Vaeltaja -merkkiset LUMIKENGÄT

vaeltelija

Eli onko kenelläkään kokemusta noista Tokmannin Vaeltaja -merkkisistä lumikengistä? Olen itse nähnyt noita kahdenlaisia:

Toiset oli 24€ Halvemmat ja vähän pienemmät, hopealla alumiiniputki rungolla ja kovalla, mustalla muovimatolla. Siteet olivat yksinkertaiset ja muoviset. En hoksannut katsoa siteen kiinnitystä runkoon. Maton, olikohan takaosassa, oli Vaeltaja -logo painettu kankaaseen. Jonkinlaiset jääraudat alla oli. Jotenkin halvemman oloiset kuin nuo kalliimmat.

Toiset, eli ne kalliimmat oli 70€ ja sellaiset ajattelin ostaa, mikäli niitä nyt tässä oikein kehutaan. Ne olivat hyvin saman malliset, kuin nuo halvemmat, mutta hiukan isommat ja runko oli kiiltävän punainen ja matto oli musta, kuten toisissakin, mutta laadukkammaan näköistä ja pehmeämpää ainetta, enemmän kumia kuin muovia. Niissä oli myös muoviset siteet, joissa kaksi jalkapöydän yli menevää hihnaa, mutta ne toimivat räikkä-periaatteella ja olivat siten monimutkaisemmat, mutta silti ihan laadukkaan oloiset. Ne oli akseloitu pitkällä tapilla runkoputkiin. Ratkaisu vaikutti tukevalta ja kalliimmissakin lumikengissä olen nähnyt vastaavia ratkaisuja. Pohjassa oli tässäkin jääraudat ja ne olivat vähän isommat ja tukevammat. Näissä oli maton etureunassa metallilaatta, jossa oli painettu Vaeltaja -logo.

Onko kellään siis kokemusta, että ovatko hyviä (ja kalliimmat hintansa arvoisia) ja kestäviä lumikenkiä pehmeään, paksuun lumeen Oulunläänin korkeudelle, aloittelijalle, lyhyille lenkeille lähimaastoihin maaseudulle? Kokemuksia kyseisistä, ja muistakin alle sadan(100) euron(€) lumikengistä saa vapaasti kirjoittaa, ja linkkejä kyseisiä lumikenkiä esitteleviin/ vertaileviin/ keskusteleviin/ myyviin sivustoihin saa kernaasti tarjota, jos sattuu sellaisia löytämään.

Kiitos runsaslukuisista, asiaa valaisevista ja mielikuvituksellisista vastauksista jo etukäteen!

25

18018

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hiking girl

      en osaa sanoa mitään noista vaeltaja-lumikengistä, mutta mulla on käytössä TSL 810 Discover-lumikengät ja olen tykännyt kovasti.

      Tietysti makuja on monia!

      Sopivat käyttötarkoitukseeni hyvin, sillä lähimetsissä niitä käyttelen ja päiväreissuja niiden kanssa vaan tehty.

      Hinta Partiovarusteessa 99e.

      Lunta odotellessa =D

    • hiking man

      menisi ostamaan noita halpahallin kenkiä.Mulla kanssa TSL 810 Discoverit maksoi jotain 100 euron pintaan.Tosi hyvät peruskengät.Tais olla ulkoilukauppa.com mistä ostin :)

      • sissi

        mulla toinen talvi menossa vaeltajilla,parintunnin reissuja olen tehnyt aika paljon kainuun korkeudella monenlaisissa olosuhteissa ja hyvin on kengät pelittäny ei mitään vikaa ole ollut.


      • Anonyymi
        sissi kirjoitti:

        mulla toinen talvi menossa vaeltajilla,parintunnin reissuja olen tehnyt aika paljon kainuun korkeudella monenlaisissa olosuhteissa ja hyvin on kengät pelittäny ei mitään vikaa ole ollut.

        Samoin myös.Ovat pysyneet hyvin kengissä ja ei mitään remmejä kiinnityksessä,vaan hyvin toimiva liukumekanismi.


    • JK

      Mulla North-ice xpd 34" suositus paino 110 kg, itse painan 85 kiloa kesti n.20 tuntia umpihangessa kävelyä ja sitten alumiini putki liitoskohdasta poikki.

      • nälkäinen

        Joo lumikenkä on sellainen varuste jota ei kannata halvalla ostaa, toinen on ilmatäytteinen makuualusta.
        Ai miksikö?
        No siksi, että molemmat ovat rikkoutuessaan kerrasta käyttökelvottomia eikä niitä voi reissun kestäessä oikein korjata kunnolla. Vähemmän kriittisiä kamoja kuten tavallisia makuualustoja voi kokeilla halpoinakin.
        Lumikengän mekaniikan rasitukset ovat niin kovia, että siinä ei heikkoja lenkkejä kannata olla.


    • Investoi laatuun

      Tässä pätee se tosiasia että halvalla ei saa kunnon tuotetta. Kun hankkii halvat, Meno on raskasta, pettyy koko hommaan ja siihen se jää.
      Kunnon vehkeet alle niin hommasta nauttii. Sama koskee sauvoja, vaatetusta ja muuta tarviketta.
      Hanki lisäksi kunnon teleskooppisauvat ja satsaa vähintään 60€ niihin.

      Minulla 70 kg painosella on 95cm pitkät GV -merkkiset 270€, vaimolla 60 kg 75 senttiset GVeet 190€.
      Pitemmät olleet jo 7 talvea käytössä ja eka talvi lyhemmillä.

      Vaikka pituutta on, se ei haittaa menoa. Kärki nousee ja lumi katoaa päältä. Vajoaminen pienempää kuin lyhyillä joten meno on kevyempää. Talven höttölumessa nekin uppoaa mutta nousee hyvin.

      Raskaitakin kelejä on jolloin lumen pintakerros on kova ja murtuu. Kärki tahtoo jäädä jumiin. Pikkukengillä tässä lumessa ei talsita pätkääkään.

      Pikkusilla lumikengillä EI tee mitään. Ne on tarkoitettu siihen kun city-ihminen menee jonossa jossakin ohjatulla "kenkäilyllä" ja kuvittelee olevansa oikein eräretkellä. Kantopintaa ei ole tarpeeksi ja meno on raskasta.

      Paras seura on oma itse. Saa mennä minne tykkää, Ei tarvi neuvotella reitistä, nuotiopaikasta, ei mistään. Mukana omat ajatukset, oma itse ja vapaus. Ei vastaantulijoita. Ei melua. Tosi hiljainen metsä vaikka et oo kaukana. Taivalla, etsi tervaskanto, pilko tervantuoksuiset säleet, tee tulet (räjähtää oikein palamaan), juo kahvit, istu, kuuntele ja katsele....


      Aikaisemmin ennen GVn hankintaa kävin metsässä 2,5 metrisillä 75mm leveillä Karhu ERÄ suksilla. Kiva mennä ja ne ovat kuin siltä ojien ylityksessä. Mukava lasketella ja eteneminen välillä vauhdikastakin. Kuljetus katolla hiukka hankalaa.
      Nyt voin valita kummillako menen. Riippuu kelistä ja paikasta. Hankikannoilla ne ovat tosikivat.

      Jossakin TV testissä oli vertailututkimus jossa niillä jopa juostiin ja hypittiin. Käytännössä tätä ei tapahdu. Järki sen sanoo.
      Hyvä kunnolliset sauvat ovat hyvä investointi. Ja tarpeelliset. Kunno reppu lantiokannatuksella (mikä semmosen nimi nyt olikaan?) kevyt kantaa. Laatutermos esim SAREK kruunaa kuumat kahvit.

      • Mauri-vaari

        Tokmannin Vaeltaja lumikengät muuttuvat jalkapallokengiksi suojakelille. Keräävät mahtavan lumipallot alleen, koska jalan alla olevat hampaat ovat eteen ja taakse yhtäsuuret => Lumi ei pääse poistumaan, vaan kerääntyy kasvavaksi palloksi. Pakkasella toimii!

        Itselläi on FOXin limikengät, jotka osti Honkakrista, ne ovat pelittäneet kaikilla keleillä.
        Halvalla saa halpaa, miuyta toimitattomia ei saisi myydä halvalalkaan vai mitä TOKMANni!? Ainakin pirtää kertoa, että toimii vain pakkasella!


      • Sivuhuomauttaja

        "Taivalla, etsi tervaskanto, pilko tervantuoksuiset säleet, tee tulet (räjähtää oikein palamaan), juo kahvit, istu, kuuntele ja katsele.... "

        Tuon saat tehdä vain omassa metsässäsi. Muualla moinen pyromanian harjoittaminen on laitonta, ellet sitten pyydä erikseen metsän omistajalta lupaa.


      • Anonyymi
        Sivuhuomauttaja kirjoitti:

        "Taivalla, etsi tervaskanto, pilko tervantuoksuiset säleet, tee tulet (räjähtää oikein palamaan), juo kahvit, istu, kuuntele ja katsele.... "

        Tuon saat tehdä vain omassa metsässäsi. Muualla moinen pyromanian harjoittaminen on laitonta, ellet sitten pyydä erikseen metsän omistajalta lupaa.

        höpöhöpö. met tehemä tulet ku kahavihammasta kolottaa.


    • fff

      Itsellä vaeitajan lumikengät 3tta talvea. Ovat kelpopelit, olen toki modannut takaremmin vanhoista lumilautasiteistä ja viilannut rautoja alta. Lisäksi silikonipäällystys ja lumi ei tartu millään kelillä kokkareiksi.
      Talsin näillä kengillä mm. ylläksellä kolmen tunturin kierroksen ja haha tuli naurettua matkalla muutamalle varmaankin kehä kolmosen sisäpuolelta olevalle turistille, kun vermeet oli saakelin komeet ja kalliit, mutta kun ei osata...

    • en suosittele

      Vaeltaja-tuotteet ovat yleensä melkoista roskaa, tosin merkillä on muutama hyväkin tuote. Lumikenkiä en ostaisi Vaeltajan valikoimasta koska tuote on sillä hintaa takuuvarmasti roskaa.

    • Mie ihe
    • R69B

      Loistavat ja ei ongelmaa vaikka 3. Hinta/laatu 10 . Kevyet alumiiniputket!!

    • Kalaveikko

      Vaeltajan lumikengät ovat hintaansa nähden ok tuote.Puutteita toki on.Samalla muotilla tehtyjä paljon liikkeessä.36 tuuman lumikengät olisi mielestäni pitänyt suunnitella hieman toisin.Jalan saranointi olisi pitänyt tehdä pienemmästä malleista tutulla metallisella saranalla eikä kumilla.kengän pituutta hieman lyhentää ja leveyttä jalan kohdilta leventää n 6cm.Näin jalan sivuttaisliike ja lumeen uppoaminen vähenisi liikkuttaessa raskaan repun kanssa.

    • Anonyymi

      olen saikannut niillä isommilla lumikengillä vuosikausia jänismetillä. hyvin on päästy. se jalan alle jäävä saranakumi on pitäny vaihtaa. minusta hinta-laatu suhde on hyvä.

    • Anonyymi

      Hyvin toimii kannattaa ostaa vaikka 13 vuotta myöhässä

    • Anonyymi

      Hintalaatusuhteeltaan ainakin Morphon lumikengät ovat parhaita.

    • Anonyymi

      Tokmannilta ostin eilen vaeltaja lumikengät hintaan 35e. Tänään suojakelissä muutaman kilometrin kävelin ja tosi hyviltä tuntuivat, ei mitään ongelmia ollut! Positiivinen yllätys ja takuutakin 1 vuosi!

    • Anonyymi

      Mulla on ne kallimat lumikengät. Ovat olleet ol. käyttäjän on hyvä olla pitkä, sillä ne on aika leveät. Kuvailemasi maastoon voisitävat sopi hyvin.

      • Anonyymi

        Tulipahan nähtyä näiden vaatimaton laatu. Tuli napattua mukaan uutta vastaavat Vaeltajat. Vain pari kertaa käytetyt, mutta joitain vuosia takana. Semmoiset kokomustat. Piti lähteä hangelle tarpomaan, mutta toisessa kengässä etusiteiden alla oleva muovi mureni mujuksi. Vain muovin vahvikkeena olleet kuitulangat jäivät kannattelemaan kengän siteitä. En voi suositella.


    • Ostin kuukausi sitten Tokmannilta Vaeltaja lumikengät. Tänään ensi kokemus, molemmista pohja haljennut pienen lenkin jälkeen. Painoa 80 kg.
      Kauko Aspimaa Vaasa

      • Anonyymi

        Mulla ollut kohta kymmenen vuotta "pyry" merkkiset halpislumikengät, jotka taitavat olla samat värkit.

        Näissä halpislumikengissä ei kannata ostaa muoviversiota, ne eivät varmasti kestä. Omissa kengissä materiaali on hypalon-kangasta, jota aiemmin käytettiin ilmatäytteisissä kanooteissa ym. hyvän kestävyyden takia.

        Kengät ovat toimineet ihan hyvin pakkaslumessa ja metrin hangessa. Suojakelillä tosin keräävät lunta. Päädyin aikoinaan näihin halvan hinnan ja suuren pinta-alan takia - katselin läpi ns. laatulumikenkien tarjonnan, mutta monet näyttivät turhan pieniltä. - Toki, monet lumikenkäilijät kulkevat valmiiksi poljettua uraa peräkkäin, jolloin kantopintaa ei varmaan tarvitakaan (ei kyllä periaatteessa lumikenkiäkään).


    • Anonyymi

      Morphoa uskallan suositella. Meidän perheessä 4 paria ja olleet jo useita vuosia.

    • Anonyymi

      Tokmannin Vaeltaja-lumikengät Ihan kuraa!!! Järkkyä että toisella kävelyllä toisesta lukko lähti lumikenkälevyosasta. Oli k a i k k i (4) mutterit lähteneet ja hävinneet lumeen tietty pitkin matkaa ja kauhea vaiva ja vaarallisia tilanteita kun pääsi pelastautuun lipulta umpilumesta puol kilsaa. Järkyttävän huono laatu!!!! . Vihreämusta tokmannilta. Käyttökelvottomat siis tokana käyttöpäivänä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      58
      5841
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3697
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1968
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1789
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1199
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      967
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      52
      962
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe