Katselin tuossa keskustelua lamictalin käytöstä, ja minulle heräsi joitakin kysymyksiä. Olen sairastanut epilepsiaa lähes 30 vuotta. Tällähetkellä käytän deprakine 500 mg 2x 2 tbl/ vrk. Minulla on ollut vuoden aikana nyt yksi kohtaus, aikaisempina vuosina 1-3. Neurologi on suunnitellut minulle lamictalin aloittamista deprakinen lisäksi, jos kohtauksia vielä tulee. Onko kenelläkään kokemuksia tällaisesta yhdistelmästä. Entä niistä haittavaikutuksista? Haluan säilyä kuitenkin työkykyisenä, niinkuin olen tähänkin asti säilynyt.
Lamictal?
12
1452
Vastaukset
- juulia
mutta lamictal ei sopinut mulle
ollenkaan vaikka söinkin sitä noin
viisi vuotta.
pahin sivuvaikutus oli kahtena näkeminen
ja huimaus.
mutta niin kuin on monesti sanottu meitä
on moneksi toiselle käy ja toiselle ei. - Sopeutukaa
On lamista ja deprakinen yhdistelmästä noin 5 v ollu välillä kohtauksia ja muuteltu lääkemääriä.Lamictalin määrän nosto ei onnistunut juuri kokeiltiin et olisi deprakine lopetettu.Tuli niin kovat sivuoireet tasapainohäiriöt ym oli pakko lami palauttaa aiemmalle tasolle.Kohtaukset ovat suunnilleen pois minulta isoja sellaisia ole ollu "muutamaan" vuoteen lamin ansiosta osittain kanssa.
- Telle
tuon alla mainitsemani oksentelun lisäksi Lamictalin takia myös huimausta ja kahtenanäkemistä. Kohtaukset eivät ole hellittäneet. "Asentohuimaus" on pahinta; tänäänkin jouduin vastaamaan puhelimeen (sairaalasta soitettiin) ja pää pyöri niin pahasti, että mieheni joutui avaamaan puhelimen.
Mutta, kaikillahan tämä menee yksilöllisesti! Toivon, että Lami sopii sinulle! - anni74
minun kohdallani lääke ei aiheuttanut mitään sivuvaikutuksia. lääkkeen teho on vaan lopahtanut kokonaan 3 vuodessa.
- sauvatar
tuota aikaa, kun sain vain kerran vuodessa
kohtauksen ja pyysin Neurologia muuttamaan lääkitystäni niin, että olisin täysin kohtaukseton ja siitä koko paska rumbani
alkoi moneksi vuodeksi.
Mieti tarkoin mihin ryhdyt !!!
Moneen vuoteen ei löydetty sopivaa
lääkitystä ja sain isoja kohtauksia
paljon, sekä jouduin työstäni jäämään
pois sekä siirtymään Kuntoutustuelle.
Nyt jäämässä jo eläkkeelle ja ikää
on alle 40v.
Jos se kirpaisee vain kerran vuodessa
niin kestä se.
Sain Lamictalista pahoja tasapainohäiriöitä
ja ihottumaa ja nyt en enempää muista.
Mieti mihin ryhdyt !!!!!Olen tosiaan miettinytkin, kannattaako ottaa vastaan muita lääkkeitä kuin tämä jo olemassaoleva deprakine. Neurologi on itse ehdottanut tuota lamictalia, jos vielä tulee kohtauksia. En minä itse välttämättä sitä halua. En oikein tiedä, niinkuin jo totesin, että minä olen vielä työelämässä, ja haluaisin pystyä töitä tekemäänkin vastaisuudessakin. Täytyypä keskustella neurologin kanssa tarkemmin seuraavaalla kerralla kun sinne menen.
- yhteensopivat
gauloisekin kirjoitti:
Olen tosiaan miettinytkin, kannattaako ottaa vastaan muita lääkkeitä kuin tämä jo olemassaoleva deprakine. Neurologi on itse ehdottanut tuota lamictalia, jos vielä tulee kohtauksia. En minä itse välttämättä sitä halua. En oikein tiedä, niinkuin jo totesin, että minä olen vielä työelämässä, ja haluaisin pystyä töitä tekemäänkin vastaisuudessakin. Täytyypä keskustella neurologin kanssa tarkemmin seuraavaalla kerralla kun sinne menen.
Mielestäni sinun taas kannattaisi ottaa Deprakinen rinnalle Lamictal, ainakin siinä tapauksessa että kohtauksia alkaisi tulla tiheämpään kuin kerran vuodessa.
Valproaatti ja lamotrigiini on nimittäin erittäin hyvä yhdistelmälääkitys, koska nämä lääkkeet tukevat toistensa vaikutusta. Ainahan kyllä sanotaan, että lääkemuutokset saattavat jopa huonontaa kohtaustilannetta, mutta epilepsialiiton "Opas aikuisen epilepsiasta"-lehdessäkin on maininta, että valproaatti, lamotrigiini ja topiramaatti ovat lääkkeitä, jotka eivät tunnetusti pahenna mitään kohtaustyyppiä.
