rengasliikkeessä kysyttyä

ile D4D

Laitatin tänään alle uudet Michelin x-ice north- nastarenkaat seitsenvuotiaiden ja toistasataa tuhatta ajettujen Ivalojen tilalle. Ensituntumalta vaikutavat kohtuuttoman pitäviltä ja meluisilta entisiin verrattuna. No kai ne kuluvat sopiviksi ajan kanssa... Vanhat kolmen millin pintaiset Ivalot jäivät odottamaan maaliskuuta ja niillä on tarkoitus päästellä vielä 15 tkm.

Mutta asiaan!

Ehdotin, että laitetaan 2,8 baria painetta, mihin sain vastauksen, että nyt laitettu 2,5 baria on maksimi. Jos tästä nostetaan, niin rengas kuluu kohtuuttomasti keskeltä. Onko näin, itse epäilen?

Toinen kysymys kesärenkaista. Kysyin, jos laitan Michelin Energyt, niin miten nopeusluokka vaikuttaa. Vastaus oli, että T-luokka on rungoltaan veltoin, mutta kulutuskestävyydeltään paras. H-luokka jämäkämpi rungoltaan, mutta kuluu nopeammin. Uskon vastaukseen, mutta kokeilematta on, onko T-luokka häiritsevän veltto.

17

1687

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kulumiseen

      Ei voi sanoa kuin, että jos painetta on vähän, rengas kuluu nopeasti. Ja sama päinvastoin.

      • entinen rengasmies.

        elikkäs nykyiset radial renkaat ei kulu keskeltä vaikka kuinkapaljon laittaa ilmaa. rengas pullistuu vain ja ainoastaan sivuilta. joskus vuonna kupla volkkari kun käytettiin vielä sisärenkaita rengas pullistui keskeltä sen vaikutuksesta.(sisärengas kun ei pullistu sivullepäin) ja vain renkaan liian vähäinen paine kuluttaa rengasta ja mikä ihmeellisintä keskeltä. mutta jos kyseessä ei ole 50 alempi profiilinen rengas tuo 2.5 bar riittää mainiosti. eli nosta vain paine 2.8 bar mutta jos meno tuntuu liian kovalta niin laske 2.5bar. kannattaa myös muistaa ilmanlämpötilan vaikutus paineeseen helpoin tapa muistaa on että jokainen -10 asteen pudotus lämpötilassa pudottaa renkaan painetta 0.1bar.


      • Aina oikeat paineet renkaissa
        entinen rengasmies. kirjoitti:

        elikkäs nykyiset radial renkaat ei kulu keskeltä vaikka kuinkapaljon laittaa ilmaa. rengas pullistuu vain ja ainoastaan sivuilta. joskus vuonna kupla volkkari kun käytettiin vielä sisärenkaita rengas pullistui keskeltä sen vaikutuksesta.(sisärengas kun ei pullistu sivullepäin) ja vain renkaan liian vähäinen paine kuluttaa rengasta ja mikä ihmeellisintä keskeltä. mutta jos kyseessä ei ole 50 alempi profiilinen rengas tuo 2.5 bar riittää mainiosti. eli nosta vain paine 2.8 bar mutta jos meno tuntuu liian kovalta niin laske 2.5bar. kannattaa myös muistaa ilmanlämpötilan vaikutus paineeseen helpoin tapa muistaa on että jokainen -10 asteen pudotus lämpötilassa pudottaa renkaan painetta 0.1bar.

        Ylipainetta kannattaa välttää ja varoa, sillä se voi muuttaa ajo-ominaisuuksia aika paljon. Mutta tämänhän me kaikki jo tiesimmekin, eikö vaan...?


      • ile D4D
        entinen rengasmies. kirjoitti:

        elikkäs nykyiset radial renkaat ei kulu keskeltä vaikka kuinkapaljon laittaa ilmaa. rengas pullistuu vain ja ainoastaan sivuilta. joskus vuonna kupla volkkari kun käytettiin vielä sisärenkaita rengas pullistui keskeltä sen vaikutuksesta.(sisärengas kun ei pullistu sivullepäin) ja vain renkaan liian vähäinen paine kuluttaa rengasta ja mikä ihmeellisintä keskeltä. mutta jos kyseessä ei ole 50 alempi profiilinen rengas tuo 2.5 bar riittää mainiosti. eli nosta vain paine 2.8 bar mutta jos meno tuntuu liian kovalta niin laske 2.5bar. kannattaa myös muistaa ilmanlämpötilan vaikutus paineeseen helpoin tapa muistaa on että jokainen -10 asteen pudotus lämpötilassa pudottaa renkaan painetta 0.1bar.

        Tästä paineen vaikutuksesta rengasliikkeen kaveri sanoi, että kun huonelämpötilassa paine on 2,5 baria, on ajossa renkaan lämmittyä 3 baria. Toki näin on, että se kymmenen astetta ja 0,1 baria pitää paikkansa tähänkin suuntaan.


      • lähdet
        ile D4D kirjoitti:

        Tästä paineen vaikutuksesta rengasliikkeen kaveri sanoi, että kun huonelämpötilassa paine on 2,5 baria, on ajossa renkaan lämmittyä 3 baria. Toki näin on, että se kymmenen astetta ja 0,1 baria pitää paikkansa tähänkin suuntaan.

        renkaillasi liikenteeseen huonelämpötilasta taikka rengasliikkeen hallin lämpötilasta? Eli jos ja kun kelit muuttuvat kymmeniä asteita suuntaan ja toiseen niin katso rengaspaineet kylmänä, ja aloita ohjekirjasta löytyvillä suosituksilla ja tästä voit kokeilla mitä vaikuttaa muuttelu eri suuntiin ja erilaiset paineet eri akseleilla, järjen rajoissa tietenkin. Noita "rengasliikkeenkavereita":kin kun on moneen lähtöön..

        Ja tosiaankin nykyiset vyörakenteet eivät muotoudu kulutuspinnan osalta paineen vaikutuksesta, vain renkaan kyljet ja ajo-ominaisuudet kokevat muutoksia.


    • jos paine on liian alhainen jos mennään esim koolla 205-65-15 jos on kyse nastasta paineen on hyvä olla tuossa jossakin 2,6 barin kohdalla koska syynä on täysin se että kun -10 tulee pakkasta paineputoaa aina hieman alemmas silloin,ja jos nytten sitten vaihdetaan saman koon kitkaan ni tarvitaan paineeksi mielellään 2,7/2,8 riippuen aina tietysti auton koosta molemmissa tilanteissa!!!

      • mielestäsi

        Nasta- ja kitkarenkaat vaatisivat erilaiset paineet, kiitos?


      • mielestäsi kirjoitti:

        Nasta- ja kitkarenkaat vaatisivat erilaiset paineet, kiitos?

        kitka on huomattavasti vaativampi kuin nasta rengas ja että kitka kuluisi erittäin taisaisesti on paineen oltava hieman korkeampi kuin nastarenkaassa.


      • lisää..
        NIkha85 kirjoitti:

        kitka on huomattavasti vaativampi kuin nasta rengas ja että kitka kuluisi erittäin taisaisesti on paineen oltava hieman korkeampi kuin nastarenkaassa.

        Kitkarengas on kyllä huomattavasti vaativampi ajaa kuin nastarengas, mutta ei se paineiden osalta ole sen hankalampi.

        Vyörenkaat eivät muutenkaan ole kovin nirsoja paineiden suhteen. Kuluvat kyllä rakenteensa puolesta tasaisesti, jos painetta on yli yhden barin.


      • "Senioriautoilija"
        NIkha85 kirjoitti:

        kitka on huomattavasti vaativampi kuin nasta rengas ja että kitka kuluisi erittäin taisaisesti on paineen oltava hieman korkeampi kuin nastarenkaassa.

        Kitka- ja nastarenkaiden paineissa ei käytännössä ole luultavasti mitään eroa. Ajelin aiemmin reilut pari vuosikymmentä nastoilla ja pistin paineet auton ohjekirjan mukaan. Renkaat kuluivat tasaisesti ja kestivät ajoa vuosikausia.

        Viime talvena sain kitkat alle ja niillä tuli ajeltua tuhansia kilometrejä. Tänä talvena on samat renkaat ja sama auto alla, ja matkaa on taittunut varsin paljon. Ilmanpaineet ovat olleet ohjekirjan mukaiset. Pito ja ajo-ominaisuudet ovat kohdallaan.

        Molemmissa rengasmalleissa on siis aina ollut ohjekirjan paineet ja mitään outoa kulumista ei ole koskaan esiintynyt. Ei liian nopeaa koko pinnan kulumista, tai liikaa keskeltä tai sivuilta kulumista. Auton ohjekirja siis kertoo oikean paineen ja niitä ei ainakaan omalla kohdalla ole ollut syytä muutella.

        Tuo rengaspaineiden muuttelu lieneekin pääosin nettijuttuja ja täällähän moni mutujuttu saakin alkunsa. Koskaan ei ole mikään rengasfirma "suositellut" ainakaan minulle eri paineita nasta- ja kitkarenkaiden välille, vaan ovat pistäneet juuri sen minkä kirja kertoo. Kesärenkailla sama juttu. Ongelmia ei ole esiintynyt.

        On tosin olemassa ja myynnissäkin kohtuuttoman löysärunkoisia renkaita, jotka vaativat enemmän painetta toimiakseen kunnolla. Mutta me kaikkihan osaamme nykyään välttää näitä halpoja itämaan velttokumeja...


      • Vai niin.
        "Senioriautoilija" kirjoitti:

        Kitka- ja nastarenkaiden paineissa ei käytännössä ole luultavasti mitään eroa. Ajelin aiemmin reilut pari vuosikymmentä nastoilla ja pistin paineet auton ohjekirjan mukaan. Renkaat kuluivat tasaisesti ja kestivät ajoa vuosikausia.

        Viime talvena sain kitkat alle ja niillä tuli ajeltua tuhansia kilometrejä. Tänä talvena on samat renkaat ja sama auto alla, ja matkaa on taittunut varsin paljon. Ilmanpaineet ovat olleet ohjekirjan mukaiset. Pito ja ajo-ominaisuudet ovat kohdallaan.

        Molemmissa rengasmalleissa on siis aina ollut ohjekirjan paineet ja mitään outoa kulumista ei ole koskaan esiintynyt. Ei liian nopeaa koko pinnan kulumista, tai liikaa keskeltä tai sivuilta kulumista. Auton ohjekirja siis kertoo oikean paineen ja niitä ei ainakaan omalla kohdalla ole ollut syytä muutella.

        Tuo rengaspaineiden muuttelu lieneekin pääosin nettijuttuja ja täällähän moni mutujuttu saakin alkunsa. Koskaan ei ole mikään rengasfirma "suositellut" ainakaan minulle eri paineita nasta- ja kitkarenkaiden välille, vaan ovat pistäneet juuri sen minkä kirja kertoo. Kesärenkailla sama juttu. Ongelmia ei ole esiintynyt.

        On tosin olemassa ja myynnissäkin kohtuuttoman löysärunkoisia renkaita, jotka vaativat enemmän painetta toimiakseen kunnolla. Mutta me kaikkihan osaamme nykyään välttää näitä halpoja itämaan velttokumeja...

        "Mutta me kaikkihan osaamme nykyään välttää näitä halpoja itämaan velttokumeja..."

        Michelin on tunnettu löysästä rungostaan. Pinnoitetut talvirenkaat on yleensä tehty joko Michelinin tai Bridgestonen rungoille. Kannattaa valita pinnoitetut renkaat hyllystä itse, jotta saa neljä suurinpiirtein samanlaista kumia.

        Michelin on se velttorunkoinen ja Bridgestone jäykähkö. Tosin talvirenkaassa taitaa se löysempi olla parempi.


      • välttää löysiä?
        "Senioriautoilija" kirjoitti:

        Kitka- ja nastarenkaiden paineissa ei käytännössä ole luultavasti mitään eroa. Ajelin aiemmin reilut pari vuosikymmentä nastoilla ja pistin paineet auton ohjekirjan mukaan. Renkaat kuluivat tasaisesti ja kestivät ajoa vuosikausia.

        Viime talvena sain kitkat alle ja niillä tuli ajeltua tuhansia kilometrejä. Tänä talvena on samat renkaat ja sama auto alla, ja matkaa on taittunut varsin paljon. Ilmanpaineet ovat olleet ohjekirjan mukaiset. Pito ja ajo-ominaisuudet ovat kohdallaan.

        Molemmissa rengasmalleissa on siis aina ollut ohjekirjan paineet ja mitään outoa kulumista ei ole koskaan esiintynyt. Ei liian nopeaa koko pinnan kulumista, tai liikaa keskeltä tai sivuilta kulumista. Auton ohjekirja siis kertoo oikean paineen ja niitä ei ainakaan omalla kohdalla ole ollut syytä muutella.

        Tuo rengaspaineiden muuttelu lieneekin pääosin nettijuttuja ja täällähän moni mutujuttu saakin alkunsa. Koskaan ei ole mikään rengasfirma "suositellut" ainakaan minulle eri paineita nasta- ja kitkarenkaiden välille, vaan ovat pistäneet juuri sen minkä kirja kertoo. Kesärenkailla sama juttu. Ongelmia ei ole esiintynyt.

        On tosin olemassa ja myynnissäkin kohtuuttoman löysärunkoisia renkaita, jotka vaativat enemmän painetta toimiakseen kunnolla. Mutta me kaikkihan osaamme nykyään välttää näitä halpoja itämaan velttokumeja...

        Löysät renkaat tarjoaa itseasiassa paremman pidon...


      • "Senioriautoilija"
        välttää löysiä? kirjoitti:

        Löysät renkaat tarjoaa itseasiassa paremman pidon...

        Joo, toimiihan se löysä rengas trialprätkässä, mutta sen takarengas onkin tarkoituksella löysä(n näköinen). Ja jos ei ruveta saivartelemaan muista erikoisajokeista tai kilparenkaista, niin eipä löysille renkaille ainakaan jokapäiväisessä henkilöautoilussa löydy järkevää tarkoitusta.

        Normiajossa henkilöauton löysä (liian matala paine) tai löysärunkoinen rengas ei lisää pitoa tai paranna ajettavuutta, vaan se lisää nuljumista mutkissa, uraherkkyyttä suorilla ja epätarkkaa ajoa muutenkin. Tällöin ajosuuntaa joutuu jatkuvasti korjaamaan, eli löysät renkaat kuljettavat autoa, ei sen kuljettaja. Jatkuva ajosuunnan korjailu ei liene ajamisen tarkoitus.


      • jeesjeessss
        välttää löysiä? kirjoitti:

        Löysät renkaat tarjoaa itseasiassa paremman pidon...

        eipä tuo rungon velttous pitoon vaikuta. kulutuspinta ja seos on ne jotka vaukuttaa. itse olen sitä mieltä että jäykempi talvirengas on parempi kun noita löysiä misukkoja on jokin verran joutunut vanteelta kiroamaan (löysä kortsu paska)


    • voorttimiäs

      vaihdoin itekkin 6v vanhat ivalot muutama löystynyt nasta tallella x ice northiin mutta mun mielestä on hiljaisemmat suuremmissa nopeuksissa mutta matalammissa nopeuksissa äänekkäämmät mut ehkä se johtuu siitä kun nyt on taas oudokseltaan nastoja jotka purevat tiehen asti.maksoin töineen 185 65 14 koosta 400 ekee onko mistään saatu halvemmalla?

      • Paineisiin?

        Kysyn?


      • ile D4D

        185/65/15 sarjasta 420€ pääkaupunkiseudulla. Olen kuullut maakunnassa saatavan hintaan 360€. Mutta en tinkinyt, koska tässä firmassa olen saanut aina hyvän tasapainotuksen ja asennuksen. Kokemuksia kelvottomastakin rengastyöstä on ihan liikaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkälainen ihminen

      kaivattusi on?
      Ikävä
      135
      2222
    2. Sullahan oli ihan valtavat t...., nainen

      Aivan suunnattomat ja hyvin muodostuneet. Luulisi että olisit uskaltanut tehdä selvän aloitteen jos jotain haluat. Miksi
      Ikävä
      69
      1794
    3. Minkä ikäinen

      Kaivattusi on?.
      Ikävä
      100
      1785
    4. Minkä näköinen

      Kaivattunne on?
      Ikävä
      70
      1545
    5. Mitä haluaisit sanoa

      kaivatullesi juuri nyt?
      Ikävä
      77
      1369
    6. Miten sulla meni niin tunteisiin yksi mies?

      Hyvässä ja pahassa? Tähän voit tilittää, jos aavistat kuka minä olen.
      Ikävä
      90
      1153
    7. Kepun kansanedustaja Aittakumpu loikkasi persuihin!

      Purran hallitus saa lisävahvistuksen! Oppositiota taatusti kismittää! https://www.is.fi/politiikka/art-2000010774118.
      Maailman menoa
      285
      885
    8. En halua puolustella valheitani

      jne jne... Olen ollut ihan sekaisin sinusta. Haluan vaan vastauksen haluatko minut vai et??? Vain yksi asia on totta ja
      Ikävä
      35
      859
    9. IS Viikonloppu 19.-20.10.2024

      2 ½ -tasoiseksi merkitty Kovis Arto Kuivaselta. Kiva ristikko, jonka vaikeustaso en mielestäni 2+. Pääkuvasta johdetut s
      Sanaristikot
      59
      846
    10. 295
      842
    Aihe