jouluherkuista

raskausaikana...

heippa. puolessa välissä pian mennään ja mietityttää tulevien jouluruokien syönti. Siis mätiä ei kai saisi syödä, eikä homejuustoa. Mutta entä valkohomejuusto.. varmaan sama juttu, vai? Ihmetyttää se kielto tuorejuustojen syönnistä listeriavaaran takia, siis tarkoitetaanko sillä näitä purkkijuustoja? Entä sitten itse graavattu lohi? onko se kiellettyä? nuo vakuumipakatuthan kylmäsavujutut ovat. Tietääkö joku löytyykö tiskistä jotain kylmäsavustettua lohta, mitä saisi syödä?

10

1152

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

Itse kyllä syönyt savulohta, sehän on kypsää, mutta graavilohta ei saa koska on raakaa kalaa.

• oon syönyt

isän suolaamaa graavilohta. aattelin,et voi syödä kun ei oo vakuumissa. onneks ei oo tullut mitään!

• .................
        oon syönyt kirjoitti:

isän suolaamaa graavilohta. aattelin,et voi syödä kun ei oo vakuumissa. onneks ei oo tullut mitään!

Olen tätä nyt selvitellut, kysynyt ihan lekurilta kuinka asia on.

Eli, Graavattua lohta, joka on VAKUUMISSA EI SAA SYÖDÄ, KOSKA SIINÄ VAKUUMIPAKKAUKSESSA MUHII SE LISTERIA, SAMA KOSKEE VAKUUMISSA OLEVAA KYLMÄSAVULOHTA.

Suomessa todetaan listeria bakteeria naurettavan vähän, eikä pidä ottaa pattia jos vahingossa sattuu niitä vakuumituotteita syömään.
        Mutta ei niitä kyllä tarkoituksenmukaisesti passaa mennä popsiin!

Itse syön mieheni tekemää Graavattua lohta, ja se on ihan luvallista, lääkäri on sanonut että voi syödä.
        jos kaupan kalatiskiltä halajaa graavattua lohta, on hyvä kysyä onko se ollut vakuumissa.

Lämminsavulohta voi syödä, koska se on kirjaimellisesti kypsää.
        Kylmäsavulohta on vaikeeta valmistaa itse, mutta sitä myös saa kalatiskilta ja silloin kannattaa myös kysästä, onks se vakuumissa ollut.

Minusta mätiä tulee välttää raskauden aikana.

Tuorejuustoista sen verran että sellasia valmisteista voi syödä jotka on tehty pästöroiduista maidosta, lähes kaikki suomessa myytävät tuorejuustot on tehty pästöroidusta maidosta, eli juustot jotka myydän rasioissa, eli levitettävät sekä useat fetajuutot.

Mielestäni kuitenkin valko ja sinihomejuusto ovat pannassa.

• odottaja-80
        ................. kirjoitti:

Olen tätä nyt selvitellut, kysynyt ihan lekurilta kuinka asia on.

Eli, Graavattua lohta, joka on VAKUUMISSA EI SAA SYÖDÄ, KOSKA SIINÄ VAKUUMIPAKKAUKSESSA MUHII SE LISTERIA, SAMA KOSKEE VAKUUMISSA OLEVAA KYLMÄSAVULOHTA.

Suomessa todetaan listeria bakteeria naurettavan vähän, eikä pidä ottaa pattia jos vahingossa sattuu niitä vakuumituotteita syömään.
        Mutta ei niitä kyllä tarkoituksenmukaisesti passaa mennä popsiin!

Itse syön mieheni tekemää Graavattua lohta, ja se on ihan luvallista, lääkäri on sanonut että voi syödä.
        jos kaupan kalatiskiltä halajaa graavattua lohta, on hyvä kysyä onko se ollut vakuumissa.

Lämminsavulohta voi syödä, koska se on kirjaimellisesti kypsää.
        Kylmäsavulohta on vaikeeta valmistaa itse, mutta sitä myös saa kalatiskilta ja silloin kannattaa myös kysästä, onks se vakuumissa ollut.

Minusta mätiä tulee välttää raskauden aikana.

Tuorejuustoista sen verran että sellasia valmisteista voi syödä jotka on tehty pästöroiduista maidosta, lähes kaikki suomessa myytävät tuorejuustot on tehty pästöroidusta maidosta, eli juustot jotka myydän rasioissa, eli levitettävät sekä useat fetajuutot.

Mielestäni kuitenkin valko ja sinihomejuusto ovat pannassa.

Hei!!

Ensin kaloista. Tossa tulikin hyvä vastaus jo, että ei vakuumikalaa. Valitettavasti kylmäsavukirjolohi on aina vakumoitua, kun tulee myyntiin. Ainoastaan saatat saada sitä suoraan valmistajalta, ehkä. En tiedä mitä säädöksiä asiasta on EU-aikana.

Raakaa kalaa saa syödä. Missään tapauksessa ei kuitenkaan raakaa järvikalaa, sillä siinä on erittäin hyvä mahdollisuus matoihin.. Eli sushi on ihan syötävää. Itse graavattu kala on ihan hyvä ruoka, kunhan ei ole liian suolaista. Monesti nykyään kaupassa palvelulinjastossa on vakumoitua graavia, mutta hyvien kalatiskien kalamestarit valmistavat ja siivuttavat graavin itse. Asiaa tulee siis tiedustella.

Tuorejuustoista: Suomessa suositellaan ainoastaan suurien meijereiden tuorejuustoja. On kuitenkin hyvä muistaa, että listeria siirtyy pastoroidussakin tuotteesta toiseen tuotteeseen, jos hygienia pettää. Se ei ole ainoastaan tuotantovaiheen ongelma. Tämä on kuitenkin hyvin harvinaista Suomessa. Ulkomaisista tuorejuustoista listeriaa löydetään useimmin.

Homejuusto: Kotimainen Valion aurajuusto on raskaanaolevalle turvallinen. Mikään ulkolainen homejuusto ei ole suositeltavaa. Niissä on suuri listeriavaara. Suomessakin keskenmenoja on tapahtunut useita juuri ulkomaisen homejuuston bakteerejen takia.

• kiellettiin
        odottaja-80 kirjoitti:

Hei!!

Ensin kaloista. Tossa tulikin hyvä vastaus jo, että ei vakuumikalaa. Valitettavasti kylmäsavukirjolohi on aina vakumoitua, kun tulee myyntiin. Ainoastaan saatat saada sitä suoraan valmistajalta, ehkä. En tiedä mitä säädöksiä asiasta on EU-aikana.

Raakaa kalaa saa syödä. Missään tapauksessa ei kuitenkaan raakaa järvikalaa, sillä siinä on erittäin hyvä mahdollisuus matoihin.. Eli sushi on ihan syötävää. Itse graavattu kala on ihan hyvä ruoka, kunhan ei ole liian suolaista. Monesti nykyään kaupassa palvelulinjastossa on vakumoitua graavia, mutta hyvien kalatiskien kalamestarit valmistavat ja siivuttavat graavin itse. Asiaa tulee siis tiedustella.

Tuorejuustoista: Suomessa suositellaan ainoastaan suurien meijereiden tuorejuustoja. On kuitenkin hyvä muistaa, että listeria siirtyy pastoroidussakin tuotteesta toiseen tuotteeseen, jos hygienia pettää. Se ei ole ainoastaan tuotantovaiheen ongelma. Tämä on kuitenkin hyvin harvinaista Suomessa. Ulkomaisista tuorejuustoista listeriaa löydetään useimmin.

Homejuusto: Kotimainen Valion aurajuusto on raskaanaolevalle turvallinen. Mikään ulkolainen homejuusto ei ole suositeltavaa. Niissä on suuri listeriavaara. Suomessakin keskenmenoja on tapahtunut useita juuri ulkomaisen homejuuston bakteerejen takia.

itse graavattu lohi myös, oikeen intin, että ei kai siinä nyt voi sitä riskiä olla mut niin se lekuri vaan meinas että ei sovi syödä... näin meillä, ikävää jos turhaan olen vältellyt suurta herkkuani jo kuukausikaupalla...

• syödä
        kiellettiin kirjoitti:

itse graavattu lohi myös, oikeen intin, että ei kai siinä nyt voi sitä riskiä olla mut niin se lekuri vaan meinas että ei sovi syödä... näin meillä, ikävää jos turhaan olen vältellyt suurta herkkuani jo kuukausikaupalla...

Missä vaiheessa se listeria muka siihen kalaan tulisi, jos sen itse valmistaa.. Kyllä meillä ainakin neuvolan täti sanoi että voi syödä.

• kun ohjeet ..
        kiellettiin kirjoitti:

vaihtelee näin paljon paikasta toiseen. Hyvä artikkeli kielletyistä oli viimeisimmässä Odotus-lehdessä. Kannattaa lukea.
        Mä en ihmettele jos neuvolatätien neuvot vaihtelee neuvojasta riippuen, mutta että lääkärienkin... hmm! Mulle on tutut lääkärit sanoneet että on ihan ok syödä graavia ja savustettua kalaa kunhan ei olis vakumoitua. Aivan kuten muutkin ovat täällä sanoneet.
        Itse aion nauttia kyllä lähes kaikista jouluherkuista ilman sen suurempia omantunnontuskia!

• että eri
        syödä kirjoitti:

Missä vaiheessa se listeria muka siihen kalaan tulisi, jos sen itse valmistaa.. Kyllä meillä ainakin neuvolan täti sanoi että voi syödä.

käytäntöjä riippuen siitä missä käyt neuvolassa.
        Ois kiva tietää se oikea. Siis varmaksi voi kai sanoa että vakuumipakattua ei sovi suoraan syödä, kypsennettynä sitäkin kyllä, esim.kalakeitossa. Mutta tosi eri käytäntöjä, miksei ne voi tehdä yhtä opasta kaikille, esim.just itse graavatusta ja tuorejuustoista

• hätäillä!!

mitään vakuumipakattua ei suositella syödä, koskee niin kinkkuja ja kaloja. pakkaustapa antaa hyvät mahdollisuudet listerialle lisääntyä, jopa jääkaappilämpötiloissa, viileämmässä hitaampaa, eli n.3-4 astetta. kalalla nopeampaa kuin lihalla. mitään raakaa ei suositella syötävän, koska listeriaa on noissa kaloissa ym, mutta ne tuhoutuu yli 72 asteessa. eli koskee graavilohta, mutta myös itse tehtyä kylmäsavulohta ym, koska niissä valmistusmenetelmä ei tuhoa listeriaa. ja se kestää suuria suolapitoisuuksia, pakastusta ja kuivausta. myös kypsistä tuotteista saattaa saada listerian jälkisaastutuksena, esim. likaisesta veitsestä. Alkaako kuulostaa että mitään ei saisi syödä?? Itse olen syönyt isän tekemää kylmäsavulohta ja aion sitä syödä jatkossakin. Myöskin tuorejuustoja ym. syön tuosta riskistä huolimatta. Evira suosittelee jättämään pois kaikki pehmeät juustot, koska niissä on riski saada listeria. kuitenkin olen kaikkea syönyt ja hippulahei, mitään ei ole tullut ja nyt menossa rv 20. maalaisjärki pitäis pelata tällasissa asioissa ja jos listeriatapauksia suomessa todetaan 20-50 vuodessa, niin kertooko se jotain? tietoa löytyy hyvin netistä, ettikää sieltä ite älkääkä sokeasti luottako neuvolan tätiin. http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/elintarviketietoa/suositukset_ja_ohjeet/listeriabakteeri/

• odottaja-80

Kun lähipiirissä on kuollut alle 20 viikoinen sikiö listeriaan, alkaa asiaa miettimään tarkemmin. Se tappaa. Itse kylläkin ajattelen näitä asioita työssäni päivittäin, sillä kysymyksessä ei ole pelkästään oma ja vauvani terveys.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Perintovero 100 prosenttiin, työeläkkeet ja maataloustuet pois

Noilla eväillä lähden tasapainottamaan valtiontaloutta ja korjaamaan työntekijöiden palkkakuoppaa nostamatta työnantajie
      Maailman menoa
      375
      6662
    2. Riikka runnoo: polttoöljyn hinta nousi maaliskuussa 40 prosenttia

Onko irvistelijällä sakset hävinneet, vai miksei osaa leikata polttoaineiden hintaa kansalaisten kukkarolle sopivalle ta
      Maailman menoa
      75
      4285
    3. Dannysta tulee isä 83-vuotiaana

Huh huh sentään sellaista naista, joka laitattaa itsensä paksuksi ikälopulle papalle ! Ajatellaanko lapsen oikeuksia oll
      Maailman menoa
      97
      3720
    4. Purra ryöväsi Marinin Itä.-Suomelle neuvottelemat EU-rahat

Perust vihaavat suomalaisia, mutta eritoten itäsuomalaisia. "Osa kaksikäyttörahoista on alun perin Itä- ja Pohjois-Suom
      Maailman menoa
      44
      3644
    5. Miksi persut hyökkäävät jatkuvasti henkilöitä päin?

Miksei persut yritä lainkaan korjata asioita, vaan koko ajan haukkuvat henkilöitä? Ei tuollaisilla turvanpieksäjillä ole
      Maailman menoa
      127
      3619
    6. Seida Sohrabi: Suomi ei ole rasistinen maa

Seidalta taas täyttä asiaa. Miksi punavihreät naiset eivät pysty samaan - no se ideologia estää. "Meillä on valitettava
      Maailman menoa
      146
      3597
    7. Demariskandaali! Eveliina Heinäluoma (sdp) kahmii kaikki Hitas asunnot itselleen!

Heinäluoma on ostanut useita yhteiskunnan tukemia, hintasäännösteltyjä asuntoja itselleen! Ei ihme, että Hitas on ollut
      Maailman menoa
      247
      3529
    8. Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?

Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi
      Maailman menoa
      39
      3078
    9. Pääsiäisen kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä kirjoitus kertoo Riikka Purrasta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus pursuaa halveksivaa, jopa a
      Maailman menoa
      14
      3064
    10. Demarien sanoin kuvaamaton ahneus - Eveliina Heinäluoma vain yksi esimerkki

Mutta näin se on demari-eliitissä aina ollut, käytännössä siis nämä eliittiin kuuluvat ovat puhtaasti porvareita - Marin
      Maailman menoa
      105
      2799
    Aihe