Olen rv 12 ja söin pari päivää sitten patonkia jonka sisällä oli tuorejuustoa. Tuorejuusto oli laitettu patonkiin jo leipomisvaiheessa. Onko tästä mahdollista saada listeria vai onko bakteeri mahdollisesti tuhoutunut kuumennuksessa? Toivottavasti joku osaisi auttaa..
Listeria bakteeri
6
685
Vastaukset
- maatsi
Eli tuorejuustot on "vaarallisia" vain jos ovat valmistettu pastöroimattomasta maidosta ja Suomessa sellaiseen törmääminen on erittäin harviniasta. Just odotus- lehdestä luin, että lähes kaikki juustot Suomessa ovat turvallisia, tietysti tuoteselosteesta kannattaa vielä varmistaa..
Mutta ei siis huolta, itse vedtelen ihan hyvällä omalla tunneolla aurajuustosta lähtien.. ;) Eli esim. kaikkia Valion tuotteita voit huoletta syödä! :) - Ei hätää!
olisit jo saanut oireita, jos siitä jotakin tulisi.
Mutta joka tapauksessa, ole rauhassa, suomalaiset tuorejuustot ovat ok ja tuohan oli vielä kuumennettukin.- Panikoiva
Tuorejuusto oli pirkkaa. Eli ruokakeskon valmistamaa.
Tälläisen tuoteselosteen löysin:
Vähälaktoosista kermaa, vähälaktoosista maitorahkaa, inuliinia, vähälaktoosista rasvatonta maitojauhetta, mausteita (rosépippuri, stapippuri, paprika), sakeuttamisaineita (E440, E410), suolaa (0,6%), säilöntäainetta (E202), hapatetta.
Ei ainakaan lue että olisi pastoroitu.
Ei mulla ole ollut oireita, joten tuskin olen mitään tartuntaa saanut.
- oikeasti..
käyttäkää maalaisjärkeä noissa neuvolan ohjeissa. suomessa todetaan vuosittain ehkä 50 listeriatapausta, joten riski saada se juuri nyt on todella pieni. Neuvolan on pakko kertoa noista asioista, koska on mahdollista saada listeria ja se on riski sikiölle, mutta oletteko IKINÄ oikeasti kuulleet että kenelläkään on ollut listeriaa, toksoplasmoosia ym.? osa varmasti panikoi raskauden aikana ihan hulluna kaikista asioista, mutta netistä löytyy hyvin tietoa näistä aiheista ja kun järjellä rauhassa ajattelee asiaa, tulee suurensuuresta asiasta monesti pieni jolle voi jo naurahtaa:) uskoisin että suurin riski on noissa tyhjiöpakatuissa raakakaloissa, joissa pakkausmenetelmä ja pitkät päiväykset antavat hyvät elinolot ko. pöpölle. ja en tiedä oletteko hoksanneet että mm. vakuumipakatut kinkut, makkarat ym. voivat sisältää myös bakteeria, mutta lisääntymisaika vaan on hieman pidempi..että turha paniikki pois!
- Paksukainenrv30+5
Listeria tapauksia raaskaana olevilla todetaan
0-1kpl joka vuosi ettäs... toksoplasmaa n.50kpl
on hoidettavissa ja muistakaa SAATTAA aiheuttaa riskiä sikiölle!
se miksi näistä asioista vaahdotaan enemmän kun ennen on, koska ihmiset kyselevät niistä enemmän että kuulemma on vaan tietoa enemmän saatavilla kun esim. 10vuotta sitten, tosi asiassa elintarvike valvonta on parantunut. Oikeesti älkää pelätkö turhaan! itse olen jättänyt nain maksan pois, siis 100% maksan. olen kunnossa.
- jo turha hössötys!
Hyvänenaikasentään. On uskomatonta lukea näitä ruikutuksiä täältä että kuka on syönyt mitäkin ja pelkää saaneensa jonkun listerian tai muun ödeeman. Miksi ihmeessä te hyvät äidit teette elämästänne niin vaikeaa panikoimalla kaikesta? Eikö teillä ole suurempia murheita tai tärkeämpiä asiotia ajateltavananne?
Vaikka söisit jotain mikä ei olisi pastöroitua, eihän se silti tarkoita sitä että saisit sen listerian.
Neuvolan ohjeissa ns. kielletyissä tuotteissa on todettu olevan listeriaa joskus, satunnaisesti - mutta eihän se nyt tarkoita sitä että kaikessa mikä olisi pastöröimatonta olisi automaattisesti listeria! Tai että kaikki vakuumipakattu olisi saastunutta tms.
Musta tuntuu että täällä on porukkaa jotka ajattelevat että heti jos on syönyt jotain vähän epämääräistä on tod. näk. saanut jonkun taudin. Eihän se nyt niin mene.
Rentoutukaa ja lopettakaa tuollainen aivan älytön turha hössötys!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3563045Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3011473En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841302- 1081301
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991285Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591245- 481135
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi791045Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa24941- 33847