Yle1 tänään: Tuotantoeläinten olot Suomessa

Namida

Tänään illalla tulee tällainen mielenkiintoinen dokumentti televisiosta:


A-studio 28.11.2007 klo 21.05

A-studio esittää järkyttävät kuvat tuotantoeläinten kohtelusta Suomessa.

Studiossa Elintarviketurvallisuusviraston pääjohtaja Jaana Husu-Kallio ja eläinetiikan tutkija Elisa Aaltola.


- Keskustellaan!

7

1019

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anniiina

      Käykäähän katsomassa nuo sivut, sekä Areenan sivuille on tullut A-studion eilisiltainen jakso :).

    • kanalantyttö

      Katsoin kyseisen ohjelman tänään netissä. Päätä alkoi särkeä ja ottaa hermoihin. Kuten ohjelman alussa sanottiin että nämä tapahtuneet ovat VAIN yksittäis tapauksia, tästä ei saa yleistää. Meidän kanala voi hyvin ja todellakin olen hyvin eläinrakas ja välitän meidän kanoistakin, TODELLA! Ei Suomen maatalous voi näin huonosti kuinka videopätkästä jotkut asiasta tietämättömät voivat päätellä!
      Surullista!

      • konalantyttö

        Näinpä, Evira tosin ainakin aikoo tarkistaa näytettyjen väitteiden todenperäisyyttä että eiköhän se totuus tule julki. Varmasti yksittäistapauksia eikä kuvaa koko maataloutta mitenkään.


      • Vaulanen
        konalantyttö kirjoitti:

        Näinpä, Evira tosin ainakin aikoo tarkistaa näytettyjen väitteiden todenperäisyyttä että eiköhän se totuus tule julki. Varmasti yksittäistapauksia eikä kuvaa koko maataloutta mitenkään.

        Aktivistit ovat niin hyvin dokumentoineet nettisivuillaan asian, että ei kyllä voi yksittäistapauksista puhua. Yli sadalla tilallahan nuo olivat käyneet, ja kaikki videot löytyy netistä.

        Turha tuottajien on nyt selitellä yhtään mitään eläinrääkkäyksen yksittäisyydestä. Sapettaa tällanen, ennen luulin että Suomessa sentään pyyhkii hyvin. Kattia kanssa...


    • YRJÖ&oksennus

      Asiaa!, muttei kerro koko totuutta Suomen maatalouden eläintuotannosta. Ohjelmasta ja sen tuottamisesta aKtivistien osuus ei jää varjoon.

      • ämmä

        Minusta olisi pitänyt reilusti selvitä kuvaajat ja se miten he olivat kuvansa saaneet.Olen maatalouslomittaja ja tiedän kokemuksesta että tuon kaltaisia kuvia saa ottamalla esim myrsky yön jälkeen kuvat ennen kun sikala työskentely on alkanut.Tarkoitan likaisuutta koskevia kuvia,samoin juomavesi voi olla tunnissa tuon näköistä jos sattuu karsinaan niin sanottu sotkijasika.Se penkoo ja häslää jatkuvasti rauhottumatta ennenkun on saanut kaikki mieleisekseen.Sika on herkkä eläin,jos tuulee ja nurkissa ulvoo koko yön,se ei nuku vaan touhuaa ja kaivaa ja sekoittaa karsinaansa kiukussaan siitä ettei ole rauhallista ja se ei voi nukkua.Kanaloissa ainakin lomittaja kerää kuolleet pois aina huomatessaan sellaisen kanojen seassa.Sama käytäntö on ainakin niissä paikoissa missä käyn myös isäntäväellä.Toivomus olisikin ettei tapahtuisi yleistämistä,sillä niinkun muillakin aloilla tapahtuu myös maataloudessa ammatinharjoittajan laiminlyöntejä johtuen usein esim masennuksesta tai rahahuolista tai siitä että itse on sairastunut eikä jaksa eikä ymmärrä hakea apua ajoissa.Olen työskennellyt 2v(vuotta) tilalla jossa oli ongelmia ja tiedän että syitä on usein monia ennenkun mennään rankkoihin laiminlyönteihin.Viljelijät rakastavat eläimiään,ei noin raskasta työtä jaksaisi muuten tehdäkään.Useimmille se on peritty elinkeino ja siihen on opittu jo lapsena ja siksi sitä arvostetaan myös osana tämän maan kulttuuria.Se saa jaksamaan ja takomaan päätään seinään,noin kuvaannollisesti,sillä maatalouden kannattavuus alkaa olla aika lähellä nollaa nykyisin.


    • XRS

      Onhan se kamalaa että jossakin kohdellaan eläimiä huonosti. Mutta tämä järjestö (joka mainitaan aina turkistarhaiskujen yhteydessä) haluaa vain että ihmiset yleistäisivät tämän yksittäistapauksen kaikkiin Suomen maataloustuotteisiin. ÄLKÄÄ USKOKO KAIKKEA MITÄ TÄMÄ ELÄINOIKEUSJÄRJESTÖ SANOO!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 118
      2444
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2257
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2011
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1442
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1393
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1383
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe