilla, mutta kannattaa selvittää asiaa ennekuin tuhlaa rahojaan hoitoon.

      Aika ja välttäminen auttaa, koskaan ei parane, ts. altistuksia on ehdottomasti vältettävä, mutta elämä helpottuu (jos hyväksyy vammaisuutensa ja sen tuomat rajoitukset).
      Ikävintä on se, että työelämässä meitä ei vielä oteta todesta. Tupakointi työpaikoilla on kielletty, nyt tarvittaisiin rajoituksia ja jopa kieltoja hajusteiden käytöön.


      Perceived Treatment Efficacy for Conventional and Alternative Therapies Reported by
      Persons with Multiple Chemical Sensitivity
      Environmental Medicine Article
      Full Text Article in PDF

      http://www.fpinva.org/EHP/5936/5936.html

      Full article at:
      http://www.fpinva.org/EHP/5936/5936.pdf

      Environmental Health Perspectives Volume 111, Number 12, September 2003

      • kirjoittaa jotain vastaavaa

        tänne heti.

        Ensinnäkin, tuossa tutkimuksessa tuskin on akupunktio ollut mukana. Siitä kun yleensä ottaen tiedetään Suomessa vielä todella vähän. Harmi, koska se on todella hyvä hoito moneen ongelmaan. Yksi ongelma on se, että akupunktion tutkiminen on äärettömän vaikeaa, koska kuinka voi antaa valeakupunktiota? Ei oikein mitenkään ja jos neulat pistetään eri paikkoihin, voi ne sittenkin osua jollekin meridiaanille (eli vaikuttaa jotenkin).

        Toisekseen, olen samaa mieltä, että kemikaalit yms. hajusteet mukaan lukien pitäisi kieltää, ne eivät varmasti ole terveellisiä kenellekään, eikä täysin parantavaa hoitoa ole keksitty (eikä varmasti tulla keksimäänkään). Mutta, omasta kokemuksesta tiedän, että työpaikoilla jne. ihmiset EIVÄT ota tosissaan meitä reagoivia, vaan pitävät lähinnä turhan narisijoina, joten vaihtoehdoiksi jäävät pahimmassa tapauksessa ainoastaan työn jättäminen (olisi ollut itselläni edessä) tai avun löytäminen. Ja itselläni se apu oli juuri akupunktio. Miksi siis ei kannattaisi kokeilla sitä, jos toinen vaihtoehto on sosiaalisesta elämästä luopuminen. Itse ainakin olen ikuisesti kiitollinen avusta, jonka sain ja siitä, että joku suhtautui asiaan ennakkoluulottomasti (ihminen, joka pakotti minut hoitoon). En siis ole parantunut ongelmasta ihan kokonaan, mutta oireet ovat helpottuneet niin paljon, että pystyn elämään täysin normaalia elämää, se on mielestäni todella iso asia. Mistään läääkkeistä en saanut vastaavaa hyötyä, kaikki tuli aikanaan kokeiltua. Olen perehtynyt asiaan myös kiinalaisen lääketieteen kannalta ja voisin kirjoittaa vaikka romaanin aiheesta, mutta jääköön väliin.

        Ja vielä: Kukaan ei ole pystynyt osoittamaan akupunktion olevan täysin humpuukia, pikemminkin siitä alkaa tulla jo toisenlaisia tutkimustuloksia. Siihen, että joku älyää tutkia sen vaikutusta hajusteyliherkkyyteen, menee varmasti vielä vuosia. Joten niitä tutkimuksia on turha jäädä odottelemaan. Jokainen tietysti tekee itse omat päätöksensä, mihin rahojaan on valmis tuhlaamaan, mutta jos tilanne on sellainen, ettei töissä pysty olemaan, olen aika varma, että moni on valmis maksamaan, vaikkei ihan 100 % varmuutta hoidon tehosta olisikaan.

        Seinäjoella akupunktiota antaa ainakin Esko Alalantela (en muista, kuinka sukunimi kijroitetaan oikein). Muitakin päteviä varmasti löytyy. Jos menet hoitoon, muista kertoa kaikki oireesi, diagnoosi tehdään koko ihmisen perusteella, ei yhden ainoan ongelman. Hoitaja saattaa kysellä mitä ihmeellisimpiä asioita, mutta se kuuluu asiaan, diagnoosin teko poikkeaa hyvin paljon länsimaisesta lääketieteestä.


      • kärsin
        kirjoittaa jotain vastaavaa kirjoitti:

        tänne heti.

        Ensinnäkin, tuossa tutkimuksessa tuskin on akupunktio ollut mukana. Siitä kun yleensä ottaen tiedetään Suomessa vielä todella vähän. Harmi, koska se on todella hyvä hoito moneen ongelmaan. Yksi ongelma on se, että akupunktion tutkiminen on äärettömän vaikeaa, koska kuinka voi antaa valeakupunktiota? Ei oikein mitenkään ja jos neulat pistetään eri paikkoihin, voi ne sittenkin osua jollekin meridiaanille (eli vaikuttaa jotenkin).

        Toisekseen, olen samaa mieltä, että kemikaalit yms. hajusteet mukaan lukien pitäisi kieltää, ne eivät varmasti ole terveellisiä kenellekään, eikä täysin parantavaa hoitoa ole keksitty (eikä varmasti tulla keksimäänkään). Mutta, omasta kokemuksesta tiedän, että työpaikoilla jne. ihmiset EIVÄT ota tosissaan meitä reagoivia, vaan pitävät lähinnä turhan narisijoina, joten vaihtoehdoiksi jäävät pahimmassa tapauksessa ainoastaan työn jättäminen (olisi ollut itselläni edessä) tai avun löytäminen. Ja itselläni se apu oli juuri akupunktio. Miksi siis ei kannattaisi kokeilla sitä, jos toinen vaihtoehto on sosiaalisesta elämästä luopuminen. Itse ainakin olen ikuisesti kiitollinen avusta, jonka sain ja siitä, että joku suhtautui asiaan ennakkoluulottomasti (ihminen, joka pakotti minut hoitoon). En siis ole parantunut ongelmasta ihan kokonaan, mutta oireet ovat helpottuneet niin paljon, että pystyn elämään täysin normaalia elämää, se on mielestäni todella iso asia. Mistään läääkkeistä en saanut vastaavaa hyötyä, kaikki tuli aikanaan kokeiltua. Olen perehtynyt asiaan myös kiinalaisen lääketieteen kannalta ja voisin kirjoittaa vaikka romaanin aiheesta, mutta jääköön väliin.

        Ja vielä: Kukaan ei ole pystynyt osoittamaan akupunktion olevan täysin humpuukia, pikemminkin siitä alkaa tulla jo toisenlaisia tutkimustuloksia. Siihen, että joku älyää tutkia sen vaikutusta hajusteyliherkkyyteen, menee varmasti vielä vuosia. Joten niitä tutkimuksia on turha jäädä odottelemaan. Jokainen tietysti tekee itse omat päätöksensä, mihin rahojaan on valmis tuhlaamaan, mutta jos tilanne on sellainen, ettei töissä pysty olemaan, olen aika varma, että moni on valmis maksamaan, vaikkei ihan 100 % varmuutta hoidon tehosta olisikaan.

        Seinäjoella akupunktiota antaa ainakin Esko Alalantela (en muista, kuinka sukunimi kijroitetaan oikein). Muitakin päteviä varmasti löytyy. Jos menet hoitoon, muista kertoa kaikki oireesi, diagnoosi tehdään koko ihmisen perusteella, ei yhden ainoan ongelman. Hoitaja saattaa kysellä mitä ihmeellisimpiä asioita, mutta se kuuluu asiaan, diagnoosin teko poikkeaa hyvin paljon länsimaisesta lääketieteestä.

        Meitä on työpaikalla noin kakssataa naista . JA HAJUVESIEN KÄYTTÖ KIELLETTY ,mutta ei se näytä kaikkia koskevan ,miksi se on niin vaikea uskoa että toiset siitä kärsii todella .


      • saman kokenut
        kärsin kirjoitti:

        Meitä on työpaikalla noin kakssataa naista . JA HAJUVESIEN KÄYTTÖ KIELLETTY ,mutta ei se näytä kaikkia koskevan ,miksi se on niin vaikea uskoa että toiset siitä kärsii todella .

        Turha on kuvitella, että työkaverit huomioisi meidät. Kyllä joku muu konsti täytyy löytää. Onneksi tuo aku auttoi!


      • ei hajusteita--
        saman kokenut kirjoitti:

        Turha on kuvitella, että työkaverit huomioisi meidät. Kyllä joku muu konsti täytyy löytää. Onneksi tuo aku auttoi!

        kielletä kokonaan ,vaikka kyllähän käsitän että siinäkin on rahasta kysymys. Yksi tuttu oli suihkutellu vähän raskasta parfyymia kaulaansa ja haisi kun rankki, kysyin miksi hän tulee luokseni haisevana vaikka tietää että en kestä hajuja,hän vastasi että ne on vaan luuloja ja että joka tyylikäs ihminen tuoksuu hyvältä. Hänellä oli hikiset tennarit jaloissa ilman sukkia joten siitä tyylikkyydestä ei ollut jälkeäkään. Tietääkö hajusteiden käyttäjät että hajuste menee soluihi ja verenkiertoon ja mitä se siellä aiheuttaa on taas toinen juttu


      • mitä ruiskuttavat!
        ei hajusteita-- kirjoitti:

        kielletä kokonaan ,vaikka kyllähän käsitän että siinäkin on rahasta kysymys. Yksi tuttu oli suihkutellu vähän raskasta parfyymia kaulaansa ja haisi kun rankki, kysyin miksi hän tulee luokseni haisevana vaikka tietää että en kestä hajuja,hän vastasi että ne on vaan luuloja ja että joka tyylikäs ihminen tuoksuu hyvältä. Hänellä oli hikiset tennarit jaloissa ilman sukkia joten siitä tyylikkyydestä ei ollut jälkeäkään. Tietääkö hajusteiden käyttäjät että hajuste menee soluihi ja verenkiertoon ja mitä se siellä aiheuttaa on taas toinen juttu

        Ihmiset uskovat mainoksiin ja mainokset ovatkin ainut, mistä "tietoa" saa.
        Ei mainoksissa kerrota, että tämä tuote sisältää jasmikkeen tai ruusun eteeristä öljyä. Mainoksessa kerrotaan, että tämä tuoksuu jasmikkeelle, ruusulle, myskille, jne.
        Ja tässä juuri on se juju!

        Synteettisistä raaka-aineista tehdään kemiallisesti näitä tuoksuja, tarkoitus on, että tuoksuvat ihmisen hajuaistissa samalle kuin aito aine.
        Synteettinen = ei vastinetta luonnossa.

        Paljon puhutut myskit ovat synteettisiä.
        Tutkimusta niiden kertymisestä ihmiseen ja luontoon on julkaistu (englanniksi).
        Suomeksi tietoa vähän, tässä jotain:

        Pohjoismainen tutkimus synteettisten myskiyhdisteiden ympäristöpitoisuuksista valmistui
        Tiedote
        17.3.2004 (Julkaistu)
        http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=68470&lan=fi

        Ruotsin Shenetin sivu myskeistä - ruotsiksi
        http://www.shenet.se/ravaror/mysksyntetika.html

        Shenetin sivulla synteettisistä ja luonnonaineista
        http://www.shenet.se/ravaror/isolat.html

        Esimerkiksi styreeni on EU:n sallittujen hajusteraaka-aineiden luettelossa, samoin puutärpätti, ksyleenit, kresolit, jne.
        Monet hajusteteollisuuden käyttämät raaka-aineet kuuluvat ns. ongelmajätteisiin.


      • googletin
        mitä ruiskuttavat! kirjoitti:

        Ihmiset uskovat mainoksiin ja mainokset ovatkin ainut, mistä "tietoa" saa.
        Ei mainoksissa kerrota, että tämä tuote sisältää jasmikkeen tai ruusun eteeristä öljyä. Mainoksessa kerrotaan, että tämä tuoksuu jasmikkeelle, ruusulle, myskille, jne.
        Ja tässä juuri on se juju!

        Synteettisistä raaka-aineista tehdään kemiallisesti näitä tuoksuja, tarkoitus on, että tuoksuvat ihmisen hajuaistissa samalle kuin aito aine.
        Synteettinen = ei vastinetta luonnossa.

        Paljon puhutut myskit ovat synteettisiä.
        Tutkimusta niiden kertymisestä ihmiseen ja luontoon on julkaistu (englanniksi).
        Suomeksi tietoa vähän, tässä jotain:

        Pohjoismainen tutkimus synteettisten myskiyhdisteiden ympäristöpitoisuuksista valmistui
        Tiedote
        17.3.2004 (Julkaistu)
        http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=68470&lan=fi

        Ruotsin Shenetin sivu myskeistä - ruotsiksi
        http://www.shenet.se/ravaror/mysksyntetika.html

        Shenetin sivulla synteettisistä ja luonnonaineista
        http://www.shenet.se/ravaror/isolat.html

        Esimerkiksi styreeni on EU:n sallittujen hajusteraaka-aineiden luettelossa, samoin puutärpätti, ksyleenit, kresolit, jne.
        Monet hajusteteollisuuden käyttämät raaka-aineet kuuluvat ns. ongelmajätteisiin.

        www.google.com hakutermiksi: synteettiset myskit

        Löytyy sivuja.


      • Koska
        ei hajusteita-- kirjoitti:

        kielletä kokonaan ,vaikka kyllähän käsitän että siinäkin on rahasta kysymys. Yksi tuttu oli suihkutellu vähän raskasta parfyymia kaulaansa ja haisi kun rankki, kysyin miksi hän tulee luokseni haisevana vaikka tietää että en kestä hajuja,hän vastasi että ne on vaan luuloja ja että joka tyylikäs ihminen tuoksuu hyvältä. Hänellä oli hikiset tennarit jaloissa ilman sukkia joten siitä tyylikkyydestä ei ollut jälkeäkään. Tietääkö hajusteiden käyttäjät että hajuste menee soluihi ja verenkiertoon ja mitä se siellä aiheuttaa on taas toinen juttu

        Suurin osa ihmisistä pitää hajusteista. Lisäarvona tulee näköjään myös se,että niiden avulla saadaan pidettyä tiukkapipoiset luulosairaat loitommalla. Mikään ei ole niin rasittava työkaverina tai pöytäseurueena kuin tyypillinen nelikymppinen pyylevä minä-minä nainen, jonka elämä pyörii "astman", fibromyalgian, kroonisen väsymysoireyhtymän, sähköallergian, hajusteyliherkkyyden, homesairauden jne ympärillä. Vivahde-eroja tulee vielä mahdollisen jälkikasvun ADHD-syndroomasta. Jos tällaisen ihmisen saa pidettyä loitommalla hajusteiden avulla, on pullo jokaisen siitä maksetun euron arvoinen.


      • sairastunut edes
        Koska kirjoitti:

        Suurin osa ihmisistä pitää hajusteista. Lisäarvona tulee näköjään myös se,että niiden avulla saadaan pidettyä tiukkapipoiset luulosairaat loitommalla. Mikään ei ole niin rasittava työkaverina tai pöytäseurueena kuin tyypillinen nelikymppinen pyylevä minä-minä nainen, jonka elämä pyörii "astman", fibromyalgian, kroonisen väsymysoireyhtymän, sähköallergian, hajusteyliherkkyyden, homesairauden jne ympärillä. Vivahde-eroja tulee vielä mahdollisen jälkikasvun ADHD-syndroomasta. Jos tällaisen ihmisen saa pidettyä loitommalla hajusteiden avulla, on pullo jokaisen siitä maksetun euron arvoinen.

        johonkin noista, tietäisit miltä olo tuntuu ja jättäisit v...lut vähemmälle. Itse hengitystieoireista kärsineenä tiedä, miltä esim. astma tuntuu, ei ole hääviä! No, onneksi itse tosiaan löysin apua, enkä kärsi enää juurikaan ongelmasta. Toisaalta olen samaa mieltä, että ihmiset, joiden elämä pyörii pelkän sairauden ympärillä, ovat tosi rasittavia. Hajusteyliherkkyydestä kärsivän elämä voi kuitenkin pahimmillaan olla todella hankalaa, siksi toivonkin, että painut niin kauas kuin pippuri kasvaa ja viisastelet siellä asiasta.


      • opettaa
        Koska kirjoitti:

        Suurin osa ihmisistä pitää hajusteista. Lisäarvona tulee näköjään myös se,että niiden avulla saadaan pidettyä tiukkapipoiset luulosairaat loitommalla. Mikään ei ole niin rasittava työkaverina tai pöytäseurueena kuin tyypillinen nelikymppinen pyylevä minä-minä nainen, jonka elämä pyörii "astman", fibromyalgian, kroonisen väsymysoireyhtymän, sähköallergian, hajusteyliherkkyyden, homesairauden jne ympärillä. Vivahde-eroja tulee vielä mahdollisen jälkikasvun ADHD-syndroomasta. Jos tällaisen ihmisen saa pidettyä loitommalla hajusteiden avulla, on pullo jokaisen siitä maksetun euron arvoinen.

        Tietämättömyys ja piittaamattomuus muista paistaa viestistäsi.
        On ihmisiä, joille tieto ei mene perille, vaikka sitä olisi saatavilla; eivät he edes halua kuulla, ja jos kuuntelevat, eivät ainakaan usko.
        Elämä opettaa meitä kaikkia, toisia aiemmin, toisia myöhemmin.

        Se [hajuvesi]pullo, elikkä kuori, onkin mahdollisesti se arvokkain, sisällöstä kun ei voi koskaan tietää..

        Pysytään loitolla, toive on molemminpuolinen.

        Hyvin tuntuvat termit olevan hallussa, elikkä herää kysymys, milläköhän asialla sitä liikutaan....
        Huvinsa kullakin.


      • Olen ällistynyt
        Koska kirjoitti:

        Suurin osa ihmisistä pitää hajusteista. Lisäarvona tulee näköjään myös se,että niiden avulla saadaan pidettyä tiukkapipoiset luulosairaat loitommalla. Mikään ei ole niin rasittava työkaverina tai pöytäseurueena kuin tyypillinen nelikymppinen pyylevä minä-minä nainen, jonka elämä pyörii "astman", fibromyalgian, kroonisen väsymysoireyhtymän, sähköallergian, hajusteyliherkkyyden, homesairauden jne ympärillä. Vivahde-eroja tulee vielä mahdollisen jälkikasvun ADHD-syndroomasta. Jos tällaisen ihmisen saa pidettyä loitommalla hajusteiden avulla, on pullo jokaisen siitä maksetun euron arvoinen.

        tuollaisesta välinpitämättömyydestä toisia ihmisiä kohtaan.Jos todella sairastaa hajusteyliherkkyyttä niin ei siedä mitään hajusteita.Siinä on vitsit vähissä kun oireet alkavat ja minulla ne iskevät hetken kuluttua hajualtistuksesta.Siinä ei pysty edes keskustelemaan kenenkään kanssa ainakaan järkevästi.
        Itsekin käytin aikaisemmin hajuvesiä ja myski oli ehdoton suosikkini,sitä ilman en muka voinut olla.Kesti aikansa tottua hajusteettomuuteen,mutta nyt se ei tuota omalla ja perheeni kohdalla ongelmia.
        Ulkomaailma sen sijaan on mahdoton kestää.Työpaikkaa ei edes ole löytynyt etsimisestä huolimatta,jouduin neljä vuotta sitten lopettamaan entisen työni sairauteni takia.Niin kauan kun sinunlaisiasi ihmisiä on työpaikoilla niin me hajuista kärsivät emme työtä pysty tekemään.
        Ajatelkaa kanssaihmisiä,omaan napaan tuijottelu on rumaa,hyi!!!


      • Arvasinhan
        Olen ällistynyt kirjoitti:

        tuollaisesta välinpitämättömyydestä toisia ihmisiä kohtaan.Jos todella sairastaa hajusteyliherkkyyttä niin ei siedä mitään hajusteita.Siinä on vitsit vähissä kun oireet alkavat ja minulla ne iskevät hetken kuluttua hajualtistuksesta.Siinä ei pysty edes keskustelemaan kenenkään kanssa ainakaan järkevästi.
        Itsekin käytin aikaisemmin hajuvesiä ja myski oli ehdoton suosikkini,sitä ilman en muka voinut olla.Kesti aikansa tottua hajusteettomuuteen,mutta nyt se ei tuota omalla ja perheeni kohdalla ongelmia.
        Ulkomaailma sen sijaan on mahdoton kestää.Työpaikkaa ei edes ole löytynyt etsimisestä huolimatta,jouduin neljä vuotta sitten lopettamaan entisen työni sairauteni takia.Niin kauan kun sinunlaisiasi ihmisiä on työpaikoilla niin me hajuista kärsivät emme työtä pysty tekemään.
        Ajatelkaa kanssaihmisiä,omaan napaan tuijottelu on rumaa,hyi!!!

        "Niin kauan kun sinunlaisiasi ihmisiä on työpaikoilla niin me hajuista kärsivät emme työtä pysty tekemään."

        Ja jos syynä ei ole hajuste, kehitetään sähköallergia. Jos se ei mene läpi, etsitään jostain homeläikkä tai muu sisätilaongelma. Mikä tahansa kelpaa, että pääsisi kotiin makailemaan toisten kustannuksella. Kouluttaudu etätyöntekijäksi ulkosaariston luodolle tai tunturin kupeeseen lappiin, niin kaikki voittavat.


      • Kyllä hymy sullakin
        Arvasinhan kirjoitti:

        "Niin kauan kun sinunlaisiasi ihmisiä on työpaikoilla niin me hajuista kärsivät emme työtä pysty tekemään."

        Ja jos syynä ei ole hajuste, kehitetään sähköallergia. Jos se ei mene läpi, etsitään jostain homeläikkä tai muu sisätilaongelma. Mikä tahansa kelpaa, että pääsisi kotiin makailemaan toisten kustannuksella. Kouluttaudu etätyöntekijäksi ulkosaariston luodolle tai tunturin kupeeseen lappiin, niin kaikki voittavat.

        hyytyy, kun oikeasti sairastut! Kyse EI TODELLAKAAN ole siitä, ettei haluttais käydä töissä, vaan siitä, että ne hajusteet TODELLAKIN aiheuttaa fyysisiä oireita ja niihin ei ole kunnon lääkkeitä keksitty.

        No, kuten sanottu (olen alkuperäinen kirjoittaja), itse löysin sattumalta apua akupunktiosta, saan oireita edelleen, mutta huomattavasti lievempinä. Mutta pointti on siinä, että ihan ilmaiseksi tuota hoitoa ei saanut, yhteiskunta ei korvaa pennin pyörylää, kuten ns. normaali lääkärikuluista (enkä sitä vaaadikaan), mutta suurin syy hoitoihin oli se, että HALUSIN KÄYDÄ TÖISSÄ. Muuten en olisi pystynyt, sillä hajusteita käytetään ihan mahdottomasti. Oireet ovat ihan konkreettisia, astman kaltaisia hengitysoireita, kipua keuhkoissa, jatkuvia flunssia poskiontelotulehduksineen, ihon kutinaa ym. ym. Mietippäs, miltä itsestäsi tuntuisi hengittää jatkuvasti ilmaa, joka ärsyttää keuhkojasi, ei kivaa ollenkaan. Ennen sairastumistani en tiennyt tällaista ongelmaa olevankan, enkä voinut esim. kuvitella, että on joku sairaus, johon länsimainen lääketiede ei ole löytänyt mitään hoitoa. Nyt tiedän, että näin voi olla, mutta myös sen, että apua voi löytyä jostain muualta. Olen itsekin syyllistynyt muiden sairauksien vähättelyyn, mutta en syyllisty enää!


      • loputkin
        Kyllä hymy sullakin kirjoitti:

        hyytyy, kun oikeasti sairastut! Kyse EI TODELLAKAAN ole siitä, ettei haluttais käydä töissä, vaan siitä, että ne hajusteet TODELLAKIN aiheuttaa fyysisiä oireita ja niihin ei ole kunnon lääkkeitä keksitty.

        No, kuten sanottu (olen alkuperäinen kirjoittaja), itse löysin sattumalta apua akupunktiosta, saan oireita edelleen, mutta huomattavasti lievempinä. Mutta pointti on siinä, että ihan ilmaiseksi tuota hoitoa ei saanut, yhteiskunta ei korvaa pennin pyörylää, kuten ns. normaali lääkärikuluista (enkä sitä vaaadikaan), mutta suurin syy hoitoihin oli se, että HALUSIN KÄYDÄ TÖISSÄ. Muuten en olisi pystynyt, sillä hajusteita käytetään ihan mahdottomasti. Oireet ovat ihan konkreettisia, astman kaltaisia hengitysoireita, kipua keuhkoissa, jatkuvia flunssia poskiontelotulehduksineen, ihon kutinaa ym. ym. Mietippäs, miltä itsestäsi tuntuisi hengittää jatkuvasti ilmaa, joka ärsyttää keuhkojasi, ei kivaa ollenkaan. Ennen sairastumistani en tiennyt tällaista ongelmaa olevankan, enkä voinut esim. kuvitella, että on joku sairaus, johon länsimainen lääketiede ei ole löytänyt mitään hoitoa. Nyt tiedän, että näin voi olla, mutta myös sen, että apua voi löytyä jostain muualta. Olen itsekin syyllistynyt muiden sairauksien vähättelyyn, mutta en syyllisty enää!

        Nyt kun olet osan saanut sairaudestasi hallintaan, niin oletko ajatellut, että se toinenpuolikin voisi löytyä?

        Oletko miettinyt, ajatellut, että sieltä ravintopuolelta voisi löytyä mahtavia tekijöitä juuri immuunipuolustuksen parantamiseksi, niin että keho ei enää reagoi noille ärsykkeille, etkä enää sairastuisi tartuntainfektioihin yms.?

        En ikinä olisi uskonut että saavutan tällaisen tason, kun vertaa siihen lähtötasoon.
        Minä en edes Helsingissä pystynyt liikumaan ilman hengityssuojaimia.

        Nykyisin ei ole mitään ongelmia enää sillä sektorilla. Hengityssuojaimia en ole enää tarvinnut n. 10 vuoteen. Keväsin ja syksyisin ei ollut mitään asiaa ulos edes harvaan asutulla seudullakaan ilman suojaimia.

        Vaatii kyllä vahvennettuja ravintotason toimenpiteitä. Keuhkolääkärillä tästä syystä en ole enää tarvinnut käydä myöskään n. 10 vuoteen, koska hengitystiesairaudet ovat pysyneet nyt poissa vaivoistani. Mitään suihkeita en enää ole tarvinnut. Mutta vaatii vastineeksi kyllä koko ajan vahvennettua ravitohoitoa.


      • näinkin
        loputkin kirjoitti:

        Nyt kun olet osan saanut sairaudestasi hallintaan, niin oletko ajatellut, että se toinenpuolikin voisi löytyä?

        Oletko miettinyt, ajatellut, että sieltä ravintopuolelta voisi löytyä mahtavia tekijöitä juuri immuunipuolustuksen parantamiseksi, niin että keho ei enää reagoi noille ärsykkeille, etkä enää sairastuisi tartuntainfektioihin yms.?

        En ikinä olisi uskonut että saavutan tällaisen tason, kun vertaa siihen lähtötasoon.
        Minä en edes Helsingissä pystynyt liikumaan ilman hengityssuojaimia.

        Nykyisin ei ole mitään ongelmia enää sillä sektorilla. Hengityssuojaimia en ole enää tarvinnut n. 10 vuoteen. Keväsin ja syksyisin ei ollut mitään asiaa ulos edes harvaan asutulla seudullakaan ilman suojaimia.

        Vaatii kyllä vahvennettuja ravintotason toimenpiteitä. Keuhkolääkärillä tästä syystä en ole enää tarvinnut käydä myöskään n. 10 vuoteen, koska hengitystiesairaudet ovat pysyneet nyt poissa vaivoistani. Mitään suihkeita en enää ole tarvinnut. Mutta vaatii vastineeksi kyllä koko ajan vahvennettua ravitohoitoa.

        Käyn silloin tällöin akupunktiossa ja osaan itsekin hieroa hieman itseäni. Saan siis pidettyä vaivan kurissa niin, että voin elää täysin normaalia elämää. Itse vaivaa mikään tuskin kokonaan poistaa, mutta lieventänyt on niin, ettei ongelmia enää ole. Samalla parani moni muukin vaiva.


      • Minävaaneikäkukaanmuu
        Kyllä hymy sullakin kirjoitti:

        hyytyy, kun oikeasti sairastut! Kyse EI TODELLAKAAN ole siitä, ettei haluttais käydä töissä, vaan siitä, että ne hajusteet TODELLAKIN aiheuttaa fyysisiä oireita ja niihin ei ole kunnon lääkkeitä keksitty.

        No, kuten sanottu (olen alkuperäinen kirjoittaja), itse löysin sattumalta apua akupunktiosta, saan oireita edelleen, mutta huomattavasti lievempinä. Mutta pointti on siinä, että ihan ilmaiseksi tuota hoitoa ei saanut, yhteiskunta ei korvaa pennin pyörylää, kuten ns. normaali lääkärikuluista (enkä sitä vaaadikaan), mutta suurin syy hoitoihin oli se, että HALUSIN KÄYDÄ TÖISSÄ. Muuten en olisi pystynyt, sillä hajusteita käytetään ihan mahdottomasti. Oireet ovat ihan konkreettisia, astman kaltaisia hengitysoireita, kipua keuhkoissa, jatkuvia flunssia poskiontelotulehduksineen, ihon kutinaa ym. ym. Mietippäs, miltä itsestäsi tuntuisi hengittää jatkuvasti ilmaa, joka ärsyttää keuhkojasi, ei kivaa ollenkaan. Ennen sairastumistani en tiennyt tällaista ongelmaa olevankan, enkä voinut esim. kuvitella, että on joku sairaus, johon länsimainen lääketiede ei ole löytänyt mitään hoitoa. Nyt tiedän, että näin voi olla, mutta myös sen, että apua voi löytyä jostain muualta. Olen itsekin syyllistynyt muiden sairauksien vähättelyyn, mutta en syyllisty enää!

        Kun vaan tietäisi kenelle menee akupunktioon. Etteivät vähäiset rahat mene kuin kankkulan kaivoon.
        Osaatkos sanoa Lahden seudulla ketään pätevää akupunktiohoitojen antajaa?
        Olen toivottomassa tilanteessa hajusteyliherkkyyteni kanssa.En voi olla ihmisten joukossa juuri ollenkaan ja töitä pitäisi löytää tai mennä koulutukseen.Ongelmana on että sairastun heti vähäisistäkin hajusteista.
        Joten hyviä vinkkejä tarvittaisiin pikaisesti.


      • tässävaankysyn
        loputkin kirjoitti:

        Nyt kun olet osan saanut sairaudestasi hallintaan, niin oletko ajatellut, että se toinenpuolikin voisi löytyä?

        Oletko miettinyt, ajatellut, että sieltä ravintopuolelta voisi löytyä mahtavia tekijöitä juuri immuunipuolustuksen parantamiseksi, niin että keho ei enää reagoi noille ärsykkeille, etkä enää sairastuisi tartuntainfektioihin yms.?

        En ikinä olisi uskonut että saavutan tällaisen tason, kun vertaa siihen lähtötasoon.
        Minä en edes Helsingissä pystynyt liikumaan ilman hengityssuojaimia.

        Nykyisin ei ole mitään ongelmia enää sillä sektorilla. Hengityssuojaimia en ole enää tarvinnut n. 10 vuoteen. Keväsin ja syksyisin ei ollut mitään asiaa ulos edes harvaan asutulla seudullakaan ilman suojaimia.

        Vaatii kyllä vahvennettuja ravintotason toimenpiteitä. Keuhkolääkärillä tästä syystä en ole enää tarvinnut käydä myöskään n. 10 vuoteen, koska hengitystiesairaudet ovat pysyneet nyt poissa vaivoistani. Mitään suihkeita en enää ole tarvinnut. Mutta vaatii vastineeksi kyllä koko ajan vahvennettua ravitohoitoa.

        Heips!

        Minulla on paha hajusteyliherkkyys ja kaikki hyvät neuvot ovat tervetulleita.
        Millaista apua ravintopuolelta voisi löytyä? Millaista ravintoa pitäisi käyttää ja mitä jättää pois? Vaiko lisäravinteita vai mitä tarkoitat kirjoituksellasi?
        Kerro,olen utelias!!


      • enpä tiedä
        Minävaaneikäkukaanmuu kirjoitti:

        Kun vaan tietäisi kenelle menee akupunktioon. Etteivät vähäiset rahat mene kuin kankkulan kaivoon.
        Osaatkos sanoa Lahden seudulla ketään pätevää akupunktiohoitojen antajaa?
        Olen toivottomassa tilanteessa hajusteyliherkkyyteni kanssa.En voi olla ihmisten joukossa juuri ollenkaan ja töitä pitäisi löytää tai mennä koulutukseen.Ongelmana on että sairastun heti vähäisistäkin hajusteista.
        Joten hyviä vinkkejä tarvittaisiin pikaisesti.

        sieltä päin. Kannattaa kysellä ainakin akupunktiopalstalta (terveys=> vaihtoehtoiset hoidot=>akupunktio. Ehkä joku tietää siellä. Tai sitten kysele paikallisilta ihmisiltä, kaikilta tutuilta. Ja ehkä netistäkin löytyy apua? Ongelmahan näissä on, kun taitavat hoitajat eivät mainosta paljoa ja kun heidän ammattitaidostaan ei tiedä muuta kuin puskaradion kautta. Heidän ei itse asiassa tarvitse mainostaa, asiakkaita riittää kyllä. Mutta kannattaa tosiaan harkita tarkkaan, kenelle menee, sillä siihen touhuun täytyy olla kunnon koulutus (kiinalaisen lääketieteen!!!) ja mielellään jo kokemustakin. Itse tosiaan olen parantunut niin hyvin, että pärjään vaivan kanssa, mutta toki ylikerkkyys on edelleen olemassa. Mutta voin esim. pitää kissaa, se on jo suuri saavutus!


      • astmaatikko 34
        Arvasinhan kirjoitti:

        "Niin kauan kun sinunlaisiasi ihmisiä on työpaikoilla niin me hajuista kärsivät emme työtä pysty tekemään."

        Ja jos syynä ei ole hajuste, kehitetään sähköallergia. Jos se ei mene läpi, etsitään jostain homeläikkä tai muu sisätilaongelma. Mikä tahansa kelpaa, että pääsisi kotiin makailemaan toisten kustannuksella. Kouluttaudu etätyöntekijäksi ulkosaariston luodolle tai tunturin kupeeseen lappiin, niin kaikki voittavat.

        Sulle toivoisin ihan nyt alkuun syövän, ja sitten pari kunnon sydäninfarktia. Turpaan vetäisin jo näkisin!! Ei kai sairastuminen ole oma syy???


      • ????
        astmaatikko 34 kirjoitti:

        Sulle toivoisin ihan nyt alkuun syövän, ja sitten pari kunnon sydäninfarktia. Turpaan vetäisin jo näkisin!! Ei kai sairastuminen ole oma syy???

        Mutta miten tämä asiallinen viesti liittyy aiheeseen?


      • yliherkkä hajusteille
        ???? kirjoitti:

        Mutta miten tämä asiallinen viesti liittyy aiheeseen?

        Astmaatikko taisi vastata tuolla ylempänä olevalle "huuliveikolle" (nimim. koska) joka halusi teilata koko hajusteyliherkkyyden. Pahaa ei saisi toivoa toiselle ihmiselle, mutta hänen kommenttinsa oli niin ala-arvoinen, että toivonpa minäkin että neiti "KOSKA" saisi vielä elämässään kärsiä hajusteista ja PALJON!


      • Työhönotto
        yliherkkä hajusteille kirjoitti:

        Astmaatikko taisi vastata tuolla ylempänä olevalle "huuliveikolle" (nimim. koska) joka halusi teilata koko hajusteyliherkkyyden. Pahaa ei saisi toivoa toiselle ihmiselle, mutta hänen kommenttinsa oli niin ala-arvoinen, että toivonpa minäkin että neiti "KOSKA" saisi vielä elämässään kärsiä hajusteista ja PALJON!

        Tulen ottamaan esiin työhönottohaastattelussa kysymyksen, oletko hajusteyliherkkä,kuinka suhtaudut eri hajusteisiin.?Valitettavasti joudun miettimmän ankarasti,hänen palkkaamistaan.


      • ratkaisee
        Työhönotto kirjoitti:

        Tulen ottamaan esiin työhönottohaastattelussa kysymyksen, oletko hajusteyliherkkä,kuinka suhtaudut eri hajusteisiin.?Valitettavasti joudun miettimmän ankarasti,hänen palkkaamistaan.

        Tiedostavissa ja aikaansa seuraavissa yrityksissä ymmärretään, että ylimääräiset kemikaalit huoneilmassa huonontavat kaikkien jaksamista ja voivat olla/ovat osalle selvä terveyshaitta, mistä seuraa mm. sairauspoissaoloja.
        Kaikki eivät edes itse ymmärrä voivansa huonosti hengittäessään työpaikallaan näitä synteettisiä kemikaaleja ja niiden ilmassa syntyviä uusia yhdisteitä.
        Tupakointi työpaikoilla on kielletty, sitä kyseinen työhönottaja ei varmaan kyseenalaista, mutta kyseenalaistaa hajusteiden haitalliset terveysvaikutukset?
        Tiedon puutetta.
        Jopa Suomessa mm. sairaaloissa, yksittäisissä yrityksissä, julkisyhteisöissä, yms. on ymmärretty, että myös herkemmät, sairaat, lapset ja vanhukset on huomioitava - "tulethan tuoksutta" pyyntö lienee jo monelle tuttu.

        Astmaatikot, allergikot, migreenipotilaat, yms., eivät selvästikään ole haluttuja nimimerkin "työhönotto" työpaikalle.


      • OLETKO TOSISSASI?
        ratkaisee kirjoitti:

        Tiedostavissa ja aikaansa seuraavissa yrityksissä ymmärretään, että ylimääräiset kemikaalit huoneilmassa huonontavat kaikkien jaksamista ja voivat olla/ovat osalle selvä terveyshaitta, mistä seuraa mm. sairauspoissaoloja.
        Kaikki eivät edes itse ymmärrä voivansa huonosti hengittäessään työpaikallaan näitä synteettisiä kemikaaleja ja niiden ilmassa syntyviä uusia yhdisteitä.
        Tupakointi työpaikoilla on kielletty, sitä kyseinen työhönottaja ei varmaan kyseenalaista, mutta kyseenalaistaa hajusteiden haitalliset terveysvaikutukset?
        Tiedon puutetta.
        Jopa Suomessa mm. sairaaloissa, yksittäisissä yrityksissä, julkisyhteisöissä, yms. on ymmärretty, että myös herkemmät, sairaat, lapset ja vanhukset on huomioitava - "tulethan tuoksutta" pyyntö lienee jo monelle tuttu.

        Astmaatikot, allergikot, migreenipotilaat, yms., eivät selvästikään ole haluttuja nimimerkin "työhönotto" työpaikalle.

        Tuollaiseen työpaikkaan en kyllä haluaisi kirveelläkään eli kyllä on johtamisen taso heikkoa, jos henkilöstöä palkkaava kysyisi työhaastattelussa noin. Työpaikka ei olisi minkään arvoinen yritysesi leivissä, jos henkilöstöä palkkaava ihminen on noin yksinkertainen.

        Minulla nuoresta iästäni huolimatta monta tällä palstalla mainittua sairautta eräs neurologinen, fibromyalgia, aurallinen migreeni ja tuo hajusteyliherkkyys ja se on tosi rasittavaa juuri kaltaistenne hankalien ihmisten kanssa. En kehtaisi laittaa hajustetta, jos tietäisin, että naapurin kurkku turpoaa, hänen on vaikea hengittää yms. Itse jouduin aikanani työterveydessä ottamaan asian tiukasti puheeksi ja siitä meinasi tulla työsuojeluasia. Onneksi työkaverit lopulta ymmärsivät. Olin peräti vähän yli 20v näiden sairauksien puhjetessa ja lapsellani astmaoireita jo puolen vuoden iässä eli miettikää vähän miten suhtaudutte ihmisiin!

        Yleensä en tosiaan toivo ihmisille ongelmia, mutta työhönottajan toivon sairastuvan ainakin omiin sairauksiini ja koittavan selviytyä tämän maailman hullutuksissa niiden kanssa, onnea vaan matkaan. Kyllä se itse kullakin joskus kolahtaa. Terveys ei ole itsestäänselvä asia, koska tahansa voit sairastua ja jäädä vaikka auton alle ja vammautua. Ei pidä olla niin ylimielinen asenne. Ymmärtämystä sairastavilla tuntuu olevan huomattavasti enemmän kuin teillä parilla häiriköllä!

        Tsemppiä hajuste-yms. allergiasta kärsivät ja migreeniä, ilman loppumista, kovia särkyjä ja kurkunturpoamista teille parille epäinhimilliselle!

        Ja tosiaan on paljon työpaikkoja, joissa on HAJUSTEKIELTO.


      • 4711...
        Koska kirjoitti:

        Suurin osa ihmisistä pitää hajusteista. Lisäarvona tulee näköjään myös se,että niiden avulla saadaan pidettyä tiukkapipoiset luulosairaat loitommalla. Mikään ei ole niin rasittava työkaverina tai pöytäseurueena kuin tyypillinen nelikymppinen pyylevä minä-minä nainen, jonka elämä pyörii "astman", fibromyalgian, kroonisen väsymysoireyhtymän, sähköallergian, hajusteyliherkkyyden, homesairauden jne ympärillä. Vivahde-eroja tulee vielä mahdollisen jälkikasvun ADHD-syndroomasta. Jos tällaisen ihmisen saa pidettyä loitommalla hajusteiden avulla, on pullo jokaisen siitä maksetun euron arvoinen.

        Myöskin me allergiset saatamme pitää itse hajusta mutta kun ei kroppa pidä niin silloin on ongelma. Säästä tämä kirjoituksesi pari kymmentä vuotta ja lue sitten uudelleen, tiedätkö että sinä olet ihminen jolla ei ole empatiaa muita kohtaan kunhan vaan saat haista itse ja aiheuttaa muille astma kohtauksen, sinunlaisia on monta. Muutama vuosi sitten meidän kaupungissa kuoli eräs tyttö kohtaukseen hän alkoi vaan voimaan huonosti mutta ei halunnut vetää huomiota puoleensa vaan meni nurkan taakse odottamaan että hengitys oireet menisivät ohi, eivät menneet, tyttö kuoli allergian vuoksi.Mutta jos lähi ihmiset olisivat olleet empaattisia niin hän eläisi tänään. Pitää vaan toivoa ettet sinä joka niin tykkäät hajuvesistä tulisi allergiseksi, ajattele miten kurjaa se olisi kuulua siihen joukkoon vastoin tahtoaan, ja vielä kauheampaa jos saisit ADHD lapsen ja kuuluisit siihen "pyylevään" joukkoon vasteoin tahtoasi taaskin. Ymmärrän ettei sinulla ole edes älyä hävetä kirjoitustasi joten en tuhlaa aikaani sinuun enenpää.


    • Vieras molekyyli

      Hajusteiden liikakäyttö. karkasi v2000.
      Naisten on syytä mietttiä mikä haju-
      pakko Teillä onkaan korvien välissä.

      Mierttikääpä vielä kerran, kiitos!

      hyh-hyh

    • jarska65

      Olen hajusteyliherkkä ja kissalle yliherkkä, riittää jos poikani on luonani ja matkaa 2 metriä, niin se kissan haju vaatteissa suorastaan tulee päälle, ole siinä sitten isä pojalle ja sen hajun kanssa. Poika ja sen kaverit valloittaa olohuoneen ja olen sairas koko sen ajan kun poika luonani, en kestä yhtään hajuvettä tai eläimen hajua ja tämä ongelma vaan pahenee, en tiedä miten tulevaisuus menee sitten, mutta on tosi surkeata sairastaa sellaista tautia johon ei ole mitään lääkitystä olemassa, muuta kuin se periaate allergialääkkeistä että sivuvaikutuksena voi olla väsyttävää vaikutusta, mutta on edullista kuitenkin hillitsemään vaikutuksia. Eli rauhoittavilla voidaan pitää noita pahimpia oireita poissa.

      • jarska65

        Muuten tuli mieleen että joltain lääkäriltä menisi aikaa tunnin että tekisi reseptin jossa olisi osa keittosuolaa ja osa jotain kostuttavaa ja sitten puudutetta, koska itse oireile nenällä ja kun oirelen niin tilanne pahenee, eli se puuduten voisi tehdä oireista vähemmän pahoja.


    • Helpottaa

      Hei! Minäkin olen saanut hajusteherkkyyteen merkittävää apua LÄÄKKEETTÖMISTÄ keinoista. Erityisesti ravintolisät ovat auttaneet. Kannattaa kokeilla! Uskon, että myös tuosta ap:n hyväksi kokemasta akupunktiosta voi olla merkittävää apua. Älkää luopuko toivosta!

      Täällä ajatuksiani: https://helpottaa.wordpress.com

    • copypaste

      Tuoksuherkät koetaan häiriköiksi: Joka toinen meistä alkaa voida pahoin, väsyy tai saa päänsärkyä (paha migreenikohtaus saattaa tulla) ja muita yleisiä ruumiillisia oireita ympäristömme tavallisista tuoksuista kuten tupakansavusta, tunkkaisesta sisäilmasta, lakan, maalin, kopiokoneen, pesuaineen, pakokaasun tai työtoverin parfyymin, partaveden tai hien tuoksusta. Tällaisella herkkyydellä ei ole toistaiseksi vakiintunutta termiä. Termi tuoksuherkkyys kuvaa ilmiötä ehkä parhaiten. Kyseessä ei ole allergia, vaikka herkkyys usein sekoitetaankin siihen.

      Työtehoa heikentävä tuoksu voi olla niin heikko, ettei sitä edes huomata.

      Tuoksuherkkyys on perinnöllinen ominaisuus. Se on hyödyttänyt esi-isiämme varoittamalla pilaantuneesta ruoasta, villieläimistä ja muusta epätavallisesta ja mahdollisesti vaarallisesta asiasta ja taannut siten paremmat mahdollisuudet selvitä hengissä. Herkkyyttä ei pystytä mittaamaan objektiivisin keinoin eikä siihen ei ole toistaiseksi käytettävissä kunnollista hoitokeinoa. Antihistamiinit auttavat usein ainakin jonkin verran, mutta aivan liian moni joutuu oireittensa voimakkuuden takia käpertymään kotinurkkiinsa uskaltamatta lähteä edes kauppaan. Työpaikat onnistutaan tavallisesti saamaan siedettävän tuoksuttomiksi mutta nipottajan ja häirikön maineelta ei suojaa mikään.
      http://www.hajusteyliherkkyys.com/perustietoaSairaudesta.html



      Ajattelet että henkilökohtainen hygienasi, itsevarmuutesi ja viehättävyytesi ovat kunnossa, kun tuoksut. Peset suihkussa hiuksesi ja ihosi tuoksuilla, puhdistat suusi tuoksuvilla, puhdistat ihosi ja meikkaat tuoksuvilla, lisäät tuoksuvan deodorantin, vartalovoiteen, ehkä jalkasuihkeen ja intiimisuihkeen, lisäät tuoksuvan hiusgeelin, hiuslakan ja hajuveden. Pukeudut hajusteilla pestyihin vaatteisiin ja lisäät hajustetun pikkuhousunsuojan.

      Kylpyhuoneen ja wc:n olet jo pessyt hajustetuilla, samoin saunan ja keittiössä tiskit. Todennäköisesti kaikki siivousaineesi ovat tuoksuvia. Olet ehkä sijoittanut kotiisi ilmanraikastimen.

      Menet autoosi, joka tuoksuu, tai bussiin ja työpaikalle, jossa muutkin tuoksuvat. Hengität hajusteita sisääsi koko päivän. Niitä tunkeutuu myös ihosi läpi.

      Jonain päivänä ehkä huomaat, että silmiäsi kirvelee ja ne valuvat vettä, nenä on tukossa, päätä särkee, pyörryttää, ajatukset ovat tokkuraiset, rintaa painaa ja yskittää, ääni käheytyy, väsyttää ja oksettaa. Alat epäillä että sinulla on astma. Kutiset odottamattomasti.

      Voi olla, että olet herkistynyt hajusteille.

      JATKUU
      http://www.elinahytonen.fi/2012/05/hajuste-kavala-ystava/

    • murmeliiini

      Joudun käyttämään jatkuvasti silmätippoja, kun ne oireilevat. Voisiko minulla olla kyse hajusteallergiasta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    6. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    7. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    8. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    9. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    10. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    Aihe