Polttoaineen verotus

mvene

Nyt on valtakunnan päättänyt "venedieselin" verokohtelusta.
www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2007/20070061.pdf sivusta 28 eteenpäin.
Tutustukaa ja olkaa varuillanne kun veneilykausi alkaa!

10

2232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikkihan sen jo tietää

      Miten siihen muka voi varautua?

    • Paniikki!

      On se kumma, että tämä paniikin lietsonta palstalla vaan jatkuu, vaikka asiaa on käsitelty jo monta kertaa ja lakiehdotuksessakin s. 17 sanotaan seuraavaa:

      Dieselöljyyn siirtyminen olisi tarkoitus toteuttaa
      joustavasti siten, ettei huoltoaseman
      pitäjien tai veneilijöiden tarvitsisi vaihtaa säiliöissään
      olevia polttoaineita. Jakeluteknisesti
      muutos toteutuu siten, että öljy-yhtiöt toimittavat
      veneasemille ainoastaan dieselöljynä
      verotettua ja värjäämätöntä polttoainetta.
      Käytännössä kuitenkin kestää jonkin aikaa
      ennen kuin kevyen polttoöljyn värjäyksessä
      käytetyt merkki- ja väriaineet häviävät huoltoasemien
      ja veneiden tankeista. Käytetty
      polttoaine saattaa värjääntyä näistä väriainejäämistä,
      vaikka polttoaine olisi jalostamolta
      lähtiessään ollut värjäämätöntä dieselöljyä.

      • keskustella

        Asiahan on melkein sama kuin jatkuvasti pyörivä keskustelu Bustereiden ominaisuuksista.


      • housut Marjatan

        Vai oliko se löpö.
        Koska on verokarhu tehnut jotain verollisen mielestä joustavasti?
        Kannatte jerrykannuissa ja tynnyreissä löpöä veneisiinne koko kesän. Sehän on sitä viimekesäistä löpöä. Eiks niin. Ja verokarhu hyväksyy sen. Juu juu.


      • vaate
        housut Marjatan kirjoitti:

        Vai oliko se löpö.
        Koska on verokarhu tehnut jotain verollisen mielestä joustavasti?
        Kannatte jerrykannuissa ja tynnyreissä löpöä veneisiinne koko kesän. Sehän on sitä viimekesäistä löpöä. Eiks niin. Ja verokarhu hyväksyy sen. Juu juu.

        Sanktiot "väärän" polttoaineen käytöstä on tulevaan lakiin todella ehdotettu varsin hintaviksi, ilmiselvästi on haluttu peloite tehdä sen verran rankaksi, että se karsisi lievemmin verotetun polttoaineen käyttöä suunnittelevia jo etukäteen. Ilmeisesti siinä on jo onnistuttu, ainakin jos lueskelee tämän palstan keskusteluja.

        Millaista valvonta tulee olemaan, sen aika näyttää. Ainakaan se ei voi käytännössä olla yhtä suoraviivaista, kuin tieliikenteessä, missä varsin yksinkertaisella indikaattoriliuskalla voidaan havaita merkkiaineen olemassaolo polttoainenäytteessä. Merkkiaineella ei muuten ole mitään tekemistä väriaineen kanssa, merkkiainetta tulee veneiden ja myös jakeluasemien säiliöissä olemaan pieniä pitoisuuksia vielä pitkään sen jälkeen, kun visuaalisesti havaittava väri on polttoaineesta kadonnut.

        Tulevina vuosina kannattaa vaikkapa lokikirjaan kaiken varalta kirjata tankkauspaikat ja -määrät, jotta tarvittaessa on helpompi jäljittää dokumenttien perusteella mistä polttoaine on peräisin. Jos ja kun valvontaa tulee, niin kokeet eivät voi olla mitään tieliikenteen kaltaisia kenttäkokeita vaan tarvitaan tarkempaa analyysia eli käytönnössä laboratoriokokeita, joissa saadaan selville merkkiaineen pitoisuudet polttoaineessa.

        Henkilökohtaisesti uskon, että seuranta käynnistyy ensin jakeluasematasolta, jossa seurataan merkkiaineen pitoisuuksia ja vasta sen jälkeen mennään veneistä otettaviin näytteisiin (jos mennään käytettävissä olevien resurssien puuitteissa). En jaksa uksoa, että viranomaistenkaan tahtona on lähteä kovin tarkkaan seurantaan toisaalta varsin marginaalisen käytön (venedieseleitä Suomessa n. luokkaa 25000 kpl) ja toisalta siksi, että valtaosa polttoaineesta jaellaan rannoille sijoitetuista jakeluasemista, jonne ei vuodenvaihteen jälkeen käytännössä toimiteta lievemmin verotettua moottoripolttoöljyä.


      • Lapsa
        vaate kirjoitti:

        Sanktiot "väärän" polttoaineen käytöstä on tulevaan lakiin todella ehdotettu varsin hintaviksi, ilmiselvästi on haluttu peloite tehdä sen verran rankaksi, että se karsisi lievemmin verotetun polttoaineen käyttöä suunnittelevia jo etukäteen. Ilmeisesti siinä on jo onnistuttu, ainakin jos lueskelee tämän palstan keskusteluja.

        Millaista valvonta tulee olemaan, sen aika näyttää. Ainakaan se ei voi käytännössä olla yhtä suoraviivaista, kuin tieliikenteessä, missä varsin yksinkertaisella indikaattoriliuskalla voidaan havaita merkkiaineen olemassaolo polttoainenäytteessä. Merkkiaineella ei muuten ole mitään tekemistä väriaineen kanssa, merkkiainetta tulee veneiden ja myös jakeluasemien säiliöissä olemaan pieniä pitoisuuksia vielä pitkään sen jälkeen, kun visuaalisesti havaittava väri on polttoaineesta kadonnut.

        Tulevina vuosina kannattaa vaikkapa lokikirjaan kaiken varalta kirjata tankkauspaikat ja -määrät, jotta tarvittaessa on helpompi jäljittää dokumenttien perusteella mistä polttoaine on peräisin. Jos ja kun valvontaa tulee, niin kokeet eivät voi olla mitään tieliikenteen kaltaisia kenttäkokeita vaan tarvitaan tarkempaa analyysia eli käytönnössä laboratoriokokeita, joissa saadaan selville merkkiaineen pitoisuudet polttoaineessa.

        Henkilökohtaisesti uskon, että seuranta käynnistyy ensin jakeluasematasolta, jossa seurataan merkkiaineen pitoisuuksia ja vasta sen jälkeen mennään veneistä otettaviin näytteisiin (jos mennään käytettävissä olevien resurssien puuitteissa). En jaksa uksoa, että viranomaistenkaan tahtona on lähteä kovin tarkkaan seurantaan toisaalta varsin marginaalisen käytön (venedieseleitä Suomessa n. luokkaa 25000 kpl) ja toisalta siksi, että valtaosa polttoaineesta jaellaan rannoille sijoitetuista jakeluasemista, jonne ei vuodenvaihteen jälkeen käytännössä toimiteta lievemmin verotettua moottoripolttoöljyä.

        Pitkän aikaa luulen käytännössä tämän siirtymäkauden jatkuvan ja tuskin ainakaan ensi kesänä veneitä tullaan vielä tarkastamaan resurssipulan takiakin. Mua ei ainakaan ole pysäytetty minkään syyn takia vuosikausiin.. Mua ainakin kiinnostaa mitenkähän käypi tankkaus ns. Euro-laadulla Virosta? Olisko jollakin tuosta mitään tietoa tai kommenttia, kun melkoisesti siellä päin kesäisin liikutaan.


      • Lapsa kirjoitti:

        Pitkän aikaa luulen käytännössä tämän siirtymäkauden jatkuvan ja tuskin ainakaan ensi kesänä veneitä tullaan vielä tarkastamaan resurssipulan takiakin. Mua ei ainakaan ole pysäytetty minkään syyn takia vuosikausiin.. Mua ainakin kiinnostaa mitenkähän käypi tankkaus ns. Euro-laadulla Virosta? Olisko jollakin tuosta mitään tietoa tai kommenttia, kun melkoisesti siellä päin kesäisin liikutaan.

        myydään dieseliä, niin kuin muuallakin EU:ssa joten sillä ei ole mitään merkitystä Suomen löpön käyttöön.


      • Lapsa
        jrsj kirjoitti:

        myydään dieseliä, niin kuin muuallakin EU:ssa joten sillä ei ole mitään merkitystä Suomen löpön käyttöön.

        Kyllä sieltä vielä viime kesänä sai ns. euro-laatua (lienee sikäläista matalammin verotettua moottoripolttoöljyä) dieselin lisäksi. Se oli suhteessa suurinpiirtein saman verran halvempaa, kuin suomessakin. Passi piti näytää ostaessa kyllä.


      • ,,,,.
        Lapsa kirjoitti:

        Kyllä sieltä vielä viime kesänä sai ns. euro-laatua (lienee sikäläista matalammin verotettua moottoripolttoöljyä) dieselin lisäksi. Se oli suhteessa suurinpiirtein saman verran halvempaa, kuin suomessakin. Passi piti näytää ostaessa kyllä.

        Jokainenhan voi lähettää linkin näistä keskustelusivuista kansanedustajalleen, jotka huomaavat miten tärkeä asia tämä on.

        Jos siirtymäkautta jatkettaisiin kuten tehtiin 141 tuen kohdalla?

        Tuo löpöllä ajeleminen kuulostaa niin jännittävältä, että taidan vaihtaa dieselmoottorin bensakoneen tilalle...


      • Löpöä tankkiin
        Lapsa kirjoitti:

        Kyllä sieltä vielä viime kesänä sai ns. euro-laatua (lienee sikäläista matalammin verotettua moottoripolttoöljyä) dieselin lisäksi. Se oli suhteessa suurinpiirtein saman verran halvempaa, kuin suomessakin. Passi piti näytää ostaessa kyllä.

        tankkiin aivan kuten ennenkin. Lueppa sitä lakitekstiä, perustelut löytyvät sieltä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      616
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      76
      590
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      547
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      513
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe