tärkeimmät sanat englanniksi joita tarvitsen lentokentällä

Malesiaan

Hei!

Voisiko joku paremmin englannin kielen hallitseva tehdä pienen listan tärkemmistä sanoista, joita tarvitsen lentokentällä (jotta osaamme suunnistaa oikeaan paikkaan ym)? :) Englanti ei suju minulta eikä matkakumppaneiltani kovin loistavasti (mutta eiköhän pärjätä, kun vähän kertailen..?), mutta eniten minua jännittää nuo lentokentät. Lennämme Amsterdamin kautta Kuala Lumpuriin ja tullessa Frankfurtin kautta. Olemme matkustaneet ennenkin, mutta aikaisemmin on ollut paremmin englantia hallitsevia mukana, joten senkun on vain perässä mennyt, ja pakettimatkoilla olemme reissailleet.

Kiitos, jos joku viitsii lievittää paniikkiani :)

26

7590

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • missään

      Seurailet vain kylttejä ja monitoreita. Jollet löydä portille, näytät jollekin virkailijalle lippua ja kohauttelet olkia. He opastavat vaikka kädestä kiinni pitäen sinut oikealle portille.

      Tärkeimmät fraasit ovat "Thank you", "Hello!".

      • älä pelkää

        lentokentillä pärjää "katseella".nou onkelma :)
        katse ylos tv-ruutuihin/monitoreihin ja muiden perään vaan


      • fvhfh

        mvmjndftghk.ingbjngg h


    • lentokenttäsanaa

      aika = time
      lento = flight
      mistä = from
      mihin = to
      määränpää = destination
      aula = hall
      airline = lentoyhtiö
      flight number = lennon numero
      terminaali = terminal
      lähtöselvitys = check-in
      lähtevät lennot = departures
      saapuvat lennot = arrivals
      huomautus = remark
      ajallaan = on time
      arvioitu aika (saapuvissa) = estimated
      myöhässä = delayed
      lähestyy = approaching
      laskeutunut = landed
      peruttu = cancelled
      arvioitu aika (lähtevissä) = delayed until
      portille = go to gate
      nyt juoksujalkaa = final call

      Kyllä tuolla varmaan alkuun pääsee, kunhan muistat ottaa listan mukaan kentälle!

      • Nipo

        Muutama. Pari on kaksi. Terv. Nipo


    • minulla on

      kuullut sanakirjasta tai jopa elektroonisesta tulkkikoneesta joka maksaa 20 euroa? Ja Saksassa ei englannilla kyllä pärjää, ei edes lentokentällä....Hollanti on siinä ja siinä.

      • puhuu englantia

        Hyvin pärjää vaikka jäisi pidemmäksikin aikaa.


      • Frankfurtin

        kentällä puhutaan hyvää englantia!


      • No et sinäkään paljon tiedä

        "Hollanti on siinä ja siinä"

        Ahaa? Asuin vuoden hollannissa ja kaikkein suurin este kielen oppimiselle ja käyttämiselle oli se että KAIKKI, siis KAIKKI puhuivat todella hyvää englantia ja välittömästi vaihtoivat siihen kun huomasivat että hollantini ei ole sujuvaa.

        Kaupankassat, bussikuskit myös, puhumattakaan sitten jostain jotka enemmän joutuvat asiakkaita palvelemaan.

        Jopa kadulla vastaan huojunut juoppo puhui loistavaa englantia!

        Hollannissa on luultavasti Euroopan kielitaitoisimmat ihmiset.


      • reissaaja0
        No et sinäkään paljon tiedä kirjoitti:

        "Hollanti on siinä ja siinä"

        Ahaa? Asuin vuoden hollannissa ja kaikkein suurin este kielen oppimiselle ja käyttämiselle oli se että KAIKKI, siis KAIKKI puhuivat todella hyvää englantia ja välittömästi vaihtoivat siihen kun huomasivat että hollantini ei ole sujuvaa.

        Kaupankassat, bussikuskit myös, puhumattakaan sitten jostain jotka enemmän joutuvat asiakkaita palvelemaan.

        Jopa kadulla vastaan huojunut juoppo puhui loistavaa englantia!

        Hollannissa on luultavasti Euroopan kielitaitoisimmat ihmiset.

        samaa mieltä


    • Matkalla maailmalla

      Miten voitte lähteä maailman ääriin vielä lentokonetta vaihtaen,jos ette osaa edes auttavasti englantia? Miten aiotte pärjätä? Kanaria olisi ollut sopivampi,siellä pärjää suomen kielellä!

      • osittain oikeassa

        Olen samaa mieltä, että kielitaidottomalla on vaikeuksia maailmalla. Mutta ei kielitaidoton pärjää kyllä edes Kanarian saarilla.


      • joka

        ei osaa sanaakaan englantia matkusti noin 10 vuotta sitten Uuteen Seelantiin. Ikäkin oli silloin 70 vuotta. Ihan hyvin matka meni. Eli kyllä kielitaidotonkin voi lähteä pitkällekin matkalle. Uskallusta se kyllä vaatii.


      • ei ongelmia
        osittain oikeassa kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, että kielitaidottomalla on vaikeuksia maailmalla. Mutta ei kielitaidoton pärjää kyllä edes Kanarian saarilla.

        Kyllä Kanarialla pärjää ihan savolla ja jopa menutkin on suomeksi. Joten älä höpötä ja siinä on myös yksi syy miksi Kanarialla käydään ja varsinkin vanhempi porukka.


    • Malesiaan

      Kiitoksia teille, jotka annoitta asiallisia vastauksia.

      Sen verran täytyy nyt vielä sanoa, että kyllä minä englantia osaan ja ymmärrän, mutta en mitenkään loistavasti. Ja sanakirjan tottakai otan mukaan, mutta empä minä sieltä noita kaikkia sanoja olisi hoksannut ennakkoon katsella, jotka joku ihana ihminen minulle listasi. Suurin osa listassa mainituista oli tuttuja sanoja, mutta uusiakin sanoja opin listalta.

      Kummastihan nuo muutkin selviävät ulkomailla, vaikka eivät osaisi ollenkaan kieliä. Itse kuitenkin olen lukenut englantia kolmannelta luokalta lukion loppuun ja sitten amk:ssa businessenkkua, että kai sieltä nyt jotain on muistiin jäänyt, sanavarastossani vain olisi paljon toivomisen varaa. Jos haluaa reissata muuallakin kuin turistirysissä, niin pakko se on joskus uskaltaa ensimmäistä kertaa ominpäin lähtä.

      Väillä vain pieni epävarmuus nostaa päätään, mutta varmasti tulee hyvä matka. Kiitoksia vastanneille.

      • to do it!

        Onnea matkaan - pärjäät varmasti ihan hyvin!

        Suomalaiset ovat usein turhankin itsekriittisiä kielitaitonsa suhteen. Kyllä sitä tulee ymmärretyksi, vaikkei täydellistä kielitaitoa omaakaan.


      • loistavasti
        to do it! kirjoitti:

        Onnea matkaan - pärjäät varmasti ihan hyvin!

        Suomalaiset ovat usein turhankin itsekriittisiä kielitaitonsa suhteen. Kyllä sitä tulee ymmärretyksi, vaikkei täydellistä kielitaitoa omaakaan.

        Minä olen matkustellut useasti ympäri aasiaa (Australia, Indonesia, Malesia, Thaimaa ja Kambotsha) yksin ja omasta mielestä melko kehnolla kouluenglannilla. Tosistuksessa taisi seisoa 7 ja 8 yläasteella. Pitää vain luottaa itseensä ja lähteä. Omatoimiset reissut ovat olleet todella antoisia ja kun huomaa että pärjää, se antaa valtavasti itseluottamusta lisää. Yksin kun reissaa on "pakko" puhua ja aina sitä on ymmärretyksi tullut, vaikka onkin ollut tilanteita, ettei ole ihan kaikkea ymmärtänyt. (varsinkaan aussienglantia).


    • serrti

      loppupäässä riittää kadulla maleksien sanat houu muuts pussii koost,
      ploustjoop houu muuts

    • paljonkiertänyt

      Jees , nou , malboro , kokakola . Näillä pärjää .

    • .....

      Fuck you asshole. Riittää ihan mainiosti.

    • yksi riittää.

      Help.

    • Spede-Matti Loiri

      Run to the hills = Juoskaa, kuolkaa, vaatteet on mun aatteet
      Go west = Kovasti
      I am the walrus = Ollaanko Valko-Venäjällä?
      Papa don´t preach = Papaijakastikkeenne maistuu riisin kera oikein mainiolta
      Have you ever seen the rain = Mänkö juna justtiinssa?
      Sommaren är kort = Visani on matkannut Mogadishuun
      Summer of sixty-nine = Ravintolalaskun lopullinen määrä on jotain kuutisenkymppiä plus tippi.

    • kurre1

      in,aut ja mani,mani sekä Tallinnan terminaalissa ,tere tulemas Tallinnaan autonne ollut täällä jo viikon!!

    • kurre1

      Priviet,kakkatila normal,pumaska jes,valuutta nietu!!

    • 0g93gjirejgvoaerjvoa

      Ennen kaikkea muista kohteliaisuussanat. Suomalaiset ovat sosiaalisesti taitamatonta kansaa joka ei aina muista sanoja, jotka sivistysmaissa ovat ehdottomasti arkipäivää. Muista AINA tervehtiä, vastata tervehdykseen ja kiittää. Tärkeimmät sanat ovat hello, hi, good morning/evening, please ja excuse me. Metsä vastaa kuten siihen huudetaan, varsinkin jos haluat joltakin jotakin.

      Siis: jos menet vaikaa lentokentän infotiskille kysymään portin numeroa älä möläytä: "What is my gate number?" vaan "Hello. Could you tell what is my gate number?" ja sitten tiedon saatuasi Thank you. Tai jos jokin hotellissa vialla, mennessäsi respaan aloita "excuse me, but there is problem with my room. Could you please..."

      Ensimmäinen tässä ketjussa joka tästä itsestäänselvyydestä mainitsi. Suomalaiset!

    • Tarkka Sysmästä

      Give me a vodka/beer/jagermeister.

      Where is toilet?

      It´s not my false.

      I´m not drunk (hik).

      Where i am and where is all Sysmäs people.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3683
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      166
      2297
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      2009
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      139
      1884
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      398
      1306
    6. 80
      1215
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      135
      1104
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1030
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      980
    Aihe