Pakanallisia nimiä lapselle?

Eräs pakana

Heittäkääpä hyvä lista pakanallisia, varhaissuomalaisia, saamelaisia nimiä. Jotkut skandinaavisetkin nimet käy myös. Pitäisi keksiä vauvalle nimi.

Joitain harvoja nimiä olen löytänyt mutta ei kovin hyviä.

Toisaalta, ihan mikä tahansa ei-kristillinen käy :)

44

8893

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pip

      = karhu

    • Topu

      Topu (=pikkupiru)
      Sampo, Ilmari, Aino, Tapio, Björn, Ilves, Väinö, Jouko, Mara (=kiusaajahenki), Kiira (Kits, Kiira metsään!), Thor, Ukko, Saaga, Seita, Vilja, Leini ja Metsänomena...

      • Topu

        Mesi, Kielo, Urho, Saana, Kukka, Ulpu, Kurre, Koiso, Repo, Virva...

        Onko edes tiedossa kumpi se on, niin jatketaan...?

        ...Kuu, Luna, Tähti, Kosmo...


      • Eräs pakana
        Topu kirjoitti:

        Mesi, Kielo, Urho, Saana, Kukka, Ulpu, Kurre, Koiso, Repo, Virva...

        Onko edes tiedossa kumpi se on, niin jatketaan...?

        ...Kuu, Luna, Tähti, Kosmo...

        Tytön nimi on jo keksitty, eli Saaga Aurora. Ukko haluaisi vielä kolmannen nimen tuohon muuta minä en saa mitään siihen mahdutettua. Saaga Luna Aurora olisi aika huvittava koska Luna on kuu ja Aurora tarkoittaa Aurinkoa. Mutta jos on kaksonen niin varmaan tulee Saaga Aurora ja Saana Moona ;D

        Pojan nimi on täysin auki. Leevi on varmaan kristillinen nimi?

        Joten varsinkin poikien nimiyhdistelmä-ehdotukset kehiin! Sukunimi on Keränen. (Voi ei, kohta joku arvaa kuka täällä kyselee nimiä :)


      • watcher

        Anna vaan pennulle nimeksi "Thor" niin mahtaa toiset kakarat koulussa kiusata.

        "Yrjö"kin olis parempi.


    • Tapio

      ...anna nimeksi Freya (mikäli sointuu sukunimen kanssa)

      • Eräs pakana

        Tuota. Minä olen harkinnut Freyaa mutta se sattuu olemaan myös erään (erittäin tyhmän) koiran nimi jota mieheni vihaa.


    • lumina

      tor tai thor, tytölle sunniva=auringosta syntynyt, saga, löytyyhän noita:)

      • Alexandra1953

        lAPSENLAPSENI rUOTSISSA ON SAGA MARIE NÄTTI NIMI,MUTTA NÄTTI ON KANTAJAKIN


    • Vaisnava

      Suomessa on vähän typerä nimilaki. Sen mukaan supisuomalaiset vanhemmat eivät saa antaa lapselleen muita kuin supisuomalaisia etunimiä (jollaisiksi katsotaan mm. vakiintuneet raamatulliset etunimet). Siksi skandinaaviset tai saamelaiset nimet eivät kelpaa, elleivät ne satu näyttämään ja kuulostamaan suomalaisilta. Näin ainakin olen ymmärtänyt haastateltuani äskettäin pappia etunimien tiimoilta (olen ammatiltani toimittaja).

      Toki tästä on poikkeuksiakin. Ilmeisesti joissakin virastoissa, joiden läpi vauvojen nimipaperit kulkevat, katsotaan näitä sääntöjä läpi sormien.

      • Pihlaja

        Mutta miten tuo voi pitää paikkansa? Satunnaisesti keräyspaperikopasta valitussa paikallislehdessä kastetuiksi ilmoitetaan mm. Julius Mauritz Rafael ja Max Wilhelm, molemmilla perisuomalaiset sukunimet. Myös tytöillä näkee usein Angelica Adalmina Jazmine -tyylisiä nimiä. Suomalaisia etunimiä? Kukin päätelköön itse. :) Epäilen joka tapauksessa suuresti tuon papin tietojen oikeellisuutta.

        Mutu-pohjalta arvelisin, että väestörekisteri sallii melkein mitä vain (paitsi kielenvastaisuuksia; Xyzrrbgh ei liene hyväksyttävä nimi), kun taas yksittäiset seurakunnat ja jopa papit voivat panna omien mieltymystensä mukaisia kapuloita rattaisiin. Jonkun papin olen nimittäin kuullut väittävän vakavalla naamalla, että lapsen nimeksi ei saa antaa Jupiter "koska se on pakanajumalan nimi"... mutta olen tavannut Jupiter-nimisen suomalaispojan, joten se siitä "laista". Sitä paitsi tuollainen sääntö sulkisi tehokkaasti pois monta todella perisuomalaista ja yleistäkin etunimeä. (Tapio...)


