APUA!Kutina ja punaisia näppylöitä

abcde

Minulla on sellainen ongelma, että alkoi paha kutina jo kesällä. Jossain vaiheessa en edes enää pystynyt kunnolla nukkumaan. Kävin lääkärissä monta kertaa, mutta ne ei osannut oikein auttaa :/
Itse kelasin sitten, että voisko se olla syyhy. Ostin apteekista nixii, kutina loppui ja näppylät katosivat. N. viikon kuluttua alkoi taas iho kutisee ja tuli näppylöitä jaloille ja käsille, tein koko jutun uudestaan. Auttoi hetkeksi. Mutta nyt on jalat taas täynnä näppylöitä (paljon enemmän kuin aikaisemmin). Oon niin turhautunut, en enää tiedä mitä mun pitäisi tehdä?
Onko joku kokenut samaa?

23

23846

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samankokenut

      tämä ei varmaa paljoo lohduta mutta mulla on ollu aiva sama juttu.näppyjä ollu muuallaki ku jaloissa mut eniten niissä. ongelma vaivanu koko syksyn ajan. oon 3 kertaa laittanu nix voiteen ja jopa ottanu sisäisen lääkityksenki. nyt näpyt on taas palannu:/ kutina ei oo enää nii paha. oon ymmärtäny et jälkioireita voi olla mut ei kai ne näpyt voi vaan pahentua. oon aiva neuvoton myös. lääkkeet ja lääkäri tulee kalliiks pitemmän päälle.

      • abcde

        Kyllä, ja tämä myös vaikuttaa ihan arkipäivästä elämää. Niistä lääkäreistä ei ole mitään hyötyä:/


      • samankokenut
        abcde kirjoitti:

        Kyllä, ja tämä myös vaikuttaa ihan arkipäivästä elämää. Niistä lääkäreistä ei ole mitään hyötyä:/

        onko täällä ketään, joka osais auttaa? aattelin laittaa nix ostaa nixin vielä kertaalleen jos taas vähäks aikaa auttaisi. menny yli 100 jo lääkkeisiin.


      • susa
        samankokenut kirjoitti:

        onko täällä ketään, joka osais auttaa? aattelin laittaa nix ostaa nixin vielä kertaalleen jos taas vähäks aikaa auttaisi. menny yli 100 jo lääkkeisiin.

        hei, sellaista vaan mietin että voisko olla follikuliittia (karvatupentulehdus) ?jos sitä esiintyy säärissä ja jos niitä sheivailet niin sheivailusta tulee tosi helposti ko oireita?jos vois olla sellaista niin siihen vois auttaa ihon kuoriminen ennen ja jälkeen sheivauksen (mulla ei auttanut) tai siirtyminen karvojen epilointiin..


      • resistenssi???
        samankokenut kirjoitti:

        onko täällä ketään, joka osais auttaa? aattelin laittaa nix ostaa nixin vielä kertaalleen jos taas vähäks aikaa auttaisi. menny yli 100 jo lääkkeisiin.

        Syyhyn oireet alkavat 3-6 viikon kuluttua tartunnasta. Pahinta kutina on öisin. Syyhystä saa varmuuden, jos lääkäri löytää mikroskopoitavaksi punkin. Voit itse yrittää löytää punkinkäytäviä iholta; ota suurennuslasi ja katso hyväällä valolla. Yleisimmät paikat ovat sormien välit, ranteet. kämmenen sivut ja pakarat. Jos syyhy on tarttunut seksikontaktilta, kutina yleensä alkaa reisien sisäpinnalta,alavatsalta ja pakaroista. Miehen penikseen tulee näppyjä, mutta sieltä ei löydy punkinkäytäviä. Jos syyhyä ilmenee jollakin perheenjäsenellä, tarttuu se yleensä muihinkin(onko muilla kutinaa.?)Syyhyn voi saada kotieläimeltäkin, mutta se on eri alalajin punkki ja kutina loppuu itsestään, jos eläin hoidetaan. Syyhy ei leviä kaulan yläpuolelle paitsi pienillä lapsilla ja vanhuksilla.
        Nizx-hoito kannattaa syyhytapauksessa uusia viikon kuluttua ja oireettomatkin perheenjäsenet hoitaa kerran. Muuten tulee ns. ping-pong tartuntaa. Siis hoito pitää suorittaa samanaikaisesti.
        Lisäksi syyhypunkki elää tekstiileissä ja pinnoilla huoneenlämmössä pari vuorokautta. Olethen pessyt vaatteet, petivatteet ym ja siivonnut kodin. Jos olet kaiken tuon tehnyt, kyse on jostain muusta.
        Ja vielä lisäksi, oletko käynyt ihotautilääkärillä? Hänen pitää löytää punkki ihostasi, jotta tartunnasta voidaan varmistua ja hoito sen mukaan. Nix-voiteelle resistenttejä syyhytapauksia ei ole suomessa tavattu, mutta se on teoriassa mahdollista. Silloin lääkitys on suun kautta otettava ivermektiini (reseptilääke).
        Kerrohan kuinka kävi?


      • täsmää
        resistenssi??? kirjoitti:

        Syyhyn oireet alkavat 3-6 viikon kuluttua tartunnasta. Pahinta kutina on öisin. Syyhystä saa varmuuden, jos lääkäri löytää mikroskopoitavaksi punkin. Voit itse yrittää löytää punkinkäytäviä iholta; ota suurennuslasi ja katso hyväällä valolla. Yleisimmät paikat ovat sormien välit, ranteet. kämmenen sivut ja pakarat. Jos syyhy on tarttunut seksikontaktilta, kutina yleensä alkaa reisien sisäpinnalta,alavatsalta ja pakaroista. Miehen penikseen tulee näppyjä, mutta sieltä ei löydy punkinkäytäviä. Jos syyhyä ilmenee jollakin perheenjäsenellä, tarttuu se yleensä muihinkin(onko muilla kutinaa.?)Syyhyn voi saada kotieläimeltäkin, mutta se on eri alalajin punkki ja kutina loppuu itsestään, jos eläin hoidetaan. Syyhy ei leviä kaulan yläpuolelle paitsi pienillä lapsilla ja vanhuksilla.
        Nizx-hoito kannattaa syyhytapauksessa uusia viikon kuluttua ja oireettomatkin perheenjäsenet hoitaa kerran. Muuten tulee ns. ping-pong tartuntaa. Siis hoito pitää suorittaa samanaikaisesti.
        Lisäksi syyhypunkki elää tekstiileissä ja pinnoilla huoneenlämmössä pari vuorokautta. Olethen pessyt vaatteet, petivatteet ym ja siivonnut kodin. Jos olet kaiken tuon tehnyt, kyse on jostain muusta.
        Ja vielä lisäksi, oletko käynyt ihotautilääkärillä? Hänen pitää löytää punkki ihostasi, jotta tartunnasta voidaan varmistua ja hoito sen mukaan. Nix-voiteelle resistenttejä syyhytapauksia ei ole suomessa tavattu, mutta se on teoriassa mahdollista. Silloin lääkitys on suun kautta otettava ivermektiini (reseptilääke).
        Kerrohan kuinka kävi?

        Itselläni on alavatsassa ja reisien sisä osassa kyseisenlaista näppylää, lähteekö pois kyseisellä nix voiteella? vai tarviiko muutakin


      • Anonyymi

    • minä

      hei kaikki syyhyn uhrit,mulla 5kk kutinaa kasvoissa jaloissa kaulalla kolme keraa sisäiset tabletit ja voiteet ei auta,musta tuntuu et tää syyhypunkki on sitkeempi eikä kuole 3 päivässä pinnoilta niinkuin luvataan,ja voide on huono tuote aiheuttaa paljon enemmän ongelmia ,ärsytystä herkistymistä eikä tehoa.itse laitoin myös kasvoille ja kutina jatkuuuuuu

      • kaisan

        Ihan sama ongelma ei auta pillerit eikä voiteet aina palaa takas


      • !!HOX!!

    • Kutina!!!

      Mullakin alkoi tässä ihan kesäl tulemaan kaulaan ja käsivarteen ihottumaa...
      Kaula kutiaa koko ajan! Käytän rasvaa 3 kertaa päivässä, eikä vaikuta yhtään. Lääkärissä en ole vielä käynyt, mutta jos pahemmaksi tulee, niin sitten. :/

      Yleensä ihottumaan on joku syy. Jos on esimerkiksi tullut jollekin syötävälle allergiseksi, tai jos sulla on joku kotieläin, siitäkin voi tulla ihottumaa, koska voit olla sille allerginen...

      Mulla tulee aina kesäisin, ei koskaan syksyisin, talvisin, tai keväisin.
      Aina kesällä! :(

    • Platypuskoala

      Tuntuu kovin tutulta! Minulla samanmoinen "kierre" alkoi viime syksynä. Ensin oli paikallinen, vähän rakkulainen ihottumaläiskä ranteessa, ei millään tahtonut parantua voiteilla. Tuli toistuvasti samaan kohtaan uudelleen. Vähitellen levisi toiseen ranteeseen ja sit käsien päälle sormiin. Nix-voide tosiaan auttoi, olin ylpeä kun "osasin tehdä dg:n". Perheenjäsenen rasvaukset, tehosiivoukset (vaikka ei kuulemma tarpeen), pyykkirumba. Ja vielä vastuullisesti homma uusiksi! En halua masentaa, mutta nyt tilanne tämä: 8 lääkärikäyntiä (myös ihotautien erik.lääkärillä), 12 eri lääke- / kortisonivoidetta, syyhy- ja viruslääkkeet tabletteina, vahvat antihistamiinit sietämättömään kutinaan. Ihottuma rikkonut mol. kädet, kertaalleen märkäinen tulehdus ja nyt jo 3. ab-kuuri menossa. Ihottuma pahin käsissä, mutta nyt levinnyt koko vartaloon; pieniä kuin itikan puremia, jotka kutisevat niin paljon, että itku tulee. Tietysti sair.lomalla; yritän olla tuota stressaamatta, etten pahenna tilannettani. Lääkärit arvuuttelevat syytä, puhuvat verinäytteiden otosta ja koepaloista. Atopia tuntuu olevan selitys KAIKKEEN, vaikka tällaista ei ole milloinkaan ollut. Olen niin uupunut, yöt katkonaisia. Lääkärit puhuvat punajäkälästä; "vaan jos ei sittenkään", samoin ihokeliakiasta ym.ym. On kuulemma niin epätyypillistä (ilmeisesti kaikkiin syihin?). Tänään lääkärissä käynnin jälkeen purskahdin itkuun. Sain lähetteen HUS:n Ihotautiklinikalle, kerrottiin että yli kuukausikin voi vierähtää ennenkuin kutsuvat. Jos kutsuvat, koska voivat kuulemma myös palauttaa lähetteen. Mistä tällaisessa tilanteessa voi hakea apua? Tämä oli retorinen kysymys, koska kukaan ei kai tiedä vastausta.

      • Kiinnostunut.1

        Platypuskoala, Miten on mennyt? Pääsitkö testattavaksi, tai hoitoon?


      • Anonyymi

        Mikä sinun tilanteesi on nyt?


    • kutkax

      Minulle alkoi ilmaantua kutisevia pieniä nesterakkuloita käsiin ja sääriinin. Sain lähetteen ihottautilääkärille ja ainakaan syyhyä se ei ole kun ei löytynyt käytäviä eikä syyhypunkkia. Epäilys mahdollisesta ihokeliakista. Nyt pari viikkoa lääkärin kirjoittamalla kortisoni-rikkivoiteella ja uusi aika jolloin tarvittaessa otetaan ihosta koepala. Ikävä vaiva kutisee tasaisesti ympäri vuorokauden.

    • Raavituttaa

      Sitä on näköjään liikkeellä!

      Toista vuotta olen kärvistellyt hillittömän, vaeltavan, näppyläisen kutinan kanssa ja käynyt myös pariin otteeseen ihotautilääkärillä kuulemassa, kättelyn perusteella, vatsani iholla olevan taliköhnä, joka paranee ahkeralla hydrokortisonirasvauksella. (Varjelkoon, miten iho oheni ja rikkoontui viikon jälkeen eikä tullut mieleenkään aloittaa kuuria uudelleen vaikka kutina jatkui.) Oli kallis kokeilu. Kutina laantui itsestään jostain syystä, tämän kun tietäisi miksi!
      Kunnes jonkun ajan kuluttua kutina alkoi taas, tällä kertaa selässä. En tiedä miksi, senkin kun tietäisi!
      Toinen ihotautilääkäri kertoi minulla olevan kosketusurtikaria ja kuin lapsi, hän piirteli innosta hihkuen kynällään selkääni. Kutinaa piirtely ei sen kummemmin aiheuttanut eikä vesirakkulaisia paukamia, vaikka niistä kerroin, niille hän ei korviaan lotkauttanut, oli vaan innoissaan löytäessään ihmisen, jonka selkään voi piirtää! Hänenkään määräämä kosteusvoide ei kutinaa parantanut.
      Helppoa rahaa pelkällä katseella, eikä vastuuta potilaan oireiden poistumisesta saati paranemisesta. Nuo diagnoosit olisin voinut lukea itsekin netistä ihan ilmaiseksi ja apteekkarin suosittelemilla voiteilla rasvailla saman tuloksen paljon halvemmalla. Ja todellakin 50-vuoden kokemuksella tiesin, että pienestäkin raapaisusta ihoni punoittaa ja esimerkiksi sukkahousujen neule ihoon painuessaan aiheuttaa hillittömän kutinan, joka on talvella juhlissa kiusallinen vaiva.
      Terveyskeskuksen venäläistaustainen yleislääkäri epäili syyhyä ja kehotti ostamaan Nixiä. Ei tehoa, kutina jatkui rakkuloineen. Ei tälläkään kertaa muuta kuin silmämääräinen katselmus.
      Nyt alkaa epäily kohdistua jonkinlaiseen sisäelimistöstä aiheutuvaan syyhyn, koska kutina vaeltaa litteiden luiden kohdilla, paikoissa missä luu on lähellä ihoa, ja rankimmin kutisee syömisen jälkeen. Ei väliä mitä syö, onko gluteenipitoinen, rasvainen grilliruoka vai pelkkä vihannessalaatti ilman kastikkeita. Gluteenittomaan dieettiin en ole ryhtynyt. Vielä.
      Alkuun epäillessäni loisia, pidin alavatsalla kutisevien kohtien paikalla kinesioteippejä ja sainkin kutinan taukoamaan hetkeksi (kuvittelin loisten tarttuvan teipin liimaan), mutta jossain vaiheessa kutina iski selkään lapojen kohdalle ja aikansa kutistuaan taukosi ja nyt taas kolmannen kerran niskaan kallonpohjan tuntumaan hiusrajan molemmin puolin. Kovimman kutinan aikana alkaa kutista myös vanhat kutinakohdat kuin myötätunnosta, että mekin halutaan saada rapsutusta. Kutinan saa hellittämään vain samalla keinolla kuin hyttysenpuremassa eli lopettaa raapimisen kovalla itsehillinnällä.
      Olen kokeillut pyyhkimistä pirtulla (glyseriinipitoinen käsidesi) aina kun kutiaa, se viilentää ja rauhoittaa. (Ja toivottavasti tappaa mielikuvituksessani kutittavat ötökät, vaate-, syyhy-, pöly-, talipunkit yms.)
      Odotan pakkasia, jolloin voin kärrätä kodin tekstiilit ulos ja kokeilla sitäkin keinoa. Karanteenissa ne ovat jo olleet ja keittopyykissä, sekä arimmat 60 asteessa. Sen jälkeen omat keinot on loppu ja menen allergia-, maksa-, sappi- ym sisäelintutkimuksiin.
      On vaan inhottava olo jos olenkin loisten tartuttama ja levittäjä. Eipä tee mieli halailla...

      • samahomma

        Saitko tälle ikinä selitystä?


      • Anonyymi

        Itselläni on ollut mielessä pikaruoan ym.mukana saatu trans rasva överit sekä vahva epäily kaupasta ostamieni alennus rintaliiveissä piillyt vaatetäi. Se kun saa aikaan vaikka mimmosta iho-oiretta. Neuvoisin ottamaan kaikki saumatut vaatteet pois käytöstä ja iho kannattaa puhdistaa sitruuna kookosöljy seoksella. Ayarveda neuvo syyhyjä vastaan. Löytyy netstä täsmä ohjeet. Vältä pölyjen kanssa oleilua ja saunan yhteydesä voi oliivi öljyllä ja sitruunalla lievittää raavituja kohtia. Paraneminen paise ruvista kestää kauan.


      • Anonyymi
        samahomma kirjoitti:

        Saitko tälle ikinä selitystä?

        Mikä tilanne nykyään?


      • Anonyymi

        Selvisikö sinulla mitään? Kuulostaa tutulta


      • Anonyymi

        Herpes


    • Raipe7

      Mulla onsama älkää välittäkö 2kuukauden päästäne lähtee olkaa kuiniitä ei olis niin minä teen

    • Anonyymi

      Mulla on nyt tää sama

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1408
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1261
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1205
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1155
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      28
      1147
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1053
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1043
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1038
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe