Ammattiliitot julistivat S-pankin hakusaartoon
stt
Lokakuussa aloittanut S-Pankki on julistettu hakusaartoon.
Ammattiliitot julistivat pankin hakusaartoon, koska se ei ole suostunut noudattamaan rahoitusalan yleissitovaa työehtosopimusta.
Perjantaina alkava hakusaarto merkitsee sitä, että liittojen jäseniä kehotetaan olemaan hakematta töihin S-Pankkiin. Saarron takana ovat pankkialan toimihenkilöitä edustavat ammattiliitto Suora ja Akavan YTN.
S-Pankin lisäksi hakusaarto koskee pankin tytäryhtiötä S-Asiakaspalvelu Oy:tä.
Ammattiliitto Suoran puheenjohtaja Tarja Lankila paheksui, että asiakasomisteinen suomalaispankki hakee kilpailuetua polkemalla alalla laillisesti noudatettavia työehtoja.
S-pankilla ei ole erillisiä omia konttoreita, vaan pankin palveluita on tarjolla Prismojen, Sokosten ja suurien S-markettien asiakaspalvelupisteissä. Peruspankkipalveluita tarjotaan myös pienemmissä marketeissa.
Tuossa yllä lainaus tämän päivän uutisesta.
S-ryhmän kauppoihin ostokseni keskittäneenä tulee mieleen että kenen asialla, ja kenelle S-ryhmä rahaa hamuaa, ja onko paljonkin mätää ko. puljussa.
Tänä syksynä olen törmännyt usein puheisiin että esim. kassoilla työskentelevät henkilöt tekevät työtä nälkäpalkalla, ja on mm. olemessa sellaisia sairauksia (kuten migreeni) joita ei S-kauppojen kassoilla katsota sairaudeksi lainkaan.
Nyt olen todella alaknut ajattelemaan että onko ne kuukausittain kertyvät bonukset sittenkään aivan reilulla tavalla tienattuja! Samoin ABC:n henkilökunta tuntuu olevan niin palkan kuin työajankin suhteen orjan asemassa.
Olen kallistumassa sille kannalle, että ne bonukset revitään henkilökunnan selkänahasta joka sentti.
Keskustelua, kiitos!
S-pankki/s-ryhmä - kenen asialla
20
3707
Vastaukset
- spankki
Nälkäpalkkaa, S-ryhmä maksaa työehtosopimuksen mukaista kaupan palkkaa. Ja sairaslomat toimivat ihan niin kuin muuallakin. Olet ehkä sekoittanut Lidl myymälöihin, joiden tominnassa henkilökunnan suhteen on paljon korjaamisen varaa. Ja mielestäni tuo pankin alan palkkojen maksaminen kuuluu vain ja ainoastaan S-pankin pääkonttorin työntekijöille, ei niille jotka kaupassa ehkä 2-4 kertaa päivässä palvelevat pankin asiakasta ja muuten tekevät ihan normaalia kaupan työtä, normaalilla palkalla. Ja tietystikään kenenkään ei ole pakko olla töissä huonolla palkalla...
- kun arvaan
että sinä et ole ns.tavismyyjä, joka tosiaan hoitaa pankkiasiakkaat norm. työn ohessa. Minä ymmärrän hyvin, jos tuosta palkkauksesta nousee isompi kohu! Niinkuin sinä itsekkin loppulauseessasi toteat, palkka taitaa olla aika huono? Eikös s-pankin palvelut "tiskeillä" ole varsin kattavat, että kyllä siinä saa myyjät näppäillä ja opastaa raha-asioissa. Tuo 2-4 krt päivässä ei voi olla totta, sillä lähi prismassakin on aina jono (nii jos nollat jäi pois).
- spankki
kun arvaan kirjoitti:
että sinä et ole ns.tavismyyjä, joka tosiaan hoitaa pankkiasiakkaat norm. työn ohessa. Minä ymmärrän hyvin, jos tuosta palkkauksesta nousee isompi kohu! Niinkuin sinä itsekkin loppulauseessasi toteat, palkka taitaa olla aika huono? Eikös s-pankin palvelut "tiskeillä" ole varsin kattavat, että kyllä siinä saa myyjät näppäillä ja opastaa raha-asioissa. Tuo 2-4 krt päivässä ei voi olla totta, sillä lähi prismassakin on aina jono (nii jos nollat jäi pois).
Prismojen tilanteeseen en tässä puutu, koska siitä asiasta en tiedä, mutta asiakaspalvelu pisteessä S-marketissa ei nollia tarvitse perään laittaa. Tuleeko kenelläkään mieleen, että joku voi jopa tykätä siitä pankkihommasta vaikka raskaan hyllytys työn vastapainona, siistiä ja kevyttä työtä. Palkka on työehtosopimuksen mukainen, juuri tuli kovat korotukset. En puhuisi tosiaan nälkäpalkalla työn tekemisestä. Ja itse hoitelen niitä pankki asioita oman työni ohella. Loppukommenttini tarkoitti sitä, että jos joku kokee tekevänsä työtä ali palkattuna, niin kukaan ei estä vaihtamasta työpaikkaa. Voi hakea vaikka muuhun pankkiin työhön. Jaa, mutta ei sinne varmaan pääse, kun ei ole tarpeeksi koulutettu...
- kyllä että
spankki kirjoitti:
Prismojen tilanteeseen en tässä puutu, koska siitä asiasta en tiedä, mutta asiakaspalvelu pisteessä S-marketissa ei nollia tarvitse perään laittaa. Tuleeko kenelläkään mieleen, että joku voi jopa tykätä siitä pankkihommasta vaikka raskaan hyllytys työn vastapainona, siistiä ja kevyttä työtä. Palkka on työehtosopimuksen mukainen, juuri tuli kovat korotukset. En puhuisi tosiaan nälkäpalkalla työn tekemisestä. Ja itse hoitelen niitä pankki asioita oman työni ohella. Loppukommenttini tarkoitti sitä, että jos joku kokee tekevänsä työtä ali palkattuna, niin kukaan ei estä vaihtamasta työpaikkaa. Voi hakea vaikka muuhun pankkiin työhön. Jaa, mutta ei sinne varmaan pääse, kun ei ole tarpeeksi koulutettu...
s-pankin asiakaspalvelupisteessä taitaa olla monen kirjavaa "ammattilaista", eli heikoilla vois olla ku hakis PANKKIIN töihin.
Ei sen puoleen itse sain hyvää palvelua s-pankin asiakaspalvelupisteessä!
Siitä, että tuli kovat korotukset olen kyllä kanssasi erimieltä....arrg! - spankki
kyllä että kirjoitti:
s-pankin asiakaspalvelupisteessä taitaa olla monen kirjavaa "ammattilaista", eli heikoilla vois olla ku hakis PANKKIIN töihin.
Ei sen puoleen itse sain hyvää palvelua s-pankin asiakaspalvelupisteessä!
Siitä, että tuli kovat korotukset olen kyllä kanssasi erimieltä....arrg!tottahan se on, että kaupan ala kuuluu matalapalkka aloihin, mutta mielestäni työnantajaa ei ihan heti tässä kohtaa voi syyllistää, liittojen tehtävähän on neuvotella palkka ratkaisut.
Mukava on myös kuulla, että hyvää palvelua on saatu s-pankista, kaikki varmasti parhaansa yrittävät uudessa tilanteessa. - infon täti
todella hävettää että olet samassa kaupparyhmässä töissä esimies tehtävissä ehkä..
- kevähät!!
Ihan samat hommat ne tekee kuin s-tilien aikaankin, joku mummu nostaa bonuksensa maidonhakureissulla! Tämäkö nyt yhtäkkiä vaatii enemmän kuin ennen, höpö höpö.
Ne Prismassa jonottajat on hankkimassa verkkopankkitunnuksia, etteivät oo kassaneiteille vaivaksi jatkossakaan:))- töissä..
Itse nyt haluaisin korostaa tässä pientä väärinkäsitystä: pankin toiminta poikkeaa todella paljon s-tiliajasta! Ennen oli muutamia lomakkeita, joilla asioita hoidettiin ja kaikki tuntui ainakin itselleni alusta asti todella yksinkertaiselta. Nyt taas pankki toi mukanaan uudet lomakkeet, joita on paljon enemmän kuin ennen! Opettelemista on todellakin ollut paljon, eikä asiat ole enää niin yksinkertaisia kuin ennen. Eli kyllä nykyään asiat on hankalampia! Mutta en siltikään menisi työstäni vaatimaan lisää palkkaa!!! Jos teen muutaman pankkiasian päivässä, mihin menee ehkä noin 5-30 minuuttia aikaa, niin miksi ihmeessä siitä pitäisi minulle maksaa enemmän?
- juuri.
töissä.. kirjoitti:
Itse nyt haluaisin korostaa tässä pientä väärinkäsitystä: pankin toiminta poikkeaa todella paljon s-tiliajasta! Ennen oli muutamia lomakkeita, joilla asioita hoidettiin ja kaikki tuntui ainakin itselleni alusta asti todella yksinkertaiselta. Nyt taas pankki toi mukanaan uudet lomakkeet, joita on paljon enemmän kuin ennen! Opettelemista on todellakin ollut paljon, eikä asiat ole enää niin yksinkertaisia kuin ennen. Eli kyllä nykyään asiat on hankalampia! Mutta en siltikään menisi työstäni vaatimaan lisää palkkaa!!! Jos teen muutaman pankkiasian päivässä, mihin menee ehkä noin 5-30 minuuttia aikaa, niin miksi ihmeessä siitä pitäisi minulle maksaa enemmän?
niin miksi ihmeessä siitä pitäisi minulle maksaa enemmän?
------------------
näin hän on hyvä,
mutta jos olisi miesvaltainen ala,
varmasti tulisi lisää, varmasti. töissä.. kirjoitti:
Itse nyt haluaisin korostaa tässä pientä väärinkäsitystä: pankin toiminta poikkeaa todella paljon s-tiliajasta! Ennen oli muutamia lomakkeita, joilla asioita hoidettiin ja kaikki tuntui ainakin itselleni alusta asti todella yksinkertaiselta. Nyt taas pankki toi mukanaan uudet lomakkeet, joita on paljon enemmän kuin ennen! Opettelemista on todellakin ollut paljon, eikä asiat ole enää niin yksinkertaisia kuin ennen. Eli kyllä nykyään asiat on hankalampia! Mutta en siltikään menisi työstäni vaatimaan lisää palkkaa!!! Jos teen muutaman pankkiasian päivässä, mihin menee ehkä noin 5-30 minuuttia aikaa, niin miksi ihmeessä siitä pitäisi minulle maksaa enemmän?
"Jos teen muutaman pankkiasian päivässä, mihin menee ehkä noin 5-30 minuuttia aikaa, niin miksi ihmeessä siitä pitäisi minulle maksaa enemmän?"
Ovatko ne S-pankin palvelutehtävät niin yksinkertaisia, että valmiuksien hankinta ja ylläpito ei vaadi mitään ponnisteluja? Tekeminen on yleensäkin helppoa sen jälkeen kun osaa, mutta valmiuksen hankinta ja tietojen pitäminen ajan tasalla vaatii yleensä työtä.- spankki
Timontti kirjoitti:
"Jos teen muutaman pankkiasian päivässä, mihin menee ehkä noin 5-30 minuuttia aikaa, niin miksi ihmeessä siitä pitäisi minulle maksaa enemmän?"
Ovatko ne S-pankin palvelutehtävät niin yksinkertaisia, että valmiuksien hankinta ja ylläpito ei vaadi mitään ponnisteluja? Tekeminen on yleensäkin helppoa sen jälkeen kun osaa, mutta valmiuksen hankinta ja tietojen pitäminen ajan tasalla vaatii yleensä työtä.uusi vaatii aina opettelua. Jos työssäsi sinua työpaikan toimesta koulutetaan, niin ainako siitä pitäisi maksaa lisää palkkaa. Tulee uudet tilausjärjestelmät, joihin koulutetaan, no lisää palkkaa. Tulee uusi ATK ohjelma johon koulutetaan, no ei kun taas lisää palkkaa. Haloo, oma työpaikka kouluttaa, ei jokaisesta opitusta asiasta voi aina olla vaatimassa lisää palkkaa.
- Ex-S
spankki kirjoitti:
uusi vaatii aina opettelua. Jos työssäsi sinua työpaikan toimesta koulutetaan, niin ainako siitä pitäisi maksaa lisää palkkaa. Tulee uudet tilausjärjestelmät, joihin koulutetaan, no lisää palkkaa. Tulee uusi ATK ohjelma johon koulutetaan, no ei kun taas lisää palkkaa. Haloo, oma työpaikka kouluttaa, ei jokaisesta opitusta asiasta voi aina olla vaatimassa lisää palkkaa.
On kyllä väärin, että S-Pankki hankkii kilpailuetua tällä palkka-asialla.
Kyllä siinä jo aika paljon säästää kun myyjän palkka on noin 8€ tunnissa ja pankissa 12€ tunnissa...
Kyllä S-Pankki toi muutoksia paljon verrattuna säästökassa-aikaan.
Ennen ei ollut pankkisalaisuutta, toki vaitiolovelvollisuus oli, mutta se ei ollut rikoslain alainen toisin kuin nyt.
Ennen asiakas liittyi asiakasomistajaksi ja sai bonuskortin yms yms.
Nyt asiakas liittyy asiakasomistajaksi, hänelle avataan pankkitili S-Pankkiin, avataan mahdollisesti verkkopankkitunnukset ja vielä kaiken lisäksi valitaan juuri hänelle sopiva kortti.
Onneksi ei tarvitse olla töissä S-ryhmässä.
Ja mitä tulee tähän "4-5 asiakasta päivässä", olen ollut töissä s-marketin asiakaspalvelupisteessä.
8 tunnin työvuoron aikana palvelin 32 erilaista asiakasta. Opastin, avasin tilejä, tein nostoja yms. Ja kiitoksena kaupan alan paska palkka, onneks pääsin nyt töihin OP-Pohjola-ryhmään, joka sentään välittää työntekijöistään. Heillä on siellä sentään jotain arvoa. - S-pankkilainen
Timontti kirjoitti:
"Jos teen muutaman pankkiasian päivässä, mihin menee ehkä noin 5-30 minuuttia aikaa, niin miksi ihmeessä siitä pitäisi minulle maksaa enemmän?"
Ovatko ne S-pankin palvelutehtävät niin yksinkertaisia, että valmiuksien hankinta ja ylläpito ei vaadi mitään ponnisteluja? Tekeminen on yleensäkin helppoa sen jälkeen kun osaa, mutta valmiuksen hankinta ja tietojen pitäminen ajan tasalla vaatii yleensä työtä.Olen Sokoksen S-pankissa töissä. En siis missään kaupan kassalla. Teen 8 tuntia töitä ja hoidan kyllä siinä ajassa muutakin kuin niitä pankkitunnuksia. Nyt sitten ruetaan korjaamaan niitä asiakkaiden itsensä tekemiä virheitä. Sehän on ihan luonnollista että meille kaikille tulee niitä virheitä uusissa asioissa. Ei meiltä työt lopu kun asiakkaat ovat nettiin menneet. Sitten me neuvomme kassojen työntekijöitä niiden lomakkeiden täytössä jne. Ja mitäpä minä tässä kertomaan mitä kaikkea me teemme työssämme. Itse tiedämme ja olemme varmuudella paremman palkan ansaitsevia S-pankkilaisia. Turhaa vouhotatte kassalinjalaiset ja muut jotka ette tiedä meidän täyden palvelun pisteessä työskentelevien työnkuvasta paljoakaan.
- kollegani
S-pankkilainen kirjoitti:
Olen Sokoksen S-pankissa töissä. En siis missään kaupan kassalla. Teen 8 tuntia töitä ja hoidan kyllä siinä ajassa muutakin kuin niitä pankkitunnuksia. Nyt sitten ruetaan korjaamaan niitä asiakkaiden itsensä tekemiä virheitä. Sehän on ihan luonnollista että meille kaikille tulee niitä virheitä uusissa asioissa. Ei meiltä työt lopu kun asiakkaat ovat nettiin menneet. Sitten me neuvomme kassojen työntekijöitä niiden lomakkeiden täytössä jne. Ja mitäpä minä tässä kertomaan mitä kaikkea me teemme työssämme. Itse tiedämme ja olemme varmuudella paremman palkan ansaitsevia S-pankkilaisia. Turhaa vouhotatte kassalinjalaiset ja muut jotka ette tiedä meidän täyden palvelun pisteessä työskentelevien työnkuvasta paljoakaan.
kiva lukea välillä oikein asiaa, koskien s-pankin tuomasta lisätyöstä. Kyllä niin näkee punaista, kun kirjoitellaan, että helpponakki tehdä siinä norm. työnohessa. Hommahan on niin kuin sanoit, että itse tiedämme mitä ja kuinkapaljon ja minkä "suuruisia" pankkiasioita asiakkaidemme kanssa päivittäin hoitelemme. Sen puolesta ja perusteella, meidän tulee yhdessä peräänkuuluttaa korvauksia osaamisestamme.
- kollega
kollegani kirjoitti:
kiva lukea välillä oikein asiaa, koskien s-pankin tuomasta lisätyöstä. Kyllä niin näkee punaista, kun kirjoitellaan, että helpponakki tehdä siinä norm. työnohessa. Hommahan on niin kuin sanoit, että itse tiedämme mitä ja kuinkapaljon ja minkä "suuruisia" pankkiasioita asiakkaidemme kanssa päivittäin hoitelemme. Sen puolesta ja perusteella, meidän tulee yhdessä peräänkuuluttaa korvauksia osaamisestamme.
Niin juuri se menee, jokainen tietää itse. Kuten myös minäkin. Teen sitä pankkihommaa oman työni ohella. Niin juuri, kuin joku tuossa aikaisemmin kirjoitti, muutama tapaus vuorossa ollessani. Se on ihan mukavaa, en koe sitä mitenkään rasittavana. Mielestäni joku sellainen ihminen, joka vaikka yksin hoitelee melkein koko kaupan tilaukset yms. ansaitsisi enemmän palkkaa, kuin nykyinen tessi määrää, eli 5 % palkaan lisää. Miettikää vähän. Ei pankki työ kuitenkaan niin hirvean vaikeaa ja vastuullista ole, kuin annatte sen kuulostaa. En katso kuitenkaan olevani pankkivirkailija, vaan kaupan myyjä. Ja vielä puhuit pankin tuomasta lisätyöstä, eihän vuoroon mahdu, kuin määrätty määrä työtä, ei sitä ennen pankkiakaan sentään laiskana oltu.
- SÄÄ SANOT
kollega kirjoitti:
Niin juuri se menee, jokainen tietää itse. Kuten myös minäkin. Teen sitä pankkihommaa oman työni ohella. Niin juuri, kuin joku tuossa aikaisemmin kirjoitti, muutama tapaus vuorossa ollessani. Se on ihan mukavaa, en koe sitä mitenkään rasittavana. Mielestäni joku sellainen ihminen, joka vaikka yksin hoitelee melkein koko kaupan tilaukset yms. ansaitsisi enemmän palkkaa, kuin nykyinen tessi määrää, eli 5 % palkaan lisää. Miettikää vähän. Ei pankki työ kuitenkaan niin hirvean vaikeaa ja vastuullista ole, kuin annatte sen kuulostaa. En katso kuitenkaan olevani pankkivirkailija, vaan kaupan myyjä. Ja vielä puhuit pankin tuomasta lisätyöstä, eihän vuoroon mahdu, kuin määrätty määrä työtä, ei sitä ennen pankkiakaan sentään laiskana oltu.
pankkityö ei sinusta ole vastuullista, voi kehveli! Kyllä sinulla on asiat hyvin jos työvuorosi aikana sinulla on pari pankki- asiakasta, mutta tuleeko mieleesi, että kaikilla ei asiat välttämättä ole noin.
Tuosta 5% lisästä olen kanssasi samaa mieltä. Minäkin olen vain kaupan myyjä, enkä laiska sellainen. Pankkikin pyöriii siinä samalla :) - kollega
SÄÄ SANOT kirjoitti:
pankkityö ei sinusta ole vastuullista, voi kehveli! Kyllä sinulla on asiat hyvin jos työvuorosi aikana sinulla on pari pankki- asiakasta, mutta tuleeko mieleesi, että kaikilla ei asiat välttämättä ole noin.
Tuosta 5% lisästä olen kanssasi samaa mieltä. Minäkin olen vain kaupan myyjä, enkä laiska sellainen. Pankkikin pyöriii siinä samalla :)vaan, että puhun VAIN omasta puolestani, en kommentoi prismojen tai sokosten pankkiasioita. Mutta sitä, että missä menee raja, jos aiotaan palkkoja vaatia. Ymmärrän kyllä S-pankin konttorin (hesassa) työntekijöiden palkka vaatimuksia, mutta kaupoissa on niin paljon eri osaamisen tasoja ja vaatimuksia s-pankissa, että kaikki eivät voi olla samalla viivalla palkoista puhuttaessa.
- nyt ärsyttää
spankki kirjoitti:
uusi vaatii aina opettelua. Jos työssäsi sinua työpaikan toimesta koulutetaan, niin ainako siitä pitäisi maksaa lisää palkkaa. Tulee uudet tilausjärjestelmät, joihin koulutetaan, no lisää palkkaa. Tulee uusi ATK ohjelma johon koulutetaan, no ei kun taas lisää palkkaa. Haloo, oma työpaikka kouluttaa, ei jokaisesta opitusta asiasta voi aina olla vaatimassa lisää palkkaa.
se varsinainen selkäänpuukottaja olet, ihanko tosissaan väität, että pankki, posti, abc, prisman rahaliikenne, veikkaus jne. on tavallisia kaupan töitä ja niistä kuuluu saada sama palkka kuin hyllyttäjän tai kassan????
Mikähän intressi sulla on laskea kirjoituksillasi alas tekemämme työn arvostusta? - vaan
nyt ärsyttää kirjoitti:
se varsinainen selkäänpuukottaja olet, ihanko tosissaan väität, että pankki, posti, abc, prisman rahaliikenne, veikkaus jne. on tavallisia kaupan töitä ja niistä kuuluu saada sama palkka kuin hyllyttäjän tai kassan????
Mikähän intressi sulla on laskea kirjoituksillasi alas tekemämme työn arvostusta?että kaupassa on monta muutakin työtä mistä pitäisi maksaa enemmän palkkaa. Nyt kun tuli tämä pankki hössötys, niin muut työntekijät on täysin unohdettu. Miltähän mahtaa tuntua tällä hetkellä muiden kuin pankkityötä tekevien myyjien. Kuulkaa, ei olisi kauppapankkiakaan ilman kauppaa...
- lopettaa
vaan kirjoitti:
että kaupassa on monta muutakin työtä mistä pitäisi maksaa enemmän palkkaa. Nyt kun tuli tämä pankki hössötys, niin muut työntekijät on täysin unohdettu. Miltähän mahtaa tuntua tällä hetkellä muiden kuin pankkityötä tekevien myyjien. Kuulkaa, ei olisi kauppapankkiakaan ilman kauppaa...
kirjoittelu tältä osin laittaa jo mappiin ö. Alkaa huvittaan, että täällä keskustelupalstalla
myyjät ja pankkiosaajat "kinastelevat", kuka osaa ja mitä ja millä palkalla.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 543350
- 382605
Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil212510- 232438
Sanna Marin ja lähestymiskielto
No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.1502388- 402381
- 412175
- 281981
- 1081822
- 361805