Nimi hätäkasteeseen

Kirkollinen??

Onko jollakin tietoa. Ystäväni eri paikkakunnalla on hieman minua edellä raskaudessaan. Häneltä oli pyydetty nimi hätäkasteen varalle, jos lapsi syntyy kovasti etuajassa tms.

Annetaanko tämä nimi vain kirkollista kastetta varten, vai antavatko sen kaikki, ihan siviili nimeämistäkin ajatellen? Täytyyhän lapsella nimi heti olla, jos kuolee synnytyksessä (toivottavasti e!!!), vaikka ei kirkkoon kuuluiskaan.

Ajattelin vain, kun käytetään nimitystä kaste. Me emme kuulu kirkkoon, ja mietin että kantsisko joku nimi jo lähiviikkoina keksiä. Rv nyt 21.

7

2207

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -----------

Meillä ainakin hätäkasteen varalle laitettiin nimet siihen sairaalaan menevään lappuseen. Lappunen saatiin neuvolasta ja neuvolasta ne sen ainakin täällä Oulussa toimittivat eteenpäin. Tuo lappunen saatiin silloin joskus rvk:n 25 tietämillä muistaakseni.

• alkup.

Kyse ei siis ole vain kirkkoon kuuluvien jutusta? Kuulutko itse kirkkoon? Mekin asustamme Oulussa.:)

• odottaja-80

Ei hätäkaste tarkoita mitään virallista kastetta. Lapsi vain tarvitsee nimen, jos jotain ikävää tapahtuu synnytyksessä.

• Mama rv 34

Itse asun Porissa ja tosiaan piti itsekkin tuo lappu olla viim. 32vkolla sairaalassa täytettynä ja siinä piti lukea nimet..viisi vuotta sitten synnytin nuorimmaiseni ja silloin minulta ei vaadittu tätä, asuimme Tampereella. Käytäntö siis paikkakuntakohtainen.
      Mutta voit merkitä paperiin vaikka Matti ja Maija ja sitten saat sen maistraatissa vaihdettua, jos hätäkasteeseen joudutte.

• rv 37+2

että hätäkaste nimenomaan on sitä kirkollistouhua. Kyllä sinä voit sen nimen ilmoittaa kuoleman jälkeekin, ei ne mitään maistraatin henkilökuntaa hälytä paikalle nimeä kirjaamaan.

Kyllä se hätäkaste meinaa papin tekemää kastetta (eiköhän ne kysyis vaan sitä lapsen nimeä siinä jos ei olisi kasteesta kysymys). Itse ainakin jätettiin kohta tyhjäksi eli ei se mikään pakollinen juttu ole.

• melkein ammatilainen

Hätäkaste on "oikea kaste", jonka tarkoituksena on ottaa henkilö seurakunnan jäseneksi ja jumalan lapseksi. Hätäkaste suoritetaan, jos on epävarmaa jääkö lapsi eloon (voidaan suorittaa yhtälailla kastamattomalle aikuiselle). Hätäkaste vahvistetaan kasteen vahvistuksella, kun lapsi on paremmassa kunnossa, kasteen vahvistamisen yhteydessä lapselle nimetään myös kummit. Nimen voi vaihtaa tai nimeen lisätä esim. toisen ja kolmannen nimen samalla, kun kaste vahvistetaan. Hätäkasteen voi suorittaa kuka tahansa konfirmoitu seurakunnan jäsen (sairaalassa usein kätilö tai lastenhoitaja). Hätäkasteen kaavan voi tarkistaa virsikirjan lopusta.

On luonnollista että kirkkoon kuulumattomat vanhemmat kieltävät lapsen hätäkastamisen. Merkitse lappuun, ettet halua lastasi hätäkastettavan.

Toinen paikka missä "vauva-ajan" nimeä voidaan käyttää/käytetään on keskola. Siellä on hankala puhua vauvoista tyyliin "Vauva Korhonen" tai "Tyttö Heikkinen" tai käyttää niitä nimiä joita vanhemmat ovat käyttäneet vauvasta maha-aikana tyyliin "Asukki" tai "Toukka". Siksi vanhempia pyydetään antamaan lapselle joku luonnollinen nimi (siis tytölle tytön nimi ja pojalle pojan nimi, nimi joka on suomen nimilain mukainen). Usein "vauvanimenä" käytetään juuri hätäkastetta varten sairaalalle annettuja nimiä, vaikkei lasta hätäkastettaisikaan keskolassa.

Vinkki: Aika yleinen tapa on laittaa hätäkastenimeksi vanhempien etunimet. Tällöin lapsesta tulee hätätilanteesta vanhempansa kaima aluksi ja nimi vaihdetaan "kokonaan omaksi" sitten kasteen vahvistamisen yhteydessä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkkeet ovat pois työntekijän palkasta

Jokainen työeläkkeen nimissä maksettu euro on otettu pois työtä tekevältä palkansaajalta. Mitä korkeampi työeläketaso o
      Maailman menoa
      154
      1877
    2. Etkö sä muru mussakaiseni ymmärrä

Että me päästään lähenemään vain kaveruuden kautta? Vain siten mä voin lähettää sulle kuvia ja viestejä 😌 Tänäänkin o
      Ikävä
      51
      1477
    3. "Suomi voisi ottaa taloudessa oppia Espanjasta"

"Espanjassa talouspolitiikka on löysempää, mutta velka-aste on kääntynyt jopa laskuun.", pohdiskelee Suomen seuraava pää
      Maailman menoa
      103
      1436
    4. Kaksi viikkoa enää Rakas...

Tietäisinpä miten toimia...
      Ikävä
      77
      1358
    5. Sofia Virta: bänet!

Matkailuautoilija metsänomistaja puoliso on nyt entisen teeren poikia, ja Sofia tekee comebackin vapaille markkinoille.
      Maailman menoa
      58
      1276
    6. Terveisiä lintutornilta

Viipurista nousee kauhea savupatsas. Miksi ?
      Maailman menoa
      60
      1165
    7. Martina Aitolehdeltä kova tilitys podcastilla: "Kyllä mä turpaan vetäisin"!

Martina Aitolehti tilittää brutaalin rehellisesti Eskolle podcastilla syitä, miksi hän ei ole lähtenyt mukaan julkkisten
      Kotimaiset julkkisjuorut
      218
      988
    8. Tulisitko kahville..

Jos pyytäisin?
      Ikävä
      68
      967
    9. Siinäpä jäät

Punapää kaipaamaan, kun päätän maallisen vaellukseni. Oma oli valintasi. Sillä minä en jaksa enää kovin pitkää tätä. Ole
      Ikävä
      78
      822
    10. Tiedätkö että

Olet aika vetävä
      Ikävä
      29
      784
    Aihe