työpaikkakiusaaminen

maahan poljettu

Olen 18 vuotias lähihoitajaopiskelija, opiskelen viimeistä vuotta. Olen ollut nyt muutaman viikon työharjoittelu jaksolla ja ihmettelen miten kestän harjoittelun loppuun asti.

Joka päivä saan töissä kuulla pientä piikittelyä, vittuilua, en saa läheskään aina apua kun pyydän, tönimistäkin olen joutunut kokemaan. Kerrankin kun pyysin apua, kiukkuinen hoitaja tiuskaisi vain "no ei pitäisi olla kovin vaikeaaa!"
Kaikki lähi- ja perushoitajat kohtelevat minua hyvin. Tätä syrjintää on tullut ainoastaan sairaanhoitajien suunnalta.

Täytyy sanoa että tänään töissä tuli jo niin paha mieli että oli pakko mennä vessaan itkemään. Kiinnostukseni koko harjoittelu jaksoon on täysin lopahtanut ja tämän takia sain melko huonon arvosanan harjoittelu jaksostani ja ohjaajani ihmettelee huonoa arvosanaani, koska se ei ole tapaistani. Olen tunnollinen opiskelija, oma-aloitteinen ja osaan hommani, toki aina oppii uutta JOS JOKU AUTTAISI/OPETTAISI. Myöhästelyistä/poissa oloistakaan minua ei voi mollata.

Työpaikasta on tullut pelottava ja masentava, kiinnostukseni alaan on jokseenkin hupentunut myös. Joka päivä joudun olemaan varpaillani ja nöyrä ja teen kaikkeni että pysyisin poissa sairaanhoitajien jaloista.

Halusin purkaa tämän asian tänne. Haluan myös muistuttaa kaikkia hoitajia siitä että miten tärkeää on ottaa opiskelija hyvin vastaan.

11

1106

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiusaajien nimet

ja kirjaa kaikki työpaikkakiusaaminen raporttiin. Näin muutkin tekevät. Kun riittävän moni raportoi samoista kiusaajista, alkaa jotain tapahtua. Et ole ainoa kiusattu. Koeta kestää!

• tuskaaa!!

Itse olen myös lähihoitaja-opiskelija ja opiskelen viimeistä vuotta. Olen menettänyt kiinnostukseni alaan ja sairastuin koulun takia myös masennukseen. Vitutus alkoi työharjoittelujaksoista, pitkät työharjoittelut saa hoitaa ilmaiseksi, tehdä samalla koulusta annetut tehtävät, välillä tein myös palkallisia töitä samalla siihen päälle. Ja mitä siitä sai? lämmintä kättä jos sitäkään. Joissakin paikoissa oli ihan ihme meininki ja itse olen myös itkenyt vessassa jakson aikana. Nyt olen taas suorittamassa työharjoittelujaksoa, paikka on kiva, mutta jakso on kahdeksan viikkoa ja rahallisesti tekee tiukkaa. Masentaa rahattomuus ja olen jo niin väsynyt kaikkeen, että tuskinpa jaksan enää töitä ottaa tähän päälle, jotenkuten yritän jaksosta selvitä. Koulun lopettaminen käynyt mielessä, en tiedä mitä tehdä, edessä kuitenkin vielä yksi harjoittelujakso ja näyttö päälle. Pelottaa aina etukäteen mihin surman suuhun sitä joutuukaan. voin sanoa, että mielenkiinto lähihoitajan ammattiin karissut kummasti... ei voi vaan mitään

• vaan vallankäyttöä

Tämä jälleen kerran kertoo karua totuutta, miten itse omaa häntäänsä nostavien sairaanhoitajien todellinen voima ei riitä kuin heikoimpien lyömiseen. Kunpa enemmän ihmiset pääsisivät "kärpäsiksi kattoon" seuraamaan sairaanhoitajien "vallankäyttöä" avuttomiin potilaisiin ja tietysti lyhyemmän koulutuksen käyneisiin sairaala-huoltajiin ja lähihoitajiin. Kuinkahan moni itse asiassa hakeutuukin alalle kokeakseen suurta vallantunnetta pystyessään nöyryyttämään "alempiaan".

Ei silti yleistetä - ihan kaikki eivät onneksi ole näitä, mutta läheltä seuranneena voin sanoa, että liian monta.

• päinvastoinkin

Olen työskennellyt kahdessa eri laitoksessa ja huomannut muutaman perushoitajan "kyykyttävän" kaikkia, myös sairaanhoitajia. Mitään muutosta tai hoidon kehitystä ei voinut tehdä, jos nämä kyseiset perushoitajat eivät sitä hyväksyneet. Jos heidän loman aikaan kokeiltiin jotain uutta ja hyväksi havaittiin, alkoi hirveä huuto, että kuka tälläistä on mennyt tekemään. Palattiin sitten siihen tämän perushoitajan vaatimaan entiseen systeemiin. Näitä "vahvoja" neuroottisia perushoitajia löytyy usealta vanhustenlaitokselta.

• kyykyttäjiä löytyy
        päinvastoinkin kirjoitti:

Olen työskennellyt kahdessa eri laitoksessa ja huomannut muutaman perushoitajan "kyykyttävän" kaikkia, myös sairaanhoitajia. Mitään muutosta tai hoidon kehitystä ei voinut tehdä, jos nämä kyseiset perushoitajat eivät sitä hyväksyneet. Jos heidän loman aikaan kokeiltiin jotain uutta ja hyväksi havaittiin, alkoi hirveä huuto, että kuka tälläistä on mennyt tekemään. Palattiin sitten siihen tämän perushoitajan vaatimaan entiseen systeemiin. Näitä "vahvoja" neuroottisia perushoitajia löytyy usealta vanhustenlaitokselta.

totta on että kyykyttäjiä löytyy joka ammattiryhmistä ja oman kokemukseni mukaan varsinkin vanhustenhuollosta.
        Oisko niin että vähemmän vaativaan vanhustenhuoltoon on ajautuneet ne sairaanhoitajat jotka ei oikein muualla pärjää ja sen takia sitten täytyy päteä ja kyykyttää muita.
        Pahimpia on kumminkin minun kokemukseni mukaan olleet vanhat perushoitajat/apuhoitajat ja vieläpä sairaala-apulaiset. Sairaala-apulaiset ovat mainioita viestien ja tietojen kuljettajia kiusaajaporukoissa. Vanhat peushoitajat oli meilläkin kehityksen jarruna, ei edes sairaanhoitajat saaneet tehdä mitään uudistuksia ja välillä jopa ilmotustaulun siivoamisesta aiheutui kova äläkkä, vanha työntekiä löysi kyllä siitä sekasotkusta tiedon kun oli ollut samassa paikassa 30v mutta uusille ilmoitustaulu oli todella paikka, josta ei esim. tarvittavia hätänumeroita löytänyt sujuvasti, oli siis jo turvallisuus riski. tämä vain pieni esimerkkinä joustamattomuudesta ja siitä ettei mitään vanhaa saa muuttaa.

• Anonyymi00011
        päinvastoinkin kirjoitti:

Olen kokenut saman erikoissairaanhoidossa. Muutama kokenut perushoitaja ei olisi suostunut mihinkään uudistukseen, ei suostunut opettelemaan uusia asioita.
        Tässä kohtaa olisi heidän syytä vaihtaa työpaikkaa.

• mediataito

On ikävää että olet saanut näin tylyn kohtelun. Jos teitä on muitakin saman kohtelun saaneita työharjoittelijoita, kerätkää nimilista keskuudessanne, toimittakaa se suoraan ylimmälle johtoportaalle, ei osastonhoitajalle ja mainitkaa siinä miten kiusataan ja ketkä kiusaavat.

Tällaista arvokeskustelua kaivataankin näillä palstoilla, syyttely puolin ja toisin ei auta ketään enää tässä vaiheessa. Hyvä työilmapiiri on kaikkien etu, vaikka epäkohdista ei julkisesti uskalleta puhua.
      Yritä kestää. Jos itse joskus joudun sairaalaan, tahdon nimenomaan sinut hoitajakseni sillä uskallat olla avoin, puutut epäkohtiin vaikka se saattaa maksaa sinulle tulevan työpaikkasi. Tällainen avoimuus osoittaa että olet mitä sopivin hoitoalalle. ÄLÄ luovuta! Tällaisia hoitsuja me tarvitsemme.

• Marjaana_44

Sen verran mitä sairaanhoidollista alaa tiedän, niin siellä tuota kiusaamista on kaikkein eniten. Kyllä sairaanhoitajiakin kiusataan. Etenkin niitä, jotka ovat määräaikaisessa työsuhteessa.

En ymmärrä miten ihmiset jaksavat noissa hommissa muutenkaan, saatikka kiusattuna.

Tsemppiä sinulle!

• Älä alistu

Onko sinulle sovittu opiskelujaksosta vastaava hoitaja tuolle osastolle? Oletko jutellut hänen kanssaan tilanteesta, jos et niin otappa hänen kanssaan puheeksi. Jos koet ettei hän ota asiaa tarpeeksi vakavasti, ota yhteys osastonhoitajaan. Tietääkö opettajasi? Harjoiteelujaksolla on oikeus saada asiallista ohjausta, kannustusta ja tukea, ei tarvitse itkeä wc:ssä pahaa oloaan.En oikein jaksa uskoa, että "kaikki sairaanhoitajat" kohtelisivat sinua huonosti. Mutta uskon, että osa varmaankin.Ja tuo että on tönitty... minusta se on mennyt jo niin pitkälle, että olsi aihetta nostaa siitä isompikin juttu.

Olen ollut pitkään hoitoalalla työssä, sekä erikoissairaanhoidossa että perusterveydenhuollossa lyhyemmän aikaa. Perusterveydenhuollossa etenkin vanhustenhoitopuolella näyttää siltä, että ollaan aika lailla kaavoihin kangistuneita ainakin siinä työpaikassa jossa itse olen. Työilmapiiri on huono. Työkavereita haukutaan selän takana. Uudet haukutaan ennen kuin he ovat ulko-oven avanneet. Osastonhoitajaakin kohtaan suoranaista henkistä väkivaltaa.Osastonhoitajat vaihtuvat vuosittain. Mietinkin mistä moinen kehitys johtuu.

Samaan aikaan hoitotyön kehittäminen polkee paikoillaan. Kaikki energia menee toisten kyttäämiseen ja selän takana mollaamiseen. Kaikki uusi teilataan heti kättelyssä, joka ikinen pikkuriikkinen muutos saa aikaan hirveän kuohunnan liiniksessä. Jos työpaikassa olisi todella kiire, tällainen kouhotus jäisi pois ja siihen ei olisi aikaakaan JOs tämä energiamäärä käytettäisiin hoitoon ja hoitotyön kehittämiseen työpaikka olisi kaikille mukavampi. Täytyy olla todella vahva pesrssona, että löytää paikkansa tällasessa työyhterisössä ja koittaa tehdä itse työnsä hyvin ja osallistua myös jollain lailla kehittämistyöhön. Odotankin nyt uudelta osastonhoitajalta jämäkkää otetta ottaa tilanne haltuuun ja vaikka laittaa vaikka hoitajia työkiertoon työilmapiirin rauhoittamiseksi.

• löytyy

ilkeilijöitä lähi-ja perushoitajistakin. He kyykyttävät hoito/tai laitosapulaisia.

• lh.op.

Minkälaisissa harjottelu paikoissa olette? Todella ikävää että kohtelu on tuollaista... mutta koittakaa jaksella, ei se harjottelu ikuisesti kestä, ja sitten kun on ohi niin voi huokaista helpotuksesta ja olla ylpeä, että "tulipas se koettelmus kestettyä" :) ! Paaaljon voooimia!

T: Itsekin lh-opiskelija

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?

Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi
      Maailman menoa
      53
      3738
    2. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      60
      3398
    3. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      47
      3197
    4. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      64
      3010
    5. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      53
      2591
    6. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      36
      2172
    7. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      52
      2139
    8. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      60
      1992
    9. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      49
      1902
    10. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      49