Yritin löytää aiheesta keskustelua, mutta jostain syystä en löytänyt tai osannut hakea. Saisiko mielipiteitä onko mahdollista ja mielekästä vaihtaa kulkuvalojen polttimoiden tilalle Ledit? Paljonko virransäästö olisi ja onnistuuko sisävalojen polttimoiden vaihto?
Ledit kulkuvaloihin
34
5776
Vastaukset
- ledit ....
Valitettavasti kulkuvaloihin ei riitä pelkän lampun vaihtaminen. Ne eivät täytä kulkuvaloista annettuja määräyksiä. Täytyy vaihtaa kokonaan uusiin ja aika kalliisiin navig.valoihin ( Hella, Lopolight, ehkä muitakin on markkinoilla). Itse vaihdoin pelkästään mastontopin tricolorin ja ankkurivalon tilalle led-valot, koska käytännössä suurin virrankulutus yöpurjehduksessa (tai avoimelle paikalle ankkuroidessa) oli niistä. Kulutus putosi noin kymmenesosaan.
Sisävaloissa vaihdoin led-polttimot entisten halogeenien tilalle (muutos on halpa, kun ostaa ledit vastukset ja tekee kytkennät itse). Virrankulutus on minimaalinen. Koska valon värisävy muuttui kolkommaksi, taidan laittaa muutaman halogeenin takaisin. Se käy helposti, koska ledi-"rypäleet" (6-9 pientä lediä yhdessä) on työnnetty entisiin pistokkeisiin.
Markkinoille on tullut halogeenin paikalle sopivia ledejä, joissa pitäisi olla miellyttävämpi valon väri. Suomessa niitä en ole nähnyt, vielä.- lämpöä pesään
kun laittaa sinne lasin alle muovikassinpalasen niin saa lämpimiä värisävyjä. S-market, Siwa, Valtsu jne. värejä riittää
- mielekästä
Sähkönsäästöähän tuosta tulee huimasti. Kulkuvalojen polttimoiden tilalle ei saisi ledejä vaihtaa, mutta niille, jotka ajattelevat myös omilla aivoillaan löytyy apua tuolta: http://www.svb.de/index.php?sid=27b16b914556f2418569a6e6aa0dcf2d&&cl=alist&cnid=13240
Sisävalaistukseenhan nuo sopivat myös tiukasti sääntöjä noudattaville.- ei silti kannata...
..tehdä muutoksia, jotka heikentävät veneesi näkymistä avomerellä. On itsestään selvä, että ajatteluun voi käyttää vain omia aivojaan. Aivan itse voi harkita haluaako muuttaa kulkuvalonsa laittomiksi vain siksi, että ledipolttimot saa halvemmalla kuin näkyvyys-, väri- ja valosektorivaatimukset täyttävät kulkuvalot. Kysymys ei varmaankaan ole "tiukasti sääntöjä" noudattamisesta, vaan oman turvallisuuden riskeeraamisesta.
Omilla aivoilla voi ajatella senkin, kuinka paljon tulee purjehtimaan pimeänä aikana. Jos yöpurjehdus on satunnaista, esim. vain 5-6 yötä purjehduskaudessa, miksi kulkuvaloon pitäisi vaihtaa led? Koneajovaloissa sähkön kulutuksella ei ole merkitystä.
Sisävalaistukseen ledit on ok, mutta toistaiseksi halvin ratkaisu on käyttää komponentteja ja koota valaisimet niistä.
Etu ledeissä on sekin, etteivät ne kuumene (halogeeni-karttavalo tulee tosi kuumaksi, jos on kauan päällä). - Ja aivot
ei silti kannata... kirjoitti:
..tehdä muutoksia, jotka heikentävät veneesi näkymistä avomerellä. On itsestään selvä, että ajatteluun voi käyttää vain omia aivojaan. Aivan itse voi harkita haluaako muuttaa kulkuvalonsa laittomiksi vain siksi, että ledipolttimot saa halvemmalla kuin näkyvyys-, väri- ja valosektorivaatimukset täyttävät kulkuvalot. Kysymys ei varmaankaan ole "tiukasti sääntöjä" noudattamisesta, vaan oman turvallisuuden riskeeraamisesta.
Omilla aivoilla voi ajatella senkin, kuinka paljon tulee purjehtimaan pimeänä aikana. Jos yöpurjehdus on satunnaista, esim. vain 5-6 yötä purjehduskaudessa, miksi kulkuvaloon pitäisi vaihtaa led? Koneajovaloissa sähkön kulutuksella ei ole merkitystä.
Sisävalaistukseen ledit on ok, mutta toistaiseksi halvin ratkaisu on käyttää komponentteja ja koota valaisimet niistä.
Etu ledeissä on sekin, etteivät ne kuumene (halogeeni-karttavalo tulee tosi kuumaksi, jos on kauan päällä).Laki ei aina tarkoita että sen noudattamatta jätääminen olisi jotenkin fataalia.
Kyllä ne ledipolttimot antavat varmaan ihan tarpeeksi valoa sinne keulaan.
Sisälle en ledejä laita, kauheä kylmä kolea sininen valaistus. SIinäkin voi aivoilla miettiä mikä on se raja mukavuudella ja virran säästöllä, halvintahan on olla pimeässä. - ympärisäteileviä
Ja aivot kirjoitti:
Laki ei aina tarkoita että sen noudattamatta jätääminen olisi jotenkin fataalia.
Kyllä ne ledipolttimot antavat varmaan ihan tarpeeksi valoa sinne keulaan.
Sisälle en ledejä laita, kauheä kylmä kolea sininen valaistus. SIinäkin voi aivoilla miettiä mikä on se raja mukavuudella ja virran säästöllä, halvintahan on olla pimeässä.ledipolttimoita ei ole... siksi ne hellan ja lopolightin led-kulkuvalot ovat kalliita, kun niissä tarvitaan melkoinen määrä ledejä riittävän sektorin valaisemiseen. ledin ongelmana on melko kapea keila, jos pyritään suurempaan valotehoon.
Korvaavaa led-polttimoa vanhan putkimallisen polttimon tilalle ei markkinoilta löydy, joten tässä asiassa se lain noudattamatta jättäminen on fataalia näkyvyyden kannalta - Tällaista?
ympärisäteileviä kirjoitti:
ledipolttimoita ei ole... siksi ne hellan ja lopolightin led-kulkuvalot ovat kalliita, kun niissä tarvitaan melkoinen määrä ledejä riittävän sektorin valaisemiseen. ledin ongelmana on melko kapea keila, jos pyritään suurempaan valotehoon.
Korvaavaa led-polttimoa vanhan putkimallisen polttimon tilalle ei markkinoilta löydy, joten tässä asiassa se lain noudattamatta jättäminen on fataalia näkyvyyden kannaltaPutkipoltinta?
Samalla sivstolla on paljon muitakin ledipolttimia.
http://www.svb.de/index.php?sid=01ca0cf864ed687836519502723682a9&cl=details&cnid=13240&anid=3017 - Tällaista?
ympärisäteileviä kirjoitti:
ledipolttimoita ei ole... siksi ne hellan ja lopolightin led-kulkuvalot ovat kalliita, kun niissä tarvitaan melkoinen määrä ledejä riittävän sektorin valaisemiseen. ledin ongelmana on melko kapea keila, jos pyritään suurempaan valotehoon.
Korvaavaa led-polttimoa vanhan putkimallisen polttimon tilalle ei markkinoilta löydy, joten tässä asiassa se lain noudattamatta jättäminen on fataalia näkyvyyden kannaltahttp://www.svb.de/index.php?sid=01ca0cf864ed687836519502723682a9&cl=details&cnid=13240&anid=116747
- käy ankkurivaloksi!
Tällaista? kirjoitti:
http://www.svb.de/index.php?sid=01ca0cf864ed687836519502723682a9&cl=details&cnid=13240&anid=116747
ja siitä on itselläni kokemuksia. Navigointivaloksi siitä ei ole eikä ole sellaiseksi tarkoitettukaan.
Tricolorissa pidin 25W polttimoa vain siksi, että veneeni näkyisi merillä paremmin. Nyt Lopolightin tricolor topissa. On kirkas! - lämminsävyinen LED
Ja aivot kirjoitti:
Laki ei aina tarkoita että sen noudattamatta jätääminen olisi jotenkin fataalia.
Kyllä ne ledipolttimot antavat varmaan ihan tarpeeksi valoa sinne keulaan.
Sisälle en ledejä laita, kauheä kylmä kolea sininen valaistus. SIinäkin voi aivoilla miettiä mikä on se raja mukavuudella ja virran säästöllä, halvintahan on olla pimeässä." Sisälle en ledejä laita, kauheä kylmä kolea sininen valaistus."
Valmiitakin ratkaisuja löytyy lämminsävyiseen sisävalaistukseen. Esim tällaisia:
http://www.ultraleds.co.uk/warm-white-bulb-8v30v-p-1456.html - rikkomaan lakia,
Ja aivot kirjoitti:
Laki ei aina tarkoita että sen noudattamatta jätääminen olisi jotenkin fataalia.
Kyllä ne ledipolttimot antavat varmaan ihan tarpeeksi valoa sinne keulaan.
Sisälle en ledejä laita, kauheä kylmä kolea sininen valaistus. SIinäkin voi aivoilla miettiä mikä on se raja mukavuudella ja virran säästöllä, halvintahan on olla pimeässä.ei varsinkaan kun se vaarantaa omaa turvallisuutta! Heikot kulkuvalot on typeryyttä.
- Laissa?
rikkomaan lakia, kirjoitti:
ei varsinkaan kun se vaarantaa omaa turvallisuutta! Heikot kulkuvalot on typeryyttä.
Kielletään käyttämästä led polttimoita kulkuvaloissa?
- määritellään
Laissa? kirjoitti:
Kielletään käyttämästä led polttimoita kulkuvaloissa?
se etäisyys jossa valon pitää erottua riittävän kirkkaasti koko sektorin laajuudella. suuntaavat ledit eivät anna riittävän tasaista valoa normaalissa kulkuvalossa. valaisin on tyyppihyväksytty määrätylle polttimolle, jota siinä tulee käyttää. se kolmen ledin putkipolttimo toimii varmaan sisävalaistuksessa, jossa niitä putkia myös käytetään - kulkuvaloissa sektori jää liian pieneksi jopa heijastimellisessa valossa
- Tiedän?
määritellään kirjoitti:
se etäisyys jossa valon pitää erottua riittävän kirkkaasti koko sektorin laajuudella. suuntaavat ledit eivät anna riittävän tasaista valoa normaalissa kulkuvalossa. valaisin on tyyppihyväksytty määrätylle polttimolle, jota siinä tulee käyttää. se kolmen ledin putkipolttimo toimii varmaan sisävalaistuksessa, jossa niitä putkia myös käytetään - kulkuvaloissa sektori jää liian pieneksi jopa heijastimellisessa valossa
Kun ostan essolta uuden polttimon, että se on oikean lainen, hyväksytty siis?
Ja mistä taas tiedän että ledipolttimo ei ole.
Tässä ois hyvä saada tietoa jotta ei tapahdu erehdyksiä.
Mikä merkintä lampussa pitää olla? - ovat varmasti...
rikkomaan lakia, kirjoitti:
ei varsinkaan kun se vaarantaa omaa turvallisuutta! Heikot kulkuvalot on typeryyttä.
..paremmat kuin akun tyhjettyä sammuneet hehkulamput.
- että-
ei silti kannata... kirjoitti:
..tehdä muutoksia, jotka heikentävät veneesi näkymistä avomerellä. On itsestään selvä, että ajatteluun voi käyttää vain omia aivojaan. Aivan itse voi harkita haluaako muuttaa kulkuvalonsa laittomiksi vain siksi, että ledipolttimot saa halvemmalla kuin näkyvyys-, väri- ja valosektorivaatimukset täyttävät kulkuvalot. Kysymys ei varmaankaan ole "tiukasti sääntöjä" noudattamisesta, vaan oman turvallisuuden riskeeraamisesta.
Omilla aivoilla voi ajatella senkin, kuinka paljon tulee purjehtimaan pimeänä aikana. Jos yöpurjehdus on satunnaista, esim. vain 5-6 yötä purjehduskaudessa, miksi kulkuvaloon pitäisi vaihtaa led? Koneajovaloissa sähkön kulutuksella ei ole merkitystä.
Sisävalaistukseen ledit on ok, mutta toistaiseksi halvin ratkaisu on käyttää komponentteja ja koota valaisimet niistä.
Etu ledeissä on sekin, etteivät ne kuumene (halogeeni-karttavalo tulee tosi kuumaksi, jos on kauan päällä)."Jos yöpurjehdus on satunnaista, esim. vain 5-6 yötä purjehduskaudessa, miksi kulkuvaloon pitäisi vaihtaa led? "
Jotta niitä valoja voisi polttaa ne 5-6 yötä purjehduskaudessa. Jos käyttö on noin vähäistä, ei tunnu mielekkäältä hankkia kalliita hyväksyttyjä ledivaloja tai jättikokoista akkua. Vaihtoehdoksi jää siis hyväksymättömät ledivalot tai pimeys. - patterikäyttöiset ledit
ovat varmasti... kirjoitti:
..paremmat kuin akun tyhjettyä sammuneet hehkulamput.
Jos haluat kunnolliset ledivalot navigointivaloiksi, hanki Hella tai Lopolight. Muita kulkuvalojen vaatimuksia täyttäviä ledivaloja ei taida vielä olla kaupoissa, vai onko?
Ensi kesäksi sun kannattaa joka tapauksessa hankkia uusi akku, jos on ollut ongelmia kulkuvalojen takia. Biltemasta saa halvalla. Harkitse myös volttimittarin asennusta. Siitä voit päätellä milloin kone kannattaa käynnistää lataamaan akkujasi, ettei tulisi tollasia yllätyksiä. (Onhan sulla tricolor maston topissa?) - päätelmä ! !
että- kirjoitti:
"Jos yöpurjehdus on satunnaista, esim. vain 5-6 yötä purjehduskaudessa, miksi kulkuvaloon pitäisi vaihtaa led? "
Jotta niitä valoja voisi polttaa ne 5-6 yötä purjehduskaudessa. Jos käyttö on noin vähäistä, ei tunnu mielekkäältä hankkia kalliita hyväksyttyjä ledivaloja tai jättikokoista akkua. Vaihtoehdoksi jää siis hyväksymättömät ledivalot tai pimeys.Normaalisti mastontopin tricolorissa on 25W hehkulamppu. 12V akusta se ottaa virtaa 25/12= 2 A.
Kesäyönä purjehtiessasi pidät tricoloria päällä ehkä korkeintaan 6-8 tuntia yössä, eli kulutat 12-16 Ah vrk:ssa.
Mikä ihmeen "jättikokoinen" akku siihen muka tarvitaan? Varmaan lataatkin akkuasi jotenkin? Moni käynnistää koneen kerran vrk:ssa. Miten olet tähän mennessä pärjännyt yöpurjehduksillasi? Jos olet tähän asti seilannut pimeänä, hanki ihmeessä tricolor maston toppiin! Laivojen on helpompi havaita se kuin joku himmeä, laiton tuikku.
Juuri sitä aikaisemmassa viestissä tarkoitettiin, ettei välttämättä ole mielekästä hankkia kalliita LED-kulkuvaloja, jos yöpurjehdukset jäävät vähäisiksi! - Joakim
päätelmä ! ! kirjoitti:
Normaalisti mastontopin tricolorissa on 25W hehkulamppu. 12V akusta se ottaa virtaa 25/12= 2 A.
Kesäyönä purjehtiessasi pidät tricoloria päällä ehkä korkeintaan 6-8 tuntia yössä, eli kulutat 12-16 Ah vrk:ssa.
Mikä ihmeen "jättikokoinen" akku siihen muka tarvitaan? Varmaan lataatkin akkuasi jotenkin? Moni käynnistää koneen kerran vrk:ssa. Miten olet tähän mennessä pärjännyt yöpurjehduksillasi? Jos olet tähän asti seilannut pimeänä, hanki ihmeessä tricolor maston toppiin! Laivojen on helpompi havaita se kuin joku himmeä, laiton tuikku.
Juuri sitä aikaisemmassa viestissä tarkoitettiin, ettei välttämättä ole mielekästä hankkia kalliita LED-kulkuvaloja, jos yöpurjehdukset jäävät vähäisiksi!Tavallisella 10 W polttimolla varustettu Lalizas N12 trikolori on tyyppihyväksytty alle 12 m veneisiin. Ainakin pari vuotta sitten sitä sai mm. Walticista 15 € hintaan.
Yli 12 m veneissä lienee muutenkin tarpeeksi akkuja. - lataamaan?
patterikäyttöiset ledit kirjoitti:
Jos haluat kunnolliset ledivalot navigointivaloiksi, hanki Hella tai Lopolight. Muita kulkuvalojen vaatimuksia täyttäviä ledivaloja ei taida vielä olla kaupoissa, vai onko?
Ensi kesäksi sun kannattaa joka tapauksessa hankkia uusi akku, jos on ollut ongelmia kulkuvalojen takia. Biltemasta saa halvalla. Harkitse myös volttimittarin asennusta. Siitä voit päätellä milloin kone kannattaa käynnistää lataamaan akkujasi, ettei tulisi tollasia yllätyksiä. (Onhan sulla tricolor maston topissa?)"Harkitse myös volttimittarin asennusta. Siitä voit päätellä milloin kone kannattaa käynnistää lataamaan akkujasi, ettei tulisi tollasia yllätyksiä."
Mulla mitään lataavaa moottoria ole. Vanha 4-heppanen perämoottori. - tuskin ........
lataamaan? kirjoitti:
"Harkitse myös volttimittarin asennusta. Siitä voit päätellä milloin kone kannattaa käynnistää lataamaan akkujasi, ettei tulisi tollasia yllätyksiä."
Mulla mitään lataavaa moottoria ole. Vanha 4-heppanen perämoottori.teet pitkiä avomeripurjehduksiakaan etkä tarvitse tricoloria maston toppiin. Laita alakulkuvalot ledeillä, jos liikut öisin. Sisäväylillä et pienessä veneessä tietenkään tarvitse isolta veneeltä vaadittavia kulkuvaloja.
En tiedä veneesi kokoa, joten en voi sanoa riittääkö sulle yksi ympäriinsä näyttävä valkoinen valo.
- Matkapurjehtija
Veneen koko määrittelee mahdollisten valojen määräystenmukaisuuden. 7-12 metrisiin löytynee myös hyväksytyt ledivalot.
- Eksä
Tuolla aika hyvä valikoima myös lämpimän sävyisiä ledejä vebneiden sisävaloihin ja lisäksi niitä "laittomia" polttimoja: www.diodhuset.se
- Hersti
Turussa eräs yritys (damsel finland, www.damsel.fi) maahantuo mm. ledejä eri tarkoituksiin. Heiltä löytyy tietääkseni myös kulkuvaloiksi sopivia malleja. Virransäästö on huomattava.
- kulkuvaloille ! !
Panin hakusanaksi kulkuvalot: ei löytynyt.
Kyllä Hella ja Lopolight led-kulkuvaloja myydään venetarvikeliikkeissä. Onko muita riittävän tehokkaita (ja laillisia) markkinoilla? - löytyy
kulkuvaloille ! ! kirjoitti:
Panin hakusanaksi kulkuvalot: ei löytynyt.
Kyllä Hella ja Lopolight led-kulkuvaloja myydään venetarvikeliikkeissä. Onko muita riittävän tehokkaita (ja laillisia) markkinoilla?Aquasignal valmistaa myös hyväksyttyjä LED kulkuvaloja. Jälleenmyyjillä ovat huomattavasti halvempia kuin Lopo ja Hella
http://www.aquasignal.info/aquasignal_de/htdocs/navi_lights_list.php?id=49
Itse en Lopolightejä käyttäisi, niissä vertikaalisektori on tosi kapea. Erityisesti purjeveneessä valon korkeus on tärkeää veneen kallistuksen vuoksi. Tässä suhteessa Hella on paras, Aquasignal kakkonen, ja lopo ala-arvoinen - varmuusga
löytyy kirjoitti:
Aquasignal valmistaa myös hyväksyttyjä LED kulkuvaloja. Jälleenmyyjillä ovat huomattavasti halvempia kuin Lopo ja Hella
http://www.aquasignal.info/aquasignal_de/htdocs/navi_lights_list.php?id=49
Itse en Lopolightejä käyttäisi, niissä vertikaalisektori on tosi kapea. Erityisesti purjeveneessä valon korkeus on tärkeää veneen kallistuksen vuoksi. Tässä suhteessa Hella on paras, Aquasignal kakkonen, ja lopo ala-arvoinenvirrankulutuksen lisäksi LED valot ovat käyttövarmoja, ei tarvita enää varapolttimoita, tai kiivetä mastonhuippuun polttimonvaihtoon. Samoin korroosio lampussa on poissa
- tricolor näkyi!
löytyy kirjoitti:
Aquasignal valmistaa myös hyväksyttyjä LED kulkuvaloja. Jälleenmyyjillä ovat huomattavasti halvempia kuin Lopo ja Hella
http://www.aquasignal.info/aquasignal_de/htdocs/navi_lights_list.php?id=49
Itse en Lopolightejä käyttäisi, niissä vertikaalisektori on tosi kapea. Erityisesti purjeveneessä valon korkeus on tärkeää veneen kallistuksen vuoksi. Tässä suhteessa Hella on paras, Aquasignal kakkonen, ja lopo ala-arvoinenTuulisella Itämerellä kaverin veneen maston topin Lopolight näkyi kauas ja oli mielestäni harvinaisen kirkas. Jotenkin tuli vaikutelma, että valo näkyi jopa paremmin kuin perinteinen tricolor. Minkälaisessa kallistuskulmassa valosektorin vertikaalinen kapeus alkaa haitata näkymistä? Millaisia kokemuksia avomerikisoista? (Itse en ole kisannut LED-aikakaudella). Vai koskisiko ongelma enemmänkin kannen tason kulkuvaloja, jotka muutenkin näkyvät avomerellä huonommin?
- Wiki
tricolor näkyi! kirjoitti:
Tuulisella Itämerellä kaverin veneen maston topin Lopolight näkyi kauas ja oli mielestäni harvinaisen kirkas. Jotenkin tuli vaikutelma, että valo näkyi jopa paremmin kuin perinteinen tricolor. Minkälaisessa kallistuskulmassa valosektorin vertikaalinen kapeus alkaa haitata näkymistä? Millaisia kokemuksia avomerikisoista? (Itse en ole kisannut LED-aikakaudella). Vai koskisiko ongelma enemmänkin kannen tason kulkuvaloja, jotka muutenkin näkyvät avomerellä huonommin?
Onko tietoa mainittujen kulkuvalojen vertikaalisesta valaisukulmasta tai vertailutestejä näiden ominaisuuksista?
Minun mielestäni valaisukulman pitää olla vähintään 60 astetta (mieluummin 90) jotta kulkuvalo sopisi purjevenekäyttöön. - Lopon tricolorista?
Wiki kirjoitti:
Onko tietoa mainittujen kulkuvalojen vertikaalisesta valaisukulmasta tai vertailutestejä näiden ominaisuuksista?
Minun mielestäni valaisukulman pitää olla vähintään 60 astetta (mieluummin 90) jotta kulkuvalo sopisi purjevenekäyttöön.Ainoa linkki, jonka toistaiseksi löysin, kertoo Lopolightin sivuvaloista. Ymmärsin, että ne on tarkoitettu moottoriveneisiin ja vertikaalinen valaisukulma on 25 astetta. Purjeveneeseen pitäisi olla 70.
http://www.irbs.com/lists/live-aboard/0705/0030.html
Lopolightin tricoloreja tehdasasennetaan joihinkin uusiin veneisiin.
Omaan veneeseen olen myös vaihtanut Lopolight tricolor ankkurivalon toppiin. Se tuntuu kirkkaammalta kuin entinen toppivalo. Näkyy sen valo laiturilta veneen vierestä katsottuna kirkkaalta jopa päivänpaisteessa. Entisen hehkulamppu-tricolorin toiminta oli paljon vaikeampi tsekata samoissa olosuhteissa, piti ottaa kiikari avuksi. Kannelta katsoessa maston toppi on sen verran leveä, että tricolor jää osittain katveeseen. Vaikea uskoa, että Lopolight tricolorin vertikaalinen valaisukulma olisi liian pieni.
Laittakaa linkkejä, jos löydätte. Asia kiinnostaa, vaikka olen omaan lopooni tyytyväinen! - näppituntumalta
Lopon tricolorista? kirjoitti:
Ainoa linkki, jonka toistaiseksi löysin, kertoo Lopolightin sivuvaloista. Ymmärsin, että ne on tarkoitettu moottoriveneisiin ja vertikaalinen valaisukulma on 25 astetta. Purjeveneeseen pitäisi olla 70.
http://www.irbs.com/lists/live-aboard/0705/0030.html
Lopolightin tricoloreja tehdasasennetaan joihinkin uusiin veneisiin.
Omaan veneeseen olen myös vaihtanut Lopolight tricolor ankkurivalon toppiin. Se tuntuu kirkkaammalta kuin entinen toppivalo. Näkyy sen valo laiturilta veneen vierestä katsottuna kirkkaalta jopa päivänpaisteessa. Entisen hehkulamppu-tricolorin toiminta oli paljon vaikeampi tsekata samoissa olosuhteissa, piti ottaa kiikari avuksi. Kannelta katsoessa maston toppi on sen verran leveä, että tricolor jää osittain katveeseen. Vaikea uskoa, että Lopolight tricolorin vertikaalinen valaisukulma olisi liian pieni.
Laittakaa linkkejä, jos löydätte. Asia kiinnostaa, vaikka olen omaan lopooni tyytyväinen!jos vaikka katsoo lopon esitettä http://www.lopolight.com/products/DataSheet.aspx?item=100-001
niin esitteen kuvassa lamppu hieman kallistettuna näkyy enää yksi ledi, ja helppo kuvitella että kun kallistaa vielä hiukan lisää niin ei enään näy yhtään.
jos tuota vertaa Hellaan jossa kuusi lediä päällekkäin niin voisi kuvitella että kallistettunakin Hella näkyy... Siis erityisesti tilanne että kulkuvalot kannen tasolla, vene kallellaan ja lähellä ajaa laiva jonka komentosilta korkealla... Nimenomaan viimeistään tällaisessa lähitilanteessa vertikaalisektori tärkeää... - sivusto auttanut....
näppituntumalta kirjoitti:
jos vaikka katsoo lopon esitettä http://www.lopolight.com/products/DataSheet.aspx?item=100-001
niin esitteen kuvassa lamppu hieman kallistettuna näkyy enää yksi ledi, ja helppo kuvitella että kun kallistaa vielä hiukan lisää niin ei enään näy yhtään.
jos tuota vertaa Hellaan jossa kuusi lediä päällekkäin niin voisi kuvitella että kallistettunakin Hella näkyy... Siis erityisesti tilanne että kulkuvalot kannen tasolla, vene kallellaan ja lähellä ajaa laiva jonka komentosilta korkealla... Nimenomaan viimeistään tällaisessa lähitilanteessa vertikaalisektori tärkeää...Halusin tietoa Lopolight tricolorin mahdollisista näkyvyysongelmista. Kun 14 m korkuisen maston toppivalo näkyy kirkkaana n. 10 m päästä laiturilta katsottuna, vertikaalikulma ei voi olla liian pieni. Myös käytännössä Lopon tricolorit ovat mielestäni näkyneet erittäin hyvin, myös kryssivän veneen toppivalo. Hellan led-tricoloria en ole nähnyt kaupoissa vielä, vain "alakulkuvaloja".
Lopolightin tricolorin spesifikaatio oli lampun pakkauksessa mukana eikä nettisivusto tuonut mitään uutta tietoa. Lopolightin tricolor on hyväksytty purjeveneen valoksi sekä meillä että esim. USA:ssa.
Onko kellään käytännön tietoa (ei kuvitelmia) tai linkkisivua Lopon tricolorin väitetystä näkyvyysongelmasta? - sivusta seurannut
sivusto auttanut.... kirjoitti:
Halusin tietoa Lopolight tricolorin mahdollisista näkyvyysongelmista. Kun 14 m korkuisen maston toppivalo näkyy kirkkaana n. 10 m päästä laiturilta katsottuna, vertikaalikulma ei voi olla liian pieni. Myös käytännössä Lopon tricolorit ovat mielestäni näkyneet erittäin hyvin, myös kryssivän veneen toppivalo. Hellan led-tricoloria en ole nähnyt kaupoissa vielä, vain "alakulkuvaloja".
Lopolightin tricolorin spesifikaatio oli lampun pakkauksessa mukana eikä nettisivusto tuonut mitään uutta tietoa. Lopolightin tricolor on hyväksytty purjeveneen valoksi sekä meillä että esim. USA:ssa.
Onko kellään käytännön tietoa (ei kuvitelmia) tai linkkisivua Lopon tricolorin väitetystä näkyvyysongelmasta?eräillä venemessuilla seisoin uuden dehler 34 takana laiturilla. Kuten kuvasta näkyy takakaiteeseen on tehdas asentanut lopolightin takavaloksi. http://www.dehler.com/dehlers.php?id=35&display=exterieur&foto=1230
Valo oli päällä, ja tällainen parimetrinen kaveri joutui kyykistymään jotta valo näkyi.
Lisäksi valo oli väärin asennettu, ORC special regs vaatii että lamppu asennetaan ylemmän kaiteen tasolle, mieluiten keskilinjalle..
Siinä oli taas esimerkki miten yritys ei korvaa ymmärrystä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1834815Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä402556- 1562192
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161729- 811348
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241281Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321193Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1451190Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.103945Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi
Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannanhoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.117887