Menierin - taudin hoito

PoLi

Sain Menierin-taudin hoitoon korvaani Gentamycin-pistoksen, jonka jälkeen elämäni on ollut "mullinmallin"!

Löytyisikö kohtalotoveria, jolle on suoritettu samanlainen toimenpide, että voisin jakaa/kysellä kokemuksia hoidon jälkeisistä olotiloista ja tuntemuksista?

5

5362

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • H.W

lääkärit on epäillyt että mulla on merierin tauti mutta varmaa diagnoosia ei ole vielä tehty,voitko kertoa mitä tuo mainitsemasi pistos on sinulle tehnyt että osaan kieltäytyä siitä jos tarjotaan.

• Minna

Menierin taudin ensisijaisena hoitona ei anneta pistosta. Itselläni tauti rauhoittui siedettävälle tasolle, kun vähensin suolan käytön minimiin. Ruuan valmistuksessa en käytä ollenkaan suolaa, valitsen vähäsuolaista leipää, leikkeleitä ym. Piilosuolaa on joka paikassa! mm. suklaa, salmiakki. Mitä suolattomampi ruokavalio sitä parempi olo! Kofeiini on myös pahasta.Siis kahvi ja kolalimut pois! Säännöllinen elämä. Ajoissa nukkumaan ja liikunnan harrastus kohtuudella auttaa. Alkoholi ja tupakointi pahentaa oloa ja aiheuttaa huimausta ja pahoinvointia. En itsekään uskonut,että oloni voi parantua, mutta toisin kävi. Korvan tasapainoelin voi paremmin, kun elimistöön ei kerry ylimääräisiä nesteitä. Suolaa niin vähän kuin ikinä. Kyllä maku tottuu! Liikunta auttaa lihashallintaan ja helpottaa tasapainon säilymistä. Pistos sitten, kun on pakko. Siihen kuuluu tasapainohäiriöt ym. Joutuu opettelemaan uudelleen tasapainon käytön.

• PoLi

Ihmiset ovat yksilöitä joten taudin oireetkin ovat voimakkuudeltaan erilaisia. Pahimmillaan on voimakasta kiertohuimausta, pahoinvointia ja korvassa kuuluvaa ääntä.Itselläni ei taudin lähes 15 vuotisen historian aikana kovin pahoja oireita ollut ja tulin niiden kanssa jotenkin toimeen mutta pistoksen - joka annetaan vain erittäin pahojen oireiden hoitoon - jälkeen oli niin voimakkaita liikehäiriöitä, että en pystynyt viikkoon kävelemään ilman toisen tukea.Tiettyjen liikesarjojen avulla voimistelu on auttanut niin, että nyt pystyn kävelemään. Vielä harmillisemman vaivan sain korvaani pistoksen jälkeisestä ylikuulemisesta. Kuulen kaikki äänet moninkertaisena. En voi mennä juuri minnekään, missä kuuluu normaalin elämän ääniä. Kaupan pakastealtaiden kompressorien äänet, ihmisjoukon puheensorina, matkustaminen autossa jne. ovat lähes mahdottomia kestää. Korvasta kuuluvien äänien kirjokin on runsastunut ja olen herännyt usein öisin menierikohtaukseen eli kaikenkaikkiaan elämä meni pois raiteiltaan.
        Huhtikuun jälkeen en ole pystynyt olemaan töissä enkä tänään tiedä milloin pystyn.
        Saamani tiedon perusteella geneettisessä perimässäni olisi ominaisuus, joka on johtanut tällaiseen tulokseen. Voi ehkä näin ollakin, koska olen muillekin lääkeaineille voimakkaasti reagoiva.
        Olet H.W eri ihminen, joten Sinulla ei välttämättä ole samaa kohtaloa.

• Salla

Monesti vie jopa vuosia, että diagnoosi varmistuu. Minullekin lääkärit sanoivat, että ei tämä mitään muuta voi olla, mutta virallisesti oli ainakin 2 vuotta pelkkää "suspectaa". Siihen ei kuitenkaan kannata takertua. Tauti toimii miltei kaikilla eri lailla. Minulla esim. kaikista pahin "triggeri" on stressi. Suolaakin siedän jonkin verran, kofeiini ei tunnu paljon vaikuttava, hieman ehkä. Mutta stressi on siis pahin laukaisin. Suunnattomasta väsymyksestä myös huomaan, että huononpaan ollaan menossa.

Netistä löytyy aktiivisia keskustelupalstoja jos englanti luonnistuu. Google käyttöön ja hakemaan jos kiinnostaa.

• Meniere 30 vuotta

Hei, yritä kestää ja harjoittele. Olen saanut useita (ainakin 20)piikkiä korvaani. ALussa sain voimakkaita tasapainhäiriöitä, mutta olen yrittänyt vain liikkua paljon, hyvä harjoitus on minulla ollut kävely metsässä ja pään pyöritys. Siitä tulee tosi paha olo, mutta teen sitä aina vaan sinnikkäästi ja se on kyllä auttanut. Aivot vain rupevat toimimaan ja tekevät enemmän töitä tasapainon eteen. Olen muutenkin sitä mieltä että en halua rajoittaa elämääni mokoman taudin takia, tosin vähäsuolainen ja stressitön elämä on minullakin toiminut. Viimeaikoina, minullakaan ei ole Gentamycin auttanut, vaan olen silti saanut kohtauksia, tosin lievempiä. On olemassa myös sellain uusi laite, Meniett nimeltään, jota ainakin Amerikassa käytetään ja siitä voi olla apua. Siitä saa tietoa, juuri googlen avulla. Olen keskustellut siitä lääkärini kanssa ja aion sitä kokeilla, jos nyt Gentamycin ei minulla enää auta. Yritetään kestää!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      121
      2266
    2. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      424
      2153
    3. Sinun ja kaipaamasi törmääminen

Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?
      Ikävä
      97
      1176
    4. Ammuskelua Eliaksenkadulla

Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?
      Tornio ja Haaparanta
      13
      968
    5. Olen pahoillani jos kärsit.

Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.
      Ikävä
      34
      790
    6. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      44
      784
    7. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      109
      766
    8. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      15
      754
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      166
      706
    10. Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan

Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti
      Työn hakeminen
      32
      679
    Aihe