Mulla on muratti, joka on alkanut pudottaa lehtiään. Aluksi siihen alkoi tulla vähän hämähäkinseitin näköistä juttua lehtien ympärille. En tiedä oliko sen joku elukka tehnyt, mutta poistin sen ja huomasin, että lehdet putoilee. Oon yrittänyt antaa ravinnetta ja kastella hyvin, mutta kukka on vaan kuihtunut lisää. Siis mitä tehdä?
Muratti kuolemassa
1
394
Vastaukset
- vihannespunkilta
Seitit viittaavat vihannespunkkeihin, jotka erottaa paljaalla silmällä, kun katsoo tarkasti: ne ovat pieniä valkoisia ja liikkuvat kasvin varressa, sen lehdillä ja tekemissään seiteissä. Jos löydät kasvistasi sellaisia, homma kannattaa ottaa sikäli tosissaan, että punkit leviävät mielellään muihinkin kasveihin ja niitä on hankala (=mahdoton) saada häädettyä etenkin mullasta. Muutkin huonekasvit kannattaa siis tarkistaa huolellisesti läpi. Punkit eivät haise, pure tai tee mitään muutakaan oikeasti inhottavaa, mutta kasveja ne tappavat.
Minä sain pelastettua punkkien valtaaman murattini niin, että leikkasin sen latvoista 15-20cm pitkät pätkät pistokkaiksi ja laitoin ne vesilasiin. Huuhtelin reippaasti vedellä ja mäntysuovalla aina muutaman päivän välein muutaman viikon ajan. Muun kasvin heitin menemään, koska aiemmista häätöyrityksistä huolimatta ne kiipesivät ilmeisesti mullasta aina takaisin. Kun sitten vesilasissa oleviin versoihin oli kasvanut juuret, istutin sen uuteen multaan, ja nyt murattini on hieno ja voi hyvin :)
Murattia ei muuten kannata kastella ainakaan liikaa, vaikka huolestuisikin sen kunnosta, koska siitä se ei tykkää. Tähän aikaan vuodesta myös ravinteiden antamisessa kannattaa olla aika maltillinen, koska kasvit siirtyvät pimeällä yleensä talvilepoon eivätkä tarvitse kasvua kiihottavia ravinteita.
Mutta siis: peli ei ole menetetty :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 62915
- 119704
J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp79680Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm40644- 39636
- 87561
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante110535- 38482
- 41481
- 71457