Onko kukaan ostanut Intiasta mattoa?

Ellam

Hei,

mieheni tekee pari työreissua Delhiin nyt joulukuussa ja sitten helmikuussa.

Kannattaisiko sieltä tuoda aito villa/silkkimatto?? Kuinka edullisesti sen voisi sieltä saada? Siis isohkosta(n180-200x250-300cm) matosta kyse. Suomessa aitojen mattojen hinnat ovat huimat...

Kiitos vastauksista! :)

21

6296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kauniita ovat

      On ne aidot matot Intiassa halvempia kuin täällä. Noin isot painaa niin ettei varmaan kulje normi matkatavarana!? Jos matoista jotain tietää niitä katsomalla, niin kyllä kannattaa tuoda. Itse olen ostanut vaan ei aitoja mattoja Intiasta kun ei taida rahavarat ihan riittää aitoon ja perheessä eläimiä eli en raaskis aitoa edes lattioilleni laittaa ;)

    • Anna I

      vuosien varrella tuoneet aitoja mattoja Intiasta sen verran monta, että alkaa olla seinätkin niitä täynnä.

      Meidän mattomme on ostettu Kasmirista "hovihankkijaltamme", suurelta Suomen ystäviltä Shaw Brothersien veljeksiltä. Heidän mattonsa ovat erittäin korkealaatuisia ja aitoja kashmirilaisia villa/puuvilla tai silkki/puuvilla mattoja. Shaw Brothersilla on show-room myös Delhissä - voin kaivaa yhteystiedot jos sinua kiinnostaa. Sinua ei myöskään huijat hinnoissa (ainakaan kovin paljoa!) ja maton kuljetus Suomeenkin onnistuu.

      • Ellam

        jos saisin yhteystiedot sinne "mattokauppaan"! Voitko vähän kertoa hinta-arviota?? kiitos jo etukäteen!

        Meillä myös lapsia ja kissa, mutta aito matto kyllä kestää perhe-elämääkin.


      • Anna I
        Ellam kirjoitti:

        jos saisin yhteystiedot sinne "mattokauppaan"! Voitko vähän kertoa hinta-arviota?? kiitos jo etukäteen!

        Meillä myös lapsia ja kissa, mutta aito matto kyllä kestää perhe-elämääkin.

        yhteystiedot kunhan kotiudun. Olen nyt työmatkalla, mutta ensi viikon puolella olen taasen kotosalla.

        Shaw Brothersille voi kertoa terveisiä Suomesta Annalta ja Ishtiaqilta (saattaa olla hyötyä tinkimistilanteessa) - tulemme matto-ostoksille viimeistään ensi kesänä.

        Tiedoksi vaan, että aidon kashmirilaisen maton hinta nousee heti kun se poistuu Kashmirin laaksosta. Sama matto maksaa Srinagarissa paljon vähemmän kuin Delhissä - mutta silti Euroopassa hinta on moninkertainen Delhin hintaankin verrattuna.

        Viime kesänä ostimme villa/puuvillaiset matot, makkarin matto n. 140 x 110 cm ja 2,7 m pitkä käytävä matto sekä 10 m paksulle puuvillalle villalla käsinkirjailtua upeaa verhokangasta, yht. 480 euroa. Siinä vähän viitteitä Srinagarin hinnoista - ja mieheni mestarillisesta tinkimistaidosta, asiaan myös vaikuttanee kiinteä asiakassuhteemme.
        Silkkiset matot ja seinävaatteet olemme ostaneet suoraan valmistajilta. Matotkin olivat vielä kaupantekovaiheessa viimeistelemättömiä, eli nukka leikkamatta, pesemättömiä sekä hapsut solmimatta. Siinä vaiheessa asiaan vihkiytymättömän on vähän vaikea hahmottaa valmista lopputulosta, mutta hintakin on sitten sen mukainen - eli aivan tolkuttoman halpa.

        Jos ei tunne aitoja mattoja kamalan hyvin, niin silkkimattojen kanssa kannattaa olla varovainen. Kaikki mikä näyttää silkiltä, ei välttämättä ole silkkiä. Ei edes kannata luottaa kauppiaan esittämään polttotestiin. Myyjä tietää minkä värinen nukka on silkkiä, mikä ei. Hän nyppää silkkinukan ja esittää sen palamisen, viereinen nukka voi ollakin sitten keinokuitua, joka palaessaan sulaa. Tulee aina saada vaatia itse valita testattava nukka - mielellään parikin. Jos kauppias ei suostu siihen, on paras kävellä ulos ja vaihtaa kauppaa.

        Aito matto, etenkin villamatto on tehty kestämään elämää ja kovaakin kulutusta. Itse asiassa villamaton kiilto tulee esiin vasta maton ollessa käytetty ja vähän iäkkämpi. Myös villamatoissa on tärkeää tutkia villan laatu sekä nukan tiheys. Mitä ohuempi ja hienolaatuisempi villa ja mitä tiheämpi nukitus, sitä parempi laatuinen matto. Karkeita, paksunukkaisia mattoja kannattaa välttää!


      • Ellam
        Anna I kirjoitti:

        yhteystiedot kunhan kotiudun. Olen nyt työmatkalla, mutta ensi viikon puolella olen taasen kotosalla.

        Shaw Brothersille voi kertoa terveisiä Suomesta Annalta ja Ishtiaqilta (saattaa olla hyötyä tinkimistilanteessa) - tulemme matto-ostoksille viimeistään ensi kesänä.

        Tiedoksi vaan, että aidon kashmirilaisen maton hinta nousee heti kun se poistuu Kashmirin laaksosta. Sama matto maksaa Srinagarissa paljon vähemmän kuin Delhissä - mutta silti Euroopassa hinta on moninkertainen Delhin hintaankin verrattuna.

        Viime kesänä ostimme villa/puuvillaiset matot, makkarin matto n. 140 x 110 cm ja 2,7 m pitkä käytävä matto sekä 10 m paksulle puuvillalle villalla käsinkirjailtua upeaa verhokangasta, yht. 480 euroa. Siinä vähän viitteitä Srinagarin hinnoista - ja mieheni mestarillisesta tinkimistaidosta, asiaan myös vaikuttanee kiinteä asiakassuhteemme.
        Silkkiset matot ja seinävaatteet olemme ostaneet suoraan valmistajilta. Matotkin olivat vielä kaupantekovaiheessa viimeistelemättömiä, eli nukka leikkamatta, pesemättömiä sekä hapsut solmimatta. Siinä vaiheessa asiaan vihkiytymättömän on vähän vaikea hahmottaa valmista lopputulosta, mutta hintakin on sitten sen mukainen - eli aivan tolkuttoman halpa.

        Jos ei tunne aitoja mattoja kamalan hyvin, niin silkkimattojen kanssa kannattaa olla varovainen. Kaikki mikä näyttää silkiltä, ei välttämättä ole silkkiä. Ei edes kannata luottaa kauppiaan esittämään polttotestiin. Myyjä tietää minkä värinen nukka on silkkiä, mikä ei. Hän nyppää silkkinukan ja esittää sen palamisen, viereinen nukka voi ollakin sitten keinokuitua, joka palaessaan sulaa. Tulee aina saada vaatia itse valita testattava nukka - mielellään parikin. Jos kauppias ei suostu siihen, on paras kävellä ulos ja vaihtaa kauppaa.

        Aito matto, etenkin villamatto on tehty kestämään elämää ja kovaakin kulutusta. Itse asiassa villamaton kiilto tulee esiin vasta maton ollessa käytetty ja vähän iäkkämpi. Myös villamatoissa on tärkeää tutkia villan laatu sekä nukan tiheys. Mitä ohuempi ja hienolaatuisempi villa ja mitä tiheämpi nukitus, sitä parempi laatuinen matto. Karkeita, paksunukkaisia mattoja kannattaa välttää!

        Meillä ei ole valitettavasti taitoa tai mattotuntemusta sen enempää, kuin että kaunista ja kestävää mattoa etsimme:)

        Mutta palataan asiaan, kunhan kotiudut! Kiitos vielä!


      • Anna I
        Ellam kirjoitti:

        Meillä ei ole valitettavasti taitoa tai mattotuntemusta sen enempää, kuin että kaunista ja kestävää mattoa etsimme:)

        Mutta palataan asiaan, kunhan kotiudut! Kiitos vielä!

        Delhin showroomin osoite on D-47 Ground Floor, Defence Colony. Omistajan poika, Mifi, on meidän tuttumme jo useamman vuoden takaa. Talvella Mifin pitäisi olla Delhissä monen muun kashmirilaisen tavoin, Kashmirin kylmää talvea paossa.

        Kuten sanoin, hankimme itse mattomme aina Kashmirista, emmekä ole edes käyneet Delhin liikkeessä. Mifi sanoi, että Delhissä heillä on nykyään paremmat valikoimat kuin Kashmirissa, jossa edelleenkin kärsitään turistipulasta. Delhin hinnat ovat noin 3 x korkeammat Kashmirin hintoihin verrattuna. Siihen vaikuttaa kysynnän lisäksi Kashmirin Intian muista osavaltioista poikkeava verotussysteemi.


    • Intiassa käynyt

      Kävin intiassa ja ostin iso silkkivillamaton 2,3 x 3,4 m kaupunki nemetään Jaiburi.
      Matto painoi 22kg joten jouduin tuottamaan sen lentorahtina keskisuomeen.
      Matto oli kaikkine veroineen ja rahteineen 1/4 osa suomen hinnasta, että käy vaan hakemassa
      voitat vielä turistimatkarahat.

    • Carl Stedvik

      kaikki ei ole kultaa mikä kiiltää... arvotavaroiden hankinta( esim kulta, kellot, optiikka, matot, timantit ja taide) edellyttää jonkinlaista kokemusta tai ammattitaitoa ja riski tehdä vääriä päätöksiä on suuri. vastoin yleistä käsitystä esim. käsin solmittujen mattojen kohdalla, usein käy niin, että export-laadut viedään kovalla valuutalla länsimaihin ja vientiin kelpaamattomat matot jäävät pyörimään basaareihin ja paikallisille diilereille. niitä sitten myydään turisteille laatutavarana. ne eivät vastaa vientilaatuja. suosittelenkin käyttämään suuremmissa ostoksissa kotimaisia osaajia. parinsadan dollari matkamuistot ovat kokonaan asia erikseen ja ovat ihan kivoja tuomisia. mutta kun kyseeseen tulee arvokkaammat tuhansien eurojen tuotteet tilanne on täysin erilainen. kannattaa myös pitää mielessä tullisäädökset, ettei tule yllätyksiä tullien, alvien ja mahdollisen maksujen osalta. muuta en osaa sanoa.

      • Heikkiwendt

        Suomessa luotettavia liikkeitä mattoalalla ovat vaikkapa Imperial Matto Fredrikinkadulla Helsingissä ja matto mäkelin. Isommat hankinnat esim. Edellämainituista asjantuntija liikkeistä.


      • Jos tuntee
        Heikkiwendt kirjoitti:

        Suomessa luotettavia liikkeitä mattoalalla ovat vaikkapa Imperial Matto Fredrikinkadulla Helsingissä ja matto mäkelin. Isommat hankinnat esim. Edellämainituista asjantuntija liikkeistä.

        matot, ei tosiaankaan kannata ostaa Suomesta! Täkäläisistä liikkeistä löytyy kovin monentasoista 'asiantuntemusta' ja se luotettavuuskin on jota kuinkin sama luokkaa kuin muualla maailmassa. Täällä vaan kuvitellaan jostain syystä, että suomalaiset olisivat maailman rehellisintä kansaa!

        Isommat mattohankinnat sikäläisiltä, luotettavista liikkeistä Intiasta tehnyt.


    • Eihönöilyä

      Jaa a..

      Kannatan itse kaikkien arvotavaroiden hankkimista Suomesta. Sama koskee käsinsolmittuja mattoja. Asiaa onkin käsitelty tuossa edempänä. Kuluttajasuoja on toista luokkaa kun kasmirin veljeksiltä ostettaessa, tullit on maksettu etc. Mattoja Suomesta ostettaessa valikoima on usei laajempi eikä rajoitu vain tietynlaisiin mattoihin kuten esim. Kashmir silkkimattoihin, sitä saataa ihastua vaikkapa iranilaisiin qum mattoihin, kuten minulle kävi! Ostin maton tässä ketjussa mainitusta Imperial Matosta. Niin muuten, sellainenkin etu asiassa on, että täältä ostettaesa mattoa voi kokeilla paikanpäällä.

      • Intian matkaajat

        Onhan tämä tietty näinkin... jos tarvitsee kuluttajan suojaa ja takuita ym. , eikä luota itseensä yhtään ostajana.
        Kaikki ei todellakaan ole kultaa, mikä kiiltää. Vaan on myös sanottava, että kyllä Intiassa(kin) kauppias pitää kiinni asiakaistaan ja vaalii suhteitaan asiakkaisiin. Kilpailu on kovaa sielläkin, asiakasta ei ihan hevin haluta menettää.
        Jos teetämme koruja yhdellä valmistajalla Intiassa useamman kerran useamman vuoden aikana, en oikein jaksa uskoa, että he pilaisivat homman hööpöttämällä.
        Mitä tulee valikoimiin, eiköhän valikoimaa löydy Intiastakin!


      • Minä taas

        olen aivan päinvastaista mieltä! Jos yhtään tuntee mattoja tai kulllasta/kivistä, niin ilman muuta kannattaa tehdä hankinnat aivan jostain muualta kuin Suomesta.

        Kommenttisi 'kuluttajasuoja on toista luokkaa kun kashmirin veljeksiltä ostettaessa, tullit on maksettu etc', kertoo aika paljon mitä tiedät asiasta. Kuriirilla lähetetyistä tuotteista on tullimaksut hoidettu, samoin lähetykset ovat vakuutettuja. Ja mitä valikoimiin tulee, niin on toki paljon muutakin tarjolla kuin kashmirilaista silkkimattoa. Yleensä vaan ummikkoturisteille läväytetään ensimmäiseksi nähtäväksi juuri niitä silkkimattoja!

        Asiantuntemus mattokauppiaiden välillä vaihtelee huomattavasti, mutta ainakin minun mielestäni tiedontaso täällä Pohjolan perukoilla on huomattavsti heikompaa kuin vaikkapa Intiassa. Muutama helmi tosin löytyy joukosta täältäkin, se on pakko todeta.

        Itse olen hankkinut mattoja niin Intiasta, Turkista, Egyptistä kuin Iranistakin. Jos on mattoasiantuntemusta, niin se tulee ilman muuta edullisemmaksi kuin Suomesta ostaminen. Ja kaikille näille kauppialle on tuntunut olevan asiakastyytyväisyys erittäin tärkeää, ja ovatkin olleet tosi iloisia, kun olen myöhemmin palannut ostamaan lisää mattoja.

        Kultakoruja teetän myös Intiassa lähes joka reissulla. Ei ole tarvinnut pettyä laatuun, ja osan olen ihan vaan huvikseni arvioittanut Suomessakin saaden siten vielä vahvistusta sille, että olen tehnyt hyvät kaupat.


      • Kommentaattori Hannu
        Minä taas kirjoitti:

        olen aivan päinvastaista mieltä! Jos yhtään tuntee mattoja tai kulllasta/kivistä, niin ilman muuta kannattaa tehdä hankinnat aivan jostain muualta kuin Suomesta.

        Kommenttisi 'kuluttajasuoja on toista luokkaa kun kashmirin veljeksiltä ostettaessa, tullit on maksettu etc', kertoo aika paljon mitä tiedät asiasta. Kuriirilla lähetetyistä tuotteista on tullimaksut hoidettu, samoin lähetykset ovat vakuutettuja. Ja mitä valikoimiin tulee, niin on toki paljon muutakin tarjolla kuin kashmirilaista silkkimattoa. Yleensä vaan ummikkoturisteille läväytetään ensimmäiseksi nähtäväksi juuri niitä silkkimattoja!

        Asiantuntemus mattokauppiaiden välillä vaihtelee huomattavasti, mutta ainakin minun mielestäni tiedontaso täällä Pohjolan perukoilla on huomattavsti heikompaa kuin vaikkapa Intiassa. Muutama helmi tosin löytyy joukosta täältäkin, se on pakko todeta.

        Itse olen hankkinut mattoja niin Intiasta, Turkista, Egyptistä kuin Iranistakin. Jos on mattoasiantuntemusta, niin se tulee ilman muuta edullisemmaksi kuin Suomesta ostaminen. Ja kaikille näille kauppialle on tuntunut olevan asiakastyytyväisyys erittäin tärkeää, ja ovatkin olleet tosi iloisia, kun olen myöhemmin palannut ostamaan lisää mattoja.

        Kultakoruja teetän myös Intiassa lähes joka reissulla. Ei ole tarvinnut pettyä laatuun, ja osan olen ihan vaan huvikseni arvioittanut Suomessakin saaden siten vielä vahvistusta sille, että olen tehnyt hyvät kaupat.

        Jep. Jos on asiantuntemusta ja tuo tavarat vaikka dhl llä, maksaa tullit ja alvt ja rahdit ja käsittelymaksut ja vakuutukset? Mitä muuten maksaa dhl llä 20 kg n tuominen Suomeen vaikkapa Srinagarista ta Delhistä? Miten esim. Maton vaihtaminen onnistuu jos se ei sovi tai se on virheellinen? Luulisin sen olevan suht koht hankalaa? Toinen juttu on se viittiikö lomansa käyttää shoppailuun. Se on tietysti makukysymys. Itse en kyllä viihdy hirveästi kaupoissa ulkomailla ollesani. Olen kyllä kuullut aikamoisia juttuja tyypeistä jotka ovat maksaneet ylihintoja tai saaneet aivan jotain muuta kun luulivat ostaneensa, joillekin on jopa lähetetty muita tuotteita kun on sovittu! Minulla on kyllä itselläni käsitys, että nämä turisteille myyvät liilkkeet toimivat yleensä aika härskisti. Asia voi olla tietysti toinen jos myyjänä on tuttu ja itse alan guru!


    • Lisäkustannukset

      ovat satasen-kahden luokkaa. Tarkkaa summaa ei voi sanoa kukaan etukäteen, sillä tulli perustuu maton hintaan ja alvia maksat tuotteen hinnasta kuljetuksesta. Meidän viimeisimmän paketin lisäkustannukset olivat about 150e. Jos ostat arvokkaan antiikkimaton, niin lisäkustannuksetkin totta kai nousevat.

      Jos olet itse ollut paikanpäällä ja valinnut mattosi, niin kai myös tarkastat että tuote ei ole virheellinen? Mattoa ei kannata valita kiireessä, vaan siihen pitää 'tutustua' kunnolla. Ammattitaitoinen myyjä pystyy kertomaan sinulle matostasi paljon enemmän kuin pelkät hoito-ohjeet. Tarkastele mattoa eri suunnista, sillä väri muuttuu katsottaessa nukkaa myötä ja vastakarvaan. Käännä matto nurinpäin - näin näet paremmin esim. katkenneen loimilangan. Jos on epävarma sopivuudesta, niin kannattako silloin edes lyödä kauppoja lukkoon, sillä kyllähän jokainen tietää ihan maalaisjärjellä ajatellen, että vaihtaminen ei ole kovinkaan helppo prosessi - ei kuitenkaan mahdoton, mutta aiheuttaa turhia, ylimääräisiä kustannuksia.

      Kannattaako lomaa käyttää shoppailuun? Ensinäkin se kuuluu sarjaan henkilökohtaisia valintoja, ja toisekseen emme me kaikki käy Intiassa pelkästään lomailemassa.

      Minäkin olen kuullut moniakin kertomuksia siitä, että on maksettu ylihintaa matoista. Vaan eikö se mene niin, että tyhmä ei ole se joka pyytää jne. Ja sekin on totta, että joissakin liikkeissä ei ole niin väliä, saako asiakas lopulta juuri sen maton, jonka on alunperin ostanut. Välillä tapahtuu tietysti tahattomia sekaannuksiakin, mutta varmasti osassa tapauksista on kysymyksessä tarkoituksellinen huijaus.

      Vaan mikä estää ostamasta mattoa, ja lähettämästä sitä ITSE kuriirilla kotiin? Silloin ainakin luulisi tietävänsä mitä pakettiin on pakattu, eikö niin? Ei kannata vääntää asioista hankalampia kuin mitä ne käytännössä ovat.

      Intiassa kannattaa muuten urputtaa kuljetuskustannuksienkin hinnoista, siis suomeksi sanottuna tinkiä. DHL on yksi kalliimmista Intiassa, joten pienempien, kansainvälisesti tuntemattomampien (= lue tässä kohtaa Suomessa ei niin yleisesti tunnettujen!) yritysten käyttö on suositeltavaa. Niihinkin yritetään livauttaa mielellään aina jotain ylimääräistä!

      Turvallisia mattokauppoja kaikille niistä kiinnostuneille!

      • Vakuuttaja * * * * *

        "joten pienempien, kansainvälisesti tuntemattomampien (= lue tässä kohtaa Suomessa ei niin yleisesti tunnettujen!) yritysten käyttö on suositeltavaa."

        Aika rohkea kommentti. Itselläni on kokemuksia molemmista. Pienten hämärien firmojen kanssa toimiminen tarkoittaa riskin ottamista. Esimerkiksi: paperit puuttuvat, tai ovat puutteelliset, vaikka lähetys on "vakuutettu" se onkin "vakuutettu jossain paikallisessa huhaa vakuutusyhtiössä, jonka kanssa ongelmatapauksessa asiointi on vaikeaa tai mahdotonta, lähetykset eivät tule ajoissa tai ne toimitetaan väärään paikkaan etc. Mitä hämärämpi maa sitä luotettavampaa kuriiria tulee käyttää, tämä on nyrkkisääntö nr. 1.


    • Missä kohtaa

      mainitsin 'pienet, hämärät' firmat??? Jos Suomessa tavallinen villasukankuluttaja tuntee DHL:n ja UPS:n, niin se ei todellakaan tarkoita, että kaikki loput olisivat hämäräfirmoja! Usein näissä ei-niin-hyvin-Suomessa-tunnetuissa on vielä parempi ja edullisempi palvelu kuin oikein itseääntäynnä olevissa monikansallisissa yrityksissä. Trust me, sen verran paljon olen näiden hommien kanssa tekemisissä, että tiedän.

      Vaihtoehtoja on monia, ja joukossa on erittäin hyviä, kansainvälisiä toimijoita joita voi vaihtoehtoisesti käyttää. Vaikka heillä ei omaa toimistoa Suomessa olisikaan, löytyy täältä kuitenkin paikallinen yhteistyökumppani.

      Vaikuttaa siltä, että sinulla on taipumuksena tehdä kärpäsestä härkänen, ja maalailla ihme mielikuvia huuhaa-vakuutusyhtiöistä sun muista!

      Kuka käskee hyväksymään puuttuvat tai puutteelliset paperit, saati jonkun feikkivakuutusyhtiön? Jos on todella noin kyvytön hoitamaan asioita, niin sitten totta vie kannattaa jättää isompien ostosten tekeminen ihan vaan kotinurkille - ja silloinkin harkita ensin TOSI tarkkaan...! Onneksi suurin osa suomalaisista on kuitenkin ihan fiksua porukkaa, joka osaa toimia erilaisissa tilanteissa ihan vaan järkeään käyttäen, uskomatta ihan jokaista huuheloa!

    • Vakuuttaja * * * *

      En maininnut viestissäni mitään kuriirifirmoja erikseen. Mitä vähemmän tietää huolinnasta, vakuutuksista ja niihin liittyvistä asioista kannattaa pääsääntöisesti toimia hyvämaineisten yritysten kanssa.

      Tuossa asiassa olen samaa mieltä, jos ei ymmärrä tai tunne ymmärtävänsä riittävästi asioihin liittyviä riskejä ei yleensä kannata tehdä sopimuksia tuntemattomien partnereiden kanssa.

      Toisaalta jos haluaa, että asiat toimivat varmasti, suosittelen tunnettuja vastuullisia toimijoita, joita velvoittavat kv. sopimukset ja joilla on vastuullinen edustaja Suomessa.

    • Tuota viimeistä

      lausettasi korreloivan tekstin voit lukea myös minun kirjoituksestani kohdasta 'Vaikka heillä ei ole... jne.' Hyvä esimerkki tällaisesta kuriiripalvelusta on esim. Skynet, jolla ei ole omaa toimistoa Suomessa, mutta lähetykset saapuvat mutkattomasti perille suomalaisen yhteistyökumppanin kautta.

      Skynetin hinnoittelu ainakin Aasiasta päin tuleville lähetyksille on selkeästi edullisempi kuin näiden Suomessa tutumpien toimijoiden, joten tämän takia edelleenkin suosittelen tekemään vertailuja.

      Joudun oman työni takia viikoittain tekemisiin näiden asioiden kanssa, ja mielelläni näen että kuljetuskustannukset pysyvät aisoissa, sillä loppupeleissähän asiakas toimii aina maksumiehenä.

    • vahingostaviisastunu

      kyllä vaan kannattaa ostaa ne matost suomesta. ne on niiiiiin kovia kavereita puhumaan täyttä roskaa esimerkiksi tuolla intiassa ettei tosikaan!! arvioitin omat ostokseni ammattilaisella helsingissä: materiaali olikin viskoosia!!! eikä luonnonsilkkiä kuten partasuu oli väittäny! :::kele! taas vietiin suomipoikaa ku pässiä narussa..

    • Erkki 34

      Suosittelen kaikkille Istanbul Hereke Carpet hyvää laatu ja hyvää hinta
      freda 43 kalevankatu 27 myös Mattokorjaus palvelu on

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      131
      7701
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      74
      3713
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1323
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      75
      1077
    5. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      94
      1007
    6. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      56
      1005
    7. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      123
      823
    8. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      708
    9. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      705
    10. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      38
      663
    Aihe