Lamictal on tietysti aloitettava hitaasti ja pienimmällä mahdollisella annostuksella, jotta voidaan todeta sopiiko lääke muutoin käyttäjälle, ikävin haittavaikutus on kai yliherkkyysihottuma. - sauvatar
yhteensopivat kirjoitti:
Mielestäni sinun taas kannattaisi ottaa Deprakinen rinnalle Lamictal, ainakin siinä tapauksessa että kohtauksia alkaisi tulla tiheämpään kuin kerran vuodessa.
Valproaatti ja lamotrigiini on nimittäin erittäin hyvä yhdistelmälääkitys, koska nämä lääkkeet tukevat toistensa vaikutusta. Ainahan kyllä sanotaan, että lääkemuutokset saattavat jopa huonontaa kohtaustilannetta, mutta epilepsialiiton "Opas aikuisen epilepsiasta"-lehdessäkin on maininta, että valproaatti, lamotrigiini ja topiramaatti ovat lääkkeitä, jotka eivät tunnetusti pahenna mitään kohtaustyyppiä.
Lamictal on tietysti aloitettava hitaasti ja pienimmällä mahdollisella annostuksella, jotta voidaan todeta sopiiko lääke muutoin käyttäjälle, ikävin haittavaikutus on kai yliherkkyysihottuma.siellä sanotaan ja luvataan paljon
muutakin joka ikävä kyllä ei pidä
paikkaansa.
Ei kerrottu, että Lamictal*ista tulee
niin pahat tasapainohäiriöt etttei enään
pääse portaita alas ja me asuttiin sentään 3krs:ssa.
Paniikkihäiriön se puhkaisi ja se on
vieläkin ja liekö tuo ikinä poistu ?
Ihottuma tuli joka luvattiin ja olipa niitä sivuoireita muitakin.
12 lääkekokeilua on nyt sitten käyty läpi,
kun en siihen Deprakineen ollut tyytyväinen
joka mulle myös teki tuon, että sain vain
1-2 kertaa vuodessa kohtauksen.
Voit uskoa, että olen katkera.
- Taavi-boy
Suhtaudu palstakirjoituksiin valikoiden.
yliopistollisen sairaalan neurolokini sanoi lamictalin haitoista minulle sitä määrätessään.
(Haitoista olin ensinnäkin lukenut ja pelästynyt
samanlailla palstakirjoituksista)
Niin. Kaikki lamictalin, myös pelätty ihottuma ym
haitat ovat vain noin 5% luokkaa,
siitä voit vetää johtopäätöksen.
Minulle sopii mainiosti ja nostettu normaalisti
pienesti ensin niinkuin epilääkkeitä yleensäkin.
Nyt annos on 300mg 300mg
kohtauksi (gm) tavallisesti noin 40 kpl vuodessa pienet päälle, lamin alettua jääneet vähemmälle, nyt on tullut 35 gm voi olla että päästään taas 40 kohtaukseen. Olo on silti tosi OK :)ihme kyllä mutta niinhän sanotaan että vain otettu lääke auttaa, eli kai nyt voi sanoa että ainakin mielen pitää muuten tasapainossa.
Epilepsiatyyppini on vaikeahoitoinen, eli lääkehoito ei tehoa täysin.
Kohtaukset eivät ole pitkäkestoisia ja selviän niistä nopeasti ja tulevat pääsääntöisesti yöllä.
Ei siis häiritse päivärytmiä. Työeläkkeellä kyllä olen ettei haitat lisäänny rasitteesta.
Rohkea lamin syö :))- Telle
reagoi lääkkeisiin yksilöllisesti. Itselleni Lamictal ei sopinut lainkaan. Mutta joillekin näköjään Lami avun tuo ;))
Toivotaan, että kohtauksesi pysyvät siinä 35 luokassa; omiani en jaksa laskea.
Hyvää Joulunodotusta! - Taavi-boy
Telle kirjoitti:
reagoi lääkkeisiin yksilöllisesti. Itselleni Lamictal ei sopinut lainkaan. Mutta joillekin näköjään Lami avun tuo ;))
Toivotaan, että kohtauksesi pysyvät siinä 35 luokassa; omiani en jaksa laskea.
Hyvää Joulunodotusta!Meinasinkin lisätä sulkuihin tuonne loppuun että ja pyyhkeitä odotellessa.
Ai jaa, itse en toivo kuitenkaan pysyvän noin huipulla 35 vuodessa, huh huh. En parhaalle palstakaverillenikaan edes 35 ttä kohtausta.
toivotan vaikka kaikille.
Hyvää joulua ja parempaa uutta vuotta!
(sauvatar kysyi jossain kuis menee?
Hyvin meneee kaikesta huolimatta :)))))..... ;)
- erwerwerwerwewerwerwerw
"tasaa mielialaa masennuksessa"
niin näköjään tekee. Jumal**** 5vkoa käytetty ajatus rientää
muista mitään kokopäivästä pakkomielteet aivan hallitsemattomia ja aivan tajuton ahdistus painaa rinnassa. Ei tämä ole ainoa kokemus lääkkeitä on kokeiltu kaikki ihan paskaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup222310- 1392032
Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene121417Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR3881200- 631102
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen991087- 61970
- 68962
Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi45926- 2831