      • Talvi
        Pihlaja kirjoitti:

        Mutta miten tuo voi pitää paikkansa? Satunnaisesti keräyspaperikopasta valitussa paikallislehdessä kastetuiksi ilmoitetaan mm. Julius Mauritz Rafael ja Max Wilhelm, molemmilla perisuomalaiset sukunimet. Myös tytöillä näkee usein Angelica Adalmina Jazmine -tyylisiä nimiä. Suomalaisia etunimiä? Kukin päätelköön itse. :) Epäilen joka tapauksessa suuresti tuon papin tietojen oikeellisuutta.

        Mutu-pohjalta arvelisin, että väestörekisteri sallii melkein mitä vain (paitsi kielenvastaisuuksia; Xyzrrbgh ei liene hyväksyttävä nimi), kun taas yksittäiset seurakunnat ja jopa papit voivat panna omien mieltymystensä mukaisia kapuloita rattaisiin. Jonkun papin olen nimittäin kuullut väittävän vakavalla naamalla, että lapsen nimeksi ei saa antaa Jupiter "koska se on pakanajumalan nimi"... mutta olen tavannut Jupiter-nimisen suomalaispojan, joten se siitä "laista". Sitä paitsi tuollainen sääntö sulkisi tehokkaasti pois monta todella perisuomalaista ja yleistäkin etunimeä. (Tapio...)

        Olen Pihlajan kanssa samoilla linjoilla.

        nimilaki kyllä sallii muistaakseni ihan minkä nimen tahansa. juurihan kauniit ja rohketa buumin aikaan kastetiin brookeja ja ridgejä suomeenkin, tai ainakin väittivät niin tiedotusvälineissä.

        käsittääkseni nimilaki ei kiellä minkään nimen anatamista lapselle, jos on oudompi nimi, niin sitä varmaan täytyy perustella jotenkin. Papit kyllä voivat kieltäytyä kastamasta jotain tiettyä nimeä (typerää kylläkin minun mielestäni, mitäs väliä sillä on jos kirkkoon kuuluvalla lapsella on pakananimi? Eihän monet Yrjötkään ole yrjöttäviä tyyppejä). Eräälle sukuliaslapselle juuri annettiin ulkomaiset nimet (ensimmäinn nimi on juuri ja juuri suomalainen mutta toinen on ihan "englantilainen"-nimi, joskin sitä nimeäkin on ollut suomessa joskus keskiajalla, mutta pappi ei ainakaan kiletäytynyt, eikä nimeä edes tarvinnut perustella.


      • Annwyn

        En mene tästä aivan takuuseen, mutta minusta se on papin/sen maistraatin henkilön päätettävissä että hyväksyykö nimen vai ei. Joka sinänsä on aika epäreilua. Aikoinaan kun nuoremmalle siskolleni annettiin nimeä, pappi oli vähän nihkeänä Cecilia -nimen kanssa, jonka sitten onneksi hyväksyi toiseksi nimeksi.

        Minusta ei ole muita sääntöjä (tai ei ainakaan pitäisi olla) kuin että nimi ei saa olla loukkaava (luulen ettei Lumi Aura menisi läpi..) eikä tietenkään pojan nimeä tytölle tai päinvastoin. Ja maksimissaan 3 etunimeä. Argh, korjatkaa jos olen väärässä.


      • Pihlaja
        Talvi kirjoitti:

        Olen Pihlajan kanssa samoilla linjoilla.

        nimilaki kyllä sallii muistaakseni ihan minkä nimen tahansa. juurihan kauniit ja rohketa buumin aikaan kastetiin brookeja ja ridgejä suomeenkin, tai ainakin väittivät niin tiedotusvälineissä.

        käsittääkseni nimilaki ei kiellä minkään nimen anatamista lapselle, jos on oudompi nimi, niin sitä varmaan täytyy perustella jotenkin. Papit kyllä voivat kieltäytyä kastamasta jotain tiettyä nimeä (typerää kylläkin minun mielestäni, mitäs väliä sillä on jos kirkkoon kuuluvalla lapsella on pakananimi? Eihän monet Yrjötkään ole yrjöttäviä tyyppejä). Eräälle sukuliaslapselle juuri annettiin ulkomaiset nimet (ensimmäinn nimi on juuri ja juuri suomalainen mutta toinen on ihan "englantilainen"-nimi, joskin sitä nimeäkin on ollut suomessa joskus keskiajalla, mutta pappi ei ainakaan kiletäytynyt, eikä nimeä edes tarvinnut perustella.

        Kävinpä ottamassa selvää. Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, joka käyttää lähteenään oikeusministeriötä, sanoo mm. seuraavaa:

        "Etunimiä saa olla enintään kolme. [...] Etunimeksi ei voi antaa merkitykseltään sopimatonta nimeä eikä pojalle tytönnimeä tai tytölle pojannimeä. Etunimenä ei myöskään voi olla ilman erityistä syytä nimi, joka ei muodoltaan tai kirjoitustavaltaan vastaa kotimaista nimikäytäntöä. Myös sukunimen antaminen etunimeksi on kielletty. Lapselle ei saa myöskään antaa ensimmäiseksi etunimeksi samaa nimeä kuin tämän sisaruksella tai sisaruspuolella jo on."

        'Merkitykseltään sopimaton nimi' on siis ilmeisesti juuri tätä Lumi Aura- tai Pasi Anssi -tyyppiä. Mutta nuo höpinät, ettei muka voisi antaa pakanallista nimeä, tai papin kieltäytyminen kastamasta jos ei itse lapsen nimestä pidä ovat kyllä tästä päätellen lainvastaisia.

        http://www.kotus.fi/huolto/kielitoimisto/nimisto/nimilaki.shtml


      • Pihlaja
        Pihlaja kirjoitti:

        Kävinpä ottamassa selvää. Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, joka käyttää lähteenään oikeusministeriötä, sanoo mm. seuraavaa:

        "Etunimiä saa olla enintään kolme. [...] Etunimeksi ei voi antaa merkitykseltään sopimatonta nimeä eikä pojalle tytönnimeä tai tytölle pojannimeä. Etunimenä ei myöskään voi olla ilman erityistä syytä nimi, joka ei muodoltaan tai kirjoitustavaltaan vastaa kotimaista nimikäytäntöä. Myös sukunimen antaminen etunimeksi on kielletty. Lapselle ei saa myöskään antaa ensimmäiseksi etunimeksi samaa nimeä kuin tämän sisaruksella tai sisaruspuolella jo on."

        'Merkitykseltään sopimaton nimi' on siis ilmeisesti juuri tätä Lumi Aura- tai Pasi Anssi -tyyppiä. Mutta nuo höpinät, ettei muka voisi antaa pakanallista nimeä, tai papin kieltäytyminen kastamasta jos ei itse lapsen nimestä pidä ovat kyllä tästä päätellen lainvastaisia.

        http://www.kotus.fi/huolto/kielitoimisto/nimisto/nimilaki.shtml

        Esimerkkejä kielenvastaisista nimistä:

        "Listalla oli muun muassa arkityylisiä puhuttelunimiä. Lautakunta ei nähnyt perusteita muuttaa Anssia Anaksi tai Kaarlea Kaleksi. Muita syitä kielteiselle kannalle olivat kielenvastaisuus tai kotimaisen nimikäytännön vastaisuus. Niinpä esimerkiksi Taija ei saanut vaihtaa nimeään Tayaksi eikä Katja Katiaksi. Sopimattomana nimilautakunta piti myös erään Richardin toivetta ottaa ensimmäisen nimensä perään järjestysnumero I."

        "Nimilautakunnan sihteeri Juhani Ketomäki kertoo, että mainitun kaltaisista listoista on mahdoton pitää ehdottomasti kiinni, sillä erilaiset syyt voivat puoltaa erikoistenkin nimien käyttöä. Muun muassa kansainvälistyminen on muuttanut käytäntöä. [...]
        - Mutta esimerkiksi sellaiselle nimelle kuin Yohannes ei vieläkään löydy perustetta. [...] Sama koskee myös ehdotuksia, jotka ovat olevinaan ranskaa, mutta joissa kaikki aksentit ovat nurinniskoin."

        http://www.uta.fi/campus/981/vaiht.htm

        Tämän perusteella esim. Cecilia ei siis ole kielenvastainen nimi, mutta vaikkapa sellainen sotku kuin Chéchÿlia olisi. Kovin tulkinnanvaraista touhu kuitenkin tuntuu olevan, mutta enemmän erikoisuuksia pääsee läpi kuin mitä kielletään.


      • Pihlaja
        Pihlaja kirjoitti:

        Esimerkkejä kielenvastaisista nimistä:

        "Listalla oli muun muassa arkityylisiä puhuttelunimiä. Lautakunta ei nähnyt perusteita muuttaa Anssia Anaksi tai Kaarlea Kaleksi. Muita syitä kielteiselle kannalle olivat kielenvastaisuus tai kotimaisen nimikäytännön vastaisuus. Niinpä esimerkiksi Taija ei saanut vaihtaa nimeään Tayaksi eikä Katja Katiaksi. Sopimattomana nimilautakunta piti myös erään Richardin toivetta ottaa ensimmäisen nimensä perään järjestysnumero I."

        "Nimilautakunnan sihteeri Juhani Ketomäki kertoo, että mainitun kaltaisista listoista on mahdoton pitää ehdottomasti kiinni, sillä erilaiset syyt voivat puoltaa erikoistenkin nimien käyttöä. Muun muassa kansainvälistyminen on muuttanut käytäntöä. [...]
        - Mutta esimerkiksi sellaiselle nimelle kuin Yohannes ei vieläkään löydy perustetta. [...] Sama koskee myös ehdotuksia, jotka ovat olevinaan ranskaa, mutta joissa kaikki aksentit ovat nurinniskoin."

        http://www.uta.fi/campus/981/vaiht.htm

        Tämän perusteella esim. Cecilia ei siis ole kielenvastainen nimi, mutta vaikkapa sellainen sotku kuin Chéchÿlia olisi. Kovin tulkinnanvaraista touhu kuitenkin tuntuu olevan, mutta enemmän erikoisuuksia pääsee läpi kuin mitä kielletään.

        Samalta sivulta kuin edellinen:

        "Erikoiselle nimelle voi olla myös uskonnollisia perusteluja. Jeesus ei ole suomalaisen nimikäytännön mukainen etunimi, mutta monissa katolisissa maissa nimeä käytetään. Jos Suomessa asuva katolinen perhe haluaa antaa lapselle nimeksi Jeesus-Maria, nimi täytyy hyväksyä."


      • Eräs pakana

        Tuo supisuomalaisuus on mielestäni hieman liioittelua. Muistaakseni tuolla ajetaan vain takaa sitä ettei nimi saa sisältää äänteitä joita suomenkielessä ei ole. Esim. somaliankielessä on hassuja kurkkuääniä ja somalialaiset nimet voivat sisältää sellaisia äänteitä. Eli suomalaisittain hankalia nimiä ei voi antaa. Nimi saa vissiin sisältää é tai è merkkejä koska sellaisia sukunimiäkin on. Esim. minun äitini nimessä oli tuollainen hassu e vaikka onkin umpisuomalainen.

        Luettuani nuo kaikki viestit tässä aloin epäilemään tuota että voiko jollain papilla tosiaan olla valtaa päättää sitä haluaako antaa sitä nimeä vai ei. Tai jollain maistraatin henkilöllä. Mitä kummallisimpia nimiä on annettu, joten miksei jotain ikivanhaa pakanallista nimeä voi antaa?


      • Vaisnava
        Pihlaja kirjoitti:

        Mutta miten tuo voi pitää paikkansa? Satunnaisesti keräyspaperikopasta valitussa paikallislehdessä kastetuiksi ilmoitetaan mm. Julius Mauritz Rafael ja Max Wilhelm, molemmilla perisuomalaiset sukunimet. Myös tytöillä näkee usein Angelica Adalmina Jazmine -tyylisiä nimiä. Suomalaisia etunimiä? Kukin päätelköön itse. :) Epäilen joka tapauksessa suuresti tuon papin tietojen oikeellisuutta.

        Mutu-pohjalta arvelisin, että väestörekisteri sallii melkein mitä vain (paitsi kielenvastaisuuksia; Xyzrrbgh ei liene hyväksyttävä nimi), kun taas yksittäiset seurakunnat ja jopa papit voivat panna omien mieltymystensä mukaisia kapuloita rattaisiin. Jonkun papin olen nimittäin kuullut väittävän vakavalla naamalla, että lapsen nimeksi ei saa antaa Jupiter "koska se on pakanajumalan nimi"... mutta olen tavannut Jupiter-nimisen suomalaispojan, joten se siitä "laista". Sitä paitsi tuollainen sääntö sulkisi tehokkaasti pois monta todella perisuomalaista ja yleistäkin etunimeä. (Tapio...)

        Sukunimi ei yleensä kerro mitään lapsen äidin tai isoäitien juurista. Yksikin suomenruotsalainen suvussa laajentaa nimeämismahdollisuuksia. Ja jos lapsi syntyy ulkomailla, kukaan ei kai ole estämässä nimenantoa paikalliseen tapaan.

        Tietoni nimilaista perustuvat kieltämättä kyllä siihen, mitä paikallinen pappi minulle kertoi. "Älä luota pappiin, poliisiin"? ;)


      • lumina

        meillä ainakaan haitannut nimilait, pojasta tuli tor vaikka vanhemmat supisuomalaisia, tietääkseni nimen tarvitsee ainoastaan olla sellainen että siitä käy ilmi lapsen sukupuoli selvästi.


      • höh

        Mitenkä on mahdollista, että löytyy Brooke/Ridge Virtanen tai muita vastaavia kammotuksia ihan supisuomalaisten vanhempien lapsilta? Ja näitähän näkee lehtien kasteilmoituksissa vaikka kuinka (onneksi tyhmänrohkeat -buumi on jo laantunut)


      • Vaisnava
        höh kirjoitti:

        Mitenkä on mahdollista, että löytyy Brooke/Ridge Virtanen tai muita vastaavia kammotuksia ihan supisuomalaisten vanhempien lapsilta? Ja näitähän näkee lehtien kasteilmoituksissa vaikka kuinka (onneksi tyhmänrohkeat -buumi on jo laantunut)

        Tuo on mahdollista siten, että samaa nimilakia soveltavat eri puolilla Suomea käytäntöön eri viranomaiset. Jossain on viranomainen, joka katsoo Ridgejä läpi sormien, useimmissa paikoissa taas viranomaiset eivät moisia nimiä päästä läpi.


    • Talvi

      Olivat nuo pakananimet niin kivan kuuloisia, että mielenkiinnolla olen keskustelua seurannut, mutta heittäkääs nyt lisää nimiä vielä! Tai jos joku tietää hyvän nettisivun pakananimistä, niin linkkivinkkiä, kiitos!

      • Annwyn

        Minä olen aina pitänyt Vellamo-nimestä, se vain jotenkin on niin kaunis.

        Kauniilta myös kuulostavat kaikki luonnonläheiset nimet; Ruska, Tuuli, Pilvi, Virva, Linnea, Lumi, Minttu, Orvokki, Kielo, Pihla, Tähti, ja tiedänpä, että on myös Kuutar annettu toiseksi nimeksi. Hyväksyttäisiinköhän Pihka?


      • Eräs pakana
        Annwyn kirjoitti:

        Minä olen aina pitänyt Vellamo-nimestä, se vain jotenkin on niin kaunis.

        Kauniilta myös kuulostavat kaikki luonnonläheiset nimet; Ruska, Tuuli, Pilvi, Virva, Linnea, Lumi, Minttu, Orvokki, Kielo, Pihla, Tähti, ja tiedänpä, että on myös Kuutar annettu toiseksi nimeksi. Hyväksyttäisiinköhän Pihka?

        Tytön nimiä löytyy pilvin pimein mutta entäs jos sieltä alapäästä valahtaa poika? Minkä ihmeen nimen minä sille sitten keksin :D? Tuulet, Pilvet ja Pihlajat on kaikki tytön nimiä. Pojille ei ole tuollaista "luonnokasta" nimeä. Tosin löytyy jotain jumalten nimiä kuten Thor ja Tyr ja Odin yms. mutta ei ne tunnu miehelleni kelpaavan! Odin saattaisi mennä läpi jos inttäisin kovasti ;)

        En kuitenkaan halua että lastani kiusataan oudon nimen vuoksi. Esim. Pellon-Peikko olisi ihan hassu nimi mutta tuskin lapsi siitä itse pitää.

        Eikun mun pojasta tulee Frodo! Hehheh. Menisiköhän läpi?

        ps. Pihka kuulostaa yhtä hauskalta kuin Frodo. Joten en usko että menisi läpi.


      • Pihlaja
        Eräs pakana kirjoitti:

        Tytön nimiä löytyy pilvin pimein mutta entäs jos sieltä alapäästä valahtaa poika? Minkä ihmeen nimen minä sille sitten keksin :D? Tuulet, Pilvet ja Pihlajat on kaikki tytön nimiä. Pojille ei ole tuollaista "luonnokasta" nimeä. Tosin löytyy jotain jumalten nimiä kuten Thor ja Tyr ja Odin yms. mutta ei ne tunnu miehelleni kelpaavan! Odin saattaisi mennä läpi jos inttäisin kovasti ;)

        En kuitenkaan halua että lastani kiusataan oudon nimen vuoksi. Esim. Pellon-Peikko olisi ihan hassu nimi mutta tuskin lapsi siitä itse pitää.

        Eikun mun pojasta tulee Frodo! Hehheh. Menisiköhän läpi?

        ps. Pihka kuulostaa yhtä hauskalta kuin Frodo. Joten en usko että menisi läpi.

        Vesa? Se on "luonnokas" ja niin yleinen, että sitä vastaan ei kenelläkään voi olla mitään sanomista. Tapiohan tulikin jo mainittua. Vähän harvinaisempia, mutta silti käytössä olevia "luonnokkaita" nimiä sitten ovat Valo ja Pyry.


      • Vaisnava
        Pihlaja kirjoitti:

        Vesa? Se on "luonnokas" ja niin yleinen, että sitä vastaan ei kenelläkään voi olla mitään sanomista. Tapiohan tulikin jo mainittua. Vähän harvinaisempia, mutta silti käytössä olevia "luonnokkaita" nimiä sitten ovat Valo ja Pyry.

        Kalevalastakin löytyy yleisiä pakanallisia nimiä. Pojille esim. Ilmari, Väinö ja Jouko.

        Minun makuuni nuo ovat liian yleisiä. Minusta oli lapsena rasittavaa, kun melkein kaikki ikätoverit olivat Janeja, Mikkoja, Heidejä ja Sannoja ;) Onneksi oma etunimeni on täälläpäin maailmaa melkoisen harvinainen (sukuni on tullut muualta).

        Itse olen päättänyt, että jos Krishna minulle lapsia suo, nimeän heidät vähän harvinaisemmilla nimillä, joilla on vahva merkitys.


      • Annwyn
        Vaisnava kirjoitti:

        Kalevalastakin löytyy yleisiä pakanallisia nimiä. Pojille esim. Ilmari, Väinö ja Jouko.

        Minun makuuni nuo ovat liian yleisiä. Minusta oli lapsena rasittavaa, kun melkein kaikki ikätoverit olivat Janeja, Mikkoja, Heidejä ja Sannoja ;) Onneksi oma etunimeni on täälläpäin maailmaa melkoisen harvinainen (sukuni on tullut muualta).

        Itse olen päättänyt, että jos Krishna minulle lapsia suo, nimeän heidät vähän harvinaisemmilla nimillä, joilla on vahva merkitys.

        ..Ja Kullervo, noista Kalevalaisista nimistä pojille. Tuosta Väinö -nimestä tulee aina mieleen se J. Karjalaisen rallatus, enkä pidä siitä alkuunkaan. Sinänsä nimenä kyllä aika suloinen :) Mistähän syystä pojalle on niin paljon vaikeampaa keksiä nimeä kuin tytölle?

        Ja tuo yleisyys, aivan totta. Minulla ja kahdella siskollani on myös hieman erikoisemmat, luonnonläheiset nimet, onneksi vanhemmilta on löytynyt paljon mielikuvitusta :)


      • Annwyn
        Eräs pakana kirjoitti:

        Tytön nimiä löytyy pilvin pimein mutta entäs jos sieltä alapäästä valahtaa poika? Minkä ihmeen nimen minä sille sitten keksin :D? Tuulet, Pilvet ja Pihlajat on kaikki tytön nimiä. Pojille ei ole tuollaista "luonnokasta" nimeä. Tosin löytyy jotain jumalten nimiä kuten Thor ja Tyr ja Odin yms. mutta ei ne tunnu miehelleni kelpaavan! Odin saattaisi mennä läpi jos inttäisin kovasti ;)

        En kuitenkaan halua että lastani kiusataan oudon nimen vuoksi. Esim. Pellon-Peikko olisi ihan hassu nimi mutta tuskin lapsi siitä itse pitää.

        Eikun mun pojasta tulee Frodo! Hehheh. Menisiköhän läpi?

        ps. Pihka kuulostaa yhtä hauskalta kuin Frodo. Joten en usko että menisi läpi.

        ...Siksipä toivonkin että jos joskus lapsia saan, olisivat kaikki tyttöjä :D

        No ei, mutta kyllä pojalle onkin vaikeata keksiä nimeä.

        Itselleni tuli mieleen myös Pyry, jonka joku jo mainitsikin.
        Entäpä.. Ahti, Onni, Toivo, Kauko?
        Löysinpä myös tällaisia pakanallisia suomalaisia nimiä: Ihalempi, Kotivalo, Kaukamieli, Satatieto, Mielenpito, ja Yö. Tosin näitä ei kai voi enää käyttää. Tai mistäpä sitä tietää. Kannattaa kysyä? :)

        http://www.uta.fi/campus/981/eka.htm


      • yuiop
        Eräs pakana kirjoitti:

        Tytön nimiä löytyy pilvin pimein mutta entäs jos sieltä alapäästä valahtaa poika? Minkä ihmeen nimen minä sille sitten keksin :D? Tuulet, Pilvet ja Pihlajat on kaikki tytön nimiä. Pojille ei ole tuollaista "luonnokasta" nimeä. Tosin löytyy jotain jumalten nimiä kuten Thor ja Tyr ja Odin yms. mutta ei ne tunnu miehelleni kelpaavan! Odin saattaisi mennä läpi jos inttäisin kovasti ;)

        En kuitenkaan halua että lastani kiusataan oudon nimen vuoksi. Esim. Pellon-Peikko olisi ihan hassu nimi mutta tuskin lapsi siitä itse pitää.

        Eikun mun pojasta tulee Frodo! Hehheh. Menisiköhän läpi?

        ps. Pihka kuulostaa yhtä hauskalta kuin Frodo. Joten en usko että menisi läpi.

        xyz


      • eräs pakana
        Annwyn kirjoitti:

        ...Siksipä toivonkin että jos joskus lapsia saan, olisivat kaikki tyttöjä :D

        No ei, mutta kyllä pojalle onkin vaikeata keksiä nimeä.

        Itselleni tuli mieleen myös Pyry, jonka joku jo mainitsikin.
        Entäpä.. Ahti, Onni, Toivo, Kauko?
        Löysinpä myös tällaisia pakanallisia suomalaisia nimiä: Ihalempi, Kotivalo, Kaukamieli, Satatieto, Mielenpito, ja Yö. Tosin näitä ei kai voi enää käyttää. Tai mistäpä sitä tietää. Kannattaa kysyä? :)

        http://www.uta.fi/campus/981/eka.htm

        Minä toivon niin kovasti tyttöä ettei tarvitse pohtia päätä puhki jonkun nimen vuoksi ;D

        Ei vaan. jos tulee poika niin kai se on pakko tyytyä ei-pakanalliseen nimeen.
        Esim. Vesa ja Toivo ei ole mieleen. Muut menisivät mutta mies ei hyväksy mitään! Leevi on nyt ainoa jonka kelpuuttaisi mutta Leevillä taitaa olla jotain kristillistä perää :(
        Ilmari on tosi kaunis nimi mutta ei kelpaa miehelleni. Pitäisiköhän erota miehestä niin saan annettua pojallekin nimen ;D?


      • hmmm
        yuiop kirjoitti:

        xyz

        Mitenkäs olisi Jouka, tunnen parikin ja molemmat ovat ihan ylpeitä nimestään (tulee kuulemma jotenkin joutsenesta/Joukahaisesta).


      • Vaisnava
        eräs pakana kirjoitti:

        Minä toivon niin kovasti tyttöä ettei tarvitse pohtia päätä puhki jonkun nimen vuoksi ;D

        Ei vaan. jos tulee poika niin kai se on pakko tyytyä ei-pakanalliseen nimeen.
        Esim. Vesa ja Toivo ei ole mieleen. Muut menisivät mutta mies ei hyväksy mitään! Leevi on nyt ainoa jonka kelpuuttaisi mutta Leevillä taitaa olla jotain kristillistä perää :(
        Ilmari on tosi kaunis nimi mutta ei kelpaa miehelleni. Pitäisiköhän erota miehestä niin saan annettua pojallekin nimen ;D?

        Leevi on minustakin kiva nimi koska Lassi & Leevi on Tintin ohella lempisarjakuvani ;) Mutta monille Leevistä tulee ensimmäisenä mieleen lestadiolaisuuden perustaja Leevi Laestadius... Toisaalta Leevi taitaa nykyään olla kymmenen yleisimmän ensimmäisen etunimen joukossa suomalaisilla poikavauvoilla. Älä tee lapsestasi massaa! ;)

        Oletko muuten tutustunut Väestörekisterikeskuksen nimipalveluun? Osoitteessa https://192.49.222.187/nimipalvelu/defaul.asp voi tarkistaa, kuinka paljon kunakin vuonna on minkäkin nimisiä ihmisiä syntynyt... Ja siellä on paljon muutakin mielenkiintoista!

        Pojannimet ovat tosiaan vaikeampia kuin tytönnimet, mekin olemme mieheni kanssa keksineet koko joukon ihania tytönnimiä. Toistaiseksi ainoa pojannimi, josta olemme päässeet yhteisymmärrykseen, on Lennu. Alkujaan suomalainen se ei toki ole, vaan vanha väännös Lennartista eli Leonardista eli kaiketi Leijonasydämestä. Mikä taas kuulostaa oikein hienolta :) Minä olen hindu ja eräs Krishnan inkarnaatioista oli leijona, joka suojeli pientä kilttiä lasta tämän väkivaltaiselta isältä.


      • Anonyymi
        Vaisnava kirjoitti:

        Leevi on minustakin kiva nimi koska Lassi & Leevi on Tintin ohella lempisarjakuvani ;) Mutta monille Leevistä tulee ensimmäisenä mieleen lestadiolaisuuden perustaja Leevi Laestadius... Toisaalta Leevi taitaa nykyään olla kymmenen yleisimmän ensimmäisen etunimen joukossa suomalaisilla poikavauvoilla. Älä tee lapsestasi massaa! ;)

        Oletko muuten tutustunut Väestörekisterikeskuksen nimipalveluun? Osoitteessa https://192.49.222.187/nimipalvelu/defaul.asp voi tarkistaa, kuinka paljon kunakin vuonna on minkäkin nimisiä ihmisiä syntynyt... Ja siellä on paljon muutakin mielenkiintoista!

        Pojannimet ovat tosiaan vaikeampia kuin tytönnimet, mekin olemme mieheni kanssa keksineet koko joukon ihania tytönnimiä. Toistaiseksi ainoa pojannimi, josta olemme päässeet yhteisymmärrykseen, on Lennu. Alkujaan suomalainen se ei toki ole, vaan vanha väännös Lennartista eli Leonardista eli kaiketi Leijonasydämestä. Mikä taas kuulostaa oikein hienolta :) Minä olen hindu ja eräs Krishnan inkarnaatioista oli leijona, joka suojeli pientä kilttiä lasta tämän väkivaltaiselta isältä.

        Lennu ei mnusta ole kovin maskuliininen nimi. Joskus yritin hieroa seurustelua yhden Lennun kanssa, joka oikeasti on Leena, mutta se siitä...


    • Vilja

      Tapio
      Kaukamieli
      Salatieto
      Mielikki
      Pyry
      Tuisku
      Myrsky
      Vellamo
      Vanamo
      jne...

    • _oi

      mies savosta

    • tuuma

      pari. Tiedän pojat joilla on nämä nimet Savi ja Kivi.
      Luonnosta voi keksiä sopivia pojan nimä ja Lapista voisi löytyä.

    • Tommi

      Ehdotan Taavettia!

      • Eräs pakana

        Taitaa olla jonkun sortin provo.

        Taavetti jos joku on kristillisperäinen nimi. Ihan kuin David.


      • Tommi
        Eräs pakana kirjoitti:

        Taitaa olla jonkun sortin provo.

        Taavetti jos joku on kristillisperäinen nimi. Ihan kuin David.

        No kelpaisiko "Untamo" paremmin.


    • laurilarslorenzo

      Etunimen hyväksymisen yleiset esteet

      Etunimeksi ei voida hyväksyä nimeä, joka on sopimaton tai jonka käyttö muutoin voi aiheuttaa ilmeistä haittaa.

      Ilman 3 momentissa mainittua syytä ei etunimeksi voida hyväksyä:

      1) nimeä, joka muodoltaan tai kirjoitustavaltaan on kotimaisen nimikäytännön vastainen;

      2) pojalle naisennimeä eikä tytölle miehennimeä;

      3) sukunimeä, ellei kysymyksessä ole isän tai äidin etunimestä muodostettu poika- tai tytärloppuinen nimi, jota käytetään muun etunimen jäljessä; eikä

      4) nimeä, joka ennestään on sisaruksella tai puolisisaruksella, muutoin kuin toisen etunimen ohella.
      Nimilaki:

      Etunimi, joka ei vastaa 2 momentissa asetettuja vaatimuksia, voidaan kuitenkin hyväksyä:

      1) uskonnollisen tavan vuoksi;

      2) jos henkilöllä kansalaisuutensa, perhesuhteidensa tai muun erityisen seikan perusteella on yhteys vieraaseen valtioon ja esitetty etunimi vastaa sanotussa valtiossa noudatettua nimikäytäntöä; tai

      3) jos siihen harkitaan olevan muu pätevä syy.

    • muuan_vain

      Mitäs jos menisitte kirjastoon ja selailisitte jotain sanakirjaa tms jossa on luontoaiheista, vanhempaa suomalaista sanastoa.

      Voisi löytyä arkikäytöstä unohtuneita suomalaisia sanoja joista saisi pojalle nimen jos useammankin. ilman että nimestä tulee liian outo, ajatellen koulukiusaamisia ja sitä että sama nimi tulee olemaan myös vanhana ukkona / akkana elellessä, ja kasvoipa lapsesta lihava, laiha, urheilullinen, sohvaperuna, ulospäinsuuntautunut, ujo....

    • anttilaisuus

      Kukaan ei maininnut vielä Nuuttia ja Nyyrikkiä ( löytyy jopa allakasta) ja kai Anterokin kelpaisi (antero Vipunen)

    • painukaavittuunhomot

      Tässä kolme höpö hpöpö uskonnon pelle nimiä: JUHA SIPILÄ, TIMO SOINI JA JOKU URPO VAI ORPO.

    • Anonyymi

      Jorma ja Naima.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18429
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3135
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      269
      1403
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1083
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe