Varusmiehen tervehtiminen

...emma...

Kertokaahan, sivistyneemmät, menikö tämä nyt oikein:

Olin asepalvelusta suorittavan siskoni kanssa pienimuotoisissa juhlissa, ja siskon armeijakaveri tuli puhumaan kanssamme. Hän tervehti minua erikseen tekemällä kunniaa, mutta minä totesin vain jotain tyyliin "iltaa". Olen käsittänyt, ettei minun kuulu tervehtiä tuolla tavalla, kun en kerran ole armeijaa käynyt. Miten asia on?

Ei kai tällaisella mitään väliä muuten ole, mutta kun tilaisuus oli jokseenkin virallinen, ja siellä oli paikalla myös monta upseeria, niin aloin vain miettiä, että mitenkähän olisi pitänyt tehdä.

Juup.
Ja tämä ei sitten ole mikään provo, olen aidosti näin tietämätön :).

20

9569

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihan oikein meni, joskin siskosi asetoveri ehkä tervehti sotilaallisesti vain vitsin vuoksi . . . ;)

      Sotilashan vetää kättä lippaan siviileistä vain presidentille ja huomaa, että avopäin oleva sotilas tervehtii kumartamalla.

      Kumarrukseksi tulkittavissa oleva nyökkäys ja sanallinen tervehtiminen riittää siviilin tervehtiessä sotilashenkilöä.

    • merivoimien aliluutnantti r...

      mikäli sotilaalla on päähine päässä, hän tervehtii viemällä kätensä lippaan. Ellei ole päähinettä, niin katsotaan asennossa silmiin tervehdittävää. Jenkeissä käsi viedään lippaan, vaikka pää olisi ilman päähinettä, mutta ei Suomessa,joka perustuu saksalaiseen käyttäytymiseen. Määräykset ovat sisäpalveluohjesäännössä. Sisäpalveluohjesääntö on niiltä ajoilta, jolloin naisia ei ollut sotilasvirassa, mutta tuskin määräykset ovat muutuneet.Sotilas voi myös tervehtiä kättelemällä siviilien tapaan, mutta tällöin tulee ensin viedä käsi ohimolle ja kätellä ja sitten vielä käsi ohimolle. Sen jälkeen voikin pistää paperit sisään päästäkseen sirkuksen johtajaksi.

      • taitaa tietosi olla

        joltain viime vuosituhannelta. Sisäpalveluohjesääntö on muuttunut ajat sitten. Kai sen takia että saadaan joukoistamme enemmän Nato yhteensopivat...


      • On on

        Nykyisin kuulemma kättä ”vedetään lippaan”, vaikka ei olisi sitä lippaakaan, ts. vedetään ”tyhjään päähänkin” eli tervehditään ohimolle nostetulla kädellä myös ilman päähinettä.

        Itseänikin tämä oudoksuttaa, kun alokasajoistani on kulunut aikaa yli sadan saapumiserän verran.


      • nato aika

        Suomessa tervehditään jo viemällä käsi tyhjään päähän


      • vanha masi
        nato aika kirjoitti:

        Suomessa tervehditään jo viemällä käsi tyhjään päähän

        Mitenkäs: onko pää tyhjä sisältä vai ulkoa?
        Minunkin inttiajoistani on jo ikuisuus.


    • Sotilas käyttäytyy sotilaan tavalla ja siviili aina siviilin tavalla.

      • Raipe

        Juuri noin se mielestäni menee. Mutta lyhyenä anekdoottina.. Olin poikani valatilaisuudessa tässä taannoin ja sen jälkeen kyseiseen rykmenttiin oli järjestetty vanhemmille tutustuminen kassuille, oli tarjolla maailman parasta hernesoppaa jne.
        Mutta tervehtimisestä. Totta kai asepalvelustaan suorittavat tervehtivät "ylempiään" käsi lipalla. Mutta niin näytti ilmeisesti ulkomuistista tekevän myös moni isä, vai pistivätkö ihan vitsiksi...


    • armeijapoika2011

      Sotilas tervehtii lippaan vetämällä vain hatun ollessa päässä ja sotilas ei saa käyttää hattua sisällä. Ilman hattua tervehditään kumartamalla joka on lähinnä nyökkäys kuin kumarrus.. Siiviilit tervehtivät sotilasta normaalisti niinkuin siviilit tekevät eikä sotilaan tule tervehtiä kuin ylempi arvoisiaan näin. Saman arvoisia tai alempi arvoisia saa tervehtiä sotilaallisen kunnioittavasti joka siis tarkoittaa kättelyä, nyökkäystä tai jotain vastaavaa, mutta mitään hirveetä kättely sarjaa ei tule tehdä. Tosin sotilasta nämäkin koskevat vain armeijassa ollessaan eli viikonloppu lomilla kun vaatteista on luovuttu ei sotilaan tule näin tervehtiä.

      • Anonyymi

        Näin se on. Oikea käsi viedään päähineeseen, ei tyhjään päähän.


    • -

      Tuohan muuttui joskus 1995-96, että sisällä tervehditään samoin kuin ulkona, eli kättä lippaan, oli hattua tai ei. Väitätkö, että se sittemmin on muutettu takaisin?

      • Voi kiesuus

        Ja pomppas muuten pahasti..V***u arpooko täällä jokainen,
        vai tietääkö joku oikeesti jotain?

        Vuoden 1/2000 kättä ei vedetä lippaan jos ei ole lätsää päässä.(piste)
        Jos tämä muuttui 95-96 niin lepo vaan.
        Ei KOSKAA hatuttomaan päähän!

        Siviiliä EI tervehditä vetämällä kättä lippaan!
        Siviilille annetaan kättä!

        Palveluksessa olessa tai poikkeusoloissa kun on valtion vaatetus päällä
        eli lomalle mennessä ja palatessa olet KURIN alainen!
        Kättä vedetään lippaan myös lomilla, mutta vain kun on intin kuteet ja korkeaarvoinen vastakappale!

        Ja vastaus vielä ekaan...Ei kuulu!
        Siskosi kaveri oli paitsi idiootti myös halusi päteä!

        Vuoden 2004 jälkeen kun lopetin intin, niin sen jälkeisestä intistä en tiedä 100%:sesti, mutta ei sitä ohjesääntöä ihan hepposesti muutella!


      • Anonyymi

        Olet oikeassa. Kävin armeijan 1995 ja tuolloin ohjesääntö muutettiin niin, että kättä vedettiin myös ilman päähinettä. Näköjään ei ollut pysyvä muutos.


      • Anonyymi
        Voi kiesuus kirjoitti:

        Ja pomppas muuten pahasti..V***u arpooko täällä jokainen,
        vai tietääkö joku oikeesti jotain?

        Vuoden 1/2000 kättä ei vedetä lippaan jos ei ole lätsää päässä.(piste)
        Jos tämä muuttui 95-96 niin lepo vaan.
        Ei KOSKAA hatuttomaan päähän!

        Siviiliä EI tervehditä vetämällä kättä lippaan!
        Siviilille annetaan kättä!

        Palveluksessa olessa tai poikkeusoloissa kun on valtion vaatetus päällä
        eli lomalle mennessä ja palatessa olet KURIN alainen!
        Kättä vedetään lippaan myös lomilla, mutta vain kun on intin kuteet ja korkeaarvoinen vastakappale!

        Ja vastaus vielä ekaan...Ei kuulu!
        Siskosi kaveri oli paitsi idiootti myös halusi päteä!

        Vuoden 2004 jälkeen kun lopetin intin, niin sen jälkeisestä intistä en tiedä 100%:sesti, mutta ei sitä ohjesääntöä ihan hepposesti muutella!

        Joo. Huuda vaan, mutta kyllä sitä on muuteltu edestakas.


    • jepulis_jep

      Yleinen palvelusohjesääntö meni tosiaan taas uusiksi. Heinäkuussa 2009 astui voimaan sääntö, joka palautti sisällä kumarrukset tervehtimistavaksi.

      Ulkona viedään käsi päähineeseen, sisällä tervehditään kumartamalla ns."piirukumarrus" paikallaan ollessa ja liikkeessä nyökkäämällä. Liikkeestä tervehtiminen aloitetaan noin viisi metriä ennen tervehdittävää.

      Eli paluu "vanhaan hyvään" aikaan.

      Linkki Yleiseen palvelusohjesääntöön (2009):
      http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/0802b480406f9674bed9ff66f99672d5/YlPalvO.pdf?MOD=AJPERES

      • Lotta.

        No mitenkäs kun täällä käy silloin tällöin niitä (suloisia) palveluksessa
        olevia sotapoikia suorittamassa sotaveteraanikeräyksiä.
        Osa soittaa ovikelloa, riisuu lakin ja kohteliaasti esittäytyy olen
        se ja se sieltä ja sieltä prikaatista ja asiani on....jos pyydän astumaan
        sisälle (ettei koirani karkaa) seisovat asennossa tuulikaapissa.
        Sitten on myös heitä jotka koputtavat oveen vaikka kellokin on.
        Ja jokunen on jäänyt jopa kahville kun on ollut justiin pannussa valmista kahvia ja eräs tapaus jäi mieleen, kaksi nuorta miestä poltti portailla useamman kessun ennen lähtöä :o)
        Siis olen nainen, en ole käynyt inttiä , mutta tapoja on näköjään monia.

        Aina annan rahaa sotaveteraanikeräykseem kuitenkin, tultiinpa sisälle tyylillä millä hyvänsä...


    • Anonyymi

      Kyllä meillä ainakin oli tuo käsi lippaan tervehdys käytössä ja sitten jos kyseiselle hetkellä kun kapiainen tuli vastaan ja et pystynyt tervehtimään normaalisti, esim. kannoit juuri jotain, hoidettiin tervehtiminen nyökkäämällä. Näitä kahta tervehtimistapaa harjoiteltiin alokasaikana.

    • Anonyymi

      En itse vedä lippaan kun ei ole hattua päässä.

    • Anonyymi

      Jos sotilashenkilö "vetää lippaan" vaikkei sisätiloissa mitään lippaa tietenkään olekaan, niin siviilihenkilön tulee "vetää käteen" vaikkei mitään siitintä tietenkään esillä olekaan. Eli tehdä 6-10 arvokasta masturbointielettä.

    • Anonyymi

      Varusmiesaikainen kasarmien tervehtimisellä ei ole normaalin käyttäytymisen kanssa paljonkaan tekemistä. Se siellä tehdään perinteisesti arvon ja hierargian vuoksi, mutta kenenkään arvo ei perustu mihinkään todelliseen ansioon. Puolustusvoimat voisi kasvaa vanhasta arvojärjestelmästä eroon ja kouluttaa ja valtuuttaa varusmiehensä tehtävänimikkeensä mukaisesti. Tervehtimisten idea on osoittaa ystävällisyyttä ja kertoa kuka on silloin kun siihen on tarve. Tavoilla ja sanoilla ei ole merkitystä kunhan vaan on oma itsensä. Joskus on huomaavaista olla tervehtimättä ollenkaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      375
      4779
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1924
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1652
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      256
      1509
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1377
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1264
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe