Mikä on puhtain tuoksu.

jartsev

Meillä jokaisella on omia mielikuvia puhtaudesta. Usein koemme että se puhtaus josta minä itse pidän on puhtainta, mutta toisaalta mikä sitten on tosiasiassa puhdasta? Onko se perinteinen steriloitu sairaalan leikkaussali puhtaus ylivoimaisesti parasta puhtautta, mutta kun sielläkin elää vallan kauhea bakteerikanta. Vai löytyykö suurin puhtaus napamantereen hyytävästä kylmyydestä tai Saharan autiomaan kauimmaisesta ja kuumimmasta hiekka dyynistä. En tiedä, mutta helpotetaan ja siirrytään mielipide alueille: "mikä on puhtain tuoksu mielestänne?"

Itse poistun joksikin aikaa palstalta, mutta palaan ehkä kommentein jos keskustelua syntyy.

57

2141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ax..

      toivoo useinkin, että vielä jotain hajuja tuntisi, vaan ei. Pitäisi olla joku hirmu löyhkä, että edes vähän tuoksahtaisi. Miten sen kokisivat muut?

      • jartsev

        No kuinkas entiset muistikuvat tuoksuista?


    • enkelitrio

      puhtaisiin lakanoihin verhoutunut saunapuhdas ihminen "maustettuna miedosti boisonilla" tai "ferrarilla"

      • kiike

        pestyt lakanat jotka ovat kolkean kellostalon kylmä/kuiva vintillä olevilla naluilla jähmettyneet koppulaiseksi ja loppukuivattu kylpyhuoneessa. Niistä lähti hulmaavan laikas tuoksu koko asuntoon.

        Muisto valhaisnuoluudesta.


      • jartsev
        kiike kirjoitti:

        pestyt lakanat jotka ovat kolkean kellostalon kylmä/kuiva vintillä olevilla naluilla jähmettyneet koppulaiseksi ja loppukuivattu kylpyhuoneessa. Niistä lähti hulmaavan laikas tuoksu koko asuntoon.

        Muisto valhaisnuoluudesta.

        Selvä puhtaan tuoksu ja mielikuva.


      • jartsev

        Selvä saunapuhtaan miehen tuoksu. Sä olet selvästi perillä ja tietoinen mikä on parasta puhtautta;)


      • enkelitrio
        jartsev kirjoitti:

        Selvä saunapuhtaan miehen tuoksu. Sä olet selvästi perillä ja tietoinen mikä on parasta puhtautta;)

        se ferrari on miäste,boisoni mun oma lempparituaksu.
        Boison onnii voimakast,ettei sitä voi suihkuttaa ku ilmaan ja pyyhältää siit läpi :)
        Toivo joulupukilt,se suihkusaippuaki on NAM.


      • kilttien tyttöjen
        enkelitrio kirjoitti:

        se ferrari on miäste,boisoni mun oma lempparituaksu.
        Boison onnii voimakast,ettei sitä voi suihkuttaa ku ilmaan ja pyyhältää siit läpi :)
        Toivo joulupukilt,se suihkusaippuaki on NAM.

        toiveet, kirjoitan tähän ylös: "Boison tuoksu ja saippua enkeleille!" no nyt muistan sit aattona!


      • Anonyymi
        jartsev kirjoitti:

        Selvä puhtaan tuoksu ja mielikuva.

        Luin joskus että kyseessä on kemiallinen reaktio, joka siinä on tapahtunut. En muista mikä tai miten. Ei siis vain luulo tai kuvitelma.


    • lämpimänä kesäpäivänä laiturilla, mäntysuovalla pestyt matot.
      Se tuoksu ei ikinä unohdu.

      • jartsev

        Me jotka olemme mattoja pesseet, se on yksi todellinen kesästä kertova puhdas tuoksu, jospa taas ensikeänä.


    • Pirre*

      pestyt matot, ja päivän pakkaskelissä olleet vuodevaatteet.

      • mies'

        Muistit sentään tuon vanahan kunnoon mäntysaippuan.
        Pirre -kulta kovin on samaanmoonen tuo hajuuaistimus mulla ja sulla.
        Pakkasen pureemia lakanoota ja polsterinpäälisiä meirän tarttis kyllä ensin jollaakin keinoin lämmittää ennen kuin kölläährettäs niitä pelmentämähän. Hih!
        Terveisiä meiltä moleemmilta täältä kotoa!


      • Akaton mies

        En mä oo Pirre tuallaasia tänne kirijootellu, ku tau joku härikkö teköö, muka vitsinä pitää. Ei ilimeesesti itte pysty parempahan. Tuallaanen on lapsellista ja sellaasta mua kohtahan alentavaa.
        Mä pyyrän anteeksi Sinulta tuan häirikön käytöstä. Jos se jatkuu vielä mä otan yhteyren tämän palstan valvojaan.
        terv. seppä ja ihimettelevä pieni Tiitu-kani.


      • Pirre*
        Akaton mies kirjoitti:

        En mä oo Pirre tuallaasia tänne kirijootellu, ku tau joku härikkö teköö, muka vitsinä pitää. Ei ilimeesesti itte pysty parempahan. Tuallaanen on lapsellista ja sellaasta mua kohtahan alentavaa.
        Mä pyyrän anteeksi Sinulta tuan häirikön käytöstä. Jos se jatkuu vielä mä otan yhteyren tämän palstan valvojaan.
        terv. seppä ja ihimettelevä pieni Tiitu-kani.

        etten uskonutkaan sen olevan Sinun kynästäsi, joten jätetään se omaan arvoonsa.

        Tein ikäväkseni kirjoitusvirheen siihen vastatessani. Piti olla "ettet sie oo mikkää Akaton.. jne.."

        Ole ihan rauhassa, enhän mie uskokaan sinun tuollaiseen alentuvan, ei missään nimessä.


    • tuohihattuinen

      Vasta puusta repäisty tuohen tuoksu on oma ehdokki.
      Toinen mieli tuoksu lähtee vastaleikatusta ruohosta.

      • kaikista

        se puhdas vauva,pesty ja yöpukuun laitettu,olkapäällä tuhisemassa unenkorvilla...


      • kaikista kirjoitti:

        se puhdas vauva,pesty ja yöpukuun laitettu,olkapäällä tuhisemassa unenkorvilla...

        Vastasyntynyt ja juuri kylvetetty ja joka ei osaa sitä sinappia vielä tehdä.


      • jartsev

        Olin aivan unohtanut tuon. Ennen nuoruudessa kun isäni teki halkoja kesäisin vastantaiton aikaan, olin minä poikasena keräämässä tuohia ja nila-koivusta jältää kaapimassa.


      • jartsev
        kaikista kirjoitti:

        se puhdas vauva,pesty ja yöpukuun laitettu,olkapäällä tuhisemassa unenkorvilla...

        Aivan upea, oma puhtaan tuoksunsa. Tiedän minäkin vaikka mies olenkin, hyvä pointti teiltä tähän.


      • jartsev
        miljoona kirjoitti:

        Vastasyntynyt ja juuri kylvetetty ja joka ei osaa sitä sinappia vielä tehdä.

        naisellinen valinta hyväksi puhtaaksi tuoksuksi. Erinomaisen kiva valinta sinulta.


    • maissi55

      ...raikkain tuoksu löytyy havumetsästä.
      Metsä on juuri kaadettu ja puut ajettu pinoon tien varteen.
      Siinä tuoksuu yhdessä kaadettu puu, pihka ja havunneulasten raikas, pikkasen tervakseen vivahtava....

      Uuh jes, sen tuoksun pulloon jos saisin,
      niin tämän huushollin sillä raikastaisin.

      • susa51

        Kyllä metsästä löytyy se puhdas ja raikas tuoksu. Etenkin keällä se tuoksu tulee esiin, myös kaadettu puun tuoksu on hieno. Meri-ilma on myös jotain erityistä, mielestäni puhdasta ja raikasta.


      • jartsev

        Kävin juuri metsässä, siellä oli hakattu puita huikean suuripino. Siinä tuoksui tuo tuoksu.


      • jartsev
        susa51 kirjoitti:

        Kyllä metsästä löytyy se puhdas ja raikas tuoksu. Etenkin keällä se tuoksu tulee esiin, myös kaadettu puun tuoksu on hieno. Meri-ilma on myös jotain erityistä, mielestäni puhdasta ja raikasta.

        Nuo tuoksut mitä sinä muistit. Metään tuoksuja arvostan erityisesti, tosi upeita ja meri-ilma. Siinä on jotain suolan sudattaman puhtaan ilman tuoksua, ainakin niin voisikuvitella.


    • Sinimarjanen

      kun aurinko rupeaa lämmittämään, hiihtämässä,
      metsän laitamilla tai metsässä, lumi ja metsä
      tuoksuvat puhtaalle. Tunnen tuoksun nytkin nenässä, kun
      ajattelemaan aloin.

      Kesällä sateen jälkeen, tulee puhdas, raikas tuoksu.

      Poikkesin ehkä hieman aiheesta, mutta nämä
      tuoksut minä koen puhtaan tuoksuiseksi.:)

      Unohtui kyllä vielä. Pesty pyykki, ulkona kevät
      auringossa kuivatettu. Tuoksuu puhtaalle, eikö totta.:)

      • jartsev

        Tiedän tuon tuoksun hiihto retkiltä, se on upea puhdas tuoksu. Sitä on kivaa aistia metsän rintuuksella. Samoin pitkän pölyisen poutajakson jälkeinen sade puhdistaa ja tuoksuttaa ilmaa, upea tuoksu. Puukki todellakin, aivan totta.


      • jartsev
        jartsev kirjoitti:

        Tiedän tuon tuoksun hiihto retkiltä, se on upea puhdas tuoksu. Sitä on kivaa aistia metsän rintuuksella. Samoin pitkän pölyisen poutajakson jälkeinen sade puhdistaa ja tuoksuttaa ilmaa, upea tuoksu. Puukki todellakin, aivan totta.

        Tarkoitin tietenkin "pyykki", mutta kaipa kirjoitusvirhekin puhtaalta, ainakin aidolta tuoksulta tuntuu;)


    • Anskuliini

      minulle koostuu useasta elementistä.
      Keväällä tuuletan mökin petivaatteet ulkona, ripsutan koivunoksilla (kuusenhavuilla) seinistä pölyt, petaan puhtaat lakanat sänkyihin.
      Saunan ja uinnin jälkeen raikkaaseen pölyttömään vinttikamariin nukahtaminen on nukkua maailman puhtaimpaan tuoksuun.

      • vanhaan hyvään aikaan yleensä riepumatot pestiin ennen juhannusta lammenrannalla. Pestyt matot laitettiin perusteellisesti pestyn kodin lattioille aattona - pöydille oli levitetty puhtaat valkeat liinat ja kesäverhot vaihdettu ikkunoihin...kerätty luonnonkukkia maljakoihin..

        Että koti tuoksui hyvälle - juhannukselle..:)

        Ai niin jouluhan se kohta..ja joulusiivous..:/


      • jartsev

        Jos jostakin tuoksusta niin juuri tuosta voi todella nauttia ja kokea upean elämyksen ja levon jollaista ei muuten voi saavuttaa.


    • Wenla-G

      kuivatut pyykit ja mantysoopalla pestyt riepumatot, siinäpä omia puhtaita tuoksujani.
      Ihania, puhtaita tuoksuja on myös vaikkapa puurantteen tuoksu, kun mäntypuuta on sahattu, ja hakattu - pihka, sahanpuru.
      Ukkossateen jälkeen, kun aurinko lähettää uudelleen säteitään, luonnon tuoksu on puhdas, ja huumaava.

      • jartsev

        Ne ovat tosiaan puhtaan tuoksuisia nuo mäntysuopalla pestyt pyykit ja riepumatot. Tuo puurantteen tuoksu oli upea tuoksu. Se on aivan ainut laatuinen, hieno ja aromikas, puhdas. Ukkosen jälkeen luonto on aivan sähköisen puhdistunut. Raikas ja pölytön, hieno tuoksu.


    • Otto-Vaan

      Ulkona kuivatut lakanat ja tyynyliinat joista ei
      vahva pesuaine ja väkevä huuhteluaine tuoksu.

      Niitten päälle kun sutjahtaa pitkälleen ja kerran
      pari nuuskasee puhtaan tyynyliinan tuoksua, niin
      johan uni maittaa unelta ja olo aamulla pirteältä.

      • jartsev

        ovat saaneet monelta puhtaimman tuoksun maininnan, eikä sitä voi vähätellä. Upea puhtaan tuoksu.


    • silittäjä

      silitetyn vaatteiden puhdas tuoksu, lakanat mankeloin mutta tyynyliinat silitän aina.

      • jartsev

        Pesty silitetty tyynyliina on puhdas upea tuoksu. siihen tuoksuun on levollista nukahtaa.


    • löylyn nauttija

      lämpimässä vedessä liotettu vasta.

      • jartsev

        Voi vitsi! Sitä ei kukaan muistanut. Se tuoksuu upealta kun sauna on lämmin ja vastan upottaa lämpimään veteen tai lämmittää kiukaalla.


    • jartsev

      Puhtaita mielikuvia lapsuudesta ja loma-ajsta. Minulle eräs puhdas tuoksu on metsälammen rannan tuoksut. Silloin kun on nukahtanut hiipuvalle nuotiolle makuupussissa. Kun yön viileys nostattaa hienoisen udun lammenpinnalta. Kun siihen sekoittuu nuotiosta nouseva hieno savukiehkuran haiku ja suopursun vahva tuoksu, ja aamulla herättyä ehkä kahvipannun tuoksu.

    • mieleeni,

      elokuinen aamuyö lapsena, kun äitini kanssa
      menimme tätini luokse. Äiti meni ahoksia puimaan.
      Oli lämmin, sumuinen aamu. Veneellä sousimme
      järven ylitse. Tuoksu oli puhdas ja raikas,
      kun metsäpolkua oikasimme heille.:)

      • jartsev

        Kasteisen yön jälkeinen aamun raikkaus metsä polulla. Sitä puhdasta tuoksua ei unohda koskaan!


      • "mieleeni"
        jartsev kirjoitti:

        Kasteisen yön jälkeinen aamun raikkaus metsä polulla. Sitä puhdasta tuoksua ei unohda koskaan!

        tuon paremmin, aivan niinkuin se oli.

        Varhaisena, kesäaamuna, kahvi ulkona, tuoksuu
        ja maistuu, ennenkaikkea vielä rannalla.:)


      • maissi55

        ...ole muuten jännää, miten muistaa lapsuuden tuoksuja niin hyvin.
        Ihan kuin olisi eilen niitä nuuhkaissut.

        Yksi rakas tuoksu joka joskus muistuu mieleeni ja jonka elävästi saatan muistaa,
        on isäni tuoksu tyynyliinassa.
        Menin lapsena vanhempieni sänkyyn aina isänpuolelle ja muistan kuinka silloin ajattelin, että ihanaa tuoksuu - isältä.


      • jartsev
        "mieleeni" kirjoitti:

        tuon paremmin, aivan niinkuin se oli.

        Varhaisena, kesäaamuna, kahvi ulkona, tuoksuu
        ja maistuu, ennenkaikkea vielä rannalla.:)

        kiireetömänä, rauhaisena aamun hetkenä. Kun kukaan ei odota että lähdet heti jonnekin ja on hyvää seuraa siinä hetkessä.


      • jartsev
        maissi55 kirjoitti:

        ...ole muuten jännää, miten muistaa lapsuuden tuoksuja niin hyvin.
        Ihan kuin olisi eilen niitä nuuhkaissut.

        Yksi rakas tuoksu joka joskus muistuu mieleeni ja jonka elävästi saatan muistaa,
        on isäni tuoksu tyynyliinassa.
        Menin lapsena vanhempieni sänkyyn aina isänpuolelle ja muistan kuinka silloin ajattelin, että ihanaa tuoksuu - isältä.

        Niin se on, olet oikeassa. Kun muistaa tuoksun muistaa tapahtuman tai kiintopisteen missä se tuoksu tyypillinen ja varsinkin lapuudesta.

        Minä muistan hevostallin tuoksun kun illalla siellä kävin ja kuuntelin kun hevonen rouskutteli heiniään. Se oli erilainen tuoksu kuin navetalla tai lampaiden luona.


      • tosiaankaan
        jartsev kirjoitti:

        kiireetömänä, rauhaisena aamun hetkenä. Kun kukaan ei odota että lähdet heti jonnekin ja on hyvää seuraa siinä hetkessä.

        saa olla kiire mihinkään, jos ulkona tai rannalla
        kahvia nautiskelee. Ihan ajan kanssa, voi vain
        rentoutua ja olla..:)


      • jartsev
        tosiaankaan kirjoitti:

        saa olla kiire mihinkään, jos ulkona tai rannalla
        kahvia nautiskelee. Ihan ajan kanssa, voi vain
        rentoutua ja olla..:)

        Puuhastella ja olla vain, jutella kivoja ystävän kanssa ja ehkä painua uudelleen levollekin hetkiseksi.


      • maissi55
        jartsev kirjoitti:

        Niin se on, olet oikeassa. Kun muistaa tuoksun muistaa tapahtuman tai kiintopisteen missä se tuoksu tyypillinen ja varsinkin lapuudesta.

        Minä muistan hevostallin tuoksun kun illalla siellä kävin ja kuuntelin kun hevonen rouskutteli heiniään. Se oli erilainen tuoksu kuin navetalla tai lampaiden luona.

        ....ihana tuoksumuisto lapsuudesta
        mukana äänikin, onnea.


      • taikka***
        jartsev kirjoitti:

        Puuhastella ja olla vain, jutella kivoja ystävän kanssa ja ehkä painua uudelleen levollekin hetkiseksi.

        lähteä ongelle...

        Hyvää yötä! Nukkumaan täytyy nyt lähteä..:)


      • jartsev
        taikka*** kirjoitti:

        lähteä ongelle...

        Hyvää yötä! Nukkumaan täytyy nyt lähteä..:)

        Kivoissa kesän metsälammella onginta unissa.


      • jartsev
        maissi55 kirjoitti:

        ....ihana tuoksumuisto lapsuudesta
        mukana äänikin, onnea.

        Ne säilyy vaikka kaikki muu katoaisikin. On monia kun vain tulevat mieleen, varmaan sinullakin.


    • jartsev

      Onko se staeenjälkeinen kielon tuoksu kuusimetsän kupeessa vai joku muu?

      • kuivattu valkopyykki - rakkaan puhtaan ihon tuoksu saunan jälkeen - pikkuvauvan niska! ;D


      • jartsev
        Minea44 kirjoitti:

        kuivattu valkopyykki - rakkaan puhtaan ihon tuoksu saunan jälkeen - pikkuvauvan niska! ;D

        Intohimoinen puhtaan lähimmän ihmisen tuoksu;) lapsen tuoksu on ainutlaatuisen omaleimainen.


    • Anonyymi

      Ainakaan tupakoitsiat eivät tajua haisevat tupakalle, vaikka kuinka vaihtaisivat vaateita.Kävisivät ilta jaa aamu suihkussa. Kuin pälle viellä kaljaa tai viiniä,tulee ulos heidän hengitys ja iho hajut.On heidän ominaisuushaju eivät erota itse sitä.Jos kostealla säällä kastuvat.Nousevat Metroon haisevat kuin raato.Sama heidän parvekeen materialit.Kun tupakan savu tarttunut kaiken mitä hidän parvekeilla on.Jos vaivautisivat pesee parveke lasit ja kotinsa ikuna lasit. Näkisvät mitä mustaa vettä nistä pesuista tulee. Juuri sitä myrkyä mitä kehkoista puhaltavat ulos kun poltavat tupakka ja imetelevät viellä MIKSI PARVEKE TUPAONTI KIETO ON,KUIN JULKISTEN PAIKOJEN SISÄTILAT YMM PAARIT.

    • Anonyymi

      Osuipa sopivasti vanha ylösnostettu avaus :) Juuri tulin sisälle syli täynnä aivan taivaallisen ihanalle tuoksuvia lakanoita. Pesin eilen lakanapyykkiä (hajuttomalla pesuaineella) ja jätin lakanat yön yli ulkosalle kuivumaan ja nyt ne tuoksuvat parhaalta mahdolliselta kun pakkanen pääsi yöllä niitä puremaan ja päivän aurinko on hangen heijastaessa pienen tuulenvireen kanssa yhteistyössä ne kuivannut.
      Toinen ihanan puhdas tuoksu tulee kun kesäkuussa menen mökille mattopyykille, siellä mäntysuovan kera kuuraan matot puhtaiksi ja loppuhuuhtelen ne järvessä. Kun puhtaat auringossa kuivuneet matot asettaa tuvan lattialle niin on silmälle iloa ja koko pirttiin tulee puhdas tuoksu.
      Mutta tuoksuista paras on silti pienen koiranpennun tuoksu ja koiran tassun tuoksu, niiden nuuhkuttelusta menen ihan euforiseen tilaan.

    Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2625
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1947
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1675
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1671
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1626
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1606
    8. 91
      1553
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      120
      1415
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe