Polttoaineen verotus

mvene

Nyt on valtakunnan päättänyt "venedieselin" verokohtelusta.
www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2007/20070061.pdf sivusta 28 eteenpäin.
Tutustukaa ja olkaa varuillanne kun veneilykausi alkaa!

10

2215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikkihan sen jo tietää

      Miten siihen muka voi varautua?

    • Paniikki!

      On se kumma, että tämä paniikin lietsonta palstalla vaan jatkuu, vaikka asiaa on käsitelty jo monta kertaa ja lakiehdotuksessakin s. 17 sanotaan seuraavaa:

      Dieselöljyyn siirtyminen olisi tarkoitus toteuttaa
      joustavasti siten, ettei huoltoaseman
      pitäjien tai veneilijöiden tarvitsisi vaihtaa säiliöissään
      olevia polttoaineita. Jakeluteknisesti
      muutos toteutuu siten, että öljy-yhtiöt toimittavat
      veneasemille ainoastaan dieselöljynä
      verotettua ja värjäämätöntä polttoainetta.
      Käytännössä kuitenkin kestää jonkin aikaa
      ennen kuin kevyen polttoöljyn värjäyksessä
      käytetyt merkki- ja väriaineet häviävät huoltoasemien
      ja veneiden tankeista. Käytetty
      polttoaine saattaa värjääntyä näistä väriainejäämistä,
      vaikka polttoaine olisi jalostamolta
      lähtiessään ollut värjäämätöntä dieselöljyä.

      • keskustella

        Asiahan on melkein sama kuin jatkuvasti pyörivä keskustelu Bustereiden ominaisuuksista.


      • housut Marjatan

        Vai oliko se löpö.
        Koska on verokarhu tehnut jotain verollisen mielestä joustavasti?
        Kannatte jerrykannuissa ja tynnyreissä löpöä veneisiinne koko kesän. Sehän on sitä viimekesäistä löpöä. Eiks niin. Ja verokarhu hyväksyy sen. Juu juu.


      • vaate
        housut Marjatan kirjoitti:

        Vai oliko se löpö.
        Koska on verokarhu tehnut jotain verollisen mielestä joustavasti?
        Kannatte jerrykannuissa ja tynnyreissä löpöä veneisiinne koko kesän. Sehän on sitä viimekesäistä löpöä. Eiks niin. Ja verokarhu hyväksyy sen. Juu juu.

        Sanktiot "väärän" polttoaineen käytöstä on tulevaan lakiin todella ehdotettu varsin hintaviksi, ilmiselvästi on haluttu peloite tehdä sen verran rankaksi, että se karsisi lievemmin verotetun polttoaineen käyttöä suunnittelevia jo etukäteen. Ilmeisesti siinä on jo onnistuttu, ainakin jos lueskelee tämän palstan keskusteluja.

        Millaista valvonta tulee olemaan, sen aika näyttää. Ainakaan se ei voi käytännössä olla yhtä suoraviivaista, kuin tieliikenteessä, missä varsin yksinkertaisella indikaattoriliuskalla voidaan havaita merkkiaineen olemassaolo polttoainenäytteessä. Merkkiaineella ei muuten ole mitään tekemistä väriaineen kanssa, merkkiainetta tulee veneiden ja myös jakeluasemien säiliöissä olemaan pieniä pitoisuuksia vielä pitkään sen jälkeen, kun visuaalisesti havaittava väri on polttoaineesta kadonnut.

        Tulevina vuosina kannattaa vaikkapa lokikirjaan kaiken varalta kirjata tankkauspaikat ja -määrät, jotta tarvittaessa on helpompi jäljittää dokumenttien perusteella mistä polttoaine on peräisin. Jos ja kun valvontaa tulee, niin kokeet eivät voi olla mitään tieliikenteen kaltaisia kenttäkokeita vaan tarvitaan tarkempaa analyysia eli käytönnössä laboratoriokokeita, joissa saadaan selville merkkiaineen pitoisuudet polttoaineessa.

        Henkilökohtaisesti uskon, että seuranta käynnistyy ensin jakeluasematasolta, jossa seurataan merkkiaineen pitoisuuksia ja vasta sen jälkeen mennään veneistä otettaviin näytteisiin (jos mennään käytettävissä olevien resurssien puuitteissa). En jaksa uksoa, että viranomaistenkaan tahtona on lähteä kovin tarkkaan seurantaan toisaalta varsin marginaalisen käytön (venedieseleitä Suomessa n. luokkaa 25000 kpl) ja toisalta siksi, että valtaosa polttoaineesta jaellaan rannoille sijoitetuista jakeluasemista, jonne ei vuodenvaihteen jälkeen käytännössä toimiteta lievemmin verotettua moottoripolttoöljyä.


      • Lapsa
        vaate kirjoitti:

        Sanktiot "väärän" polttoaineen käytöstä on tulevaan lakiin todella ehdotettu varsin hintaviksi, ilmiselvästi on haluttu peloite tehdä sen verran rankaksi, että se karsisi lievemmin verotetun polttoaineen käyttöä suunnittelevia jo etukäteen. Ilmeisesti siinä on jo onnistuttu, ainakin jos lueskelee tämän palstan keskusteluja.

        Millaista valvonta tulee olemaan, sen aika näyttää. Ainakaan se ei voi käytännössä olla yhtä suoraviivaista, kuin tieliikenteessä, missä varsin yksinkertaisella indikaattoriliuskalla voidaan havaita merkkiaineen olemassaolo polttoainenäytteessä. Merkkiaineella ei muuten ole mitään tekemistä väriaineen kanssa, merkkiainetta tulee veneiden ja myös jakeluasemien säiliöissä olemaan pieniä pitoisuuksia vielä pitkään sen jälkeen, kun visuaalisesti havaittava väri on polttoaineesta kadonnut.

        Tulevina vuosina kannattaa vaikkapa lokikirjaan kaiken varalta kirjata tankkauspaikat ja -määrät, jotta tarvittaessa on helpompi jäljittää dokumenttien perusteella mistä polttoaine on peräisin. Jos ja kun valvontaa tulee, niin kokeet eivät voi olla mitään tieliikenteen kaltaisia kenttäkokeita vaan tarvitaan tarkempaa analyysia eli käytönnössä laboratoriokokeita, joissa saadaan selville merkkiaineen pitoisuudet polttoaineessa.

        Henkilökohtaisesti uskon, että seuranta käynnistyy ensin jakeluasematasolta, jossa seurataan merkkiaineen pitoisuuksia ja vasta sen jälkeen mennään veneistä otettaviin näytteisiin (jos mennään käytettävissä olevien resurssien puuitteissa). En jaksa uksoa, että viranomaistenkaan tahtona on lähteä kovin tarkkaan seurantaan toisaalta varsin marginaalisen käytön (venedieseleitä Suomessa n. luokkaa 25000 kpl) ja toisalta siksi, että valtaosa polttoaineesta jaellaan rannoille sijoitetuista jakeluasemista, jonne ei vuodenvaihteen jälkeen käytännössä toimiteta lievemmin verotettua moottoripolttoöljyä.

        Pitkän aikaa luulen käytännössä tämän siirtymäkauden jatkuvan ja tuskin ainakaan ensi kesänä veneitä tullaan vielä tarkastamaan resurssipulan takiakin. Mua ei ainakaan ole pysäytetty minkään syyn takia vuosikausiin.. Mua ainakin kiinnostaa mitenkähän käypi tankkaus ns. Euro-laadulla Virosta? Olisko jollakin tuosta mitään tietoa tai kommenttia, kun melkoisesti siellä päin kesäisin liikutaan.


      • Lapsa kirjoitti:

        Pitkän aikaa luulen käytännössä tämän siirtymäkauden jatkuvan ja tuskin ainakaan ensi kesänä veneitä tullaan vielä tarkastamaan resurssipulan takiakin. Mua ei ainakaan ole pysäytetty minkään syyn takia vuosikausiin.. Mua ainakin kiinnostaa mitenkähän käypi tankkaus ns. Euro-laadulla Virosta? Olisko jollakin tuosta mitään tietoa tai kommenttia, kun melkoisesti siellä päin kesäisin liikutaan.

        myydään dieseliä, niin kuin muuallakin EU:ssa joten sillä ei ole mitään merkitystä Suomen löpön käyttöön.


      • Lapsa
        jrsj kirjoitti:

        myydään dieseliä, niin kuin muuallakin EU:ssa joten sillä ei ole mitään merkitystä Suomen löpön käyttöön.

        Kyllä sieltä vielä viime kesänä sai ns. euro-laatua (lienee sikäläista matalammin verotettua moottoripolttoöljyä) dieselin lisäksi. Se oli suhteessa suurinpiirtein saman verran halvempaa, kuin suomessakin. Passi piti näytää ostaessa kyllä.


      • ,,,,.
        Lapsa kirjoitti:

        Kyllä sieltä vielä viime kesänä sai ns. euro-laatua (lienee sikäläista matalammin verotettua moottoripolttoöljyä) dieselin lisäksi. Se oli suhteessa suurinpiirtein saman verran halvempaa, kuin suomessakin. Passi piti näytää ostaessa kyllä.

        Jokainenhan voi lähettää linkin näistä keskustelusivuista kansanedustajalleen, jotka huomaavat miten tärkeä asia tämä on.

        Jos siirtymäkautta jatkettaisiin kuten tehtiin 141 tuen kohdalla?

        Tuo löpöllä ajeleminen kuulostaa niin jännittävältä, että taidan vaihtaa dieselmoottorin bensakoneen tilalle...


      • Löpöä tankkiin
        Lapsa kirjoitti:

        Kyllä sieltä vielä viime kesänä sai ns. euro-laatua (lienee sikäläista matalammin verotettua moottoripolttoöljyä) dieselin lisäksi. Se oli suhteessa suurinpiirtein saman verran halvempaa, kuin suomessakin. Passi piti näytää ostaessa kyllä.

        tankkiin aivan kuten ennenkin. Lueppa sitä lakitekstiä, perustelut löytyvät sieltä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      71
      3848
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      92
      3234
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

      Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      111
      2528
    4. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      17
      1707
    5. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

      Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      74
      1495
    6. Mikä tekee naisesta

      Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      99
      1383
    7. Varusmiehen kuolema

      Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      57
      1341
    8. Miten juhlitte ensi lauantaina?

      Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.
      Maailman menoa
      127
      1281
    9. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

      Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      55
      1093
    10. Huippu, kaupunki ostaa hotellin

      Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä
      Ähtäri
      56
      1060
    Aihe