Merenkulun

tuet..

HS-taloussivu tänään:
"Eduskunnassa käsitellään lakia, joka takaisi selvästi suuremmat ( 141-maataloustuki noin 95 milj.) tukiaiset suomalaisille laivanvarustajille. Eikä vain suomalaisille, vaan myös italialaisille ja virolaisille tämän elinkeinon harjoittajille.

Kaikki rajoitukset niin kutsutun sekamiehistön käyttämiseltä suomalaisissa lastilaivoissa aiotaan poistaa. Uuden lain tultua voimaan suomalaiset veronmaksajat maksavat tukea minkä tahansa ruosteisen purkin vaikkapa venäläiselle omistajalle, vaikka laivan miehistö olisi kokonaan filippiiniläisiä ja vaikka laivassa ei noudatettaisi Suomen työlainsäädäntöä eikä minkään valtakunnan työehtosopimuksia. Ainoa ehto on se, että laivan perässä liehuu Suomen siniristilippu.

Yhteensä tuet nousevat 155 milj. euroon, Neste Oil sai viime vuonna 6,7 milj, Rettig Bore ( Husell Engship)6,8 milj,italilalainen Finnlines 1 milj. virolainen Silja 6,7 milj.ahvenanmaalainen Viking 9,4 milj.
Tukieuroilla ei taistellakaan enää mukavuuslippumaita vaan muita EU-maita vastaan."

13

1575

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myrskyssä valtiovallan johd...

      mielenkiintoista on todellakin se että suomalainen veronmaksaja alkaisi tukeamaan ulkomaisia merenkulkijoita verorahoillaan.koko tukipaketti muutenkin ihmetyttää:voittoa tahkoavat varustamot saavat veronmaksajien rahoja ei se voi olla kapitalismia.no sasihan siellä nyt saa varmaan "vihdoinkin" tahtonsa läpi ja suomalaiset merimiehet kortistoon.ihmetyttää kyllä tuo logiikka että annetaan valtiontukirahaa varustajille ja laitetaan sekamiehitys laivoihin.no nyt se toteutuu.no katsotaan mitä kaikkea saavat vielä aikaseksi hallituksessa yli kolmevuotta heillä on aikaa panna suomalainen työväki kuseen.toivottavasti maataloustuetkin annetaan vaan sellaisille maatiloille joissa on ulkomaiset isännät ja emännät ja rengit.

      • esimerkki..

        Kaikki sadaan menemään byrokratiassa läpi, kunhan vain lobbarit ovat tarpeeksi lipeviä.


      • Lobster
        esimerkki.. kirjoitti:

        Kaikki sadaan menemään byrokratiassa läpi, kunhan vain lobbarit ovat tarpeeksi lipeviä.

        Näin se vaan menee, suomen lippu kilpailee tällä hetkellä lähinnä muiden EU-valtioiden lippuja vastaan. Hommahan alkoi 90-luvun lopulla, jolloin EU-valtioiden kauppalaivasto alkoi huolestuttavaa vauhtia muuttaa kokonaan hauskan lipun alle. Silloin tehtiin yhteinen päätös että jotain tarvitsisi tehdä, yhtenä vaihtoehtona harkittiin jopa EU:n yhteistä lippua, mutta jäsenvaltioiden eripuran vuoksi hanke kariutui ja päädyttiin nykyiseen järjestelmään jossa sovittiin siitä että kukin EU-maa saa tukea oman maansa merenkulkua nettopalkkajärjestelmällä ja tonnistoverolla.

        Päätöksen jälkeen alkoi kilpajuoksu siitä mikä valtio ensimmäisenä ehtii ko. tuet täysimääräisenä ottamaan käyttöön. Voittajia tässä kisassa olivat mm. Saksa, Hollanti ja Ruotsi, joiden kuihtuvat laivastot saivat aivan uutta puhtia. Suomi tuli hieman jälkijunassa tässä asiassa ja tonnistoveron ei sellaisessa muodossa ole vieläkään käytössä että mikään varustamo sitä haluaisi käyttää. Nettopalkkajärjestelmään leivottiin sisään päätös siitä että puolet miehistöstä saa olla EU:n ulkopuolisten valtioiden kansalaisia ja käytäntönä tämä onkin jo kaikissa muissa EU-valtioissa. Suomessakin se on lain mukaan mahdollista, mutta ammattijärjestöjen vastustuksesta ei käytännössä tätä mahdollisuutta/uhkaa käytetä.

        Vaikka nettopalkkajärjestelmä on muuten suomessa jo käytössä on suomen lippu varustamoille yhä selvästi kallein EU-maista, eikä laivaston määrä ole lähtenyt sellaiseen kasvuun, kuten esim Ruotsissa, vaan pysytellyt viime vuodet enemmän tai vähemmän samassa tilanteessa. Suomalaisen tonniston osuus suomesta tapahtuvasta viennistä ja tuonnista on jopa tippunut vuosittain ja tällä hetkellä taitaa olla enää muutaman kymmenen prosentin luokkaa - joka taas on paljon puhutun huoltovarmuuden kannalta jo huolestuttavalla tasolla.

        Eli vaakakupissa on muitakin asioita kuin vain suomalaisten merimiesten työpaikat. Eli ollaanko valmiita tekemään uhrauksia sen eteen että kilpailukyky muita EU-maita vastaan paranisi ja sitä kautta haettaisiin suomalaisen laivaston uutta kasvua? Parhaimmassa tapauksessahan tämä johtaisi siihen, että suomalaisten laivojen määrä kasvaisi jopa niin paljon että vaikka puolet miehistöstä olisi "halpatyövoimaa", niin suomalaisten merimiesten työpaikkojen kokonaismäärä pysyisi samana tai jopa kasvaisi, kuten Tanskassa kävi vastaavan päätöksen jälkeen.

        Nykyisellä menolla jatkaminen näyttää joka tapauksessa hidasta kuolemaa koko alalle Suomessa, mun mielestä riski olisi uhrausten arvoinen, parempi edes yrittää jotain kuin antaa koko homman luhistua kasaan mitään tekemättä. Kyllä mun mielestä on ollut aina hienoa seilata suomalaisessa porukassa, mutta jos se on se hinta, niin on se parempi vaihtoehto kuin täydellinen näivettyminen. Mitä mieltä itse olette?


      • ulkomaisissa
        Lobster kirjoitti:

        Näin se vaan menee, suomen lippu kilpailee tällä hetkellä lähinnä muiden EU-valtioiden lippuja vastaan. Hommahan alkoi 90-luvun lopulla, jolloin EU-valtioiden kauppalaivasto alkoi huolestuttavaa vauhtia muuttaa kokonaan hauskan lipun alle. Silloin tehtiin yhteinen päätös että jotain tarvitsisi tehdä, yhtenä vaihtoehtona harkittiin jopa EU:n yhteistä lippua, mutta jäsenvaltioiden eripuran vuoksi hanke kariutui ja päädyttiin nykyiseen järjestelmään jossa sovittiin siitä että kukin EU-maa saa tukea oman maansa merenkulkua nettopalkkajärjestelmällä ja tonnistoverolla.

        Päätöksen jälkeen alkoi kilpajuoksu siitä mikä valtio ensimmäisenä ehtii ko. tuet täysimääräisenä ottamaan käyttöön. Voittajia tässä kisassa olivat mm. Saksa, Hollanti ja Ruotsi, joiden kuihtuvat laivastot saivat aivan uutta puhtia. Suomi tuli hieman jälkijunassa tässä asiassa ja tonnistoveron ei sellaisessa muodossa ole vieläkään käytössä että mikään varustamo sitä haluaisi käyttää. Nettopalkkajärjestelmään leivottiin sisään päätös siitä että puolet miehistöstä saa olla EU:n ulkopuolisten valtioiden kansalaisia ja käytäntönä tämä onkin jo kaikissa muissa EU-valtioissa. Suomessakin se on lain mukaan mahdollista, mutta ammattijärjestöjen vastustuksesta ei käytännössä tätä mahdollisuutta/uhkaa käytetä.

        Vaikka nettopalkkajärjestelmä on muuten suomessa jo käytössä on suomen lippu varustamoille yhä selvästi kallein EU-maista, eikä laivaston määrä ole lähtenyt sellaiseen kasvuun, kuten esim Ruotsissa, vaan pysytellyt viime vuodet enemmän tai vähemmän samassa tilanteessa. Suomalaisen tonniston osuus suomesta tapahtuvasta viennistä ja tuonnista on jopa tippunut vuosittain ja tällä hetkellä taitaa olla enää muutaman kymmenen prosentin luokkaa - joka taas on paljon puhutun huoltovarmuuden kannalta jo huolestuttavalla tasolla.

        Eli vaakakupissa on muitakin asioita kuin vain suomalaisten merimiesten työpaikat. Eli ollaanko valmiita tekemään uhrauksia sen eteen että kilpailukyky muita EU-maita vastaan paranisi ja sitä kautta haettaisiin suomalaisen laivaston uutta kasvua? Parhaimmassa tapauksessahan tämä johtaisi siihen, että suomalaisten laivojen määrä kasvaisi jopa niin paljon että vaikka puolet miehistöstä olisi "halpatyövoimaa", niin suomalaisten merimiesten työpaikkojen kokonaismäärä pysyisi samana tai jopa kasvaisi, kuten Tanskassa kävi vastaavan päätöksen jälkeen.

        Nykyisellä menolla jatkaminen näyttää joka tapauksessa hidasta kuolemaa koko alalle Suomessa, mun mielestä riski olisi uhrausten arvoinen, parempi edes yrittää jotain kuin antaa koko homman luhistua kasaan mitään tekemättä. Kyllä mun mielestä on ollut aina hienoa seilata suomalaisessa porukassa, mutta jos se on se hinta, niin on se parempi vaihtoehto kuin täydellinen näivettyminen. Mitä mieltä itse olette?

        (norjalaisissa) seilaavana juttelin juuri svedu tsiiffin kanssa; totesimme jos suomalaisilla/ruotsalaisilla redareilla ei ole varaa maksaa kunnon palkkkaa ottakoot kaikki sloboja. Norskit ovat jo huomanneet, että laatu maksaa. En ymmärrä, että MEKin vähiä rahoja käytetään myöntämään lainoja nollakorolla piikkiöläisille kanafarmareille. Seilataan me finnokset ja svedut norskeissa ja annetaan suomalisten/ruotsalaiten redareiden maistaa omaa lääkettään. Jos ei ole varaa maksaa K-kaupan kassaa enempää päällystölle joutaakin liputtamaan romunsa.


      • ongelma..
        Lobster kirjoitti:

        Näin se vaan menee, suomen lippu kilpailee tällä hetkellä lähinnä muiden EU-valtioiden lippuja vastaan. Hommahan alkoi 90-luvun lopulla, jolloin EU-valtioiden kauppalaivasto alkoi huolestuttavaa vauhtia muuttaa kokonaan hauskan lipun alle. Silloin tehtiin yhteinen päätös että jotain tarvitsisi tehdä, yhtenä vaihtoehtona harkittiin jopa EU:n yhteistä lippua, mutta jäsenvaltioiden eripuran vuoksi hanke kariutui ja päädyttiin nykyiseen järjestelmään jossa sovittiin siitä että kukin EU-maa saa tukea oman maansa merenkulkua nettopalkkajärjestelmällä ja tonnistoverolla.

        Päätöksen jälkeen alkoi kilpajuoksu siitä mikä valtio ensimmäisenä ehtii ko. tuet täysimääräisenä ottamaan käyttöön. Voittajia tässä kisassa olivat mm. Saksa, Hollanti ja Ruotsi, joiden kuihtuvat laivastot saivat aivan uutta puhtia. Suomi tuli hieman jälkijunassa tässä asiassa ja tonnistoveron ei sellaisessa muodossa ole vieläkään käytössä että mikään varustamo sitä haluaisi käyttää. Nettopalkkajärjestelmään leivottiin sisään päätös siitä että puolet miehistöstä saa olla EU:n ulkopuolisten valtioiden kansalaisia ja käytäntönä tämä onkin jo kaikissa muissa EU-valtioissa. Suomessakin se on lain mukaan mahdollista, mutta ammattijärjestöjen vastustuksesta ei käytännössä tätä mahdollisuutta/uhkaa käytetä.

        Vaikka nettopalkkajärjestelmä on muuten suomessa jo käytössä on suomen lippu varustamoille yhä selvästi kallein EU-maista, eikä laivaston määrä ole lähtenyt sellaiseen kasvuun, kuten esim Ruotsissa, vaan pysytellyt viime vuodet enemmän tai vähemmän samassa tilanteessa. Suomalaisen tonniston osuus suomesta tapahtuvasta viennistä ja tuonnista on jopa tippunut vuosittain ja tällä hetkellä taitaa olla enää muutaman kymmenen prosentin luokkaa - joka taas on paljon puhutun huoltovarmuuden kannalta jo huolestuttavalla tasolla.

        Eli vaakakupissa on muitakin asioita kuin vain suomalaisten merimiesten työpaikat. Eli ollaanko valmiita tekemään uhrauksia sen eteen että kilpailukyky muita EU-maita vastaan paranisi ja sitä kautta haettaisiin suomalaisen laivaston uutta kasvua? Parhaimmassa tapauksessahan tämä johtaisi siihen, että suomalaisten laivojen määrä kasvaisi jopa niin paljon että vaikka puolet miehistöstä olisi "halpatyövoimaa", niin suomalaisten merimiesten työpaikkojen kokonaismäärä pysyisi samana tai jopa kasvaisi, kuten Tanskassa kävi vastaavan päätöksen jälkeen.

        Nykyisellä menolla jatkaminen näyttää joka tapauksessa hidasta kuolemaa koko alalle Suomessa, mun mielestä riski olisi uhrausten arvoinen, parempi edes yrittää jotain kuin antaa koko homman luhistua kasaan mitään tekemättä. Kyllä mun mielestä on ollut aina hienoa seilata suomalaisessa porukassa, mutta jos se on se hinta, niin on se parempi vaihtoehto kuin täydellinen näivettyminen. Mitä mieltä itse olette?

        Huoltovarmuus esim. venäläisen omistaman, mutta Suomen lipun alla olevan laivan kohdalla olisi lähinnä tilastollista.

        "Maersk Line skal kæmpe for livet". Suuret investoinnit ja kova kilpailu aiheuttavat ongelmia Maerskillekin; miehistön vähyydestä tai sen halpuudesta riippumatta.


      • Soumi..
        Lobster kirjoitti:

        Näin se vaan menee, suomen lippu kilpailee tällä hetkellä lähinnä muiden EU-valtioiden lippuja vastaan. Hommahan alkoi 90-luvun lopulla, jolloin EU-valtioiden kauppalaivasto alkoi huolestuttavaa vauhtia muuttaa kokonaan hauskan lipun alle. Silloin tehtiin yhteinen päätös että jotain tarvitsisi tehdä, yhtenä vaihtoehtona harkittiin jopa EU:n yhteistä lippua, mutta jäsenvaltioiden eripuran vuoksi hanke kariutui ja päädyttiin nykyiseen järjestelmään jossa sovittiin siitä että kukin EU-maa saa tukea oman maansa merenkulkua nettopalkkajärjestelmällä ja tonnistoverolla.

        Päätöksen jälkeen alkoi kilpajuoksu siitä mikä valtio ensimmäisenä ehtii ko. tuet täysimääräisenä ottamaan käyttöön. Voittajia tässä kisassa olivat mm. Saksa, Hollanti ja Ruotsi, joiden kuihtuvat laivastot saivat aivan uutta puhtia. Suomi tuli hieman jälkijunassa tässä asiassa ja tonnistoveron ei sellaisessa muodossa ole vieläkään käytössä että mikään varustamo sitä haluaisi käyttää. Nettopalkkajärjestelmään leivottiin sisään päätös siitä että puolet miehistöstä saa olla EU:n ulkopuolisten valtioiden kansalaisia ja käytäntönä tämä onkin jo kaikissa muissa EU-valtioissa. Suomessakin se on lain mukaan mahdollista, mutta ammattijärjestöjen vastustuksesta ei käytännössä tätä mahdollisuutta/uhkaa käytetä.

        Vaikka nettopalkkajärjestelmä on muuten suomessa jo käytössä on suomen lippu varustamoille yhä selvästi kallein EU-maista, eikä laivaston määrä ole lähtenyt sellaiseen kasvuun, kuten esim Ruotsissa, vaan pysytellyt viime vuodet enemmän tai vähemmän samassa tilanteessa. Suomalaisen tonniston osuus suomesta tapahtuvasta viennistä ja tuonnista on jopa tippunut vuosittain ja tällä hetkellä taitaa olla enää muutaman kymmenen prosentin luokkaa - joka taas on paljon puhutun huoltovarmuuden kannalta jo huolestuttavalla tasolla.

        Eli vaakakupissa on muitakin asioita kuin vain suomalaisten merimiesten työpaikat. Eli ollaanko valmiita tekemään uhrauksia sen eteen että kilpailukyky muita EU-maita vastaan paranisi ja sitä kautta haettaisiin suomalaisen laivaston uutta kasvua? Parhaimmassa tapauksessahan tämä johtaisi siihen, että suomalaisten laivojen määrä kasvaisi jopa niin paljon että vaikka puolet miehistöstä olisi "halpatyövoimaa", niin suomalaisten merimiesten työpaikkojen kokonaismäärä pysyisi samana tai jopa kasvaisi, kuten Tanskassa kävi vastaavan päätöksen jälkeen.

        Nykyisellä menolla jatkaminen näyttää joka tapauksessa hidasta kuolemaa koko alalle Suomessa, mun mielestä riski olisi uhrausten arvoinen, parempi edes yrittää jotain kuin antaa koko homman luhistua kasaan mitään tekemättä. Kyllä mun mielestä on ollut aina hienoa seilata suomalaisessa porukassa, mutta jos se on se hinta, niin on se parempi vaihtoehto kuin täydellinen näivettyminen. Mitä mieltä itse olette?

        Maailman suurimmat konttilaivat, jotka lastaavat 11000 TEU:ta, kulkevat 13 hengen miehistöllä. Joten muihin käyttömenoihin suhteutettuna on melko merkityksetöntä, paljonko heille maksetaan palkkaa.


      • norjassa
        Soumi.. kirjoitti:

        Maailman suurimmat konttilaivat, jotka lastaavat 11000 TEU:ta, kulkevat 13 hengen miehistöllä. Joten muihin käyttömenoihin suhteutettuna on melko merkityksetöntä, paljonko heille maksetaan palkkaa.

        Palkasta ei ole kyse vaan varustamon saamasta tuesta mikä tänään lienee noin 250 miljoonaa euroa. Halvemmaksi veronmaksajalle tulisi liputtaa laivat vaikka ruotsiin.
        Tosin varustamotuki mahdollistaa korkeat palkat suomalaisille merimiehille suomen lipun alla.


      • et_usko_tohon_itsekään
        norjassa kirjoitti:

        Palkasta ei ole kyse vaan varustamon saamasta tuesta mikä tänään lienee noin 250 miljoonaa euroa. Halvemmaksi veronmaksajalle tulisi liputtaa laivat vaikka ruotsiin.
        Tosin varustamotuki mahdollistaa korkeat palkat suomalaisille merimiehille suomen lipun alla.

        Korkeat?


      • varanumerounohtui
        norjassa kirjoitti:

        Palkasta ei ole kyse vaan varustamon saamasta tuesta mikä tänään lienee noin 250 miljoonaa euroa. Halvemmaksi veronmaksajalle tulisi liputtaa laivat vaikka ruotsiin.
        Tosin varustamotuki mahdollistaa korkeat palkat suomalaisille merimiehille suomen lipun alla.

        Mistä nämä luvut on arvottu :))


      • varanumero
        varanumerounohtui kirjoitti:

        Mistä nämä luvut on arvottu :))

        Luvut käyvät ilmi Tampereen yliopiston selvityksestä, jossa on arvioitu merenkulun matkustajaliikenteeseen kohdistuvan valtiontuen määrää.


      • linkkiunohtui
        varanumero kirjoitti:

        Luvut käyvät ilmi Tampereen yliopiston selvityksestä, jossa on arvioitu merenkulun matkustajaliikenteeseen kohdistuvan valtiontuen määrää.

        Ja se on luettavissa...missä ??


    • varanumerounohtui

      Jallu nro 2/1982

    • mnbvcx2018

      Suomalaiset varustamot haluavat nyt Suomen lipun sekamiehityksen, mutta yhtakaan Suomalaista merenkulkijaa ne eivat halua. Varustamotuet Investointituet valuvat ulkomaisille toimijoille, suomalaisten tyollisyytta niilla ei paranneta.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      74
      2230
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1741
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      157
      1596
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1378
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1372
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      292
      1233
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1099
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1053
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1052
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      928
    Aihe