Uusi CTS kohta täällä!

andy_america

CTS on saanut pääosin positiivisia arvosteluja kaikissa ulkomaan ja kotimaan autolehdissä (Motor Trend, C&D, Auto Zeitung, AMS, Tuulilasi). Tätä en muista ennen tapahtuneen (poislukien Corvette Z06 ja Chrysler 90-luvulla). Vaikuttaa siltä että Caddyllä olisi uusi voittaja käsissään.

Harmittava seikka on se, että 3,6-litran V6 epäsuoralla suihkutuksella ei taida tulla meille. Tehoa olisi 263hv ja vääntöä 343Nm, juuri sopivasti; 2.8 hiukan alimittainen, V6 DI taas turhan tehokas (tai no, voiko sellaista edes olla??).

Toinen mielenkiintoinen seikka on kulutus: yli 11 litran EU-kulutus on kova lukema, mutta diesel tulee niille joille se on esteenä. Kuitenkin tulee mieleen kulutuslukemien todenperäisyys; Auto Zeitung vertailu Caddyä ja kumppaneita kesällä 2006. Siinä 3.6 V6 Caddy sai saman kulutuslukeman kuin MB E200 Kompressor (1.8-litran mekaanisesti ahdettu kone) vaikka Mersun piti EU-lukujen mukaan olla yli 3 litraa taloudellisempi! Sama koski myös Audia: kulutti saman kuin Caddy vaikka olisi pitänyt päästä paljon vähemmällä. Kuinka luotettava EU-yhdistetty sitten on Cadillacin kohdalla?

Joka tapauksessa: vihdoin Cadillac, joka kestää sisustukseltaan, ajettavuudeltaan, ajoasennoltaan ja suorituskyvyltään vertailun maailman parhaisiin tämän hintaluokan autoihin, vanha CTS ei kaikilta osin siihen yltänyt, mukavuus ja laatuvaikutelma olivat pahimmat puutteet.

Jos joku pääsee tätä ajamaan niin olisi kiva lukea koeajokokemuksia. Toisaalta tieto voi lisätä tuskaa, sillä oma taloustilanne ei salli kuin käytetyn Cadillacin ostamista (sekin vasta vuonna 2010 jos tuuri käy). Parempi sekin kuin ei mitään.

15

2901

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-cad

      Hyvän näköinen peli. Toista maata kuin vanha ! Jotenkin vain älytöntä puristaa noin pienestä koneesta yli 300hp. Vääntö jää noin pienessä vaatimattomaksi, vaikka tehoa kierroksilla saadaankin. Miksei nokalle pantu Northstaria samantien.

      • andy_america

        On ollut liikkeellä kahdenlaisia huhuja:
        1. Tulisi 3.6 V6 turbolla (ehkä 2xT) ja noin 375hv.
        2. Ultra-V8 tulisi vihdoinkin. Tämä olisi Northstarin korvaaja, noin 4.7 litraa ja 400hv.

        311hv on aika paljon 3.6 litrasta, olisi vaikka samat tehot ja 3.8 litraa niin tuntuisi paljon paremmalta. Tehoero tavalliseen 3.6:een on aika iso (18%) mutta vääntöero vain 9%. Hiukankin isommalla koneella olisi tehon ja väännön ero tasapainoisempi.

        Northstaria ei kuulemma haluttu, kun sen valmistaminen on kallista ja se kuluttaa paljon. Siihen ei DI:tä aiota laittaa vaan odotetaan Ultraa (tulisi ehkä 2009-10).


    • STS-99

      Tuntuu olevan täysin pielessä yleisesti ottaen Cadillaceille ilmoitettu EU-kulutus. Varsinkin matka-ajossa Sevilleni toteuma on ihan muuta kuin ilmoitettu 10.9L/100km @ 80kph - pääsee alle kymppiin helposti tuolla nopeudella.

      Sama trendi lienee jatkunut uuden CTS:n kanssa. Joskus olen epäillyt että kääntävät suoraan jenkkien EPA:n luvut mutta käyttäen vahingossa imperial gallonaa ;)

    • konkuran partaalla

      tottahan sitä kuluttaja ulkomailla voi mässäillä noilla tehopakkauksilla silti.

    • ja neliveto?

      Mahtaako tuohon 2009 CTS V6 dieseliin tulla neliveto tarjolle? Nythän sen saa 3.6 kuutosen kanssa. Dieselinä ja nelivetoisena voisi olla aika mukava peli.

      • andy_america

        Molempiin 3.6-litraisiin (MPI ja GDI) on 4WD saatavilla automaatin yhteydessä, luulisin että dieseliinkin tulee (fiksua ainakin olisi). Mitään fyysistä estettä sille tuskin ainakaan on.


      • ja 4-veto
        andy_america kirjoitti:

        Molempiin 3.6-litraisiin (MPI ja GDI) on 4WD saatavilla automaatin yhteydessä, luulisin että dieseliinkin tulee (fiksua ainakin olisi). Mitään fyysistä estettä sille tuskin ainakaan on.

        Siksi tuota epäröin, kun esim Chrysler ei tarjoa 300C dieseliä 4-vetoisena, ainosastaan ison bensakoneen kanssa. Josko tämä olisi vaikka amerikkalainen ajattelutapa: 4-vedon kanssa pitää olla kunnon bensamylly, dieselillä pihistelijät ajakoot takavetoisella :)
        ...tai sitten CTS:n aski ei olisi sopiva dieselin kovaa vääntöä ajatellen.
        No, odotellaan ja katsotaan mitä tuleman pitää.
        Diesel on kaiketi luvattu vasta vuosimalliin 2009.


      • ex-cad

        Minkähänlainen diesel siihen on tulossa ?

        Joo, laiskottaa en jaksanut etsiä tietoa vaan menen mistä aita on matalin. :D


        En vain oikein ymmärrä, miten ihmeessä mikään diesel voisi olla 311 hp bensakonetta houkuttelevampi ? Eipä juuri löydy yhtä tehokkaita dieseleitä.

        Mainittu chryslerikin on 3 litraisella dieselillä, tai liki 150 hp voimakkaammalla bensakasilla. Mikä tekee ihme dieselistä edes harkinnanarvoisen vaihtoehdon ? Jos autovalinnan ratkaisee kulutus, niin silloin kannattaisi pistää vakavaan harkintaan koko auton.

        Kulutus on välttämätön paha. Voimaa ei synny ilman polttoainetta.


      • ja neliveto
        ex-cad kirjoitti:

        Minkähänlainen diesel siihen on tulossa ?

        Joo, laiskottaa en jaksanut etsiä tietoa vaan menen mistä aita on matalin. :D


        En vain oikein ymmärrä, miten ihmeessä mikään diesel voisi olla 311 hp bensakonetta houkuttelevampi ? Eipä juuri löydy yhtä tehokkaita dieseleitä.

        Mainittu chryslerikin on 3 litraisella dieselillä, tai liki 150 hp voimakkaammalla bensakasilla. Mikä tekee ihme dieselistä edes harkinnanarvoisen vaihtoehdon ? Jos autovalinnan ratkaisee kulutus, niin silloin kannattaisi pistää vakavaan harkintaan koko auton.

        Kulutus on välttämätön paha. Voimaa ei synny ilman polttoainetta.

        Diesel on VM:n 2,9-litrainen V6, tehoa siitä luvataan 250 hv ja vääntöä max 550 Nm. Näillä eväillä sen pitäs kyydittää CTS:ää 311-heppaista bensakonetta vikkelämmin. Ja pienemmällä kulutuksella. Minusta tuo on hyvinkin kiinnostava vaihtoehto bensa-kuutoselle. Asia erikseen, jos olisi tarjolla kunnon bensa-V8, mutta kun ei.... :(


      • ex-cad
        ja neliveto kirjoitti:

        Diesel on VM:n 2,9-litrainen V6, tehoa siitä luvataan 250 hv ja vääntöä max 550 Nm. Näillä eväillä sen pitäs kyydittää CTS:ää 311-heppaista bensakonetta vikkelämmin. Ja pienemmällä kulutuksella. Minusta tuo on hyvinkin kiinnostava vaihtoehto bensa-kuutoselle. Asia erikseen, jos olisi tarjolla kunnon bensa-V8, mutta kun ei.... :(

        Kieltämättä noi uudet nakkenakuttajat vääntää kyllä muhkeasti.

        En silti suurin surminkaan dieseliä autoni nokalle huoli. Hiacet erikseen... :D

        Onhan CTS:stä v-malli, corveten kasilla. Arvatkaa vaan tuleeko ikinä Suomen markkinoille, kiitos vielä entistäkin älyttömämmäksi muuttuneen autoverotuksen !! Sen verran tuossa googlettelin, että pisti silmään 2009 CTS-V 6,2 litraisella kasilla 550hp/745Nm... Ilman järjetöntä veroa ja siltikin valitettavaa lompakon ohkoisuutta, ei paljon tarvitsisi pähkäillä minkä ottais..


      • STS-99
        ex-cad kirjoitti:

        Kieltämättä noi uudet nakkenakuttajat vääntää kyllä muhkeasti.

        En silti suurin surminkaan dieseliä autoni nokalle huoli. Hiacet erikseen... :D

        Onhan CTS:stä v-malli, corveten kasilla. Arvatkaa vaan tuleeko ikinä Suomen markkinoille, kiitos vielä entistäkin älyttömämmäksi muuttuneen autoverotuksen !! Sen verran tuossa googlettelin, että pisti silmään 2009 CTS-V 6,2 litraisella kasilla 550hp/745Nm... Ilman järjetöntä veroa ja siltikin valitettavaa lompakon ohkoisuutta, ei paljon tarvitsisi pähkäillä minkä ottais..

        http://www.edmunds.com/insideline/autoshows/detroit/2008/2009cadillacctsv.html

        http://www.thetorquereport.com/2008/01/detroit_auto_show_preview_2009_4.html

        Melkoinen tehopakkaus, peittoaa voimassa ja teho-painosuhteessa jopa BMW M5:n. Eiköhän tuota Suomeen saa tilattua jos vaan Euroopan tuontiohjelmaan kuuluu, kuten on lupailtu. Ja ulkonäkö sekä ulkokuoren että sisustan osalta on mielestäni todella onnistunut.

        Hinta tulee kyllä olemaan anuksesta :)


      • ex-cad
        STS-99 kirjoitti:

        http://www.edmunds.com/insideline/autoshows/detroit/2008/2009cadillacctsv.html

        http://www.thetorquereport.com/2008/01/detroit_auto_show_preview_2009_4.html

        Melkoinen tehopakkaus, peittoaa voimassa ja teho-painosuhteessa jopa BMW M5:n. Eiköhän tuota Suomeen saa tilattua jos vaan Euroopan tuontiohjelmaan kuuluu, kuten on lupailtu. Ja ulkonäkö sekä ulkokuoren että sisustan osalta on mielestäni todella onnistunut.

        Hinta tulee kyllä olemaan anuksesta :)

        Niin, kyllä varmaan Suomeen saa tilattua. Mutta viralliseen tuontiohjelmaan tuskin kuuluu.

        Oleellisen sanoitkin jo viimeisessä lauseessasi..


      • andy_america
        STS-99 kirjoitti:

        http://www.edmunds.com/insideline/autoshows/detroit/2008/2009cadillacctsv.html

        http://www.thetorquereport.com/2008/01/detroit_auto_show_preview_2009_4.html

        Melkoinen tehopakkaus, peittoaa voimassa ja teho-painosuhteessa jopa BMW M5:n. Eiköhän tuota Suomeen saa tilattua jos vaan Euroopan tuontiohjelmaan kuuluu, kuten on lupailtu. Ja ulkonäkö sekä ulkokuoren että sisustan osalta on mielestäni todella onnistunut.

        Hinta tulee kyllä olemaan anuksesta :)

        Hurjat lukemat, ei ihan ZR-1:n tasoa mutta peittoaa kilpailijat selvästi. Edmundsin vääntötiedossa tosin virhe, suurin vääntö on oikeasti jossakin 4000-4500 kierroksella, muuten huipputehoa olisi yli 650 hevosta :)

        Nollasta sataan menee varmaan alle 4,5 sekunnissa, varsinkin jos takapyörien ylenmääräinen sutiminen ja pomppiminen on saatu kitkettyä pois. Vanha V:hän hävisi 0,3 sekuntia kaikille kilpailijoille välillä 0-50 km/h tämän takia.

        Vääntö on ihan mieletön kilpailijoihin nähden ja vääntökäyrän muotokin lienee sitä, viritysastehan on matala, noin 90hp ja 120Nm litraa kohden ei ole älyttömän paljoa.

        Onkohan kuinka keulapainoinen, 3.6:n painojakauma taitaa olla 52.5/47.5? Tässä voi olla vielä suurempi osuus keulalla, se ei tee hyvää ajettavuudelle!? Toivottavasti ongelmaa ei ole. Hinnan kanssa varmasti on ongelmia.

        PS Ainakin Ruotsissa oli vanhanmallisia CTS-V -malleja myytävänä käytettyinä eli eiköhän uuttakin saa, vars. kun tehdas on ilmoittanut Euroopan yhdeksi avainmarkkinoistaan.


    • Bamse

      On aika siistin näkönen peli! odotetaan innolla sitä, jos vaikkapa ostais sellaisen käytettynä parin vuoden päästä!

    • Sossun täti

      tai oikeammin pura jenkki.
      Kuka ääliö ostaa caddyn?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1371
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1185
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      22
      1104
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1060
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1041
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      947
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      885
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      859
    Aihe