Pilkkutauti ja vedenvaihto

Lab.

Sainpa uuden tuttavan, pilkkutaudin, viikonloppuna ostamistani kaloista. Aloitin ääkitsemisen, mutta vesiasiat rupesivat askarruttamaan. Kuinka kauan pilkkutautilääke säilyy ja pitää säilyä vedessä? Lääke annetaan 1,2,3 ja 6 päivinä, voiko vettä vaihtaa tänä aikana?
Entä kun hoito on ohi, teenkö normaalin vedenvaihdon, teho vedenvaihtokauden vai annanko lääkkeen vielä vaikutaa vedessä? Yleensä vaihdan altaan vedestä neljänneksen viikottain.
Onko hoidon päätyttyä syytä käyttää aktiivihiiltä? Minulla on sisäsuodatin.
Lisäksi ohjeissa sanottiin nuoliaisten olevan herkempiä lääkkeelle, niinpä siirsin piikkisilmät hapettimen kanssa toiseen astiaan jossa on tutun altaan vettä, sitä aion ainakin vaihtaa. Lääkitsen ne puolella annostuksella ohjeen mukaan. Onko tässä järkeä?

5

501

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katja H.

Kyllä vettä voi vaihtaa lääkityksenkin aikana, tarkista vaan lääkkeen ohjeista saako käyttää vedenparannusainetta samaan aikaan. Jos ei saa niin seisota vettä sankossa väh. vrk jos asut "klooripitoisella" alueella. Kannattaa vaihtaa n. 1/3 vedestä esim. silloin 3. pvä. Pilkkutauti on ikävä tauti, mutta onneksi tulee useimmiten vain uusiin akvaarioihin.

• Lab.

Kiitos Katja ohjeistasi, noinpa olisin juuri tehnytkin. Olin kuitenkin täysin kysymysmerkkinä tuon uusien akvaarioiden tauti-mielipiteesi kanssa? Sikäli kyllä että uuteen akvaarioon tulee useammin uusia kaloja kuin "vanhaan" ja tauti puhkeaa, mutta tuskimpa sillä on tekemistä sinänsä akvaarion uutuuden kanssa. Olisi kyllä mukava kuulla ainakin perusteluja.

• Katja H.
        Lab. kirjoitti:

Kiitos Katja ohjeistasi, noinpa olisin juuri tehnytkin. Olin kuitenkin täysin kysymysmerkkinä tuon uusien akvaarioiden tauti-mielipiteesi kanssa? Sikäli kyllä että uuteen akvaarioon tulee useammin uusia kaloja kuin "vanhaan" ja tauti puhkeaa, mutta tuskimpa sillä on tekemistä sinänsä akvaarion uutuuden kanssa. Olisi kyllä mukava kuulla ainakin perusteluja.

Eli siis uuden akvaarion tauti nimenomaan siinä mielessä, että sinne tuodaan uusia kaloja, jotka sitten sairastuvat herkemmin. Ei kaikki, mutta jotkut lajit. Stressaantuvat kuljetuksesta ja vesiolosuhteiden muutoksesta.
        Harvemmin jo kypsään akvaarioon jossa kalat ovat olleet pitempään tulee pilkkua, jos sinne ei tuoda uusia kaloja.
        Että silleen. Asiasta voi tietysti olla muutakin mieltä, mutta näin minä ajattelen.

• Lab.
        Katja H. kirjoitti:

Eli siis uuden akvaarion tauti nimenomaan siinä mielessä, että sinne tuodaan uusia kaloja, jotka sitten sairastuvat herkemmin. Ei kaikki, mutta jotkut lajit. Stressaantuvat kuljetuksesta ja vesiolosuhteiden muutoksesta.
        Harvemmin jo kypsään akvaarioon jossa kalat ovat olleet pitempään tulee pilkkua, jos sinne ei tuoda uusia kaloja.
        Että silleen. Asiasta voi tietysti olla muutakin mieltä, mutta näin minä ajattelen.

Ihmisillä on välillä niin mahtavan mielettömiä mielipiteitä että vähän toivoinkin pääseväni heittelemään "väärästä" mielipiteestä.
        Todellakin juuritulleet kalat sen kaiketi aiheuttavat, kaupasta tullessaan kun usein ovat joutuneet olemaan monenlaisissa liemissä ja seuroissa. En ole koskaan kuullut muuten puhjenneesta taudista, tosin tietopohja ei ole laaja!
        Onko muuten tietoa kantavatko kalat jatkuvasti pilkkutautia ja sitten se stressissä puhkeaa vai onko se tarttuva tauti jonka joku on saanut ja sitten sitä levittää.
        Olen myös päätynyt vaihtamaan vettä vasta huomenna, että viimeinen lääkeannos saa muhia rahassa.

• baku
        Lab. kirjoitti:

Ihmisillä on välillä niin mahtavan mielettömiä mielipiteitä että vähän toivoinkin pääseväni heittelemään "väärästä" mielipiteestä.
        Todellakin juuritulleet kalat sen kaiketi aiheuttavat, kaupasta tullessaan kun usein ovat joutuneet olemaan monenlaisissa liemissä ja seuroissa. En ole koskaan kuullut muuten puhjenneesta taudista, tosin tietopohja ei ole laaja!
        Onko muuten tietoa kantavatko kalat jatkuvasti pilkkutautia ja sitten se stressissä puhkeaa vai onko se tarttuva tauti jonka joku on saanut ja sitten sitä levittää.
        Olen myös päätynyt vaihtamaan vettä vasta huomenna, että viimeinen lääkeannos saa muhia rahassa.

Kala ei kanna pilkkutautia, mutta se voi tulla akvaarioon kalan mukana (tällöin kala itse on sairas).

Pilkkutautiloisen (Ichthyphthirius multifiliis -niminen ripsieläin) elinkierto jälleen kerran:

1. Loinen asustelee kalan ihon alla, jossa se syö solukkoa.

2. Loinen irtoaa kalasta ja painuu pohjaan.

3. Loinen jakautuu pohjalla ja siitä vapautuu parveilijoita.

4. Parveilijat infektoivat uuden kalan.

Pilkkutaudin hoito on usein hankalaa, koska lääkkeet eivät tehoa kalan ihon alla oleviin loisiin vaan ainoastaan kalasta irrallaan oleviin loisiin. Lämpötilan nostaminen pilkkutaudin hoidon yhteydessä perustuu siihen, että parveilijat kuolevat 29-30 asteen lämpötilassa.

Stressi heikentää aina kalojen immuunijärjestelmää, joten sen aiheuttamista tulisi aina välttää, silloin kalatkin kykenisivät torjumaan tauteja helpommin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      174
      10772
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      78
      5455
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5032
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      4192
    5. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      3992
    6. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      36
      3863
    7. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3668
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      3343
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      47
      3299
    10. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      75
      3213
    Aihe