Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

kuinka

kirjoitan

minulla on volvo. Meneekö se i have volvo. Vai i have a volvo. Eli kiistellään ja vetoa lyötiin onko a pakollinen siinä? Pian kiitos?

21

1065

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a volvo

      eli artikkeli mukaan.

      • kirjoita pienellä,

        kun se on epämääräinen artikkeli?


      • 20 € köyhempi
        kirjoita pienellä, kirjoitti:

        kun se on epämääräinen artikkeli?

        Hävisin mutta olen onnellinen vastauksesta.Thanks!


      • ei väliä
        kirjoita pienellä, kirjoitti:

        kun se on epämääräinen artikkeli?

        Sillä ei ole merkitystä isoon tai pieneen kirjaimeen onko artikkeli määräinen vai epämääräinen (esim. I'm a Finn).
        Tässä tapauksessa Volvo kirjoitetaan isolla, koska se viittää erisnimeen/brändiin.


      • kysynnvielä
        ei väliä kirjoitti:

        Sillä ei ole merkitystä isoon tai pieneen kirjaimeen onko artikkeli määräinen vai epämääräinen (esim. I'm a Finn).
        Tässä tapauksessa Volvo kirjoitetaan isolla, koska se viittää erisnimeen/brändiin.

        Eikö se kuitenkin johtunut artikkelista? Samalla tavalla kun esim. a god, mutta ilman artikkelia God?


      • kirjoitustapa
        kysynnvielä kirjoitti:

        Eikö se kuitenkin johtunut artikkelista? Samalla tavalla kun esim. a god, mutta ilman artikkelia God?

        on joka tapauksessa isolla ( a Volvo) kun on erisnimestä kyse. jos god kirjoitetaan pienellä viitataan jumaliin noin yleensä, esim jos kerrotaan lapselle mikä jumla on. Jos puhutaan Jumalasta (ymmärtääkseni myös suomeksi kirjoitetaan isolla) puhutaan yhdestä ainoasta Jumalasta tuolla taivassa. Englanninkielisissä maissa joskus jostain syystä kirjoitetaa usein sanoja isolla alkukirjaimella vaikkei se kieliopillisesti niin kuuluisikan.


      • korjaus
        kirjoitustapa kirjoitti:

        on joka tapauksessa isolla ( a Volvo) kun on erisnimestä kyse. jos god kirjoitetaan pienellä viitataan jumaliin noin yleensä, esim jos kerrotaan lapselle mikä jumla on. Jos puhutaan Jumalasta (ymmärtääkseni myös suomeksi kirjoitetaan isolla) puhutaan yhdestä ainoasta Jumalasta tuolla taivassa. Englanninkielisissä maissa joskus jostain syystä kirjoitetaa usein sanoja isolla alkukirjaimella vaikkei se kieliopillisesti niin kuuluisikan.

        kai se nyt sentään mikään JUMALA ole!

        Siis a volvo, juuri niin kuin kirjoitit vastauksessasi.


      • minä niin
        korjaus kirjoitti:

        kai se nyt sentään mikään JUMALA ole!

        Siis a volvo, juuri niin kuin kirjoitit vastauksessasi.

        ole väittänytkään. Tosin Volvo kirjoitetaan isolla, a Volvo. Itse saat toki kirjoittaa sen niinkuin haluat.


      • Vai tulitko
        minä niin kirjoitti:

        ole väittänytkään. Tosin Volvo kirjoitetaan isolla, a Volvo. Itse saat toki kirjoittaa sen niinkuin haluat.

        toisiin aatoksiin kesken kaiken?


      • asiaa sen
        Vai tulitko kirjoitti:

        toisiin aatoksiin kesken kaiken?

        kummemmin siinä kirjoittaessa miettinyt kun ei siitä aluksi ollut edes kyse. Vahinko.


      • että mikä....
        asiaa sen kirjoitti:

        kummemmin siinä kirjoittaessa miettinyt kun ei siitä aluksi ollut edes kyse. Vahinko.

        on oikea monikkomuoto? Onko volvos vai ehkä volvoes? Kirjoitetaanko isolla vai pienellä alkukirjaimella?


      • Josuli
        että mikä.... kirjoitti:

        on oikea monikkomuoto? Onko volvos vai ehkä volvoes? Kirjoitetaanko isolla vai pienellä alkukirjaimella?

        mielestäni ihan Volvos. Ja edelleen isolla alkukirjaimella.


      • ero...
        kysynnvielä kirjoitti:

        Eikö se kuitenkin johtunut artikkelista? Samalla tavalla kun esim. a god, mutta ilman artikkelia God?

        I have a Volvo. The Volvo (viitaat oman autosi väriin) is blue.


      • Labia
        ero... kirjoitti:

        I have a Volvo. The Volvo (viitaat oman autosi väriin) is blue.

        on, kun enkuksi puhun Volvostani, ääntää se niin ettei se kuulosta että sanon "vulva".
        Kuuntele itse vaikka tästä, onko mitään eroa Volvon ja vulvan välillä?

        http://www.webster.com/dictionary/vulva


      • Josuli
        Labia kirjoitti:

        on, kun enkuksi puhun Volvostani, ääntää se niin ettei se kuulosta että sanon "vulva".
        Kuuntele itse vaikka tästä, onko mitään eroa Volvon ja vulvan välillä?

        http://www.webster.com/dictionary/vulva

        Siis ei sitä äännetä "vulva" tyylillä, vaan "volvou".


      • Labia
        Josuli kirjoitti:

        Siis ei sitä äännetä "vulva" tyylillä, vaan "volvou".

        ääntää oikein, ja se mielestäni ratkaisee. Siinä taspainoillaan aika täpärästi o:n ja u:n välimaastossa, eikö?

        len aika usein USAlaisteen kuullut vitasilevan juuri tuon vulva/volvo sekasotkun tiimoilta, jopa radioaaloilla (NPR: Car Talk).


      • Josuli
        Labia kirjoitti:

        ääntää oikein, ja se mielestäni ratkaisee. Siinä taspainoillaan aika täpärästi o:n ja u:n välimaastossa, eikö?

        len aika usein USAlaisteen kuullut vitasilevan juuri tuon vulva/volvo sekasotkun tiimoilta, jopa radioaaloilla (NPR: Car Talk).

        Volvo-sanan ensimmäinen o-kirjain äännetään ihan o:na, näin suomalaisittain jos sanotaan. Viimeinen o-kirjain sitten äännetään "englantilaisittain" o:na, eli "ou"-kuuloisenä meille suomalaisille, eli "volvou".


    • Josuli

      kirjoittaa "I have a Volvo", ja siis isolla alkukirjaimella koska kyseessä on nimi.

      • minä vaan

        Volvohan on erisnimi ja erisnimen eteen ei tule artikkelia.


      • minä vaan
        minä vaan kirjoitti:

        Volvohan on erisnimi ja erisnimen eteen ei tule artikkelia.

        Olinpas väärässä. USAlainen kaveri sanoi että on "a volvo"

        :)


    • a volvo

      Mielestäni artikkeli tulee (lähes) aina mukaan kun puhutaan esineistä, kuten tässäkin tapauksessa, korvaankin vähän särähtää jossei se siinä ole.

      Hyvä ohje on jäänyt mieleen englanninopettajalta yläasteelta: jos puhutaan jostain tietystä asiasta käytetään määräistä the, esim I'm driving the volvo, siis ajan volvoa, sitä tiettyä volvoa jonka omistan ja kaikki tietävät mitä autoa tarkoitetaan. Mutta jos ajetaan vaikka volvoa joka on vuokrattu, eli kukaan ei tiedä mikä tietty auto se on käytettäisiin epämääräistä artikkelia, I'm driving a volvo. Samoin siis tässä tapauksessa kun kerrotaan toiselle osapuolelle että omistan volvon, mutta toinen ei siis tiedä eikä ole nähnyt mikä tietty volvo on kyseessä: a volvo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2207
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1642
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1456
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1357
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1334
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe