Jaloritarikannus siemenestä ?

NHK

Oletteko onnistuneet kasvattamaan jaloritarikannusta siemenestä ?
Niitä on jo pihassani, mutta tilaa olisi vielä. Kun kukkia on jo ennestään taimena istutettu, malttaisin ehkä odottaa siemenestä kasvamistakin...haluaisin runsaan ryhmän jaloritarikannuksia.
Vaatiko se kylmäkäsittelyn ja esikasvatuksen ?
Mitkä perennat yleensä onnistuvat kohtuullisesti siemenestä ?

11

5443

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kesäkukaton

      koska minäkin haluaisin tietää, en saa oikee edes kesäkukkia itämään. ei onnistunu ruiskaunokit, ei päivänkakkarat, ei malvat, ei morssiusharso, ei neilikat, ei orvokit, ei punapellava, ei kärsämö, eikä yhtää mitkää paitsi kehäkukat.
      kaikki piti olla niiiiin helppoja.
      yritin tehä niinku ohjeissa oli.

      • ellit

        NHK..niinkuin et sitä tietäisi ;))

        Itse jätän jaloritarinkannuksen varret pystyy,siementävät ihan itsekseen,niitä löytyy joka paikasta seuraavana kesänä.Joskus vein ne vanhat varret puun juurelle mätäneen,siellä on hetken päästä pientä alkua vaikka kuinka paljon,joten ei mitään ongelmaa ;)

        Sama juttu ainakin myskimalvojen ja orvokeiden kanssa,kun antaa siementää itse syksyllä,ei tarvi tehdä kymäkäsittelyjä.
        Kesäkukkia en laitakkaan,perennoita on niin paljon, ettei mahdu.


      • NHK
        ellit kirjoitti:

        NHK..niinkuin et sitä tietäisi ;))

        Itse jätän jaloritarinkannuksen varret pystyy,siementävät ihan itsekseen,niitä löytyy joka paikasta seuraavana kesänä.Joskus vein ne vanhat varret puun juurelle mätäneen,siellä on hetken päästä pientä alkua vaikka kuinka paljon,joten ei mitään ongelmaa ;)

        Sama juttu ainakin myskimalvojen ja orvokeiden kanssa,kun antaa siementää itse syksyllä,ei tarvi tehdä kymäkäsittelyjä.
        Kesäkukkia en laitakkaan,perennoita on niin paljon, ettei mahdu.

        Savinen maaperä on ehkä ei-otollinen jaloriritarinkannuksille, hyvä kun saat taimena ostamani pysymään hengissä. Tykkäisin niistä kovasti.
        Olen ollut käsityksessä, että yksivuotisia kesäkukkia on helppo saada kasvamaan, perennoja en arvannut yrittääkään, olen ollut käsityksessä että, se on paljon monimutkaisempaa ja vaikeampaa.

        Ei ole minun jaloritarinkannukseni sitten siementäneet yhtään, tai ovat, mutta uusia ei ole tullut, ellen ole vahingossa rikkaruohona kitkenyt keväällä pois ! Tuleeko siihen jo alusta asti sellaiset lehdet kuin isolla kasvilla vai ne sirkkalehdet ensin, joita olen saattanut kitkeä pois tietämättä.


      • ellit
        NHK kirjoitti:

        Savinen maaperä on ehkä ei-otollinen jaloriritarinkannuksille, hyvä kun saat taimena ostamani pysymään hengissä. Tykkäisin niistä kovasti.
        Olen ollut käsityksessä, että yksivuotisia kesäkukkia on helppo saada kasvamaan, perennoja en arvannut yrittääkään, olen ollut käsityksessä että, se on paljon monimutkaisempaa ja vaikeampaa.

        Ei ole minun jaloritarinkannukseni sitten siementäneet yhtään, tai ovat, mutta uusia ei ole tullut, ellen ole vahingossa rikkaruohona kitkenyt keväällä pois ! Tuleeko siihen jo alusta asti sellaiset lehdet kuin isolla kasvilla vai ne sirkkalehdet ensin, joita olen saattanut kitkeä pois tietämättä.

        No niin,ehkäpä pitää olla ainakin pikkasen parempaa multaa ritarinkannusten ympärillä, että paremmin itävät.Ei ihan savessa mikään kasva ;)

        En nyt varma ole,mutta jotenkin muistaisin että niissä oli sellaiset pienet pyöreähköt lehdet.
        Ole varovaisempi ensi keväänä, äläkä nypi niin ahkerasti niitä rikkiksiä ;)

        Edesmennyt äitini sanoikin aina että ei kannata olla kovin siisti keväällä,sieltä ne uudet alut kasvaa ihan itsekseen. Tuon olenkin muistanut ja kyllähän niitä sieltä putkahtelee vähän väliä ja usein niitä luuleekin rikkaruohoiksi ;)


      • HNi
        ellit kirjoitti:

        No niin,ehkäpä pitää olla ainakin pikkasen parempaa multaa ritarinkannusten ympärillä, että paremmin itävät.Ei ihan savessa mikään kasva ;)

        En nyt varma ole,mutta jotenkin muistaisin että niissä oli sellaiset pienet pyöreähköt lehdet.
        Ole varovaisempi ensi keväänä, äläkä nypi niin ahkerasti niitä rikkiksiä ;)

        Edesmennyt äitini sanoikin aina että ei kannata olla kovin siisti keväällä,sieltä ne uudet alut kasvaa ihan itsekseen. Tuon olenkin muistanut ja kyllähän niitä sieltä putkahtelee vähän väliä ja usein niitä luuleekin rikkaruohoiksi ;)

        ritarinkannuksen siemenet idätetään 22... 28 °C lämmössä


      • ei ole tullut
        HNi kirjoitti:

        ritarinkannuksen siemenet idätetään 22... 28 °C lämmössä

        versoja, joissakin ohjeissa kyllä sanotaan, että kylmäkäsittely 8 viikkoa talvella ??!


      • ellit
        ei ole tullut kirjoitti:

        versoja, joissakin ohjeissa kyllä sanotaan, että kylmäkäsittely 8 viikkoa talvella ??!

        Heips' tämä on hyvä sivu, siitä voi katsoa ja on sirkkalehdetkin kuvina.

        http://theseedsite.co.uk/db1.html


      • HNi

    • Jaloritari

      Minulla on rivi jaloritarin kannuksia, sähkön sinisestä vaalean siniseen ja olen koko syksyn joutunut nyppimään sen taimia niiden juurilta, ettei tulisi liian sakea rivi, joten se on siementänyt elellisenä syksynä ja seuraavana syksynä ne on taimena.

    • hullunaperennoihin

      Viime syksynä siirsimme kukkapenkkiin komean 2 m ritarinkannuksen juuren maanatienojasta. otin talteen siemeniä. Liekö iso- vai jalo, tiedä häntä.Pari vko sitten kylvin ja apukeittiön lämpimällä lattialla hyvin nousivat sirkkataimiksi ja taitaa jo kasvulehdetkin häämöttää. En tehnyt mitään kylmäkäsittelyjä. Tämä löytö oli Peräpoholan perukoilta. Toivon , että pihakarkulainen osoittautuisi lujemmaksi kuin pussisiemenistä kasvatetut. 15 v sitten kylvin Johnson-Johnson siemenistä, itivät hyvin ja monta eri väristä ritarinkannusta nousikin ja viihtyi mikä viisi,mikä kymmenenkin vuotta, mutta nyt ei ole jäljellä ainoatakaan.

    • jaune

      Moni perenna tarvitsee kylmäkäsittelyä. itääkseen. Helpoin tapa tehdä se on kylvää siemenet ruukkuun ja laittaa ruukku johonkin ulos niin että muistat ja löydät sen. Muista laittaa jonkin sortin etiketti että tiedät mitä voit odottaa ruukusta. Laita ruukku niin ettei se ole pahimman pakkasen purtavana. Kun alkaa kitkeä rikkaruohoja on hyvä katsoa yhden kerran ylimääräistä että mitä siellä maassa kasvaa. Näin saa niitä siementaimia talteen. Ja jos ostaa talon jossa on jo olemassa puutarha ,pitäisi sen antaa kasvaa sellaisenaan yksi vuosi että näkee mitä kaikkea siellä on. Tällä tavalla voi säästää esim. vanhoja perennoja, sipulikukkia ja hyvänmakuisia hedelmiä.
      Ulla Hasselmark on tehnyt erittäin hyvän kirjan erilaisten kasvien siemenlisäyksestä.
      Maanparannus on erittäin tärkeä asia kasvien istutuksen yhteydessä. Savimaa tarvitsee kevennystä ja hiekkamaa tarvitsee jotain joka sitoo kosteutta ja lisää humusta. Maata on myös parannettava lähes joka vuosi jonkun verran . Tämä tapahtuu parhaiten kompostimullan kanssa ja käyttämällä syksyn lehdet kukkapenkeissä. Ne maatuvat sinne ja muuttuvat mullaksi. Vaikka olisi tehnyt perusteellisen maanparannustyön tänä vuonna on kaikki hävinnyt viimeistään kuuden (6) vuoden kuluttua- sekä hiekka että multa.(Riippuen mitä olet maahan lisännyt.) Kasvupaikkaa parantamalla lisätään myös kasvin talvenkestävyyttä kun mikroilmasto kasvupaikalla paranee maaperän lämmönsidontakyvyn myötä. Myös tuulen estolla ja pintavesien ohjauksella on oma osuutensa asiaan.

      Joillakin perennoilla on taipumus tukehduttaa itsensä kun ne kasvavat. Niitä pitää nuorentaa ja jakaa jokusen vuoden välein. Tämä olisi ehkä hyvä tehdä noin viiden vuoden välein niin voi myös parantaa kasvualustan samalla kertaa .

      Muista että kevätkukkivat jaetaan ja siirretään syksyllä ja syyskukkivat keväällä. Pionit kukinnan jälkeen. Pidä myös huoli että olet kastellut kasvit kunnolla jokusen kerran ennen jakamista. Näin niillä on hyvä nestejännitys ja ne jaksavat alkaa kasvamaan paremmin uudessa paikassa katkaistuin juurin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      28
      1387
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1204
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1191
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1177
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe