Kuolinpesän asunnonmyynti ja verot

SAKSA123123

Hei,
11 vuotta sitten isäni kuoli ja meille (äiti,sisko ja minä) ja meille jäi jakamaton kuolinpesä. Olemme maksaneet siskoni kanssa perintöveron silloin (2500mk, joka oli 5,7% osuuteni verotettavasta arvosta).

Myimme asunnon (omistajat olivat siis äitini ja kuolinpesän osakkaat) nyt syksyllä 2007 hintaan 100000€, osuus minulle on siis 25000€. Välittäjän palkkio 2000€.

Minulle on hieman vierasta termit hankintameno-olettaman (40%/20%) käyttö sekä perintöveroarvo ja sen laskeminen:

Olenko omistanut asunnon 10v vai eikö sitä lasketa, jos se on kuulunut kuolinpesälleni?
-> eli
onko hankintameno-olettamassa käytettävä täten 40 vaiko 20%.ia?

Miten lasketaan perintöveroarvo. Voidaanko siinä vähentää jotenkin jo maksettuja veroja?

Jotenkin järkeenkäypää olisi, että kun olen maksanut verot puolesta(isävainaan osuudesta) jo kerran, että maksaisin vain "äidin osuudesta" veron.

Mikä olisi minulle suotuisin vaihtoehto?

kiitos etukäteen

5

1006

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuhanvaan

Isän osuutesi >10 vuotta omistettuasi (isän kuolemasta lukien), niin voit valita osuutesi myyntihinnasta vähennettäväksi 40% hankintameno-olettaman tai aikanaan perintöverosi perusteena olleen (yleensä perukirjan mukainen)perintöveroarvon.
      Hankintameno-olettamalla jäännös on sellaisenaan myyntivoittoa ja käytettäessä verottajan aikanaan määräämää perintöveroarvoa, niin lisäksi vähennetään osuutesi myynnin kulut. Myyntivoitosta määrätään 28% myyntivoittovero.
      Kysymyksesi lopussa oleva "äidin osuus" jäi epäselväksi, mutta äidin eläessä sinun veroihisi ei huomioida etukäteen mahdollista äitisi perintöä. Mikäli olet isäsi kuoleman jälkeen, eli osuutesi omistajana vakituisesti asunut yli kaksi vuotta perimässäsi asunnossa, niin sinulle ei määrätä myyntivoittoveroa. Sinulle suotuisin vaihtoehto selvinnee näillä perusteilla, koska en päässyt kärryille maksamasi veron avulla osuutesi perintöveroarvosta. Käy rohkeasti kysymässä tarkemmat neuvot verottajalta.

• SAKSA123123

Voinko tosiaan käyttää 40% hankintameno-olettamaa tässä tapauksessa, kun:

1. isä kuollut > 10 v sitten (tämä selvä)

2. pesä ollut jakamaton myyntihetkellä (v.2007), eli ositukset on tehty ja kuolinpesä on jaettu vasta asunnon myynnin jälkeen

• kuhanvaan
        SAKSA123123 kirjoitti:

Voinko tosiaan käyttää 40% hankintameno-olettamaa tässä tapauksessa, kun:

1. isä kuollut > 10 v sitten (tämä selvä)

2. pesä ollut jakamaton myyntihetkellä (v.2007), eli ositukset on tehty ja kuolinpesä on jaettu vasta asunnon myynnin jälkeen

Perusteet samat, mutta teillä oli myyjänä vielä jakamaton kuolinpesä, jolle myös myyntivoittovero määrätään. Tarkista menettely verottajalta, hekin ovat nykyisin palvelevia virkamiehiä.

• myös.
        kuhanvaan kirjoitti:

Perusteet samat, mutta teillä oli myyjänä vielä jakamaton kuolinpesä, jolle myös myyntivoittovero määrätään. Tarkista menettely verottajalta, hekin ovat nykyisin palvelevia virkamiehiä.

Suosittelen ainakin Vantaan veroviraston toimintaa. Säästin itse isot rahat kun kävelin sinne ja kysyin miten kannattaa asiassa edetä: hankintameno-olettama, tositepohjainen, itse myynti vaiko kuolinpesän kautta myynti ja jako vasta sitten... !! Aivan uskomattoman hyvää palvelua - ja ilmaista !

• sai
        myös. kirjoitti:

Suosittelen ainakin Vantaan veroviraston toimintaa. Säästin itse isot rahat kun kävelin sinne ja kysyin miten kannattaa asiassa edetä: hankintameno-olettama, tositepohjainen, itse myynti vaiko kuolinpesän kautta myynti ja jako vasta sitten... !! Aivan uskomattoman hyvää palvelua - ja ilmaista !

hyvät neuvot.

Sitä ei vaan aina voi tehdä neuvojen mukaan koska jos kuolinpesä on myyjänä mahdolliset verot voivat tulla vain yhden osakkaan maksettavaksi siis jos joku kp-osakas jättää osuutensa maksamatta. Se on hyvä ottaa huomioon jos on jo känää ennen myyntiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      63
      15250
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      27
      3294
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      267
      2410
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      128
      1743
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      127
      1463
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      364
      1402
    7. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1203
    8. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      12
      1115
    9. Onko PS kaaoksessa?

Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P
      Perussuomalaiset
      76
      942
    10. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      115
      905
    Aihe